Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 6001
God dag!

Jeg og en del av mine venner har hatt en facebookgruppe vi kaller ''Politisk ukorrekt''. Her har vi postet diverse morsomme bilder og artikler vi har kommet over. Det har vært både rasistisk og latterliggjørende innhold. Nå idag fikk samtlige av våre foresatte et brev fra skolen, hvor vi bli innkalt til et møte med diverse lærere og politi. Her skal innholdet på siden ''demonstreres'', og vi skal ha en dialog om verdighet og den type ting.

Jeg regner med at vi alle er ganske ille ute, men jeg vil bare dobbeltsjekke hvilke rettigheter skolen har til å vise innhold fra en privat gruppe til foresatte og andre lærere.

På forhånd takk.
Sitat av Randomizer Vis innlegg
God dag!

Jeg og en del av mine venner har hatt en facebookgruppe vi kaller ''Politisk ukorrekt''. Her har vi postet diverse morsomme bilder og artikler vi har kommet over. Det har vært både rasistisk og latterliggjørende innhold. Nå idag fikk samtlige av våre foresatte et brev fra skolen, hvor vi bli innkalt til et møte med diverse lærere og politi. Her skal innholdet på siden ''demonstreres'', og vi skal ha en dialog om verdighet og den type ting.

Jeg regner med at vi alle er ganske ille ute, men jeg vil bare dobbeltsjekke hvilke rettigheter skolen har til å vise innhold fra en privat gruppe til foresatte og andre lærere.

På forhånd takk.
Vis hele sitatet...
Hva dere gjør på fritiden har ikke skolen noe med punktum
Hvordan har skolen fått tak i innholdet? Ble nervøs nå, er selv i noen private grupper på face der det legges ut mye som ikke akkurat tåler dagens lys..
Sitat av Susanna Vis innlegg
Hvordan har skolen fått tak i innholdet? Ble nervøs nå, er selv i noen private grupper på face der det legges ut mye som ikke akkurat tåler dagens lys..
Vis hele sitatet...
Det eneste de sa var ''gjennom diverse kanaler''. Merker at jeg er ganske nervøs selv.

Men jeg stusser virkelig ved at det er skolen, mer bestemt miljøarbeideren, som kaller inn til dette møtet. Det høres liksom ikke riktig ut.
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Dette er jo enkelt..

-Bruker dere skole pc'er kan det har vært overvåket, tror dette er brudd på en lov hvis de sjekker Facebook o.l.
-Hvis de skal vise bilder fra en "privat" ( Eller gjemt gruppe) så må en fra gruppa ha snakket med lærerene, det er ingen annen måte de kan ha fått tak i bildene på.
- Noen andre kan ha tystet på dere og de bare sier at de har bildene.

Imo.

Ser jo at jeg er helt off-topic når jeg leste gjennom det igjen..

Skolen kan bry seg om hva som skjer på fritiden hvis det er til det beste for dere (I deres synspunkt.), Er bare til å nekte hvis de ikke har bevis. (:

Lykke til!
Sist endret av ArtOfHacking; 7. mai 2013 kl. 15:16.
Er det snakk om ungdomsskole og er gruppen lukket?
Uansett har skolen ingenting med dette å gjøre. Snakk med vennene dine å bli enig om at dere ikke logger dere på facebook og viser frem dette. Forklar heller foreldrene deres litt om gruppen, så de forstår at det er uskyldig "på kanten" humor og er på deres side mot skolen om det går så langt. Navnet på gruppen sier i grunn alt.

Edit: I verste fall, slett gruppen så er det ingen ting å vise.
Sist endret av Ignotum; 7. mai 2013 kl. 15:18.
Gjennom diverse kanaler betyr vel at noen har sett hva dere driver på med og hvis dere er dumme nok til å dele slik på facebook så må dere forklare hva dere driver med når de voksen finner ut av det. Foreldrene deres kan helt fint nekte for at dere skal bli med på en slik samtale, men hvorfor skulle de det? De lurer vel på om dere er sjuke i hue eller bare har en sær form for humor.
Det må da være noen som har sladret?

