Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1447
Hei, etter å ha vært på road trip i europa i 1 måneds tid så har vi funnet ut at vi vil gjøre noe like spennende neste sommer, dog med bedre planlegging av pengebruk osv.

Akkurat nå driver vi bare å forveksler ideer, så tenkte jeg at det må være syykt å ta fly fra Oslo til Cancun, Mexico så ta buss og/eller tog til Belize - Honduras - Nicaragua - Costa Rica - Panama - Colombia - Venezuela. Evt forsette videre til Brasil vis man har tid/gidder/penger.

Nå skal dette seeeeelvfølgelig ikke gjøres i 1 strekk, men bli noen dager (5?) i vært land å drikke, sole seg, utforske natur/by/kultur, bade osvosvosv..

Hva tror dere? Noen som har gjort det før eller noe lignende? Sikkerhet på turen?

Thanks!
Jeg tror ikke forveksle betyr det du tror det betyr ... Uansett, det er tusenvis av backpackere hvert eneste år som tar den turen, så det lar seg fint gjøre.

Et par tips:

1. Det går ikke vei mellom Panama og Colombia, så der må dere ta båt. Da kan dere like gjerne legge inn litt øyhopping.

2. Colombia er dritbra, og alle som har vært i Guatemala sier jævli mye fint om det. Jeg ville stikki innom der hvis jeg var dere.

3. Områdene mellom Venezuela og Brasil er tett, ugjennomtrengelig regnskog, så vil dere sørover fra Venezuela må dere fly. Siden Caracas er en av de verste byene i verden for øyeblikket, så anbefaler jeg heller å utforske Colombia (som i skarp motsetning til Venezuela er dønn trygt) og heller dra nedover vestkysten Ecuador/Peru/Bolivia hvis dere har tid/penger.

4. Brasil har blitt sivilisert og skikkelig, så det er dyrt der. Om dere har lite penger får dere mye mer ut av pengene på resten av kontinentet. Argentina er også blitt rimelig dyrt, da de har fucka opp pengepolitikken sin... resten av sør og mellom-amerika er veldig greit dog.
Sist endret av DumDiDum; 2. august 2013 kl. 22:12.
Tja, hvis du skal til Mexico og vil oppleve noe spennende er vel ikke Cancun (Turisthøl) noe å anbefale. Ville heller flydd til Mexico city, hengt der en stund, eventuelt tatt en tur til vestkysten (Puerto Escondido f.eks). Mexico er et veldig fint land med hyggelige mennesker, billig drikke og veldig mye god (og billig) mat, holder du deg unna de verste turistfellene så har du en kjempeferie.

Reiseruten du lister opp høres relativt slitsom ut og, ville heller foreslått å kjøre en 2-3 land maks (fly, ikke buss), så får dere mer tid til å slappe av og nyte ferien istedetfor busshelvete halve ferien.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg tror ikke forveksle betyr det du tror det betyr ... Uansett, det er tusenvis av backpackere hvert eneste år som tar den turen, så det lar seg fint gjøre.

Et par tips:

1. Det går ikke vei mellom Panama og Colombia, så der må dere ta båt. Da kan dere like gjerne legge inn litt øyhopping.

2. Colombia er dritbra, og alle som har vært i Guatemala sier jævli mye fint om det. Jeg ville stikki innom der hvis jeg var dere.

3. Områdene mellom Venezuela og Brasil er tett, ugjennomtrengelig regnskog, så vil dere sørover fra Venezuela må dere fly. Siden Caracas er en av de verste byene i verden for øyeblikket, så anbefaler jeg heller å utforske Colombia (som i skarp motsetning til Venezuela er dønn trygt) og heller dra nedover vestkysten Ecuador/Peru/Bolivia hvis dere har tid/penger.

4. Brasil har blitt sivilisert og skikkelig, så det er dyrt der. Om dere har lite penger får dere mye mer ut av pengene på resten av kontinentet. Argentina er også blitt rimelig dyrt, da de har fucka opp pengepolitikken sin... resten av sør og mellom-amerika er veldig greit dog.
Vis hele sitatet...
1) Notert! Leste også at det området er veeeldig utsatt for kidnapping osv, eller et område mellom panama og colombia kalt "darien gap".

2) Guatemala skulle egentlig stå i første posten min men glemte vist å ta det landet med, men ja, Guatemala er planlagt!

3) Notert!

4) Notert, men har alltid hatt lyst å se litt av brasil, men vi får se



Sitat av Forconin Vis innlegg
Tja, hvis du skal til Mexico og vil oppleve noe spennende er vel ikke Cancun (Turisthøl) noe å anbefale. Ville heller flydd til Mexico city, hengt der en stund, eventuelt tatt en tur til vestkysten (Puerto Escondido f.eks). Mexico er et veldig fint land med hyggelige mennesker, billig drikke og veldig mye god (og billig) mat, holder du deg unna de verste turistfellene så har du en kjempeferie.

Reiseruten du lister opp høres relativt slitsom ut og, ville heller foreslått å kjøre en 2-3 land maks (fly, ikke buss), så får dere mer tid til å slappe av og nyte ferien istedetfor busshelvete halve ferien.
Vis hele sitatet...
Mexico city er til vurdering! Vi klarte 9 land i sommer til veis, dog via bil å sikkert bedre veier enn det finnes i sentral amerika. Er jo ganske små land da (mange av de) så burde vell gå?
Sitat av hvagjordo Vis innlegg
Mexico city er til vurdering! Vi klarte 9 land i sommer til veis, dog via bil å sikkert bedre veier enn det finnes i sentral amerika. Er jo ganske små land da (mange av de) så burde vell gå?
Vis hele sitatet...
Europa er knøttlite og har gode veier. Alt spørs jo på hvor mye tid man setter av og hvor fort man reiser, men jeg hadde satt av 3 måneder på Mexico -> Venezuela med ruta dere har valgt, men 2 måneder går helt fint.

