Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 3987
Hei lurer på:

http://www.teletechnique.com/dktcomega/CPE-Classic.htm

BiDi Rx=1550nm Tx=1310nm

Noen som vet om denne kan oppgraderes til 10 gigabit PON?

http://www.afcgroup.com.au/documents/item/372

Ser at det finnes: Dual Port 10GBase-T (RJ45) 10Gbe - P2E10G-2-T https://www.small-tree.com/products/...e---p2e10g-2-t

Så det er vel mulig å få 10 gigabit utstyr i den størrelsen.
Sist endret av lmh1; 24. august 2015 kl. 08:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du spør faktisk om utstyr laga for 100Mb kan oppdaterast til 10Gb/s?

Svaret er nei, og at du uansett ikkje har utstyr for 10Gb/s.
Trådstarter
Men finnes det GPON utstyr som er på den størrelsen med 10 gigabit? Eller må jeg ha PCI-E kort med fiber inn i pcen også bruke PCI-E kort ut for å kunne klare dette?'

Trekker 10 gigabit mye mere strøm? en 100 mbit? Så de som lager slike bokser tenker ikke på gjenbruk?
Slik som PC så sant man har ATX standarden kan man oppgradere.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Hæ? Du vil gjenbruke straumforsyninga? Svaret er i så fall at du bør ikkje tenk på det. Det er forsvinnande liten del av kostnaden uansett.
Trådstarter
http://www.telecompetitor.com/10-gig...th-calix-news/

Ser ut som det er rykter at dette vil komme.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eg fatter heilt ærleg ikkje opphenget du har fått i 10Gb/s. Det er enkelt og greit totalt irrasjonelt, og du har ikkje behov for det.

Eg ser på meg sjølv som rimelig sofistikert bruker, og har på ingen måte behov for meir enn 100Mb/s p.t.

Skal eg ha ned mykje data, så tar det litt tid, men du får ned 45GB/time med 100Mb/s. Dvs. at for dei største tinga eg har hatt behov for så har det tatt 2-3 timer. Kva er det du laster ned som er vesentleg over 100GB? Og kor ofte laster du ned det? Og har remote end kapasitet til spesielt mykje meir enn 100Mb/s per snute?

Så len deg tilbake. Raskare hastighet kjem når det kjem, og det er relativt lite du kan gjere utover å skrive mail til ISPen din og be dei oppgradere.
Overskuddsmateriell
Hmm, hva skal du bruke 10gbit til? Er dette snakk om ett bedriftsnett?
Sist endret av Bullhill; 24. august 2015 kl. 09:56.
Trådstarter
10 gigabit trengs hvis man skal ha klare over 100 Mb/s 1000 mbit over cat6.
Har man bare 1 gigabit får man maks 800-900 mbit ut av dette.
Er snakk privat utstyr. Så det holder å ha 1-2 stk 10 gigabit porter.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av lmh1 Vis innlegg
10 gigabit trengs hvis man skal ha klare over 100 Mb/s 1000 mbit over cat6.
Har man bare 1 gigabit får man maks 800-900 mbit ut av dette.
Er snakk privat utstyr. Så det holder å ha 1-2 stk 10 gigabit porter.
Vis hele sitatet...
Bullshit.

Gigabit greier gigabit. Om du ikkje får meir enn 800Mb/s indikerer det at det ikkje er nettverket som er bottleneck for deg.
Trådstarter
Har ikke sjekket alt så kan ikke si at alt garantert er for svak. Men vet selv Intel Gigabit CT Desktop Adapter ligger på 940 mbit på speedtest.

http://www.smallnetbuilder.com/tools...5-asus-rtac68u
# 4 for Routing Performance (3.0)
#3 for WAN to LAN Throughput [754.48 Mbps]
#3 for LAN to WAN Throughput [824.606 Mbps]
# 1 for Max simultaneous connections (1.0)
#1 for Max Connections [30000 Connections]

Men er er vertfall bevis på 1 gigabit router ikke nødvendigvis gir 1 gigabit som router.
Slik er det med de fleste routere så vet ikke om CPU eller ram blir for lite å klare 1 gigabit begge veier på kabel.