Jeg er i en lukket/skjult gruppe om incest. Det hadde vært ganske kjipt om innholdet plutselig lå åpent, og tanken er tenkt mange ganger, derfor er vi generelt flinke til å slette egne innlegg etter noen dager. Hva synes dere - er det dumt å ha sånt på facebook?
Folk i styret på skoler liker veldig enkelt og greit å tøffe seg ovenfor elever ved å stå side ved side med politiet i alle tenkelige situasjoner.

Du kan forvente en bekymringssamtale hvor de viser deg en stige hvor du er på vei ned mot heroin og så død, og så gir de deg en lapp hvor du blir bedt om å skrive navnet på vennene dine som røyker hasj.

Hvis lærerne er skikkelig kjipe kan du kanskje også bli hengt ut en del i timen.

Kilder: personlig erfaring.
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Er vel bare at ingen logger inn på facebooken sin der, så kan de vel ikke få tak i bildene? Vet godt at skolen elsker å tøffe seg slikt ovenfor elever og dra foreldre inn og si at de er "bekymret" for dere da de egentlig bare vil ha en liten makt demonstrasjon.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Må være noen som har sladret. En lukket gruppe kan ikke en tilfeldig person få tilgang til uten videre.
Sitat av Randomizer Vis innlegg
Det eneste de sa var ''gjennom diverse kanaler''. Merker at jeg er ganske nervøs selv.

Men jeg stusser virkelig ved at det er skolen, mer bestemt miljøarbeideren, som kaller inn til dette møtet. Det høres liksom ikke riktig ut.
Vis hele sitatet...
Skolen blir ofte blandet inn selv om de vil eller ikke, fordi det er der dere møtes.. og fordi det er bedre enn å dra dere ned på politistasjonen eller til barnevernet. Man kan si det er feil, men i praksis er det ofte minst dårlige valget.

I tillegg er det sånn at lærerene sitter med mye informasjon om hvordan det går med dere, på godt og vondt (om dere har overskudd, er glade, triste, etc) og har plikt til å blande seg inn hvis de bekymret for noe (alt fra narkotimisbruk (ikke bruk) til vold hjemme til incest kan slå ut i "sliten elev som ikke er interessert i noe som helst".. eller det kan være absolutt ingenting, og da er det jævli kjipt å ha pussa barnevernet på uskyldige foreldre) . Du kan selvfølgelig da si at skal skolen ikke blande seg, men si ifra til noen andre..men igjen, det innebærer barnevern eller politi; så da er det ofte bedre at oppfølgingen av elevene gjøres på skolen, selv om det som har skjedd har foregått båd hjemme og på skolen.. fordi da kan dere straffes uten at det fucker opp livet til dere eller foreldrene for framtiden.

Som eks-lærer og iks-it-ansvarlig på skole kan jeg forøvrig nesten garantere dere at noen har sladra.. enten med vilje eller fordi de har blitt tatt av foreldre..

.. ellers, mitt råd er å bare si unnskyld i hytt og pine, uansett om dere mener det eller ikke. Det fungerer. Jeg forundret meg stort over hva elever slapp unna med uten straff om de bare gråt litt og sa "jeg angrer kjempemye!".. for deretter å komme smilende tilbake.

Sitat av Susanna Vis innlegg
Det må da være noen som har sladret?

Jeg er i en lukket/skjult gruppe om incest. Det hadde vært ganske kjipt om innholdet plutselig lå åpent, og tanken er tenkt mange ganger, derfor er vi generelt flinke til å slette egne innlegg etter noen dager. Hva synes dere - er det dumt å ha sånt på facebook?
Vis hele sitatet...
Tja, smja. Ett eller annet sted må dere jo være, men det finnes også mange rare mennesker som lagrer ting som blir skrivi, juger og gir seg ut for å være noen andre der ute... så ja, verden er kaotisk, og det er defintivt en risiko forbundet med å dele historier åpent, og den kommer du ikke bort ifra.. særlig på facebook, som er knyttet opp mot den ekte identiteten din.

