Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  66 10087
Hei. Jeg hadde en stikk kontakt som var koblet til lysbryter å lagt utenpå vegg gjennom så og si hele stua. Jeg fjernet denne og står igjen med 3 ledninger som kommer ut av veggen. Jeg skal kun koble på lysbryteren igjen, men gikk litt fort i svingene så jeg vet ikke hvilkene 2 kabler som skal på lysbryteren og hva den siste er? Jeg er ingen elektriker, men trodde dette skulle kun være å fjerne kontakten med kunn 2 ledninger. Men jeg sitter nå med 3.http://https://www.diskusjon.no/topi...%B8rsm%C3%A5l/
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ring elektriker. Når du ikkje er i stand til å finne ut av det sjølv har du heller ikkje forutsetninger for å koble det på trygt vis.
Siden du har så lite peil på noe som er så enkelt. Så støtter jeg vidarlo. Bare det og ikke stramme ting som det skal kan lett resultere i en hus Brann. Har du lyst til og brenne inne for og spare noen kr?
Trådstarter
17 5
Jeg er klar over dette. Og forventet dette svaret. Men er ikke så veldig vansklig å koble på en lysbryter. Ble bare usikker på hva jeg gjør med den tredje. Håper på noen bedre svar enn dette. Takk

https://www.diskusjon.no/topic/19064...mment-26020082
Sist endret av Pdawg123; 13. juli 2021 kl. 22:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Joda, men tingen er at det er fullstendig opplagt korleis det må ha vore kobla, men når du ikkje er i stand til å sjå det så har du ikkje begrepsapparatet som må til for å kunne omgåast elektrisitet på trygt vis. 240V er farleg. Det kan drepe, og det kan starte branner.

Elektrofagfolk skal ha årleg kurs i førstehjelp og faremomenter ved elektrisitet. Det er det ein grunn til.
Trådstarter
17 5
Du har helt rett. Trodde det skulle være å kunn koble på og av, men ettersom det er 3 kabler blir jeg usikker og spørr heller her enn å prøve på ting jeg ikke kan. Skal respektere at du ikke vil svare meg, men håper noen andre kan.
Husk på at noe av det vanligste en elektriker har tatt kvelden av er støt. Man kan få et støt, så kan det gå timer, dager, kanskje et par uker? Og så plutselig takker bare hjertet for seg, og det var det.
Trådstarter
17 5
Jeg er fullstedig klar over dette. Jeg tar forhåndsregler og på egen risiko

Ingen som kan svare meg?
Sist endret av Pdawg123; 13. juli 2021 kl. 22:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du har 3 ledere 2 med strøm og en med jord. Veit du hva jord er?
Trådstarter
17 5
Kontakten jeg fjernet hadde ikke jord. Har du sett bildet i diskusjon,no linken jeg la ved?
Fikk ikke opp noe bilde. Noe er galt med linken
Trådstarter
17 5
Ligger i svaret mitt under.