Er ganske sikker på TPlink og Dlink gigabit switcher klarer neppe over 500-800 mbit begge veier godt langt under 1 gigabit. Har noen testet dette med Dlink DGS-1008D eller TP-LINK TL-SG1005D prisen til rundt 300 kr sier seg selv disse ikke er superraske.
Sist endret av lmh1; 24. august 2015 kl. 10:58.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
For å sei det enkelt trur eg ikkje du har grunnlag for påstandane dine. Dei fleste gigabitswitcher eg har prøvd, har null problem med 2 gigabit-straumer, men du har rett i at mange ikkje har nx1Gb backplane, der n er antall porter. Det er heller ikkje behov for.

Korleis tester du nettverket ditt, og korleis er det sett opp, og kva dingser har du hengande på det som takler gigabit over tid?

Eg er rimeleg sikker på at problemet ditt er pebkac...
Sitat av lmh1 Vis innlegg
Så de som lager slike bokser tenker ikke på gjenbruk?
Vis hele sitatet...
Det korte svaret: Nei.

Det litt lengre svaret: I den virkelige verden er det ingen som gidder å rote med innmaten på enheter når de skal oppgradere systemet, både fordi det koster mer enn det smaker og fordi feilraten ville stige, samt garanti går ut vinduet. Følgelig er det ingen vits å tenke på bakoverkompabilitet. Skal man oppgradere, så kjøper man nytt utstyr og sender det gamle til gjennvinning.

Hva er det du skal bruke dette 10Gbit nettverket til?
Sist endret av lumbricus; 24. august 2015 kl. 11:52.
Overskuddsmateriell
Sitat av slashdot Vis innlegg
For å sei det enkelt trur eg ikkje du har grunnlag for påstandane dine. Dei fleste gigabitswitcher eg har prøvd, har null problem med 2 gigabit-straumer, men du har rett i at mange ikkje har nx1Gb backplane, der n er antall porter. Det er heller ikkje behov for.

Korleis tester du nettverket ditt, og korleis er det sett opp, og kva dingser har du hengande på det som takler gigabit over tid?

Eg er rimeleg sikker på at problemet ditt er pebkac...
Vis hele sitatet...
Det er mer enn bare en switch og brukeren som kan skape flaskehalser i ett nettverk. En av synderene kan som eks være nettverkskabler med crosstalk eller som påvirkes av ekstern støy.

Har selv testet nettverket mitt hjemme nå og selv klarer jeg ikke å komme helt opp til 1gbit, men er ikke langt unna. Jeg har testet det med iPref som er ett annerkjent verktøy for å teste nettverk slik.


Kjører her 20 connections parallelt for å få maks ytelse ut av nettet.
PC'ene som jeg tester i mellom nå står på samme switch, flytter jeg plass i nettverket så det må igjennom flere switcher så vil nok farta gå tydlig ned med økende ping.