Skal dere sette av noe særlig mindre må dere fly mye, eller stresse noe jævli. Fly i mellom-amerika er faktisk ikke spesielt billig heller, så det er nok buss/båt dere burde bruke.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Europa er knøttlite og har gode veier. Alt spørs jo på hvor mye tid man setter av og hvor fort man reiser, men jeg hadde satt av 3 måneder på Mexico -> Venezuela med ruta dere har valgt, men 2 måneder går helt fint.

Skal dere sette av noe særlig mindre må dere fly mye, eller stresse noe jævli. Fly i mellom-amerika er faktisk ikke spesielt billig heller, så det er nok buss/båt dere burde bruke.
Vis hele sitatet...
Yes, I know. Drev å så på flybilletter i mellom-amerika ista, kosta jo faktisk veeeldig mye for en lite flytur, så er nok buss/båt som er tingen for oss ja.

Ossen er det med hoteller osv nedover i de landa? Priser og standard?
Sitat av Forconin Vis innlegg
Tja, hvis du skal til Mexico og vil oppleve noe spennende er vel ikke Cancun (Turisthøl) noe å anbefale. Ville heller flydd til Mexico city, hengt der en stund, eventuelt tatt en tur til vestkysten (Puerto Escondido f.eks). Mexico er et veldig fint land med hyggelige mennesker, billig drikke og veldig mye god (og billig) mat, holder du deg unna de verste turistfellene så har du en kjempeferie.

Reiseruten du lister opp høres relativt slitsom ut og, ville heller foreslått å kjøre en 2-3 land maks (fly, ikke buss), så får dere mer tid til å slappe av og nyte ferien istedetfor busshelvete halve ferien.
Vis hele sitatet...
This. Reiser mye i Mexico (er her nå) fordi mesteparten av familien min bor her. Cancun er ikke særlig å oppleve i det hele tatt. Det har enormt fine strender, særlig hvis du leier hus med privat strand, men ellers er hele Cancun veldig amerikanisert. Mexico City har et veldig fint og annerledes byliv enn alt annet man opplever, og her kan man reise billig. Går bussruter gjennom hele hovedstaden for 5 pesos. Mat er dritbillig i Mexico. Ville unngått flottere restauranter, da de sjelden imponerer og heller spise ved tacoboder og lignende utendørs. De det flokker seg større grupper rundt har som regel kjempebillig og god mat. Man spiser fort for under 50 norske kroner daglig.
Hvor mye tror dere det koster for langdistanse buss der borte?
Sitat av hvagjordo Vis innlegg
Hvor mye tror dere det koster for langdistanse buss der borte?
Vis hele sitatet...
Gjør researchen din selv:
http://www.wikitravel.com

Forøvrig, dere kan regne med i overkant av 100kr for 8-10 timers nattbuss.. opp imot 200kr hvis det er virkelig lange turer eller skikkelig luksusbusser. Husk også å kle på dere godt (helt seriøst), fordi de kjører air-condition anlegga på maksimum.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Gjør researchen din selv:
http://www.wikitravel.com

Forøvrig, dere kan regne med i overkant av 100kr for 8-10 timers nattbuss.. opp imot 200kr hvis det er virkelig lange turer eller skikkelig luksusbusser. Husk også å kle på dere godt (helt seriøst), fordi de kjører air-condition anlegga på maksimum.
Vis hele sitatet...
Wow, det var jo faktisk drit billig! Driver å ser på de forskjellige busselskapene atm, noen av bussene ser jo drit behaglige ut
Husk at noen av de landene er ganske farlige, så stay safe.
Sitat av neiass Vis innlegg
Husk at noen av de landene er ganske farlige, så stay safe.
Vis hele sitatet...
Yes I know Er ikke sikkert vi dra på akkurat denne turen da, står vell mellom det eller fly til Moskva tog fra Moskva - Vladivostok så ferge til Japan, så ferge videre til sør-korea å videre til Kina evt.

Vi får se!
Stygg & samtidig fin
Dillinger's Avatar
Har vært i Costa Rica to ganger, og min mor har gjort nesten det samme som deg bare i løpet av et helt år, så kan fortelle litt om det.

Vær forberedt på å bli svindlet, uansett hvor forsiktig du er. Bruk mastercard og ha litt kontanter på deg. Bo på hosteller og bli kjent med folk, det er mye mer koselig enn å bo på et stort resort i gokk, som er fullt av amerikanere. Hvis jeg hadde vært deg, så ville jeg gjort reisen litt mindre, for eksempel startet i Panamá City, og ta "tico bus" mot Mexico, og på en annen ferie dra fra Panamá City og sørover.

Det var de tipsene jeg kommer på nå, send gjerne en PM!
Sitat av Dillinger Vis innlegg
Har vært i Costa Rica to ganger, og min mor har gjort nesten det samme som deg bare i løpet av et helt år, så kan fortelle litt om det.

Vær forberedt på å bli svindlet, uansett hvor forsiktig du er. Bruk mastercard og ha litt kontanter på deg. Bo på hosteller og bli kjent med folk, det er mye mer koselig enn å bo på et stort resort i gokk, som er fullt av amerikanere. Hvis jeg hadde vært deg, så ville jeg gjort reisen litt mindre, for eksempel startet i Panamá City, og ta "tico bus" mot Mexico, og på en annen ferie dra fra Panamá City og sørover.

Det var de tipsene jeg kommer på nå, send gjerne en PM!
Vis hele sitatet...
Yes, skal vurdere det! Tico bus er vel helst det busselskapet som frister mest