Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 920
HURRA!! Hele pc'n min er gått til helvete!

http://www.freakforum.nu/forum/showt...threadid=28216

Jeg la inn Red Hat 8 først, og formaterte " / " for å så legge inn Mandrake 9.2, men det oppstod en feil under installasjonen.. Og det som skjer når jeg starter pc'n nå er at når bootloaderen skal starte, står d bare "GRUB" WTF?? (vet at bootloaderen til Red Hat heter GRUB, men her står det bare "GRUB" hvitt på svart). Har formatert hele C: disken min og fjerna alle partisjoner og alt som finnes på den både i dos og i windows. Hos kompisene mine funker den helt fint, men når jeg setter den i min pc igjen.. GRUB!! faen.. Hele dos'n min er også fucka.. når jeg starter opp med oppstartsdiskett, får jeg ikke kontakt med de andre harddiskene. Jeg klarte ista å få kontakt med C: i dos, men når jeg skal legge inn 98 f eks, får jeg feilbeskjeden "Kan ikke legge inn windows. Du må opprette en oppstartspartisjon.. blabla!" Hva skal jeg gjøre? jeg har prøvd ALT! skifta kabler, partisjonert, formatert, restarta cmos.. Begge harddiskene mine funker på andre pc'er, men ikke min.. hva har skjedd??

Trenger seriøst HJELP her!!


[ Beklager at jeg skriver så rotete osv.. men jeg er ganske stressa og forbanna akkurat nå.. ]
Bruker mandrake grub eller lilo? Du kan jo boote opp med rescuedisk og fikse bootloader derfra.

Hvis ikke, så kan du jo prøve og reinstallere for og følge ekstra godt med når du installerer oppstartslasteren din, og sørg for at den havner i mbr.
jdG
jdG's Avatar
Trådstarter
Mener den bruker lilo.. Hva er rescuedisk da? Og en ting til.. wtf er mbr?

Tror jeg har samme problem som denne karern her:
http://www.freakforum.nu/forum/showt...threadid=25818

Er bare det at jeg ikke vet helt hva "mbr" er fornoe..?

Og det jeg vil frem til er at jeg vil få vekk alt som heter linux akkurat nå og bare ha Windows Xp innlagt.. Hva gjør jeg da?
Sist endret av jdG; 19. januar 2004 kl. 21:41.
mbr=master boot record. Sleng inn en xp-cd, få opp recovery console og skriv fixmbr så ordner det seg.
jdG
jdG's Avatar
Trådstarter
Oki! Takker for hjelpen! Hvis det ikke ordner seg kommer jeg og maser mer! Et liv uten pc er som et liv uten penis...
jdG
jdG's Avatar
Trådstarter
Oki.. når har jeg skrevet "fixmbr", men når jeg rebooter pc'n nå får jeg beskjeden "Press a key to reboot" ???
Skulle ikke liksom den kommandoen FIXE pcen da?
heh, har du noen fungerende windowsinstallasjon på disken i det hele tatt da?
jdG
jdG's Avatar
Trådstarter
Nei den er helt tom.. men denne beskjeden skal jo ikke komme opp forde da..? Prøvde å legge inn 98 (som jeg gjør før jeg legger inn xp) men da fikk jeg feilbeskjed om at jeg måtte lage en "oppstartspartisjon" osv osv.. Jeg laget en FAT32 partisjon i partition magic hos en kompis.. og der funket det fett!
Men har dere noen forslag til hva jeg skal gjøre NÅ da?
Sist endret av jdG; 19. januar 2004 kl. 22:56.
noob killer
elukS's Avatar
Hvis du ikke har windows på maskinen kan du glemme fixmbr/fixboot.
Er det en misklykket installering av bootloader i linux kan du starte fra cd, fex slackware install cden funker fint til dette , feks. ved boot: prompten,

"bare.i root=/dev/hda1 noinitrd ro"

Fyk opp pico eller vi og rediger /etc/lilo.conf , kjør så /sbin/lilo

Burde fixe problemene på 123, så sant du vet hvilke partisjoner (/dev/hda*) rotfilsystemet ligger under (kan sjekkes med cfdisk).

Det er slike ting som dette Timo's rescue cd er genial til.

Hm... ser nå at du har slettet alt av partisjoner, men andre kan jo lære av denne posten da

Det du kan gjøre er å gå til websidene til de som har produsert disken din og lete etter et program for å lavnivå-formatere den, det bør slette mbr.
Opprinnelig postet av jdG
Oki! Takker for hjelpen! Hvis det ikke ordner seg kommer jeg og maser mer! Et liv uten pc er som et liv uten penis...
Vis hele sitatet...
du kan leve uten penis en stund.. men tar du inett-oppkoplinga mi.. eller.. *grøss*.. pcen.. da er jeg nok død fort..

btw.. hvorfor skal du ha bort linux?
jdG
jdG's Avatar
Trådstarter
oki, jeg skjønte ca ingenting av det der da men...

Finnes det en måte å "resette/formatere" mbr på? slik at harddisken blir som før liksom..?
jdG
jdG's Avatar
Trådstarter
>Orgazmus:

Hehe! akkurat!

Jeg sletta det fordi jeg skulle legge inn mandrake 9.2 som er mye nyere og som støtta skjermkortet mitt og lydkortet osv.. men det var visst en stor tabbe hele greia.. nå sitter jeg der uten fungerende pc.. sitter med en kompis og venter desperat på hjelp fra dere på nff..
hvorfor ikke bare kjøre mandrakeinstallen på nytt, og velge at den skal bruke hele disken? viker som om du er for inkompetent til å få lagt inn windows på nytt.
Sist endret av Nichotin; 19. januar 2004 kl. 23:25.
jdG
jdG's Avatar
Trådstarter
Fordi jeg skal ha kun windows... Men er det et alternativ altså?
legge inn fedora/debian er jo et enda bedre forslag
jdG
jdG's Avatar
Trådstarter
Om jeg bare hadde hatt fedora så.. :P men modemet mitt virker ikke i mandrake 9.2 har et Trust 56 kb modem om noen vet hvor jeg kan finne en driver til det så lenge..?
jdG
jdG's Avatar
Trådstarter
Puh.. klarte å fikse pcen! Jeg satt i xp cden og fjernet partisjonen som var der og laget en ny med installasjonsprogrammet så gikk installasjonene feilfritt!

Takk for ALL hjelp!