https://www.diskusjon.no/topic/19064...mment-26020092
Sist endret av Pdawg123; 13. juli 2021 kl. 23:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vist du ser på fargene som går til den stikkontakten du står med i hånda så burde du vell klare og tenke ut resten selv?
Trådstarter
17 5
Hadde jeg klart å tenke meg til det hadde jeg ikke kommet hit.
Jeg stoler aldri på farger. Ikke husker jeg hva som er hva heller. Derfor måler jeg om jeg er i tvil, uten det eller den originale oppkoblingen kan jeg dessverre ikke hjelpe. Men for å bytte komponenter med likt oppsett krever minimalt med elektroforståelse, det er i all hovedsak en mekanisk øvelse.
Trådstarter
17 5
Takk. Endelig et realt svar.
Sist endret av Pdawg123; 13. juli 2021 kl. 23:39.
Skaff deg en elektriker heller. Jeg vil ikke at noen brenner. Du har såpass lite peiling og vi kan ikke hjelpe deg uten at vi kommer på besøk oss deg og måler ledningene. Noe jeg ikke regner med du kan gjøre selv siden du spør her. Kjenner du ingen som kunne hjulpet deg med dette?
Trådstarter
17 5
Jo. Jeg skal ha elektriker på nytt kjøkken så da kan han se på dette i samme slengen. Trodde det var en enkel løsning på dette. Derfor jeg spurte her, men ettersom ting blir litt mer innvikla kommer jeg ikke til å sette inn bryter her selv. Har Multimeter, men vet ikke hvordan jeg bruker dette til å sjekke kontakter. Takk for svar
YouTube så lærer du fort hvordan du skal måle
Trådstarter
17 5
Jeg er som sagt ingen elektriker, så å gjøre noe med strømmen når hovedsikringen ikke er skrudd av holder jeg meg unna.
Sitat av Pdawg123 Vis innlegg
Jo. Jeg skal ha elektriker på nytt kjøkken så da kan han se på dette i samme slengen. Trodde det var en enkel løsning på dette. Derfor jeg spurte her, men ettersom ting blir litt mer innvikla kommer jeg ikke til å sette inn bryter her selv. Har Multimeter, men vet ikke hvordan jeg bruker dette til å sjekke kontakter. Takk for svar
Vis hele sitatet...
Takk beklager at jeg ikke vil hjelpe deg, men er oppriktig redd for at hvis noe går galt kan jeg potensielt ha medskyld i å ta livet av noen, og det tror jeg ikke jeg hadde klart å leve med. Håper elektriker'n kommer kjapt!
Trådstarter
17 5
Altså så lenge det ikke er noe fasitt svar så vil jeg ikke prøve på dette selv. Jeg klarer å koble, men må være sikker på at det jeg kobler er riktig.
Det er riktig at det er veldig enkelt. Men du må også VITE hva du gjør. Det vet ikke du. Jeg har i det minste elektrisk utdanning. Men jeg har sluttet å gjøre ting selv. Hvorfor? Jo, fordi nå skal alt dokuenteres, og det kan ikke jeg.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Blir ikke dette litt som om en kar spør om hvordan man skyter heroin, også kommer det masse folk i tråden med kunnskap om det TS spør etter, men ts blir fortalt at siden han viser så liten forståelse så gidder vi ikke fortelle deg det. Er det ikke bedre å forklare TS hva han ikke skjønner og hjelpe så langt man kan for å gjøre hele seansen tryggere? han kommer jo sikkert til å gjøre det uansett, ser jeg det ofte blir sagt i tråder som angår heroin.
Limited edition
Moff's Avatar
Forskjellen er at om man diller med heroin så er man kun en trussel for seg selv. Det TS driver med kan ta deres eget liv, livet til alle kjæledyr og alle som ev. bor i samme rekkehus, blokk eller nabohus. Det er forskjell.
Hvis han allikevel har tenkt å gjøre det selv så er det bra han spør om hjelp så ikke nevnte dyr og mennesker dør.

Last opp et bilde så får du hjelp

Bare prøv. Funker det ikke, så er det samme fas. Da prøver du en annen kombinasjon. Skru til ordentlig.
Sist endret av ID-Brikke; 14. juli 2021 kl. 08:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
17 5
https://imma.gr/103890xb0952



Sitat av Pdawg123 Vis innlegg
Vis hele sitatet...

Skal komme med bilde av kontakten lysbryteren går til også
Sist endret av Pdawg123; 14. juli 2021 kl. 15:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Hvis han allikevel har tenkt å gjøre det selv så er det bra han spør om hjelp så ikke nevnte dyr og mennesker dør.

Last opp et bilde så får du hjelp

Bare prøv. Funker det ikke, så er det samme fas. Da prøver du en annen kombinasjon. Skru til ordentlig.
Vis hele sitatet...
Som andre skriver så skal ikke TS fikse dette selv når han ikke har forståelsen av noe så enkelt. Husk de fleste husbranner starter av elektrisk feil på installasjonen eller feil med hvitevarer.

Ser på bilde at det elektriskeanlegget er gammelt med tanke på bilde av stikkontakten og kabler ( PN og PR) . Man bytter ut PR kabel og stikk til nytt. De gamle torix er også noe dritt. Bruk wago. Går ut ifra dette er et rom utenom bad og kjøkken siden msn ikke ser jording.
Sitat av RapTouR Vis innlegg
Går ut ifra dette er et rom utenom bad og kjøkken siden msn ikke ser jording.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke helt enig i at man ikke ser jording. Det er tre ledere på bildet. Jeg kan ta feil, jeg er ingen elektriker, men kan ikke forstå ut i fra bildet hvorfor den tredje lederen ikke skulle være jording.
Jeg trodde Freak skulle være uten moralpreking? Ser ut som om at blå skal på enten svart eller hvit.
Jord er stortsett gul, og grønn, eller reint kobber. Klarer ikke se en egen jord leder på bildet
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Jeg trodde Freak skulle være uten moralpreking? Ser ut som om at blå skal på enten svart eller hvit.
Vis hele sitatet...
Nja, over tiden har vi fjernet denne regelen som et eget punkt men ren moralpreken kan i visse tilfeller tolkes som en avsporing fra temaet, og det bryter med reglene.

