Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 4957
Jeg ser til min forskrekkelse at mange på forumet lurer på hvilken musikk som hører til hvilken reklame, og det tyder på at dere ikke aner hvordan man oppdager ny musikk siden dere er så desperate at dere tyr til reklamejingler.

Hvis man hører mye på radio blir man fort lei av den masseproduserte hyperkommersielle dritten som figurerer på A-listene og da er det befriende å høre på noe som skiller seg fra mengden. Det er også veldig godt å finne nye band som "ingen" har hørt om, som man kan ha for seg selv en stund, fram til de eventuelt blir oppdaget av folk flest.

Tips: South by Southwest (SXSW) er blant de største musikkbegivenhetene i verden, hvor halvetablerte og ikke-etablerte band fra hele verden får vise seg fram for musikkindustrien. I år er det over 1500 artister som deltar, i omtrent alle sjangre (kanskje med unntak av trance, heldigvis). Det er på en måte en slags enorm by:larm.

SXSW har laga en lovlig torrent-feed hvor mange av artistene bidrar med en låt hver, og dette er en fantastisk mulighet for å oppdage nye band. Det er nok en overvekt av amerikansk skranglete poprock og retro-elektronika, men det er definitivt noe for enhver smak, og det er generelt veldig høy kvalitet på musikken.
Nettradio er også en fin kilde til ny musikk.

Allmusic.com har et kløktig "similar artists" system. Spotify har for så vidt også et "similar artists" system, basert på allmusic sin motor.

Det å finne ny musikk krever litt research men er absolutt verdt det. Fint initiativ DonTomaso
www.billboard.com

Hot100 lista der Erfaringen min er ihvertfall at det kommer maange fete sanger der lenge før de kommer til Norge og blir spilt på radioen her i landet.
Takk for tipset, elsker å oppdage ny musikk og dette må definitivt prøves ut


Sitat av Hawken- Vis innlegg
www.billboard.com

Hot100 lista der Erfaringen min er ihvertfall at det kommer maange fete sanger der lenge før de kommer til Norge og blir spilt på radioen her i landet.
Vis hele sitatet...
Er ikke dette akkuratt det trådstarter beskriver som "masseprodusert hyperkommersiell dritt" ?
Jeg finner mye ny musikk gjennom myspace rett og slett. Finner først en artist jeg liker, og sjekker så ut andre artister på kontaktlisten. Ca 10% av det jeg sjekker ut er verdt å høre mer på. Mye av det jeg hører på finner man ikke sånn helt uten videre til nedlasting, men ved hjelp av det brilliante programmet soulseek, så finner jeg allikevel mer eller mindre alt jeg leter etter, selv de virkelig sære greiene.
www.death.fm

Her finner jeg all musikken min. Enten ved å streame eller å gå gjennom albumene som er skaffet på forsiden. Noen bedre kilde til metal finnes ikke.
Jeg har flere ganger oppdaget nye band rett og slett ved å komme tidlig nok på konsert til å få med seg oppvarmingsbandene. Selvsagt blir det da mest norske band av variabel kvalitet, men nå har jeg en forkjærlighet for norske rockeband også.

Ellers er myspace, som mentalmelt nevnte, en tilsynelatende utømmelig kilde til god og uoppdaget musikk. Er ikke helt enig i den 10%-vurderingen der, men likevel veldig spennende.

En annen, litt merkelig måte å oppdage ny musikk på er en liten vorspiel-lek jeg og broren min har brukt den siste tiden: Søk på random ord på Spotify, og let deg fram til ny og gammel musikk du aldri før har hørt! Selv om det ikke er veldig mange undergrunnsband der, så er det en fin måte å nettopp oppdage ny musikk på. Har blandt annet blitt kjent med svensk punk og masse annet, samtidig som man får seg en god latter på veien.
Hvis man liker metal vil jeg anbefale metal-archives.com. Her kan man oppdage både kjente, og totalt ukjente band. Siden det er så sinnsykt mange bra band i hver eneste subsjanger av metal, er det greit å ha en kilde til informasjon slik at man kan oppdage og vurdere nyoppdagete band sin plass i spillelisten din. Siden har over 70 000 band registrert, og mange av de har enten en eller flere anmeldelser per album. De har også et forum hvor de har hjelpetråder for enhver stor subsjanger, hvor man kan enten spørre om tips til nye band, eller rett og slett lese og sjekke ut. Det er ikke noe mulighet for direkte streaming av musikk fra siden, men såvidt jeg vet har alle band en link til sin myspace profil.

Siden er genial, og jeg hadde ikke hatt i nærheten av like mange gode musikkopplevelser hittil hadde ikke det vært for den siden
Den beste måten og finne ny musikk på er youtube - rett og slett.
Søk opp en sang du liker, kikker på karen som har uploadet den (om ikke han har samme musikk smak så hopper du over til neste) og sjekker ut de andre sangene han har uploadet. Kikk også på sangene han har lagt inn som favoritter.

Et annen tips er og sjekke ut plateselskapene til artistene du liker, og så se på de andre sangene dem har sluppet ut.

