Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1004
Hei.

Nå har jeg prøvd å få fikset dette problemet i over 4 mnd, men enda ikke funnet en løsning.

Har snakket med 3 IT folk på jobben og vi har prøvd alle muligheten de ga og jeg har snakket med 4 IT folk i Store nett bedrifter i Trondheim.

Saken er sånn her:

Jeg har en stasjonær stående i 1.etg i huset. Jeg har trådløst ned dit fra en Router fra Loqal. Vi har 25/25 Fiber inn, men jeg får bare MAX 12 Mb/s ned på pc'en min.

Fruen har en laptop som er 3 år gammel (ASUS X5DIJ 15.6" WXGA) og hu får 24.7 Mb/s ned og 23 Mb/s opp selv om hu har laptop'en lengre unna enn meg eller setter den vesidenav min pc.

Jeg har prøvd 3 trådløse nettverkskort. 2 USB nettverk dongel, 1 range ekstender som jeg plugger i pc'en med kabel i et Intel Pro CT/GT kort.

Ingen av disse løsningene fungerer.
Å trekke kabel fra 2. etg og ned er SISTE løsning.
Mener at jeg skal ha mulighet til å få samme hastighet som fruen for jeg sitter på bedre nettverkskort enn henne.

Mine trådløse kort har vært av typen G og G+ og G+ super som skal være ganske bra. Min range ekstender har mange 100 meter rekkevidde og får fullt signal til trådløst i HELE området der jeg bor.

Nå har jeg da snakket med ALLE jeg kjenner som jobber innen IT og prøvd dems løsniner og mine. Men ingen av de fungerer.

Mine Specs:
Hk = Gigabyte GA-P67A-UD4, Socket-1155
ATX, P67, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, CFX& SLI, eSATA, F

CPU: i5 2500k

RAM: Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT, CL9


Hvis noen klarer å løse dette "Mysteriet" så kommer de på min Hall of Fame værtfall.

Håper noen her har mere kunnskaper enn 7 IT Guruer
Hva om PC-en din faktisk laster ned noe uten at du vet det? Fyr opp task manager (taskmgr eller ctrl + alt + del, oppgavebehandling) og se på nettverksstatistikken. Der bør det også stå hvor stor hastighet kortet ditt er satt til å kjøre på.
Pc'en laster ikke ned noen ting.
Ingenting kjører. Har prøvd Ubuntu, Win7, Vista og Xp som OS men ingenting fungerer.

Alle kortene jeg har prøvd er Gigabit kort og skal klare en stor hastighet.
Hadde samme utstyret når jeg hadde vanlig ADSL før og der fikk jeg 16 Mb/s ned uten problemer og det var 20Mb/s linje.

Ingen som har noen tips å komme med?
Ja du har vell prøvd det meste nå.

Ikke noe mer vi her på IT avdelinga kan gjøre værtfall.
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Pc'en laster ikke ned noen ting.
Ingenting kjører. Har prøvd Ubuntu, Win7, Vista og Xp som OS men ingenting fungerer.

Alle kortene jeg har prøvd er Gigabit kort og skal klare en stor hastighet.
Hadde samme utstyret når jeg hadde vanlig ADSL før og der fikk jeg 16 Mb/s ned uten problemer og det var 20Mb/s linje.

Ingen som har noen tips å komme med?
Vis hele sitatet...
Prøv med en annen ruter.
Anbefaler Linksys Cisco, f.eks. WRT160NL eller WRT54GL
Hvordan kan det være ruteren når vi har en bærbar i huset med full hastighet og de over oss har også laptop med full hastighet der også.

Har forøvrig testet med en annen laptop fra jobben og en stasjonær som også fikk full hastighet.
Så et eller annet er det med pc'en min. Men vil gjerne vite hva det kan være.

Siden ingenting laster når jeg tester linjen og ikke noe som jeg kan se som sperrer linja.
Så på google en gang at Win7 hadde noen instillinger som gjorde at du mista litt av linja osv.

Men jeg fant ikke noe ut av det og siden han ikke kom konkret med hva det var så er det litt vanskelig.
Hvilket operativsystem er det på bærbarene du har snakket om?
Vista på fruen sin og vista hos de som vi leier av.

Xp på laptopen som jeg lånte fra jobben og Win7 på den stasjonære jeg lånte for å teste.
hmm ... vist du faktisk har forsøkt flere wifi-kort på samme maskin å alle med nærmest identisk resultat samt at du har forsøkt div. OS ( går ut fra at du har forsøkt med fresh installs og ikke kjørt dem i VM ) så begynner det å bli en veldig sær feil som kan bli problematisk å feilsøke.