Denne saken er annerledes, en hver person med et minimum av forståelse av elektriske anlegg hadde kunne funnet frem et multimeter og funnet ut av hva som er hva (siden fargene på ledningene ikke er noe standard, det her ser gammelt/evt selvgjort av en tidligere eier).

Poenget står da godt: Om man ikke evner å finne ut av dette selv, burde man ikke prøve noe mer egentlig.
Brun på N2
Blå på L2
Og jording på tegnet

Ikke la noe kopper stå utenfor klemmeskoen.


Hvis det fortsatt er noe du lurer på, ring en elektrikker
Undersått
Er dette en dobbel kronevender? Altså at du styrer 2 lyspærer med den?
Om det er tilfelle så er det kanskje som hos meg; at svart er live, og at brun går til lyspære 1 og blå til lyspære 2. Dette burde i så fall være mulig å sjekke ved å se hvordan det er koblet ved nevnte lyspærer.

Edit: Ingen av disse lederne burde være jord, det har vel vært standard at jord er grønn/gul/ren kobber i mange herrens år her til lands? Dessuten trengs det vel ikke jord til brytere innendørs i vanlige rom?
Sist endret av sprett; 14. juli 2021 kl. 21:19.
Sitat av 420master Vis innlegg
Brun på N2
Blå på L2
Og jording på tegnet
Vis hele sitatet...
Motsatt.
Faseleder er L. Den skal være brun. N er nøytral, den skal være blå.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Motsatt.
Faseleder er L. Den skal være brun. N er nøytral, den skal være blå.
Vis hele sitatet...
Stemmer

Man ser at dette er et gammel anlegg med IT-nett. (før var det vanlig med jording på kjøkken/BAD og utomhus)

Siden man ikke ser jording, har man fas på 2 ledere og bryterleding på den tredje.
Hvem av de kan man ikke si sikkert uten å se på det, selv om det faste regler for sånt. Med tiden så har farget endret seg,

Nok med en annen uten fagbakgrunn eller elektriker som har gitt F koblet og byttet farger til bryterleding eller ikke hatt nok PN og tatt det man har liggende. Finnes nok eksempler på sånt.

men dette er en smal sak å finne ut av om man kompetansen som ikke TS har. Derfor sier jeg det nok en gang, ikke rør elektrisk om man ikke har utdannelsen.

Alle tenker at dette er så lite så jeg spare de få penga med å gjøre dette selv, men man sitter fort med skjegget i postkassa den dagen det brenner om man blir tatt for mordbrann for ta det verste som kan skje.
Sitat av RapTouR Vis innlegg
men dette er en smal sak å finne ut av om man kompetansen som ikke TS har. Derfor sier jeg det nok en gang, ikke rør elektrisk om man ikke har utdannelsen.

Alle tenker at dette er så lite så jeg spare de få penga med å gjøre dette selv, men man sitter fort med skjegget i postkassa den dagen det brenner om man blir tatt for mordbrann for ta det verste som kan skje.
Vis hele sitatet...
Eller så kan man legge litt innsats i å lære seg disse greiene. Du trenger ikke dra lenger enn over grensa til Sverige før det er fullstendig lovlig å koble stikk og lysbrytere helt selv. Det går faktisk helt fint. Isteden for å hylle elektrikerfaget som uforståelige svartekunster og be alle de uinnvidde holde seg langt unna, så kan man forsøke å svare på de spørsmålene som dukker opp med et åpent sinn. For det er faktisk ikke veldig vanskelig å gjøre enkle ting uten å trå fullstendig i baret, selv om selvhøytidelige og arrogante elektrikere liker å gi inntrykk av noe annet. Jeg veit det ikke gjelder alle, men jeg vil påstå at yrkesgruppa er prega av tidvis litt vel høye tanker om seg selv, og dertil litt vel lave tanker om utenforstående.

Man kan alltids snakke om at rus kun skader en selv og alt det pisset der, men det stemmer jo ikke! Det er i alle fall nok av pårørende her på bruket som er ganske uenige. Det er lurt å ligge unna elanlegget, og det er lurt å ligge unna heroin - ja. Men folk rører begge deler likevel, og da er det vel for faen best at de får litt innsikt i hvordan det skal gjøres riktig? Eller, i det minste, marginalt mindre livsfarlig?