LastFM har også en veldig kjekk similar artist søkemotor som jeg bruker litt.
Ikke trance = ikke interessant (heldigvis).

Ellers finner jeg ny musikk ved å høre på podcaster, nettradio, YouTube, nye cd'er, forumer, hjemmesider, mailinglister og bekjente.
Sist endret av tafsern; 10. mars 2010 kl. 00:14.
LastFm e jo nåke ein kan søke seg gjennom kansje?
One-track-mind.com har en ganske interessant modell. De sender deg én sang og omtale av sangen hver dag, bortsett fra søndag. Da får du fem!

Ellers bruker jeg Last.fm.
Jeg pleier å bruke Spotify.

Jeg finner et band jeg liker og trykke meg videre på 'Related Artists.'
Da finner jeg mye nytt som jeg ikke hørt på før.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Hører en låt jeg liker, sjekker opp artisten på wikipedia og linker meg videre til plateselskapet\labelen og sjekker hvilke andre artister de har i stallen. Funnet mye kult på den måten
Gnoosic er veldig nyttig til dette!
pandora!

Pandora er en tjeneste som finner musikk som er LIK den musikken du søker på. Genialt! har funnet mange nye låter og grupper på denne måten
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Spotify har blitt nevnt et par ganger i tråden. Jeg vil utdype bittelitt.

Hvordan jeg bruker Spotify til å finne ny musikk:
- Jeg er ikke spesielt aktiv på musikkfinnefronten, så jeg tråler meg ikke gjennom alle albumene til musikere som er relatert til favorittene mine. Legger ofte til topp fem i kø, og flytter eventuelt disse over til en av spillelistene mine.
- Jeg har lagt til alle spillelistene i spillelistetråden her på nFF, og skroller ofte nedover et stykke, for så å dobbelklikke på en av dem.
- Radio benytter jeg meg ikke så ofte av. Delvis fordi radioen går etter sjanger, og spillelistene mine er mer stemningsbestemte.

Spotify er midt i blinken for meg, da jeg bruker et antall PC-er. Jeg bruker gratisversjonen, og det passer ganske bra av følgende grunner: Den reklamen som kommer takler jeg, bitraten har jeg sannsynligvis ikke godt nok øre for å skjelne mellom (dog jeg kunne ønsket meg høyere volum i ny og ne. Bruker hele spekteret avhengig av stemning og hvor vondt jeg har i hodet), og jeg trenger ikke musikk hele tiden. Jeg har heller ikke et behov for det ekstreme utvalget; det er synd at Rammstein valgte å kutte avtalen med Spotify, men en generell regel for meg er "er ikke musikken på Spotify, så finnes den ikke" (Du gjettet riktig; det siste er satt på spissen, men som gjelder for mesteparten av tiden).
Abbonerer på last.fm .. koster mye mindre enn spotify og mye lettere og oppdage ny musikk der som en liker.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
(kanskje med unntak av trance, heldigvis
Vis hele sitatet...
Med slike holdninger oppdager man ihvertfall ikke ny musikk, i jungelen av ukjente juveler
Selv bruker jeg en blanding av forum og youtube for bestemt typer musikker, twisted si side inneholder en del tråder for andre band.
Men tror mye er ambient og lignende musikk shpongle osv produserer, men psy sjangeren dukker ofte opp.
Men blir kanskje litt for fokusert på en type musikk, da ikke alle liker denne sjangeren.
Søker opp ett band i youtube, og siden youtube foreslår andre band kan jeg gå gjennom ganske mange. Av og til finner jeg noe som faller i smak.
Min mest brukte metode for å finne ny musikk.

Har og funnet ny musikk ved hjelp av dette forumet.
Sist endret av sneipen; 11. mars 2010 kl. 14:29.
Bruker http://forum.soundarea.org/ så sjekker jeg gjennom musikkpakkene så kjøper jeg cd / sangen etter en testhøring på youtube.
http://pitchfork.com/ er en fantastisk kilde til musikk i alle sjangre, med en overvekt av hipster/indie'ish musikk.

De har laget utallige lister med "best of", rangert etter årstall, tiår osv.
Dessuten anmelder de mye ukjent musikk og er ofte noen av de første til å plukke opp nye trender ala dubstep, chillwave osv. De har også en liste med "best new music".

Anmeldelsene er kompliserte og krever en viss interesse og kunnskap om musikkhistorien, men de er ofte meget gode. Pitchfork i seg selv er meget annerkjente, og plater med 7,5+ i score er garantert noe utenom det vanlige.
Vær obs på at de noen ganger kan være meget direkte med hva de personlig liker, men selv om favorittalbumet ditt av Tool fikk elendig score betyr ikke det at du burde bry deg om det, og det har ingenting med kvaliteten på de fleste anmeldelsene ellers.

Nesten alt av ny musikk jeg hører på har jeg funnet her, og pitchfork, sammen med spotify og last.fm er grunnen til at jeg i dag har så ekstremt mye bredere kunnskap og tolleranse til forskjellige sjangre enn jeg hadde for en 2-3 år siden.