Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 5375
Hei!

Jeg studerer i UK, men sliter med å streame på Viaplay. Når jeg trykker på en film/serie så skjer det rett og slett ingenting (får bare opp et "loading-ikon").

Jeg benytter meg av NordVPN, har vært i kontakt med de, de satt opp noen nye servere (norske) for meg, men dette fungerte heller ikke. Har også forsøkt å koble meg til servere i andre EU/EØS land.

Har forsøkt å slette cache i nettleser, forsøkt med andre nettlesere, på mobil, men ser ikke ut som jeg klarer å lure geo blocken deres...

Har også forsøkt Mullvad VPN, men støtet på samme problem der. Alle andre sider fungerer som normalt (eks. TV2 Play, NRK, Viafree).

Noen som har noen tips?
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Det kan være at de har Black Hole-t serverne til kjente VPN-tilbydere. Ikke uvanlig praksis og er stadig mer i bruk av strømmetjenester. Jeg tror ikke det er noen hensikt i å prøve seg med andre betalttjenester, da det er selskaper som aktivt kartlegger disse betalte serverne og selger listene.

Et tips vil være å finne en bekjent her hjemme i Norge som kan sette opp en privat VPN-server som du kan koble deg til.
Sist endret av M72; 9. november 2021 kl. 09:52. Grunn: La inn tips
Bruker du appen eller nettsiden til Viaplay?.

Jeg hadde samme problemet selv med NordVPN og både appene og nettsidene til NRK og Viaplay, var i kontakt med kundeservice hos NordVPN uten at det ble noe løsning. Nå bruker jeg ExpressVPN og har brukt den i lang tid uten problemer, har lagt merke til at problemene med NordVPN er sporadisk. Noen ganger funker det og andre ganger ikke.
Jeg er kjent med problematikken rundt dette, men i mitt tilfelle gjelder det RiksTV appen og ikke viaplay. Men jeg vil tippe at argumentene er de samme.

Lang historie kort er at de ikke ønsker at man ser på deres tjenester via VPN, men geoblocking kan også være relevant her.