Når man spør om grunnleggende elektro på et forum møtes man ofte med forakt. Når man derimot spør folk ansikt til ansikt, så møtes man gjerne med litt mer forståelse - da sørger den gamle onkelen som kan disse sakene for å gi de riktige formaningene, men han svarer faktisk på det du lurer på. For å få et fornuftig svar på et forum må man ha beveget seg et lite hakk over stadiet for total newbie, og det er fryktelig synd - ikke alle har de nødvendige ressurspersonene i omgangskretsen.

Siden vi nevnte sikkerhet og brannfare og denslags vil jeg trekke frem ett aspekt til ved saken: De ferdighetene du trenger for å identifisere en subtil brannfelle er akkurat de samme ferdighetene du trenger for å fikse disse greiene på en trygg måte. Hvis holdninga di bare er at du ikke skal kødde med strømmen, så kan du fort overse noen heller ubehagelige overraskelser i et gammelt hus. Jeg har plukka ned ganske mye kreativt etter forrige eier som så fint og fungerte greit, men som viste seg å være ganske livsfarlig.

Så, trådstarter! Her er hva du skal gjøre. Først skaffer du deg montørhåndboka. Den er liten, kommer i praktisk lommeformat og dekker det meste på en svært forståelig måte. Hvis du lever med litt produktplassering skal det visstnok være mulig å få den gratis også, men det har jeg ikke selv testet. Deretter skal du skaffe deg et multimeter. På dette multimeteret skal du bli godt kjent med funksjonene for å måle spenning og strømgjennomgang (pipefunksjonen). Leksa di er å søke opp dette selv og prøve deg frem. Hadde du hatt et multimeter og visst hvordan du brukte det ville aldri denne tråden ha dukka opp, for da hadde du vært i stand til å identifisere både lederne dine og duppedittene du vil koble på de.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Eller så kan man legge litt innsats i å lære seg disse greiene. Du trenger ikke dra lenger enn over grensa til Sverige før det er fullstendig lovlig å koble stikk og lysbrytere helt selv. Det går faktisk helt fint. Isteden for å hylle elektrikerfaget som uforståelige svartekunster og be alle de uinnvidde holde seg langt unna, så kan man forsøke å svare på de spørsmålene som dukker opp med et åpent sinn. For det er faktisk ikke veldig vanskelig å gjøre enkle ting uten å trå fullstendig i baret, selv om selvhøytidelige og arrogante elektrikere liker å gi inntrykk av noe annet. Jeg veit det ikke gjelder alle, men jeg vil påstå at yrkesgruppa er prega av tidvis litt vel høye tanker om seg selv, og dertil litt vel lave tanker om utenforstående.

Man kan alltids snakke om at rus kun skader en selv og alt det pisset der, men det stemmer jo ikke! Det er i alle fall nok av pårørende her på bruket som er ganske uenige. Det er lurt å ligge unna elanlegget, og det er lurt å ligge unna heroin - ja. Men folk rører begge deler likevel, og da er det vel for faen best at de får litt innsikt i hvordan det skal gjøres riktig? Eller, i det minste, marginalt mindre livsfarlig?

Når man spør om grunnleggende elektro på et forum møtes man ofte med forakt. Når man derimot spør folk ansikt til ansikt, så møtes man gjerne med litt mer forståelse - da sørger den gamle onkelen som kan disse sakene for å gi de riktige formaningene, men han svarer faktisk på det du lurer på. For å få et fornuftig svar på et forum må man ha beveget seg et lite hakk over stadiet for total newbie, og det er fryktelig synd - ikke alle har de nødvendige ressurspersonene i omgangskretsen.

Siden vi nevnte sikkerhet og brannfare og denslags vil jeg trekke frem ett aspekt til ved saken: De ferdighetene du trenger for å identifisere en subtil brannfelle er akkurat de samme ferdighetene du trenger for å fikse disse greiene på en trygg måte. Hvis holdninga di bare er at du ikke skal kødde med strømmen, så kan du fort overse noen heller ubehagelige overraskelser i et gammelt hus. Jeg har plukka ned ganske mye kreativt etter forrige eier som så fint og fungerte greit, men som viste seg å være ganske livsfarlig.

Så, trådstarter! Her er hva du skal gjøre. Først skaffer du deg montørhåndboka. Den er liten, kommer i praktisk lommeformat og dekker det meste på en svært forståelig måte. Hvis du lever med litt produktplassering skal det visstnok være mulig å få den gratis også, men det har jeg ikke selv testet. Deretter skal du skaffe deg et multimeter. På dette multimeteret skal du bli godt kjent med funksjonene for å måle spenning og strømgjennomgang (pipefunksjonen). Leksa di er å søke opp dette selv og prøve deg frem. Hadde du hatt et multimeter og visst hvordan du brukte det ville aldri denne tråden ha dukka opp, for da hadde du vært i stand til å identifisere både lederne dine og duppedittene du vil koble på de.
Vis hele sitatet...