Jeg ville dog ha tatt en test av minnet ved å kjøre Memtest86 ( http://www.memtest.org/ )
Enkelte ganger kan feil med minne få noen veldig sære og rare symptomer.
Sjekk også hva temperaturen på CPU,HK, + div. er ... litt for varme komponenter kan også resultere i noen rare feil av og til.
Ja har tatt meg igjennom sorgen og smerten av å formatere og ta en fresh install for hvert OS ja uheldivis.

Ingen komponenter er for varme siden jeg har utrolig god luftstrøm igjennom kabinettet.
Minnet er byttet så det er ikke noe der som er feil heller.

Ja enig i at det er en sær feil som er vanskelig.
Men eneste jeg kan komme på som er igjen er da HK som kan være feil siden det ikke fungerer.
Men hadde egentlig tenkt å slippe den kostnaden for et Hk egentlig, siden maskinen fungerer som en drøm ellers.
Den der Ruteren som er levert av Loqal ... vet du modell og merke av den ?

Kunne jo være at den har noen traffic shaping muligheter ? Så kanskje noen har lagt inn noen Rules for akkurat din IP & Mac-adresse ? ( ja vet du har hatt flere NIC`s og dermed mac-adresser, men vet ikke om ruteren har DHCP eller kjører statiske IPèr )

Var en "fin" nøtt dette her ja ... hmf
Har ikke modell og merke her nå siden jeg er på jobb. Men jeg har gått igjennom ruteren og det er ingen antydning til sperrer for meg der. Ruteren har DHCP aktivert så er ingen statisk IP hos oss.

Ja veldig "fin" må jeg si har kommet til å kasta pc'en ned fjellet hvis det ikke hadde vært komponenter til 10k ++ inni der som jeg ikke gidder å fjerne hvis jeg blir for irritert
Har du prøvd å se om du får samme hastighet med kabel?
Bare for å utelukke flere mulige problemer..
Tok kabel fra pc'en min og inn i range ekstenderen og det samme gjorde jeg med fruen sin laptop. Jeg fikk 8 Mb/s da og Fruen fikk 23 Mb/s.

Og her er det snakk om en lengde på 3 meter i trådløst signal bare når vi sitter på trådløst. Ingen mur men 1 tynn vegg på 4 cm og et gulv på ikke mere enn 15 cm.
Sist endret av Nikon01; 18. januar 2012 kl. 14:34.
kast driten og kjøp en ny stasjonær
kan det være harddisken som er "treg" kontra de andre pc`n som blir testa?

kan det kanskje være range ekstendern som ikke klarer levere varene?
prøv og plugg i kabel rett i modemet?
Sist endret av tribalgoth; 18. januar 2012 kl. 14:37.
Kast det der? Blir IKKE aktuelt
harddiskene er ikke trege. Sidder på en veldig rask SSD disk som OS'et ligger på samt 1 SSD disk til for programmer.

Range ekstenderen fungerer siden laptopen kan kobles i den og fremdeles få full hastighet.

Har ingen mulighet til å plugge kabel rett i ruteren siden jeg da måtte ha hatt en VELDIG lang kabel som går igjennom leiligheten min, ut så inn i leiligheten oppe også igjennom der og inn i ruteren
Har du prøvd med større antenne?
wtf1337: Range ekstenderen min er jo som en GIGANTISK antenne. Får inn full styrke og hastighet med den, så det løser desverre ingenting. Det var det første jeg gjorde når jeg oppdaget problemet.
prøv og sl¨å av ekstendern og se om du får noe signal som er brukelig, kanskje den bærbare har bedre trådløst kort som oppfanger signalet "før" ekstendern videresender det
Har skrudd av ekstenderen og da får både jeg og Fruen bare 1 i signal styrke men fortsatt samme hastighet som vi bruker (jeg=11 Mb/s og Fruen= 24 Mb/s)

Så jeg skjønner ingenting. Skal ta med ENDA en stasjonær fra jobb i dag no så skal teste den.
Får den fult signal og hastighet så skal jeg ta ut HK og bytte det for å sjekke litt.

Må utelukke alle muligheter her nå tror jeg

Da er det testet en ny stasjonær.
Dette fungerte fint. Har nå 23 Mb/s.

Så da skal jeg prøve å bytte Hk imellom disse 2.

Da er hovedkortet fra den stasjonære på jobben satt i min pc og nå får jeg 24.3 Mb/s ned.
Så da var det nok hovedkortet som sperra nettet på 10 Mb/s ca selv om det andre HK skal klare høyere.

Da blir det kjøpt nytt HK.

Takker alle for at de prøvde