Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3341
Hei.

Skal få hjemmebesøk av noen snuter fra forebyggende avd neste uke. Noen som har noe erfaring med dette og vet hva jeg kan forvente mtp spørsmål og sånn? Kommer de til å ransake huset mitt? Kan jeg nekte å snakke med de med foreldrene mine til stede?

Visste forresten ikke helt hvor jeg skulle plassere denne tråden, så beklager om den er plassert feil.
Jeg har vært på sånn møte med de forebyggende, det var på snutstasjonen men. De stilte bare en masse spørsmål siden jeg hadde blitt tatt for og ha røyket av mine foreldre. Endte opp med og begynne på pisseprøver for og bevise for foreldrene mine at jeg hadde slutta. Dette var såklart frivelig, å om jeg hadde nektet på pisseprøver så har jeg ikke fått noe form for straff eller noe. Men fikk bevist for mine foreldre at jeg har slutta da, så nå er det å fyre en spliff i ny å ned :P
Sitat av huehuehue Vis innlegg
Hei.

Skal få hjemmebesøk av noen snuter fra forebyggende avd neste uke. Noen som har noe erfaring med dette og vet hva jeg kan forvente mtp spørsmål og sånn? Kommer de til å ransake huset mitt? Kan jeg nekte å snakke med de med foreldrene mine til stede?

Visste forresten ikke helt hvor jeg skulle plassere denne tråden, så beklager om den er plassert feil.
Vis hele sitatet...
Litt lite informasjon her, er det pga rusmidler du får besøk? Isåfall så kan du nok sannsynligvis forvente å få huset ransaket ja.

Er du under 18? Om du er det, så skal du nok ha rett til å ha samtalen uten foreldre til stede, men om du bor hjemme så blir jo de sannsynligvis å være der. Du kan vel kreve å få gå utenfor/i et annet rom uten foreldre til stede, men de kommer jo uansett til å skjønne tegninga når de (politiet) begynner å ransake huset.
Sist endret av Juliaan; 15. november 2013 kl. 15:07.
Sitat av sodin Vis innlegg
Jeg har vært på sånn møte med de forebyggende, det var på snutstasjonen men. De stilte bare en masse spørsmål siden jeg hadde blitt tatt for og ha røyket av mine foreldre. Endte opp med og begynne på pisseprøver for og bevise for foreldrene mine at jeg hadde slutta. Dette var såklart frivelig, å om jeg hadde nektet på pisseprøver så har jeg ikke fått noe form for straff eller noe. Men fikk bevist for mine foreldre at jeg har slutta da, så nå er det å fyre en spliff i ny å ned :P
Vis hele sitatet...
Akkurat det samme som jeg skal på,ble busta i går.. De sa jeg skulle på stasjonen over et år og ta urinprøver jevnlig (6-7) ganger over et år og snakke med en rådgiver. Noen som vet om jeg kan nekte å være med på dette?
Du kan definitivt nekte dette, har gjort det selv.
De fleste ungdom blir lurt av politiet til å takke ja til jevnlige urinprøver, selv om de kun har mistanke på deg.
Det de ofte truer med er at du skal få det på rullebladet (hvis du har blitt tatt med hasj) hvis du ikke blir med på urinprøver. Hvis du godtar urinprøver får du isteden en påtaleunlatelse, noe som ikke har stort si, da det også kommer på den utømmende politiattesten. Besittelse av hasj fjernes fra vanlig rulleblad etter 2 år, det samme gjør en påtaleunnlatelse.

Personlig nektet jeg urinprøver og fikk en bot på 2500kr for besittelse. Dette er mange år siden, og etter hva jeg har fått med meg straffes man ofte med bøter på 10k for besittelse per dags dato. Så det blir mao. opp til deg hva du er mest bekvem med.


Hvis du leverer positive prøver kan du bli anmeldt for brudd på legemiddelloven.