Denne switchen har jeg: NETGEAR GS108E ProSafe

Resultat her:
[ ID] Interval Transfer Bandwidth
[ 4] 0.00-10.00 sec 56.5 MBytes 47.4 Mbits/sec sender
[ 4] 0.00-10.00 sec 56.5 MBytes 47.4 Mbits/sec receiver
[ 6] 0.00-10.00 sec 56.4 MBytes 47.3 Mbits/sec sender
[ 6] 0.00-10.00 sec 56.4 MBytes 47.3 Mbits/sec receiver
[ 8] 0.00-10.00 sec 56.4 MBytes 47.3 Mbits/sec sender
[ 8] 0.00-10.00 sec 56.4 MBytes 47.3 Mbits/sec receiver
[ 10] 0.00-10.00 sec 56.4 MBytes 47.3 Mbits/sec sender
[ 10] 0.00-10.00 sec 56.4 MBytes 47.3 Mbits/sec receiver
[ 12] 0.00-10.00 sec 56.3 MBytes 47.2 Mbits/sec sender
[ 12] 0.00-10.00 sec 56.3 MBytes 47.2 Mbits/sec receiver
[ 14] 0.00-10.00 sec 56.3 MBytes 47.2 Mbits/sec sender
[ 14] 0.00-10.00 sec 56.3 MBytes 47.2 Mbits/sec receiver
[ 16] 0.00-10.00 sec 56.3 MBytes 47.2 Mbits/sec sender
[ 16] 0.00-10.00 sec 56.3 MBytes 47.2 Mbits/sec receiver
[ 18] 0.00-10.00 sec 56.4 MBytes 47.3 Mbits/sec sender
[ 18] 0.00-10.00 sec 56.4 MBytes 47.3 Mbits/sec receiver
[ 20] 0.00-10.00 sec 56.3 MBytes 47.2 Mbits/sec sender
[ 20] 0.00-10.00 sec 56.3 MBytes 47.2 Mbits/sec receiver
[ 22] 0.00-10.00 sec 56.3 MBytes 47.2 Mbits/sec sender
[ 22] 0.00-10.00 sec 56.3 MBytes 47.2 Mbits/sec receiver
[ 24] 0.00-10.00 sec 56.2 MBytes 47.1 Mbits/sec sender
[ 24] 0.00-10.00 sec 56.2 MBytes 47.1 Mbits/sec receiver
[ 26] 0.00-10.00 sec 56.0 MBytes 47.0 Mbits/sec sender
[ 26] 0.00-10.00 sec 56.0 MBytes 47.0 Mbits/sec receiver
[ 28] 0.00-10.00 sec 56.0 MBytes 47.0 Mbits/sec sender
[ 28] 0.00-10.00 sec 56.0 MBytes 47.0 Mbits/sec receiver
[ 30] 0.00-10.00 sec 56.1 MBytes 47.1 Mbits/sec sender
[ 30] 0.00-10.00 sec 56.1 MBytes 47.1 Mbits/sec receiver
[ 32] 0.00-10.00 sec 56.0 MBytes 47.0 Mbits/sec sender
[ 32] 0.00-10.00 sec 56.0 MBytes 47.0 Mbits/sec receiver
[ 34] 0.00-10.00 sec 56.0 MBytes 47.0 Mbits/sec sender
[ 34] 0.00-10.00 sec 56.0 MBytes 47.0 Mbits/sec receiver
[ 36] 0.00-10.00 sec 56.1 MBytes 47.1 Mbits/sec sender
[ 36] 0.00-10.00 sec 56.1 MBytes 47.1 Mbits/sec receiver
[ 38] 0.00-10.00 sec 55.9 MBytes 46.9 Mbits/sec sender
[ 38] 0.00-10.00 sec 55.9 MBytes 46.9 Mbits/sec receiver
[ 40] 0.00-10.00 sec 56.0 MBytes 47.0 Mbits/sec sender
[ 40] 0.00-10.00 sec 56.0 MBytes 47.0 Mbits/sec receiver
[ 42] 0.00-10.00 sec 55.9 MBytes 46.9 Mbits/sec sender
[ 42] 0.00-10.00 sec 55.9 MBytes 46.9 Mbits/sec receiver
[SUM] 0.00-10.00 sec 1.10 GBytes 943 Mbits/sec sender
[SUM] 0.00-10.00 sec 1.10 GBytes 943 Mbits/sec receiver

iperf Done.
Vis hele sitatet...
Hadde vært morsomt om flere hadde testet switchen sin så vi kan se om noen klarer 1000Mbit
Sist endret av Bullhill; 24. august 2015 kl. 18:50.
Trådstarter
Det er ikke så lett å teste dette, ser ut som man må ha en server på andre siden.
Prøvde LAN Speed Test en periode det får jeg mellom 500-750 mbit ca.
Det er særlig de nyeste Dlink switch med USB kontakt som gir dårlig resultat.

Skulle jeg kjøpt en 10 gigabit switch i dag måtte det bli Netgear ProSafe Plus XS708E men vet ikke om den er verdt 10 000 kr om den klarer 1250 MB/S per port. Og om den støyer like mye som en gaming laptop i bruk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av lmh1 Vis innlegg
Det er ikke så lett å teste dette, ser ut som man må ha en server på andre siden.
Vis hele sitatet...
Jo, det er veldig trivielt å teste. Du må ha to bokser som har gigabit NIC, og kan køyre t.d. iperf som nevnt over. Om du ikkje har det tilgjengeleg ser eg ikkje heilt poenget med 10Gb heller.

