Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 8102
Fant denne telefonen og prøver å finne den billigst mulig, selv om den er brukt: http://www.ebay.com/itm/Samsung-Gala...item1e9886c1e9

Koster rundt 4400 kr i Norge ny.


Hva må jeg tenke på når jeg handler fra Ebay og telefonen er fra USA?
Noen som har tutorial på å koble et adapter fra amerikansk til norsk..? Vet jo at laderen ikke blir å passe i norske stikkontakter.
ChS
Hestehandler
ChS's Avatar
Ting å tenke på:

Er den er låst til AT&T?
Ekstra kostnader (moms/toll)
Ingen garanti

strømadapteren er det minste problemet. Enten kjøper du en ny, ellers kjøper du bare en overgang.
Sist endret av ChS; 21. januar 2015 kl. 14:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Lykkelig pessimist
Shlask's Avatar
Adapter fra US-kontakt til EU-kontakt får du kjøpt for noen tiere på ebay Husk at budringen ikke er ferdig, å du må betale 61 dollar i toll, 32 dollar i frakt og moms på toppen der igjen. Så det kan hende du finner billigere telefon brukt i Norge (sjekk finn.no eller lokale salgssider på facebook).
Sist endret av Shlask; 21. januar 2015 kl. 14:44.
"Almost brand new Samsung Galaxy Alpha for AT&T"

"you will have to go to AT&T to get a SIM card"

Sure, men hvis valget står om å flytte til USA for å få brukt telefonen eller kjøpe brukt i Norge. Kan du jo selv finne ut hva som passer deg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det er viktig at telefonen fungerer med europeiske bakkenett. Husk at amerikanerene er glade i CDMA og rare 3G-spektrum du ikke finner andre steder i verden. Telefonen også være CE-merket for at du kan bruke den i Europa.

Når det gjelder å handle fra selgere på eBay er det en del ting å tenke på angående fortolling.
Kjøp heller en telefon fra Kina med 4 GSM frekvenser og 2 SIM-kort holdere og USB lader.
Kinesere driver ikke og lager bøll type låsing mot nettverk/operatør og annet tull.
Det finnes ett lass med modeller - både de beste type OPPO og de helt billige dårlige.
▼ ... over et år senere ... ▼
Hvis en kjøper telefoner på ebay må du plusse på minst 100$ i importavgifter. Dette står ingen steder når man byr på produkter og får seg da en fin overraskelse når en skal betale. Visste ingenting om disse avgiftene før nå og hadde holdt meg langt unna om jeg visste det. Helt klart dem unngår å opplyse om dette.. og jeg vil forsøke å klage på nettopp mangelen på denne ganske så viktige detaljen
Sitat av Kvakvorkvifor Vis innlegg
Noen som har tutorial på å koble et adapter fra amerikansk til norsk..? Vet jo at laderen ikke blir å passe i norske stikkontakter.
Vis hele sitatet...
Laderen er jo det minste problemet siden det er en standard USB-lader. Har du kjøpt en smartelefon før er sannsynligheten stor for at du har liggende en lader med USB-kontakt, ellers får du en lader for en knapp hundrings

Ellers er det jo som flere er inne på; du må regne med minst 25% tillegg i prisen for MVA ved import, du har ingen reklamasjonsrett, og sannsynligvis ingen garanti og prisen på mobiltelefoner i Norge er stort sett tilsvarende pris i USA pluss MVA (som du uansett må betale når den koster mer enn 350 kr ink frakt).
Sitat av doseren Vis innlegg
Ellers er det jo som flere er inne på; du må regne med minst 25% tillegg i prisen for MVA ved import, du har ingen reklamasjonsrett, og sannsynligvis ingen garanti og prisen på mobiltelefoner i Norge er stort sett tilsvarende pris i USA pluss MVA (som du uansett må betale når den koster mer enn 350 kr ink frakt).
Vis hele sitatet...
Har funnet ut at når selgeren har valgt: Global Shipping Program(GSP) så legges det til en importavgift for varen du har kjøpt når den skal sendes utenfor US. For meg var det absolutt ingen informasjon om dette annet enn at det står: Shipping: $xx.xx via Global shipping program.

For meg ble denne importavgiften $101.

En bruker på Ebay community skriver:

The buyer, too, agrees on the terms of the Global Shipping Program.
At some time you were informed by eBay that you have to accept a new
User Agreement.

And that's when you accepted that Pitney-Bowes gets the OWNERSHIP
of the shipment and ultimately retransfers it to the addressee after
customs clearance. From a legal point of view the buyer has got nothing
to do with Customs.

This way they can charge whatever they want - even in those cases when
no taxes or duties are legally due. And they can refuse any refunds etc.
Mind you, they aven charge import taxes for items below the threshold,
or for downloads (!) - plus handling charges!

A legal loophole, but nonetheless extremely shady and unethical.
In many cultured countries Pitney-Bowes' CEOs would have been in
prison for quite a while now.
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Heihei, dere gjør dette litt for vanskelig.
Finn en grei telefon av et relativt kjent merke, sony, huawei..
Sjekk at den ikke er operatørlåst, slik du også må gjøre med norske telefoner.
Be selgeren skrive 32USD på toll deklarasjonen.
(Jeg handler helst fra UK, pga gode priser og rask shipping)
Få telefonen rett i postkassa, uten spørsmål.