Har tatt urinprøver én gang, da ble jeg geleidet inn på et toalett. Bak meg var det en glassrute en dame så inn. Det var 3 spesialinnstilte speil som var festet lavt for at hun skulle få best mulig innsyn av underlivet mitt.
Sist endret av pkk1990; 15. november 2013 kl. 15:26.
narsissist-nihilist
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
...etter hva jeg har fått med meg straffes man ofte med bøter på 10k for besittelse per dags dato.
Vis hele sitatet...
Dette er vel mest i Oslo sentrum i forbindelse med det åpne rusmiljøet? Jeg kjenner ingen som har fått noe særlig mer enn 3500,- kun for besittelse. Iallfall ikke av cannabis.
Har ikke blitt tatt for noen ting. Er under 18 og bor hos foreldrene mine. Tror politiet bare har en mistanke til meg ettersom de fant en tom pose på meg (Som det faktisk ikke hadde vært noe i) + jeg har vært aggressiv mot de når de har kjørt meg hjem i fylla. Har dog likevel ikke lyst til at de skal ransake/kreve urinprøver, ettersom jeg ikke er fremmed for å prøve andre rusmidler enn alkohol i fremtiden.
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Du kan definitivt nekte dette, har gjort det selv.
De fleste ungdom blir lurt av politiet til å takke ja til jevnlige urinprøver, selv om de kun har mistanke på deg.
Det de ofte truer med er at du skal få det på rullebladet (hvis du har blitt tatt med hasj) hvis du ikke blir med på urinprøver. Hvis du godtar urinprøver får du isteden en påtaleunlatelse, noe som ikke har stort si, da det også kommer på den utømmende politiattesten. Besittelse av hasj fjernes fra vanlig rulleblad etter 2 år, det samme gjør en påtaleunnlatelse.

Personlig nektet jeg urinprøver og fikk en bot på 2500kr for besittelse. Dette er mange år siden, og etter hva jeg har fått med meg straffes man ofte med bøter på 10k for besittelse per dags dato. Så det blir mao. opp til deg hva du er mest bekvem med.


Hvis du leverer positive prøver kan du bli anmeldt for brudd på legemiddelloven.

Har tatt urinprøver én gang, da ble jeg geleidet inn på et toalett. Bak meg var det en glassrute en dame så inn. Det var 3 spesialinnstilte speil som var festet lavt for at hun skulle få best mulig innsyn av underlivet mitt.
Vis hele sitatet...
Jeg ble tatt av snuten i går, av besittelse og bruk av hasj. Jeg gikk også med på å ta urinprøver jevnlig.. Men kan jeg da nekte å ta det når jeg får innkallese til polotistasjonen?
Forebyggende samtale er totalt bortkastet tid. Har vært i 2 selv, og skulle egentlig hatt 3, og det er samme prosedyren uansett hva det dreier seg om.

De kommer først til å være veldig seriøse og spørrende og anklagende for å trykke deg litt ned for å prøve å få et mentalt overtak på deg. Nekt, krangle litt imot på en saklig måte, så gir de opp det først. Da går de over på en mer psykologisk fremgang. De kommer til å hevde at de vil hjelpe deg "på rett kjør" og at du bør være så behjelpelig som mulig.

Så viser de deg en trappetrinnsfigur med steg som går nedover med 10 eller så steg. Stegene går nedover fra alkohol til nasking og videre mellom alt fra ran til heroin og død. Denne blir du mest sannsynlig vist uansett hva du er der for. Jeg ble vist den først for datainnbrudd, så for mistanke om cannabisbruk. Kompisen min ble tatt for å naske på meny og fikk også vist denne. En annen kompis tente på en søppelbøtte med litt uheldig lek med hårspray, ild og fyrverkeri og ble vist samme trappen. Med hjelp av denne figuren kommer de til å prøve å overbevise foreldrene dine om at du bruker eller kommer til å begynne med heroin og dø ung. Denne er litt farligere, for mange foreldre ser på politiet som lovens ærlige håndhevere. Kan du unngå å ha med foreldre er nok dette å forebygge.

Neste steg på prosedyren er å gi deg et A4-ark med 3 sirkler inni hverandre. Her skal du i innerste sirkel skrive navnet på familiemedlemmer du har best forhold til, så i nest innerste bestevennene dine, og i 3. sirkel skal du skrive navnet andre venner du har. Så blir du bedt om å krysse av/fortelle hvem av disse som "røyka sånn derre marrihuana". Denne har både jeg og kompiser også blitt vist ved alle tilfeller. Nekt til de gir opp.