... og den må du selvfølgelig veie opp mot hva du får ut av det.
Sist endret av DumDiDum; 7. mai 2013 kl. 15:48.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Må være noen som har sladret. En lukket gruppe kan ikke en tilfeldig person få tilgang til uten videre.
Vis hele sitatet...
Kan polti få tilgang på sånt a, uten videre grunn? Et par av mine venner ble stoppet av sivilpoliti for en uke siden fordi de misstenkte dem for å lange, kan det ha noen sammenheng?
Skolen kan naturligvis ikke "kreve" at dere skal komme inn til en slik bekymringssamtale, men hvis jeg gjetter riktig er dere invitert dit sammen med foreldrene deres. Som jeg ser det er disse muligheter aktuelle:

1) Foreldrene dine er oppegående og innser at det som har vært postet på siden er søppel, ikke ønsker en sønn/datter som er med på å spre dritt og derfor tar deg med på samtalen.

2) Foreldrene dine syns innholdet på siden er kjempemorsomt, syns møte med skolen ikke er nødvendig og dropper det.

Som et siste innspill.

Når skal folk forstå at en ting ikke behøver å være skrevet i en lovbok for at det fremdeles vil kunne gjennomføres?

Mange av reglene som gjelder på en skole fungerer som en overenstemmelse mellom skolen og deres foreldre. For eksempel finnes det ingen "lov" som sier at elever skal gjøre lekser. Du kan gi faen i leksene uten at noen lærer kan tvinge deg til å gjøre dem. Det en lærer derimot kan gjøre, er å prate med foreldrene dine og få dem til å overbevise deg om at lekser er kult.
Sitat av ArtOfHacking Vis innlegg
Dette er jo enkelt..

-Bruker dere skole pc'er kan det har vært overvåket, tror dette er brudd på en lov hvis de sjekker Facebook o.l.
-Hvis de skal vise bilder fra en "privat" ( Eller gjemt gruppe) så må en fra gruppa ha snakket med lærerene, det er ingen annen måte de kan ha fått tak i bildene på.
- Noen andre kan ha tystet på dere og de bare sier at de har bildene.

Imo.

Ser jo at jeg er helt off-topic når jeg leste gjennom det igjen..

Skolen kan bry seg om hva som skjer på fritiden hvis det er til det beste for dere (I deres synspunkt.), Er bare til å nekte hvis de ikke har bevis. (:

Lykke til!
Vis hele sitatet...
Hvilken lov bryter de?

Har selv vært på 'noe lignende' - syns personlig det var helt greit. Når lærerne forsto at vi ikke satt å skjøt heroinsprøyter i arma, men hadde litt sær humor og det av og til ble noen sene kvelder foran PCen var det bare hyggelig.
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
OP, kan du gi en update etter at du har snakket med dem? Lurer på hva de vil si o.l.

Er selv med i en sånn gruppe, blir ikke postet så mye nå for tiden, men det er "syke" ting som andre blir dårlig av osv.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Det må da være noen som har sladret?

Jeg er i en lukket/skjult gruppe om incest. Det hadde vært ganske kjipt om innholdet plutselig lå åpent, og tanken er tenkt mange ganger, derfor er vi generelt flinke til å slette egne innlegg etter noen dager. Hva synes dere - er det dumt å ha sånt på facebook?
Vis hele sitatet...
Min oppfatning: ja, det er dumt. Årsak: FB har rett til å endre spillereglene akkurat når det passer dem og de har gjort det før. Dessuten kan det skje feil, de kan bli hacka osv., og dine konfidensielle data kommer på avveiie. I tillegg: jeg regner med at du har sikra maskinen din godt. Du kan imidlertid ikke kontrollere andres maskiner. Det er nok at én maskin i gruppen blir kompromittert for at dine data havner på feil sted. Dette gjelder jo for alle former for utveksling, men siden enhver hacker eller snut er garantert å sjekke FB på en konfiskert maskin. Også har vi alt tullballet med i hvilken grad amerikanske myndigheter har tilgang til det det vil og hvordan det påvirker norske myndigheter. Ikke for å være konspiratorisk eller noe, men lovverk og grensene for personvern flyttes hele tiden i jakten på pedofile terrorister, og det skjer fra tid til annen at noen får tak i info de ikke skal ha - og deler den med sine broderorganisasjoner i andre land. Ikke sannsylig at noen som kan ramme deg får tak i din bakgrunn via amerikansk etterretning, men i denne overvåkningsjungelen er det mye rart som havner mange rare plasser. Kort sagt: har du noe på FB så kan du ikke vite hvilke andre mennesker som har det. Du er ikke sikker. Og du kan aldri garantere at det du sletter faktisk er borte.