Igjen - du har ikkje behov for det... Køyr opp eit verktøy for å logge trafikken, og sjå kor mange minutt i måneden du ligg over f.eks. 500Mb/s trafikk...
Overskuddsmateriell
Må ha en som funker som server ja. Men har laptopen din ett NIC som kan levere 1gbit så kan den også gjøre jobben.

Men som du ser så må man ikke ha 10gbit utstyr for å komme opp mot 1gbit ytelse. Å komme over 950Mbit på internett har man ingen bruk for.

Switchen jeg har er en billig sak til 400kr bare.
Sist endret av Bullhill; 25. august 2015 kl. 12:08.
Trådstarter
Muligens jeg må vente til 2017 for at 10 gigabit utstyr skal bli billigere, vertfall på et slik nivå at det finnes i større skala.

Vet noen rykter om hvordan det blir løst? http://irw.ncut.edu.tw/peterju/cours...g&RJ45plug.PNG finnes en standard som heter GG45 eller Tera http://www.lantek2.com.pl/LanTEKII_T...6.6A.7.7A.html

Vil anta når en slik kabel har 10-12 ledere mot 8 burde det bli mindre behov for raskere maskinvare som igjen gjør utstyret billigere, men tror det er en del år til GG45 blir standard utstyr som RJ45 er nå?
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Hva ble testresultatene dine? Jeg er også litt skeptisk til premisset her.
Så her er du altså, 8,5 år senere og knaller ut to linker uten å fortelle oss noe som helst om hva du ønsker å oppnå, nåværende utstyr, kabelstrekk osv osv osv..

Gi oss noe å jobbe med eller prøv en annen plass? ��
Du får nå gi fyren kred for å stå i det. I ni år har han ventet på 10GB nettverk hjemme. Det blir nesten litt mye å forvente at han skal ha en plan over hva han skal bruke det til også.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Du får nå gi fyren kred for å stå i det. I ni år har han ventet på 10GB nettverk hjemme. Det blir nesten litt mye å forvente at han skal ha en plan over hva han skal bruke det til også.
Vis hele sitatet...
Jo, det skal han ha, men jeg frykter han får vente 8,5 år til (minst) om han ikke kommer med mere info 😁
Jeg har opplevd at noen har fått det de i ettertid kalte for oppheng, de gikk over av seg selv når de ble nykter. At noen står i det i 9 år er imponerende.

Spesielt mtp at for de få som måtte trenge 10GB nettverk hjemme, enten fordi de faktisk trenger hastigheten eller de nå bare ønsker å flexe, så har både tilbudet økt kraftig på disse årene og prisene har falt. Nå er det også grei tilgang på brukt 10GB switcher osv. Så jeg ser ikke noe særlig god grunn til å fortsatt jakte på den samme enheten i 2024 som har gjorde 2015. Annet enn oppheng naturligvis.

Vil folk ha 10GB nettverk hjemme idag, så er det bare å bestille også tar det noen dager og pakken kommer på døra og filer kan flyttes mellom kontor og stue 10 x raskere enn før. Juhu.
Trådstarter
Sitat av NoillStress Vis innlegg
Så her er du altså, 8,5 år senere og knaller ut to linker uten å fortelle oss noe som helst om hva du ønsker å oppnå, nåværende utstyr, kabelstrekk osv osv osv..

Gi oss noe å jobbe med eller prøv en annen plass? ��
Vis hele sitatet...
Meningen er å få flere tilbud, telenor er søppelplass for de som vil ha utdatert utstyr, er cat6 og cat5 er ikke kablingen som er problem er vel heller utdatert utstyr, lurer egentlig forskjellen på SFP+ og SFP og gigabit og 2.5 gigabit om er bare cpu og minnekontroller som er forskjell.