Det er vel omtrent den standardprosedyren jeg og kompiser har opplevd. Ingen av oss har blitt tatt for noe med noen sammenheng bare for å understreke det.

Er du innvandrer kan du også forvente noen lolmoments fra dem. Jeg ble tilbudt plass på skikurs for innvandrere for å "bli kvitt rusproblemene" mine. Jeg har bodd i Norge omtrent hele livet og har bare en far fra utlandet, så der legges lista.
Du har jo ikke gjort noe galt, og da er det ikke din oppgave å bevise dette. Nekt, nekt, nekt. Du vet ingenting om noe som helst, og blir ikke med på noe av tullet dems.
Sitat av cinax Vis innlegg
Jeg ble tatt av snuten i går, av besittelse og bruk av hasj. Jeg gikk også med på å ta urinprøver jevnlig.. Men kan jeg da nekte å ta det når jeg får innkallese til polotistasjonen?
Vis hele sitatet...
Du kan når som helst bryte avtalen. Ingen kan tvinge deg til å pisse i en kopp..

Fikk du noe "tilbud" fordi du valgte å ta urinprøver?
F.eks. slapp du å betale bot og fikk en påtaleunnlatelse?
Da vil du mest sannsynlig måtte betale boten, og påtaleunnlatelsen blir omgjort til en "vanlig sak"(noe som ikke har en dritt å si, se det jeg postet ovenfor)

Politiet driver MYE med skremselpropaganda, og du må absolutt ikke stole på det de sier. Jeg har over 20 henlagte saker på meg, ene og alene fordi jeg har satt meg litt inn juss. Det skjer alt for ofte at politiet lurer ungdom til å tilstå når de ikke har bevis til å domfelle dem.

Politiet bruker faktisk mye ressurser på ungdom som røyker.
En kompis av meg fikk 200kr for hver skoledag, da han gikk på VGS, fordi han ble med på oppfølgningssamtaler og tok urinprøver. Sykt, men sant.
Takker for seriøse svar, spesielt du Ketenna. Har hørt om denne 10 stegs greia. Ler bare av tanken på å sitte der med den mens foreldrene mine hører på. Kommer ikke til å klare å holde meg seriøs
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Du kan når som helst bryte avtalen. Ingen kan tvinge deg til å pisse i en kopp..

Fikk du noe "tilbud" fordi du valgte å ta urinprøver?
F.eks. slapp du å betale bot og fikk en påtaleunnlatelse?
Da vil du mest sannsynlig måtte betale boten, og påtaleunnlatelsen blir omgjort til en "vanlig sak"(noe som ikke har en dritt å si, se det jeg postet ovenfor)

Politiet driver MYE med skremselpropaganda, og du må absolutt ikke stole på det de sier. Jeg har over 20 henlagte saker på meg, ene og alene fordi jeg har satt meg litt inn juss. Det skjer alt for ofte at politiet lurer ungdom til å tilstå når de ikke har bevis til å domfelle dem.

Politiet bruker faktisk mye ressurser på ungdom som røyker.
En kompis av meg fikk 200kr for hver skoledag, da han gikk på VGS, fordi han ble med på oppfølgningssamtaler og tok urinprøver. Sykt, men sant.
Vis hele sitatet...
Her var det mye gale opplysninger.

En påtaleunnlatelse kommer IKKE på politiattesten.

http://www.molde.no/ungdomskontrakt.287041.no.html
Hva med å bare fjerne alt som kan være av ulovligheter hjemme før de kommer? (Om du har noe av den slags da)
Sitat av 001 Vis innlegg
Her var det mye gale opplysninger.

En påtaleunnlatelse kommer IKKE på politiattesten.

http://www.molde.no/ungdomskontrakt.287041.no.html
Vis hele sitatet...
Virkelig? Kan du ikke fortelle hva mer enn påtaleunnatelse du mener er feil?

Her ser du hva en jurist sier om påtaleunnlatelse...
http://www.ung.no/oss/politi/65854.html
I likhet med siden du linket til hevdet politiet også her (ung.no linken) at det ikke ville komme på politiattesten.
Du må ikke stole på alt du blir fortalt...