Når du vurderer om dine data er sikre nok, så tenk deg at de er statshemmeligheter. Hvis du mener opplegget OK for rødstempla informasjon, så kjør på. Hvis ikke, utred tiltak. Jeg tror de fleste vil være enige med meg i at E-tjenesten neppe bør bruke FB som informasjonskanal i felt...


Sitat av Ketenna Vis innlegg
Folk i styret på skoler liker veldig enkelt og greit å tøffe seg ovenfor elever ved å stå side ved side med politiet i alle tenkelige situasjoner.

Du kan forvente en bekymringssamtale hvor de viser deg en stige hvor du er på vei ned mot heroin og så død, og så gir de deg en lapp hvor du blir bedt om å skrive navnet på vennene dine som røyker hasj.

Hvis lærerne er skikkelig kjipe kan du kanskje også bli hengt ut en del i timen.

Kilder: personlig erfaring.
Vis hele sitatet...

Hehe, ting endrer seg ikke, ser jeg. Eller, lærerne blir muligens enda mer paranoide og snuten enda mer patetisk men bortsett fra det. Litt pussig egentlig; min antipati mot alt av myndigheter, snut, autoritet og annet formynderpakk ble vel grundig befestet da jeg så arrogansen, idiotien og feigheten de opererte med på ungdomsskolen.
"Øko-Terrorist"
Jeg skjønner vitterlig ikke hva skolen har med dette så lenge det ikke er noe der som bryter med norsk lov. Eller at dere har misbrukt skolens utstyr.

Jeg ville forklart foreldrene mine at dette er en lukket privat gruppe der du og noen kompiser legger ut ting som dere synes er humoristiske, og at du ikke skjønner hva skolen har med dette å gjøre. Hvis du føler deg komfortabel med det ville jeg også vist dem noe av innholdet. For så å forklare at det er liten vits å reise inn til samtale.
Sist endret av tr80r; 7. mai 2013 kl. 16:26.
Hvis de først har fått tak i selve bilde URL'ene er det fint lite dere kan gjøre for å skjule bildene. Bildene forblir lagret på Facebook, selv om du "sletter" dem og folk ikke lenger kan se dem, med mindre de har den eksakte URL'en. Lite trolig at de har bilde URL'ene, men man vet aldri
Har du ikke gjort noe som er i mot skolens regelverk, så nekt.

Og hold tråden oppdatert hver så snill
Et par stykker her som har bedt meg oppdatere tråden, så det skal jeg gjøre. Møtet skal finne sted på mandag, og vi kommer til å være minst 30 elever med foresatte.

Min mor kom hjem, og reagerte ikke så kraftig som jeg hadde ventet. Selv er jeg veldig spent på hvordan samtalen kommer til å arte seg.

Takk for kommentarer og råd! Jeg kommer til å poste igjen så snart det skjer utviklinger i saken.
Sitat av Randomizer Vis innlegg
God dag!

Jeg og en del av mine venner har hatt en facebookgruppe vi kaller ''Politisk ukorrekt''. Her har vi postet diverse morsomme bilder og artikler vi har kommet over. Det har vært både rasistisk og latterliggjørende innhold. Nå idag fikk samtlige av våre foresatte et brev fra skolen, hvor vi bli innkalt til et møte med diverse lærere og politi. Her skal innholdet på siden ''demonstreres'', og vi skal ha en dialog om verdighet og den type ting.

Jeg regner med at vi alle er ganske ille ute, men jeg vil bare dobbeltsjekke hvilke rettigheter skolen har til å vise innhold fra en privat gruppe til foresatte og andre lærere.