Spesielt mtp at for de få som måtte trenge 10GB nettverk hjemme, enten fordi de faktisk trenger hastigheten eller de nå bare ønsker å flexe, så har både tilbudet økt kraftig på disse årene og prisene har falt. Nå er det også grei tilgang på brukt 10GB switcher osv. Så jeg ser ikke noe særlig god grunn til å fortsatt jakte på den samme enheten i 2024 som har gjorde 2015. Annet enn oppheng naturligvis.
Vis hele sitatet...
Tror prisene vil falle mere men hvis alle er opptatt av pris vil det aldri komme nytt utstyr, er desverre få utstyr som støtter link agregation eller VLAN og mye avansert funksjoner grunnen det kommer nytt er nok fordi folk blir rikere. Og bedrifter trenger utstyret.
[quote=lmh1;3872419]Meningen er å få flere tilbud, telenor er søppelplass for de som vil ha utdatert utstyr, er cat6 og cat5 er ikke kablingen som er problem er vel heller utdatert utstyr, lurer egentlig forskjellen på SFP+ og SFP og gigabit og 2.5 gigabit om er bare cpu og minnekontroller som er forskjell.

sfp og sfp+ er utformingen på pluggen som settes inn i router switch er forkortelse for small form-factor pluggable

SFP er max 1Gbit ethernet og 4gbit Fibre channel

SFP+ er max 10Gbit ethernet

QSFP er større form factor og kan dermed ta større hastigheter


Global connect tilbyr 10Gbit nett
Trådstarter
Sitat av baredårligevane Vis innlegg
sfp og sfp+ er utformingen på pluggen som settes inn i router switch er forkortelse for small form-factor pluggable

SFP er max 1Gbit ethernet og 4gbit Fibre channel

SFP+ er max 10Gbit ethernet

QSFP er større form factor og kan dermed ta større hastigheter


Global connect tilbyr 10Gbit nett
Vis hele sitatet...
Ja men hva gjør at SFP+ og SFP ikke er kompaktibel med hverandre begge bruker 20 pins ligdene usb C mener jeg
https://datasheet.octopart.com/PL-KP...t-11628664.pdf

fant


Kablingen er under 20 meter så burde klare 2.5 gigabit kanskje 5 gigabit cat 6 har en cat5 plugg som antakelig er sammen med coax på insiden.

Så virker ut som er enkelt tror er vanskeligere å bygge om billigere gigabit switcher til 2.5 gigabit. ennå vanskeligere med ruter.
Sitat av lmh1 Vis innlegg
Ja men hva gjør at SFP+ og SFP ikke er kompaktibel med hverandre begge bruker 20 pins ligdene usb C mener jeg
https://datasheet.octopart.com/PL-KP...t-11628664.pdf

de er bakoverkompatibel du kan plugge en sfp i en sfp+ og omvendt er det som ligger inni sfp og switch/router som bestemmer hastigheten

fant


Kablingen er under 20 meter så burde klare 2.5 gigabit kanskje 5 gigabit cat 6 har en cat5 plugg som antakelig er sammen med coax på insiden.

cat6 har en max på 55m for 10Gbit hastighet. coax er en annen historie der går det fiber til nærmeste sentral og hastigheten på fiber blir delt på alle coax kunder

Så virker ut som er enkelt tror er vanskeligere å bygge om billigere gigabit switcher til 2.5 gigabit. ennå vanskeligere med ruter.
Vis hele sitatet...
du kan ikke bygge om billige 1gbit switcher til høyere er min mening der
Trådstarter
Det er nok fordi krever høy loddefeirdigheter og erfaring. Men finnes moduler kanskje. https://www.fruugo.co.uk/rtl8125b-gi...07?language=en
Sitat av lmh1 Vis innlegg
Det er nok fordi krever høy loddefeirdigheter og erfaring. Men finnes moduler kanskje. https://www.fruugo.co.uk/rtl8125b-gi...07?language=en
Vis hele sitatet...
er programvare (algoritmer) som gjelder her også sammen med komponentene på det du vil skal gå fortere switch router (disse har også begrensninger i hvor mye trafikk de takler) men har du en pcie port så kan du muligens få det til å gå fortere med den komponenten ønsker deg lykke til
Nei, den store switch chip-en med M på støtter bare Gigabit.
Skal du ha noe som støtter høyere hastigheter må den byttes ut.
Bytter du ut den må du trolig også bytte alt annet du ser på bildet.
Tror prisene vil falle mere men hvis alle er opptatt av pris vil det aldri komme nytt utstyr, er desverre få utstyr som støtter link agregation eller VLAN og mye avansert funksjoner grunnen det kommer nytt er nok fordi folk blir rikere. Og bedrifter trenger utstyret
Vis hele sitatet...
Kamerat, du har vært sugen på 10GB nettverk hjemme i ni år nå. Denne kløen kan du ta deg råd til å stille umiddelbart. Du trenger ikke jakte noe spesifikt eller samle opp hauger av skrap for å fikse dette. Bare bestill det du trenger i kveld og før helgen har du 10GB nettverk hjemme.