Nå fatter ikke jeg hvorfor du sammenligner narkotika og elektro, det er to vidt forskjellige tema. Greia er at konsekvensen er stor om det går galt og man ikke bare skader seg selv om det skulle brenne slik man gjør om man tar dop. Så syns ikke sammeligningen din passer sammen.

Hva som er lov å gjøre selv i Sverige har ingen ting å si på denne saken. I Norge har vanlig mann i gata kun lov å koble opp lampett og koble til taklamp til takboks med DCL kontakt. Og det er en grunn for dette. Brenner det ikke alt for mange branner i Norge fra før ? Når man har null forståelse av elektro holder man seg unna enkelt å og greit. Jeg har ingen intressse å hjelpe TS med å gjøre dette rett, selv om han får det på sølvfat kan det likevel gå feil.
Men å montere bremser på bilen er fullt lovlig av hvem som helst. Har vi ikke nok trafikkskader i Norge?

Støtter uansett myo sitt innlegg i at det er lurt å lære seg elementære ting selv.
Jeg har bodd i gammelt hus der det er brukt 20a på 1,5mm2 og det er sikkert utført av fagkyndig på den tiden, men det er fortsatt ikke heldig.

Hvis jeg hadde gitt helt faen så hadde jeg levd i et hus uten jording og med mange brannfeller uten å visst en dritt om hva som kunne gått galt.

Det er også ganske mange reklamasjoner på arbeid utført av elektrikere, så du er ikke safe der heller
Sist endret av ID-Brikke; 14. juli 2021 kl. 23:09.
Det var vel jeg som kom med den sammenlikningen. Og det er fullstendig mulig å gjøre en brukbar jobb uten montørutdanning. Akkurat som det finnes montører som absolutt ikke burde være det. Dette æ'kke voodoo (eller rakettkirurgi for den saks skyld).

Til TS: Start med å tegne opp den originale kretsen.
Sist endret av Fulmen; 14. juli 2021 kl. 23:10.
Sitat av RapTouR Vis innlegg
Nå fatter ikke jeg hvorfor du sammenligner narkotika og elektro, det er to vidt forskjellige tema. Greia er at konsekvensen er stor om det går galt og man ikke bare skader seg selv om det skulle brenne slik man gjør om man tar dop. Så syns ikke sammeligningen din passer sammen.
Vis hele sitatet...
Å? Så når uvitende grønnskollinger skal feste sammen, og ingen av de aner en dritt om stoff, identifisering eller dosering, og den ecstacyen de kjøpte viste seg å være PMMA og tre ungdommer vandrer heden - er ikke det kunnskapsløshet som koster liv og har ringvirkninger utover ens eget? Og snu på argumentet ditt: Er det greit å gjøre alt i cowboystil for en gammel ugift sullik som bor aleine, da? Eller var kanskje dette resonnementet ikke helt gjennomtenkt?

Sitat av RapTouR Vis innlegg
Hva som er lov å gjøre selv i Sverige har ingen ting å si på denne saken.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig har det noe å si at det er helt lovlig i alle de landene vi liker å sammenligne oss med! Det betyr at det er trygt nok til at hvem som helst kan klare det med et minimum av instruksjoner. Instruksjoner du, som fagperson, paradoksalt nok ikke vil gi...

Sitat av RapTouR Vis innlegg
I Norge har vanlig mann i gata kun lov å koble opp lampett og koble til taklamp til takboks med DCL kontakt.
Vis hele sitatet...
Det er et stikk, akkurat som schuko og CEE. Den er, i likhet med de andre to, laget for et konkret bruksområde og designet deretter. Du kaller dette å koble opp, men det er bare å plugge inn en kontakt, så her roter du med terminologien. Eller mener du man kobler opp en støvsuger når man plugger den i?

Sitat av RapTouR Vis innlegg
Og det er en grunn for dette.
Vis hele sitatet...
At bransjeforeninger har overtalt ryggradsløse og blåøyde politikere med hysterisk skremselspropaganda til å endre loven slik at de kunne skaffe seg selv monopol på noe enhver handyman kunne utføre til samme kvalitet og lavere pris?