EDIT: Hvis du leser linken du postet ser du også at denne kontrakten har en øvre grense på 2 år (noe som i praksis vil si at kontrakten ikke avsluttes innen 2 år)
Altså vil det stå på den "vanlige" politiattesten i 2 år, akkurat slik jeg skrev i innlegget mitt. Den vil ALLTID stå på den uttømmende politiattesten.
Sist endret av pkk1990; 15. november 2013 kl. 19:58.
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Virkelig? Kan du ikke fortelle hva mer enn påtaleunnatelse du mener er feil?

Her ser du hva en jurist sier om påtaleunnlatelse...
http://www.ung.no/oss/politi/65854.html
I likhet med siden du linket til hevdet politiet også her (ung.no linken) at det ikke ville komme på politiattesten.
Du må ikke stole på alt du blir fortalt...

EDIT: Hvis du leser linken du postet ser du også at denne kontrakten har en øvre grense på 2 år (noe som i praksis vil si at kontrakten ikke avsluttes innen 2 år)
Altså vil det stå på den "vanlige" politiattesten i 2 år, akkurat slik jeg skrev i innlegget mitt. Den vil ALLTID stå på den uttømmende politiattesten.
Vis hele sitatet...
§ 40. Ordinær politiattest
1. Med mindre annet er særskilt angitt i lov eller i forskrift gitt i medhold av lov, skal det utstedes ordinær politiattest.
2. Med mindre annet fremgår av nr. 5, 6 eller 7, skal det i ordinær politiattest oppgis
a) dom på betinget og ubetinget fengsel,
b) dom på forvaring, eventuelt sikring,
c) dom på samfunnsstraff, eventuelt samfunnstjeneste,
d) dom på rettighetstap,
e) bot for lovbrudd med øvre strafferamme på fengsel i mer enn 6 måneder, og
f) dom på overføring til tvunget1 psykisk helsevern eller tvungen omsorg, eventuelt sikring.
3. Med unntak av tilfellene omhandlet i nr. 4, skal det i ordinær politiattest ikke oppgis
a) betinget dom hvor fastsetting av straff utstår,
b) påtaleunnlatelse etter straffeprosessloven §§ 69 og 70,
c) bot for lovbrudd med øvre strafferamme på fengsel inntil 6 måneder,
d) forenklet forelegg,
e) overføring til behandling i konfliktråd, jf. straffeprosessloven § 71a, eller
f) overføring til barneverntjenesten.
4. Er det i samme reaksjonsileggelse ilagt reaksjoner som er omhandlet både i nr. 2 og 3, kan den samlede reaksjonen angis i attesten.
5. I ordinær politiattest skal det ikke oppgis reaksjoner som er ilagt ved dom avsagt eller forelegg vedtatt mer enn 3 år før utstedelsen, med mindre annet følger av nr. 6, 7 eller 8. Varig rettighetstap oppgis alltid.
6. I ordinær politiattest skal det ikke oppgis dom på betinget fengsel eller bot, dersom lovbruddet er begått mer enn 2 år før utstedelsen av person under 18 år.
7. På ordinær politiattest skal oppgis dom på
a) ubetinget fengsel over 6 måneder, dersom den dømte er løslatt mindre enn 10 år før politiattesten utstedes,
b) forvaring, eventuelt sikring, dersom den dømte er løslatt mindre enn 10 år før politiattesten utstedes,
c) samfunnsstraff, eventuelt samfunnstjeneste, der den subsidiære fengselsstraff er over 6 måneder og samfunnsstraffen er gjennomført mindre enn 10 år før politiattesten utstedes,
d) rettighetstap, som er opphørt mindre enn 10 år før politiattesten utstedes, og
e) overføring til tvunget1 psykisk helsevern eller tvungen omsorg, eventuelt sikring, dersom reaksjonen opphørte mindre enn 10 år før politiattesten utstedes. Tilsvarende skal opphør av slik reaksjon anmerkes på attesten.
8. Har en person flere dommer på ubetinget fengsel i 6 måneder eller mer, mer, sikring, forvaring eller overføring til tvunget psykisk helsevern eller tvungen omsorg, tas alle dommene med i politiattesten, selv om bare en av dem skal oppgis etter tidsfristen i nr. 7.
9. Kongen gir i forskrift nærmere regler om anmerkning av utenlandske reaksjoner og tiltak på politiattest.
Ikr. 1 jan 2014, se § 70.
0 Endres ved lov 20 jan 2012 nr. 6 (ikr. fra den tid Kongen bestemmer).
1 Skal vel være «tvungent».
linkDel paragraf