Om du ikke orker nypris så kjøp brukt.

Skal du fortsette å sitte å gjerdet de neste 10 år så får du helt sikkert 10GB gratis. Men da har du ventet og gledet deg i 20 år. Det er vel litt i overkant? Klink til nå, legg inn bestillingen og lev ut drømmen om 10GB nettverk. Andre folk kjøper seg småfly, bygger hytte eller reiser jorden rundt for å stille sulten på noe de har drømt om lenge. Alt du vil ha er 10GB nettverk. Det synes jeg du skal unne deg. Det fortjener du, spes mtp at du har ventet i ni år alt.
Sist endret av _abc_; 15. januar 2024 kl. 22:33.
Siden vi necroer en gammel tråd vil jeg også necroposter vedr påstanden her om at gigabit nettverk ikke kommer høyere enn 940 mbit:

Jo, det klarer én gigabit med nettverkstrafikk, men noen prosenter blir skrellet av for "overhead" trafikk. Dvs ting som mac adresse, ip adresse osv. Det er nødvendig informasjon nettverkspakkene trenger for å sende og motta riktig.

Såvidt jeg husker er normal overhead på nettverkspakker 70-86 bytes ish, og normal MTU (pakke størrelse) ligger på rundt 1500 bytes. Derav "tapet" i data.

Hvis du vil blodsprenge nettverksoverføringskapasiteten din, kan du begynne å fikle med jumboframes slik at du får en MTU på 9000 bytes, noe som vil kunne gi en nesten perfekt throughput på over 99% av 1gbit. Merk dog at nettverksenheter av og til trenger bare å sende små pakker, så en pakke på 200 bytes vil forsatt bestå ca. 40% av overhead. Dermed vil telemetri og annen type bakgrunnstrafikk fra datamaskinen din alltid dra ned throughputmålinger, gjerne enda mer merkbart med jumboframes.

Vil alt i alt fraråde jumboframes i consumer-nettverk, da man bør/må holde alle enheter på samme nettverk med samme MTU, så alternativet blir evt å lage et seperat nettverk som kjører på jumboframes).

Med mindre du er bedriftskunde hos internettleverandør vil du nok ikke få jumbo frames tilbudt av internettleverandøren din uansett, så da er det evt kun lokalt du kan dra nytte av evt 4% mer throughput.

.... Da hadde jeg heller fiksa link aggregation, eller 2.5/10gbit der det trengs.
Trådstarter
Prisen er vel ikke problemet men er tydligvis lite support for høre med altibox og globalconnect om de klarer gi bedre forklaring er tåplig med xbox one X støtter kun 1.6 TB harddisk men har byttet harddisk til 5 tb.
Er også ganske lattelig at ikke mange har særlig elektroingeniør peiling. Men tror ikke jumbo frames løser mye, prøvd ligdene på SFP+ og 2.5 gigabit uten er særlig merkbart.
Sitat av lmh1 Vis innlegg
Prisen er vel ikke problemet men er tydligvis lite support for høre med altibox og globalconnect om de klarer gi bedre forklaring er tåplig med xbox one X støtter kun 1.6 TB harddisk men har byttet harddisk til 5 tb.
Er også ganske lattelig at ikke mange har særlig elektroingeniør peiling. Men tror ikke jumbo frames løser mye, prøvd ligdene på SFP+ og 2.5 gigabit uten er særlig merkbart.
Vis hele sitatet...
Men hva ER det du prøver å løse da? Hva er det SFP+ 2.5gb ikke "særlig merkbart" løser?

Hva mener du med at ikke særlig mange har elektroingeniør peiling?