Sitat av RapTouR Vis innlegg
Brenner det ikke alt for mange branner i Norge fra før ?
Vis hele sitatet...
Det tallet er komfortabelt og har vært det lenge. Ja, det brenner, ja folk dør. Men det er uvanlig nok. Vil vi spikke vekk all risiko, så er det mye annet vi burde ta tak i før, og da er det ganske mange andre små og store friheter som ryker. Spørsmålet er tiltaket er rimelig og proporsjonalt, og det er det åpenbart ikke.

Sitat av RapTouR Vis innlegg
Når man har null forståelse av elektro holder man seg unna enkelt å og greit.
Vis hele sitatet...
Rettelse! Har man null forståelse, så bør man holde seg unna. I alle fall til man har lært seg litt mer. Men det gjør jo ikke folk, og fikk du vilja di fikk de heller ikke muligheten. La være å pule, så slipper du både unger og kjønnssykdommer!

Sitat av RapTouR Vis innlegg
Jeg har ingen intressse å hjelpe TS med å gjøre dette rett, selv om han får det på sølvfat kan det likevel gå feil.
Vis hele sitatet...
Ja, men sjansen minker med god informasjon. Men jeg er ingenlunde overraska over standpunktet ditt; det er dessverre ganske vanlig.
Det her et forum hvor folk kommer å spør om mye rart å potensielt veldig farlig vist noe skulle gå galt. Men å spørre hvordan man kobler noen ledninger det gid vi ikke å svare på. Det her er jo bare latterlig. Har jeg kunnet hjelpe deg TS så skulle jeg ha gjort det, håper noen kan hjelp deg med et ordentlig svar...
Lurer på om bloodshot hadde vært i livet om alle var som raptour og ingen ville gi han instruksjoner. hehe. sorry hvis dette ble offtopic men bedre å få guide, tips og hjelp enn at OP tenker fuck it å bare gjetter litt.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Å? Så når uvitende grønnskollinger skal feste sammen, og ingen av de aner en dritt om stoff, identifisering eller dosering, og den ecstacyen de kjøpte viste seg å være PMMA og tre ungdommer vandrer heden - er ikke det kunnskapsløshet som koster liv og har ringvirkninger utover ens eget? Og snu på argumentet ditt: Er det greit å gjøre alt i cowboystil for en gammel ugift sullik som bor aleine, da? Eller var kanskje dette resonnementet ikke helt gjennomtenkt?

Selvfølgelig har det noe å si at det er helt lovlig i alle de landene vi liker å sammenligne oss med! Det betyr at det er trygt nok til at hvem som helst kan klare det med et minimum av instruksjoner. Instruksjoner du, som fagperson, paradoksalt nok ikke vil gi...

Det er et stikk, akkurat som schuko og CEE. Den er, i likhet med de andre to, laget for et konkret bruksområde og designet deretter. Du kaller dette å koble opp, men det er bare å plugge inn en kontakt, så her roter du med terminologien. Eller mener du man kobler opp en støvsuger når man plugger den i?

At bransjeforeninger har overtalt ryggradsløse og blåøyde politikere med hysterisk skremselspropaganda til å endre loven slik at de kunne skaffe seg selv monopol på noe enhver handyman kunne utføre til samme kvalitet og lavere pris?

Det tallet er komfortabelt og har vært det lenge. Ja, det brenner, ja folk dør. Men det er uvanlig nok. Vil vi spikke vekk all risiko, så er det mye annet vi burde ta tak i før, og da er det ganske mange andre små og store friheter som ryker. Spørsmålet er tiltaket er rimelig og proporsjonalt, og det er det åpenbart ikke.

Rettelse! Har man null forståelse, så bør man holde seg unna. I alle fall til man har lært seg litt mer. Men det gjør jo ikke folk, og fikk du vilja di fikk de heller ikke muligheten. La være å pule, så slipper du både unger og kjønnssykdommer!

Ja, men sjansen minker med god informasjon. Men jeg er ingenlunde overraska over standpunktet ditt; det er dessverre ganske vanlig.
Vis hele sitatet...
jeg skal ikke uttale meg om dop siden jeg ikke kan noe om dette, men syns det er dårlig sammenligning mot elekto. uansett nok om dette.

Uansett om Norge liker å sammenligne seg med andre Nordiske land eller andre. Så hjelper ikke det noe uansett hvor hva man syns om saken. tror du hjelper å si at det er lov i Sverige å koble dette når det har brent i huset ditt. Nå er det samme som man har lov å gjøre selv på andre område, ta for eks bytte bremser som en annen nevnte. Tro meg om bremser svikter og politi og forsikring finner ut av dette etter kræsj ryker lappen og man får et stort regresskrav mot seg. Uansett hva man gjør av lovlige ting og annet må man ha kunnskapen.