På forhånd takk.
Vis hele sitatet...
Jeg er nysgjerrig... Hva sa dine foreldre til dette?
Sitat av TheOnlyArf Vis innlegg
Jeg er nysgjerrig... Hva sa dine foreldre til dette?
Vis hele sitatet...
Min mor var nå skuffet, som de ofte blir. Ba meg sette meg i situasjonen til folk som blir hengt ut i slike grupper. Dette var noe jeg fant vannskelig, da denne gruppen var hemmelig.
Sa at hun ikke gledet seg til samtalen, men at det var bra jeg var i ''godt selskap'', altså fordi så mange av mine venner har fått samme brevet.
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Sitat av Randomizer Vis innlegg
God dag!

Jeg og en del av mine venner har hatt en facebookgruppe vi kaller ''Politisk ukorrekt''. Her har vi postet diverse morsomme bilder og artikler vi har kommet over. Det har vært både rasistisk og latterliggjørende innhold. Nå idag fikk samtlige av våre foresatte et brev fra skolen, hvor vi bli innkalt til et møte med diverse lærere og politi. Her skal innholdet på siden ''demonstreres'', og vi skal ha en dialog om verdighet og den type ting.

Jeg regner med at vi alle er ganske ille ute, men jeg vil bare dobbeltsjekke hvilke rettigheter skolen har til å vise innhold fra en privat gruppe til foresatte og andre lærere.

På forhånd takk.
Vis hele sitatet...
Ingenting som sier at du ikke kan poste slike bilder i en privat gruppe. Om de ikke er av ulovlig natur har verken politi eller skolen noe med det å gjøre. Du kan nekte å komme til møtet kanskje?
Sitat av Sterain Vis innlegg
Ingenting som sier at du ikke kan poste slike bilder i en privat gruppe. Om de ikke er av ulovlig natur har verken politi eller skolen noe med det å gjøre. Du kan nekte å komme til møtet kanskje?
Vis hele sitatet...
Når ting blir av rasistisk natur så blir det vell fort ulovlig, gjør det ikke?
Du skal forresten ha uendelig med creds for bilde og signaturen din.
Sitat av Sterain Vis innlegg
Ingenting som sier at du ikke kan poste slike bilder i en privat gruppe. Om de ikke er av ulovlig natur har verken politi eller skolen noe med det å gjøre. Du kan nekte å komme til møtet kanskje?
Vis hele sitatet...
Men selv om det ikke er ulovlig betyr ikke det at skolen ikke _kan_ bry seg. Se forøvrig mitt forrige innlegg. Man kan naturligvis nekte å komme på møte, men ofte så handler det ikke så mye om hvem som har rett til hva og hvem som kan tvinge med hva, men heller om man ønsker et godt forhold til folk rundt seg, i første rekke familie...
Altså, er gruppen "hemmelig" men har 30 medlemmer? Hvor mange medlemmer hadde gruppen? Er jo så godt som en offentlig gruppe med 30 medlemmer på en skole.
Sitat av Saape Vis innlegg
Altså, er gruppen "hemmelig" men har 30 medlemmer? Hvor mange medlemmer hadde gruppen? Er jo så godt som en offentlig gruppe med 30 medlemmer på en skole.
Vis hele sitatet...
Kan svare for Randomizer ettersom jeg er innblandet i saken óg. Gruppen hadde ca 40 medlemmer på det meste. Ikke alle medlemmene gikk på skolen, men godt over halvparten gjorde det.
Sitat av Nopros Vis innlegg
Kan svare for Randomizer ettersom jeg er innblandet i saken óg. Gruppen hadde ca 40 medlemmer på det meste. Ikke alle medlemmene gikk på skolen, men godt over halvparten gjorde det.
Vis hele sitatet...
Noe som i mine øyne gjør dette til en relativt offentlig gruppe. Er det postet bilder av andre ungdommer i lokalmiljøet der?
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Sitat av Randomizer Vis innlegg
Når ting blir av rasistisk natur så blir det vell fort ulovlig, gjør det ikke?
Du skal forresten ha uendelig med creds for bilde og signaturen din.
Vis hele sitatet...
Så lenge du ikke krenker noen eller oppfordrer til forfølgelse av rasistisk sort er ikke slik rasisme ulovlig.

