Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2449
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Skillet mellom besittelse i legemiddelloven og oppbevaring i straffeloven går ved 1-2 brukerdoser, uavhengig stofftype.
Så her vil da 100-200 mg (?) amfetamin, MDMA og kokain, samt 2 piller ecstasy, valium, Oxycontin, 2 lapper LSD, 50-200 mg ketamin, 0.1-0.2g hasj osv telle som "1-2 brukerdoser?". Altså sånn ca?

Skillet mellom narkotikaforbrytelse og grov narkotikaforbrytelse i straffeloven går ved 15 gram for heroin, 50 gram for amfetamin (omtrent samme for kokain), og ved 1 kilo for cannabisprodukter. (For maksimum strafferamme ved henholdsvis 750 gram heroin, 3 kilo amfetamin og 80 kilo cannabis.)

15 gram heroin er 2% av 750 gram heroin. 50 gram amfetamin er 5% av 3kg amfetamin. 1kg hasj er 1.25% av 80kg hasj. Så finner liksom intet "mønster" der narkotikaforbrytelse til grov NF == x% av Y-rusmiddel

Maksimumsgrensen for når politiet har mulighet til å benytte forelegg går ved 15 gram for cannabis, 50 tabletter av type Benzodiazepiner, og ved 1-2 brukerdoser for hardere stoff som heroin og amfetamin.

Så grensen for brukerdoser for hardere stoffer er da 1-2, noe mer så er forelegg ute av bildet. 0.1-0.2g amfetamin. Heroin aner jeg ikke hva brukerdose er men hva regnes som hardere stoffer? Kokain, amfetamin, heroin. Er ketamin for eks hardere stoffer? Hva med GHB? MDMA? LSD?


For å gjøre en lang å dårlig formulert historie kort: Hva (antar) dere grensene ligger for: ketamin, GHB, kratom osv? Synes det var litt for bredt bruk av hardere stoffer. 1-2 brukerdoser med kratom er jo alt fra 3-5 gram (for meg) for eksempel så hvordan blir dette gjort om til straff, hvor er grensen for NF til grov NF?

NB: Vet det blir "umulig" å gi et konkret svar, men noen som har noen innspill?
Takk

KILDE: https://jusleksikon.no/wiki/Narkotikalovbrudd
Hva grensene ligger på for stoffet du spør om vet jeg ikke om er så relevant mtp at maksimumsgrensen for å gi forelegg ligger på 15g med cannabis, 50 tabletter, 1-2 brukerdoser makka som du skreiv over her. Men dette blir jo ikke fulgt? Du kan jo bli tatt med 5er makka og 25g bruning å kun få forelegg (ikke begge samtidig da såklart)
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Ja jeg stussa også litt på det der.

Straffeloven
Ifølge Straffelovens §162 1. ledd kan man straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år for "narkotikaforbrytelse" for å ulovlig tilvirke, innføre, utføre, erverve (dvs. kjøpe eller skaffe seg på annen måte), oppbevare, sende eller overdra narkotika. Paragrafens 4. ledd foreskriver tilsvarende strafferamme for "uaktsom narkotikaforbrytelse".

Videre kan "grov narkotikaforbrytelse" ifølge paragraf §162 2. ledd straffes med inntil 10 år. Gjelder det en spesielt stor mengde stoff er strafferammen på 3 til 21 års fengsel, ifølge paragrafens 3. ledd .
Vis hele sitatet...
bøter eller fengsel inntil 2 år for "narkotikaforbrytelse" --> Tho kjenner jeg til to som har blitt tatt med over 1kg brunt gull mens han andre ble tatt med over 50g pepper, men ingen av de fikk 2 år. Er vel langt ifra noen fasit det her da MAO
Nei, det er nok ikke noe fasit nei. Kommer litt an på hvem du møter blant de mørkkledde. En jeg vet av ble tatt med en god del bruning (nesten kilo + endel anna småtteri) og tatt for inførsel. Satt ikke 1 dag i fengsel heller. Samf straff og fotlenke tror jeg det var.
Anonym bruker
"Flirende Hærorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det skal uansett en del til å ha mange gram med ghb og Lsd. Da er det snakk om hundrevis av bruker doser pga konsentrasjonen i disse stoffene så det ville blitt dømt alvorlig.
Anonym bruker
"Pensjonert Blåstål "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kilden trådstarter henviser til er ikke oppdatert. Foreleggsgrensene som gjelder i dag finner du i dette rundskrivet på side 7.

https://www.riksadvokaten.no/wp-cont...otikasaker.pdf
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kilden trådstarter henviser til er ikke oppdatert. Foreleggsgrensene som gjelder i dag finner du i dette rundskrivet på side 7.

https://www.riksadvokaten.no/wp-cont...otikasaker.pdf
Vis hele sitatet...
Damn, awesome! Der fikk jeg jo faktisk svar på det meste jeg lurte på ! Takk
Jeg ble busta med 47 rohypnol på meg i 1999 i en stjælt bil mens sjåføren ble stoppa med 3 hyppere. Jeg ante ikke at bilen var stjælt så slapp faktisk unna med den biten, og fikk kun for de 47 pillene de fant på meg Fikk 3000 i bot.. Skulle ha likt å sett åssen det hadde utspinnet seg den dag i dag.