Liten skriveleif med DLC kontakt at man plugger den i, men man må som oftes koble den i lampe, lamper kommer ikke ferdig med DCL kontakt, så skriveleifen var ikke helt på jordet

Nå driver ikke bransjeforeningen med skremselspropaganda, er en grunn for at bransjen gjør som de gjør når faren er så stor om man ikke følger forskrift når man utfører arbeid på elektriske. Er en grunn idag at man ha all dokumentasjon etter jobbe og da kan ikke en handyman gjøre jobben uansett hvor mye kunskap han har om man ikke jobber i elektrofirma med installatør papirer eller har utdannselsen selv. Tror ikke du hadde slippet inn en mann fra handyman AS uten papirer i huset ditt for en elektrojobb for å spare litt penger, da er det du som sitter like mye i saksa om det skjer noe.

Nå skal det sies at det finnes mye slurv og dårlig uført arbeid fra elektrikere og firma. Er skremmende å se faktisk, kommer vel av to faktorer, firma skal spare penger der ikke gir F og uvitenhet av elektrofaget.

Når det kommer til forståelse av elektrofaget som er det mange faktorer som spiller inn, vi har ingen garanti om TS gjør det slik vi sier eller annet. vi vet heller ingen ting om hele anlegget kurs etc. Brått står det 1,5 mm2 på en 25A for å ta et grovt eksempel. Uten at vi vi det så kan det være andre feil med kursen som vi ikke vet. Hva trur du skjer om det er andre feil og TS kobler opp og kanskje det skrudd til med for lite moment på stikkontakt med varmeovn som belasting. Varmegang og eventuelt brann.

Når TS spør om noe som dette som er grunnleggende elektro vil jeg påstå at man har null forståelse for faget. Det er slik jeg tolker det.

Til TS, ikke for å være slem med deg på noen som helst måte med hvordan jeg har uttalt meg, men det beste er at du ringer en elektriker som fikser dette for deg. Da er du sikker.
Sitat av RapTouR Vis innlegg
jeg skal ikke uttale meg om dop siden jeg ikke kan noe om dette, men syns det er dårlig sammenligning mot elekto. uansett nok om dette.
Vis hele sitatet...
At du synes sammenligninga er dårlig betyr ikke at den er dårlig. Det handler om uinformerte valg som får fatale konsekvenser for andre.
Sitat av RapTouR Vis innlegg
Uansett om Norge liker å sammenligne seg med andre Nordiske land eller andre. Så hjelper ikke det noe uansett hvor hva man syns om saken. tror du hjelper å si at det er lov i Sverige å koble dette når det har brent i huset ditt.
Vis hele sitatet...
Men i helvete. Troller du, eller forstår du virkelig ikke? Jeg vet utmerket godt at det er ulovlig å koble opp stikkontakter selv. Det faktum at det er ulovlig betyr hverken at det bør være ulovlig eller at det er utrygt. Skjønner du? Jeg skjønner at det norske forbudet er der, og jeg sier det er teit. Det er beviselig teit: Siden det går helt fint å la Morten Menigmand, Matti Meikäläinen og Medelsvensson gjøre det, så klarer Ola Nordmann det òg. Vårt forbud er tåpelig og bør oppheves. Så får man heller ta inn litt grunnleggende elektro i sløyden eller noe.

Sitat av RapTouR Vis innlegg
Nå er det samme som man har lov å gjøre selv på andre område, ta for eks bytte bremser som en annen nevnte. Tro meg om bremser svikter og politi og forsikring finner ut av dette etter kræsj ryker lappen og man får et stort regresskrav mot seg. Uansett hva man gjør av lovlige ting og annet må man ha kunnskapen.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke argumentert for at man ikke skal ha kunnskapen! Tvert imot, jeg har argumentert for at man ikke trenger papirene for å gjøre det trygt. Du er vel ikke så naiv at du tror sertifiseringen i seg selv garanterer at arbeidet blir forskriftsmessig utført? Eller så arrogant at du tror ingen som er med i den samme adelen som deg selv evner å utføre jobben?