Hva har Altibox og GlobalConnect support for som din nåværende leverandør ikke har support for?

Og hva har Xbox lagringskapasitet å gjøre med noe av dette? Om dette er et Xbox problem har problemet ditt INGENTING å gjøre med ethernet link speed eller throughout å gjøre.

Sitat av lmh1 Vis innlegg
bedre forklaring er tåplig med xbox one X støtter kun 1.6 TB harddisk men har byttet harddisk til 5 tb.
Vis hele sitatet...
Forresten vedr dette: instinktivt føler jeg dette er avslørende for at Xbox evt ikke støtter GPT partisjoner, og enda bruker gammeldags MBR. Ikke særlig overraskende.
Sist endret av KrølleBølleBrur; 21. januar 2024 kl. 01:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg tror kanskje ts skal ta en runde med seg selv og enten bare klinke til å kjøpe inn det han ønsker seg, tross alt ventet i nesten ti år nå. Eller innse at ordinær bruk og filoverføring/backup osv så har han utstyr mer enn godt nok. Han har ikke kommet med en eneste god grunn til å trenge 10GB nettverk hjemme og sauser fortsatt sammen en haug av issues som han destillerer ned å tenke at 10GB løser alt.
Sitat av lmh1 Vis innlegg
Prisen er vel ikke problemet men er tydligvis lite support for høre med altibox og globalconnect om de klarer gi bedre forklaring er tåplig med xbox one X støtter kun 1.6 TB harddisk men har byttet harddisk til 5 tb.
Er også ganske lattelig at ikke mange har særlig elektroingeniør peiling. Men tror ikke jumbo frames løser mye, prøvd ligdene på SFP+ og 2.5 gigabit uten er særlig merkbart.
Vis hele sitatet...
Nå skal jeg ikke shame deg pga dårlig språk da alle ikke er like kompetente i skriftlig norsk, og det er helt fair. Men, jeg (og andre også) sliter med å forstå hva det er du prøver å oppnå.

Innlegget jeg har sitert over her har 3 punktum, mangler ord ut i fra hva jeg kan se og er for det meste umulig å tolke meningen av..

Jeg forstår at du ikke gjør dette for å spare penger. Den er grei

Hva mener du med "er tydeligvis lite support for høre med altibox og globalconnect om de klarer gi bedre forklaring"

Og hva i alle dager har HDD size på Xbox One X med denne saken å gjøre? Mener du at siden du har klart å få installert en større HDD en microsoft offisielt støtter at du derfor også bør kunne DIY'e din nåværende (eller ISP's nåværende utstyr hos deg?) router eller modem ? Det er jo ikke i det hele tatt relaterbart i så tilfelle..

"Er også ganske lattelig at ikke mange har særlig elektroingeniør peiling." - I hvilken sammenheng? I dette innlegget? eller mener du at support-avdelingen hos din nåværende ISP, eller hos Global Connect eller Altibox ikke har elektroingeniør peiling? Og i så tilfelle hva har det med saken å gjøre?

Kort sagt, er det mulig for deg å ordlegge deg på en måte som faktisk får frem HVA det er du ønsker å oppnå og HVA problemet er?
Og du har maskinvare i de endene som kan dra nytte av 10 gig? Hvis det bare er SSD disk i pcen hjelper det fint lite at du mater på med 10 gig
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
har flere nok pcer og 2.5 gigabit ethernetkort og SFP+ samt PCI-E men må gjøre oppgradering mot ISP og bytte noen switcher og rutere for å få rask nok nett foreløpig byttet bare hovedswitch men har 2.5 gigabit ethernet i 3 stasjonære, så er 3 xbox konsoller og ps2 og 1 internetradio etc.

Men hjelper lite trenger å oppgradere ASUS AC88U.

