Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 4540
Hei,
jeg har levd et langt liv på kort tid, som innebærer 3 ulike dommer. Jeg er dømt for Grov narkotikakriminalitet (cannabis), samt mild narkotikakriminalitet (kokain). I tillegg er jeg dømt til ubetinget fengsel for grove hastighetsovertredelser.
Som dere kanskje skjønner, så har jeg et adrenalinbehov utover det normale. Jeg ble dømt til ubetinget fengsel i begge narkotikasakene, og sonet samfunnsstraff for den grove overtredelsen, og med fotlenke for den mildere overtredelsen. Jeg har med andre ord ikke sittet i fengsel, med unntak av isolasjon/varetekt i 3 uker under etterforskningen av den grove overtredelsen.

Nå har jeg lagt den karrieren på hyllen og begynt som hjelpetrener på mitt barns idrettslag. I den forbindelse blir man avkrevd politiattest, hvilket gjør meg engstelig. I utgangspunktet var jeg trygg på at dette ikke ville være noe problem, da jeg ikke har begått kriminalitet som vold/sedelighet o.l (derav ingen risiko i mine øyne for å skade barn på noe vis).
Når jeg leser Politiregisterloven § 39, 1 ledd innebærer politiattesten narkotikaovertredelser. Dette gjør meg veldig stresset, da jeg er så godt i gang og barnet mitt setter stor pris på at jeg er med som hjelpetrener.

Hva gjør jeg nå? Dette gjør meg ganske søvnløs atm. Har noen erfaringer med denne problemstillingen?
Ja og nei, du burde ta det opp med lederne i klubben du er trener, er ingenting i veien for at du er trener. Men er du ikke ærlig på det så vil man bli skeptisk.

Hilsen en som sitter i ett styre
I denne artikkelen om Northug sier Norges idrettsforbund at man ikke har gyldig politiattest dersom man har narkotikasaker som ikke er eldre enn 3 år gamle, og at dette ikke er noe klubbene selv kan velge å unnvike fra. Medfører ikke dette riktighet? (kilde: https://www.vg.no/sport/i/8m3Jjx/ris...iklingshemmede )
Føringene vi fikk var at vi kunne ta avgjørelsen på det, men ikke hvis det gjelder overgrep.

Men rådet står uansett, ta det med ledelsen i idrettslaget
Dersom dette ikke går, så vil alle forstå årsaken, da det skjer rett etter at alle skal levere politiattest. Dette vil igjen bety at den første tanken til folk nettopp vil være det du referer til. Hva gjør man da? Skriver et innlegg til alle foreldre at man er dømt for narkotikaovertredelse, og ikke overgrep (som de fleste assosierer med ekskudering fra barneidrett).
Har du noen råd til hva jeg kan gjøre for å ikke havne i denne situasjonen? Jeg er absolutt ikke noen trussel for barn, og syns det er meningsløst å blande narkotikaovertredelsene mine inn i dette, selv om ikke mine følelser betyr noe på regelverket.
Jeg har selv jobbet med barn med ferske dommer.

Ikke grove narkotika saker men bruk og besittelse, kjørt noen ganger over grensa og generell konfrontasjon med politiet.

Sånn jeg har erfart, dukker ingen sak opp om du søker attest når du har råkjøring og narkotika på papirene dine.

Btw, å jobbe med barn er kjempegivende. Bare ikke krev for mye av alle sammen, la dem som vil bli utfordret bli utfordret men husk at de er barn.

Garanterer at du kommer til å lære masse av barna og, lykke til på veien videre
Siden vi bruker trener med narkotika på rullebladet så vet jeg ikke helt.

Men skyuenld på sjukdom, jobb, familie, uenigheter om treningsfilosofi, det er ofte stort bytte av foreldre i rollene i i et idrettslag så at du forsvinner vil kanskje ikke bli lagt merke til