http://lovdata.no/dokument/SF/forskr...3-09-20-1097/*

[quote=001;3030136]§ 40. Ordinær politiattest
1. Med mindre annet er særskilt angitt i lov eller i forskrift gitt i medhold av lov, skal det utstedes ordinær politiattest.
2. Med mindre annet fremgår av nr. 5, 6 eller 7, skal det i ordinær politiattest oppgis
a) dom på betinget og ubetinget fengsel,
b) dom på forvaring, eventuelt sikring,
c) dom på samfunnsstraff, eventuelt samfunnstjeneste,
d) dom på rettighetstap,
e) bot for lovbrudd med øvre strafferamme på fengsel i mer enn 6 måneder, og
f) dom på overføring til tvunget1 psykisk helsevern eller tvungen omsorg, eventuelt sikring.
3. Med unntak av tilfellene omhandlet i nr. 4, skal det i ordinær politiattest ikke oppgis
a) betinget dom hvor fastsetting av straff utstår,
b) påtaleunnlatelse etter straffeprosessloven §§ 69 og 70,
c) bot for lovbrudd med øvre strafferamme på fengsel inntil 6 måneder,
d) forenklet forelegg,
e) overføring til behandling i konfliktråd, jf. straffeprosessloven § 71a, eller
f) overføring til barneverntjenesten.
4. Er det i samme reaksjonsileggelse ilagt reaksjoner som er omhandlet både i nr. 2 og 3, kan den samlede reaksjonen angis i attesten.
5. I ordinær politiattest skal det ikke oppgis reaksjoner som er ilagt ved dom avsagt eller forelegg vedtatt mer enn 3 år før utstedelsen, med mindre annet følger av nr. 6, 7 eller 8. Varig rettighetstap oppgis alltid.
6. I ordinær politiattest skal det ikke oppgis dom på betinget fengsel eller bot, dersom lovbruddet er begått mer enn 2 år før utstedelsen av person under 18 år.
7. På ordinær politiattest skal oppgis dom på
a) ubetinget fengsel over 6 måneder, dersom den dømte er løslatt mindre enn 10 år før politiattesten utstedes,
b) forvaring, eventuelt sikring, dersom den dømte er løslatt mindre enn 10 år før politiattesten utstedes,
c) samfunnsstraff, eventuelt samfunnstjeneste, der den subsidiære fengselsstraff er over 6 måneder og samfunnsstraffen er gjennomført mindre enn 10 år før politiattesten utstedes,
d) rettighetstap, som er opphørt mindre enn 10 år før politiattesten utstedes, og
e) overføring til tvunget1 psykisk helsevern eller tvungen omsorg, eventuelt sikring, dersom reaksjonen opphørte mindre enn 10 år før politiattesten utstedes. Tilsvarende skal opphør av slik reaksjon anmerkes på attesten.
8. Har en person flere dommer på ubetinget fengsel i 6 måneder eller mer, mer, sikring, forvaring eller overføring til tvunget psykisk helsevern eller tvungen omsorg, tas alle dommene med i politiattesten, selv om bare en av dem skal oppgis etter tidsfristen i nr. 7.
9. Kongen gir i forskrift nærmere regler om anmerkning av utenlandske reaksjoner og tiltak på politiattest.
Ikr. 1 jan 2014, se § 70.
0 Endres ved lov 20 jan 2012 nr. 6 (ikr. fra den tid Kongen bestemmer).
1 Skal vel være «tvungent».
linkDel paragraf