"er tydeligvis lite support for høre med altibox og globalconnect om de klarer gi bedre forklaring"
Vis hele sitatet...
Var ikke mye forklaring hos noen av de:
Hei

Telenor leverer GPON ja, men her må jeg vise til både våre og dems vilkår. Her skal det ikke gjøres inngrep på verken vår eller Telenors fiber linjer.


https://www.telenor.no/privat/vilkar/avtalevilkar.jsp

Generelle avtalevilkår for Telenor Norge AS

15. Ansvar ved tilknytning til Telenors nett

Avsnitt 7.
Kunden har ikke rett til å gjøre inngrep, endringer eller tilføyelser i utstyr og programvare, som er Telenor eiendom, herunder konfigurasjon, uten Telenors samtykke. Telenors utstyr og programvare må ikke leies ut eller på annen måte overlates til uvedkommende.
https://globalconnect.no/kundeservic...nementsvilkar/
Spesielle vilkår og tjenestebeskrivelse Bredbånd fiber

6 UTSTYR
6.1 GlobalConnects utstyr og retur av utstyr

Kunden har ikke adgang til å foreta inngrep i utstyret.
x
Vis hele sitatet...
Men er ikke slik på 5g\4g eller VDSL kun coax\fiber er nok for konkuransen er dårlig.
Sist endret av lmh1; 17. februar 2024 kl. 19:47.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvilken switch ble det til du kjøpte?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Trådstarter
https://www.proshop.no/Switchsplitte...E-RJ45/2957245

https://www.proshop.no/Switchsplitte...Switch/3101077

Men hadde problem at hastighet stupte plutslig til 10 mbit så vet ikke om driverproblemer eller nyinstallasjon av windows 11 er årsaken.
Vet ikke årsaken til av og til ipv6 forsvinner eller nettet henger seg i perioder. men virker ut som er bra laget ellers.
Men er kun fildeling slike produkter drar nytte av, få ISP uten av https://globalconnect.no/aktuelt/glo...med-10-gbit-s/
Sitat av lmh1 Vis innlegg
https://www.proshop.no/Switchsplitte...E-RJ45/2957245

https://www.proshop.no/Switchsplitte...Switch/3101077

Men hadde problem at hastighet stupte plutslig til 10 mbit så vet ikke om driverproblemer eller nyinstallasjon av windows 11 er årsaken.
Vet ikke årsaken til av og til ipv6 forsvinner eller nettet henger seg i perioder. men virker ut som er bra laget ellers.
Men er kun fildeling slike produkter drar nytte av, få ISP uten av https://globalconnect.no/aktuelt/glo...med-10-gbit-s/
Vis hele sitatet...
Slike problemer kunne ikke jeg ha hatt i mitt nettverk, da hadde jeg røsket meg i håret for å si det mildt.

Nei, er på utkikk etter en switch til selv, som jeg tenkte kanskje skulle være delvis rimelig og ha 2.5GB. Skal bare stå på et rom så den trenger ikke være styrt heller. Eller jo, det kan jo være kjekt at den er det kanskje like vel. Nei, får se hva det blir til til slutt, men for øyeblikket så har jeg ingen soleklar kandidat.

Alternativet er å benytte GB switch som jeg har fra tidligere og heller kjøre trådløst ved filoverføring. Ikke helt ideelt, men kan være en løsning enn så lenge. Nei, får se hva det blir til.
2pac alive in serbia
Sitat av lmh1 Vis innlegg
https://www.proshop.no/Switchsplitte...E-RJ45/2957245

https://www.proshop.no/Switchsplitte...Switch/3101077

Men hadde problem at hastighet stupte plutslig til 10 mbit så vet ikke om driverproblemer eller nyinstallasjon av windows 11 er årsaken.
Vet ikke årsaken til av og til ipv6 forsvinner eller nettet henger seg i perioder. men virker ut som er bra laget ellers.
Men er kun fildeling slike produkter drar nytte av, få ISP uten av https://globalconnect.no/aktuelt/glo...med-10-gbit-s/
Vis hele sitatet...
Jeg venter i spenning på å se hvordan 10 gbit ipv6 skal fikse xboxen din sin 2tb begrensning.
Trådstarter
Nå har jeg oppgradert pcen min har faktisk 3 stasjonære som bør fint klare over 1 gigabit, i bestefall 2.5 gigabit uten for store problemer, så kommer spillkonsoller, fra xbox 1.6 til series S PS3 til PS4 i tillegg til mye annet, så er ikke umulig å få rask ytelse, problemet er vel heller å få best pris og tilbud. for vil nok falle i verdi. Men Telenor og utviklingen er største problemet.