Men som Halalgeir påpeker, så er det litt skolens business. Men du har ikke gjort noe ulovlig eller noe som kan få ordentlige følger.
Jeg forstår ikke helt denne tråden. Hvorfor så redd for et møte? Det er jo din sjanse til å forklare deg!
Lagde ikke regjeringen til Kjell Magne Bondevik en lov mot mobbing? Hvis dette er mobbing, er det jo klart ulovlig.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Det må da være noen som har sladret?

Jeg er i en lukket/skjult gruppe om incest. Det hadde vært ganske kjipt om innholdet plutselig lå åpent, og tanken er tenkt mange ganger, derfor er vi generelt flinke til å slette egne innlegg etter noen dager. Hva synes dere - er det dumt å ha sånt på facebook?
Vis hele sitatet...
Jøss.. Jeg prøver ikke å sensurere deg her.. Men flere mennesker som kommer sammen for å diskutere incest.. "Incest er bra"/"Incest er dårlig"? Uansett ståsted så skjønner jeg ikke helt hensikten.. Kan du opplyse meg?

Om ikke det er en syøttegruppe da.. Men slik du legger det frem, virker det som dette er noe litt mer lyssky?
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Jeg ser noen her skriver ''nektnektnekt!'' som folk ofte gjør her på forumet, men å nekte i en slik fillesak er nesten bare å gjøre vondt verre.

Fortell det som det er. En halvdårlig spøk dere moret dere med. Med å nekte vil dere bare miste troverdigheten over foreldrene og skolen.
Skolen er det kanskje ikke så farlig med, men å lyvet i trynet på foreldrene deres hvor dem vet det er kanskje ikke det smarteste dere kan gjøre.
Sist endret av Bombasa; 9. mai 2013 kl. 20:36.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Jeg forstår ikke helt denne tråden. Hvorfor så redd for et møte? Det er jo din sjanse til å forklare deg!
Vis hele sitatet...
Jeg tror det heller er det at han ikke vil at foresatte skal måtte sitte og se på content fra gruppa, content som kun var beregnet på de som delte denne humoren.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Kan du gi noen eksempler på humoren som ble posten på denne facebook siden?
Nå er jeg spent, hvordan gikk møtet?
Trodde det var ytringsfrihet i Norge, jeg.
Sitat av JibbeSander Vis innlegg
Trodde det var ytringsfrihet i Norge, jeg.
Vis hele sitatet...
Det er det, men ytringsfriheten har begrensninger.
Sitat av rolls Vis innlegg
Det er det, men ytringsfriheten har begrensninger.
Vis hele sitatet...
Gi meg ett eksempel?
Min mening er at hele denne saken er latterlig.
Ikke alltid ytringsfrihet ikke gjør deg mistenkelig
Sitat av JibbeSander Vis innlegg
Gi meg ett eksempel?
Min mening er at hele denne saken er latterlig.
Vis hele sitatet...
Sitat av JibbeSander Vis innlegg
Gi meg ett eksempel?
Min mening er at hele denne saken er latterlig.
Vis hele sitatet...
Du kan jo for eksempel lese litt om hva ytringsfriheten faktisk innebærer før du uttaler deg om den.
Sitat av JibbeSander Vis innlegg
Gi meg ett eksempel?
Min mening er at hele denne saken er latterlig.
Vis hele sitatet...
http://no.wikipedia.org/wiki/Ytrings...tringsfriheten

Første treff på google btw
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av JibbeSander Vis innlegg
Trodde det var ytringsfrihet i Norge, jeg.
Vis hele sitatet...
Det er det da også.
Jeg tror ikke helt du forstår hva yttringsfrihet helt er for noe.
Savner en update. Kanskje OP har fått forbud mot å diskutere saken her?
Sist endret av Mr. Flash; 17. mai 2013 kl. 23:07.