http://lovdata.no/dokument/NL/lov/20...aleunnlatelse*

Sitat av 001 Vis innlegg
§ 40. Ordinær politiattest
1. Med mindre annet er særskilt angitt i lov eller i forskrift gitt i medhold av lov, skal det utstedes ordinær politiattest.
2. Med mindre annet fremgår av nr. 5, 6 eller 7, skal det i ordinær politiattest oppgis
a) dom på betinget og ubetinget fengsel,
b) dom på forvaring, eventuelt sikring,
c) dom på samfunnsstraff, eventuelt samfunnstjeneste,
d) dom på rettighetstap,
e) bot for lovbrudd med øvre strafferamme på fengsel i mer enn 6 måneder, og
f) dom på overføring til tvunget1 psykisk helsevern eller tvungen omsorg, eventuelt sikring.
3. Med unntak av tilfellene omhandlet i nr. 4, skal det i ordinær politiattest ikke oppgis
a) betinget dom hvor fastsetting av straff utstår,
b) påtaleunnlatelse etter straffeprosessloven §§ 69 og 70,
c) bot for lovbrudd med øvre strafferamme på fengsel inntil 6 måneder,
d) forenklet forelegg,
e) overføring til behandling i konfliktråd, jf. straffeprosessloven § 71a, eller
f) overføring til barneverntjenesten.
4. Er det i samme reaksjonsileggelse ilagt reaksjoner som er omhandlet både i nr. 2 og 3, kan den samlede reaksjonen angis i attesten.
5. I ordinær politiattest skal det ikke oppgis reaksjoner som er ilagt ved dom avsagt eller forelegg vedtatt mer enn 3 år før utstedelsen, med mindre annet følger av nr. 6, 7 eller 8. Varig rettighetstap oppgis alltid.
6. I ordinær politiattest skal det ikke oppgis dom på betinget fengsel eller bot, dersom lovbruddet er begått mer enn 2 år før utstedelsen av person under 18 år.
7. På ordinær politiattest skal oppgis dom på
a) ubetinget fengsel over 6 måneder, dersom den dømte er løslatt mindre enn 10 år før politiattesten utstedes,
b) forvaring, eventuelt sikring, dersom den dømte er løslatt mindre enn 10 år før politiattesten utstedes,
c) samfunnsstraff, eventuelt samfunnstjeneste, der den subsidiære fengselsstraff er over 6 måneder og samfunnsstraffen er gjennomført mindre enn 10 år før politiattesten utstedes,
d) rettighetstap, som er opphørt mindre enn 10 år før politiattesten utstedes, og
e) overføring til tvunget1 psykisk helsevern eller tvungen omsorg, eventuelt sikring, dersom reaksjonen opphørte mindre enn 10 år før politiattesten utstedes. Tilsvarende skal opphør av slik reaksjon anmerkes på attesten.
8. Har en person flere dommer på ubetinget fengsel i 6 måneder eller mer, mer, sikring, forvaring eller overføring til tvunget psykisk helsevern eller tvungen omsorg, tas alle dommene med i politiattesten, selv om bare en av dem skal oppgis etter tidsfristen i nr. 7.
9. Kongen gir i forskrift nærmere regler om anmerkning av utenlandske reaksjoner og tiltak på politiattest.
Ikr. 1 jan 2014, se § 70.
0 Endres ved lov 20 jan 2012 nr. 6 (ikr. fra den tid Kongen bestemmer).
1 Skal vel være «tvungent».
linkDel paragraf


http://lovdata.no/dokument/NL/lov/20...aleunnlatelse*
Vis hele sitatet...
Det fremgår altså at påtaleunnlatelse ikke kommer med på politiattest.
Jeg forholder meg til hva juristen sier og personlige erfaringer.
Orker ikke pløye gjennom den lange teksten du har kopiert. Kan du ikke quote den paragrafen der det fremkommer at påtaleunnlatelse ikke vises på politiattesten?
Har kompiser som har blitt spurt spørsmål angående tidligere påtaleunnlatelse når de skal inn på sesjon, derfor er jeg rimelig sikker på at dette lagres i den uttømmende politiattesten.

Det jeg stusset over er at du hevder innlegget mitt inneholder mange feilopplysinger, men du nevner kun én ting du mener ikke medfører riktighet.