Sitat av RapTouR Vis innlegg
Liten skriveleif med DLC kontakt at man plugger den i, men man må som oftes koble den i lampe, lamper kommer ikke ferdig med DCL kontakt, så skriveleifen var ikke helt på jordet
Vis hele sitatet...
Ikke helt på jordet, men godt jorda likevel? Men ok, greit, å sette på en plugg er å koble opp noe. Men du tar i så fall fortsatt feil, for jeg har også lov til å koble schukostøpsler. Alle støpsler med to poler og max 25A kan du koble selv.

Sitat av RapTouR Vis innlegg
Nå driver ikke bransjeforeningen med skremselspropaganda, er en grunn for at bransjen gjør som de gjør når faren er så stor om man ikke følger forskrift når man utfører arbeid på elektriske. Er en grunn idag at man ha all dokumentasjon etter jobbe og da kan ikke en handyman gjøre jobben uansett hvor mye kunskap han har om man ikke jobber i elektrofirma med installatør papirer eller har utdannselsen selv. Tror ikke du hadde slippet inn en mann fra handyman AS uten papirer i huset ditt for en elektrojobb for å spare litt penger, da er det du som sitter like mye i saksa om det skjer noe.
Vis hele sitatet...
Kjære vene. Hvis du har krav til utfylte papirer, så kan alle skriveføre mennesker fikse den jobben. Du snakker stadig om at "det er en grunn", men du har ikke kunnet gjøre rede for hva grunnen egentlig er, eller om den er god nok til å veie opp for ulempene. Hvis brannfare er det eneste kriteriet ditt, så må du forklare hvorfor de øvrige nordiske landene ikke har brent opp ennå. Er svenskene rett og slett smartere enn oss? Eller har de fått tilstrekkelig opplæring på skolen til å gjøre enkle jobber hjemme? I såfall bør du argumentere for bedre opplæring av lekfolk, ikke vifte med pekefingeren og si du nekter å hjelpe de. Alternativt kan du fremlegge statistikk som tilsier at uprofesjonelt utført el-arbeide relatert til stikkontakter og lysbrytere faktisk medfører flere branner i nabolandene våre.

Og forøvrig, siden vi er inne på dette sporet: Burde du ikke argumentere for et forbud mot å trekke kabler selv også? Tenk om man glemmer å henge de i bue for kondens, eller spikrer gjennom panelbordene og skader en kabel? Skal vi la folk ta sjansen på dette? Det kan forårsake brann!

Sitat av RapTouR Vis innlegg
Nå skal det sies at det finnes mye slurv og dårlig uført arbeid fra elektrikere og firma. Er skremmende å se faktisk, kommer vel av to faktorer, firma skal spare penger der ikke gir F og uvitenhet av elektrofaget.
Vis hele sitatet...
Ja, og det understreker vel bare poenget mitt om at disse jævla papirene som sier at noen er skikka ikke nødvendigvis sier så forbanna mye om deres faktiske ferdigheter. Akkurat som fravær av nevnte papirer ikke nødvendigvis betyr sier så mye, de heller.

Sitat av RapTouR Vis innlegg
Når det kommer til forståelse av elektrofaget som er det mange faktorer som spiller inn, vi har ingen garanti om TS gjør det slik vi sier eller annet. vi vet heller ingen ting om hele anlegget kurs etc.
Vis hele sitatet...
So? Elektrikeren gidder ikke å sjekke alle kablene mellom kontakten og sikrigsskapet hvis alt ser fint ut i de enden han skal koble noe opp. Dette er et argument for å spre din kunnskap til de som ikke har den, ikke sitte å koke opp hypotetiske skremselsscenarier!

Sitat av RapTouR Vis innlegg
Brått står det 1,5 mm2 på en 25A for å ta et grovt eksempel. Uten at vi vi det så kan det være andre feil med kursen som vi ikke vet. Hva trur du skjer om det er andre feil og TS kobler opp og kanskje det skrudd til med for lite moment på stikkontakt med varmeovn som belasting. Varmegang og eventuelt brann.
Vis hele sitatet...
Ja, så del av kunnskapen din, ikke bare sitt der på din høye hest og sleng med leppa mot de som ikke kan like mye som deg.

Sitat av RapTouR Vis innlegg
Når TS spør om noe som dette som er grunnleggende elektro vil jeg påstå at man har null forståelse for faget. Det er slik jeg tolker det.
Vis hele sitatet...
Ergo bør du hjelpe ham med å tilegne seg grunnleggende kunnskap om faget.

Sitat av RapTouR Vis innlegg
Til TS, ikke for å være slem med deg på noen som helst måte med hvordan jeg har uttalt meg, men det beste er at du ringer en elektriker som fikser dette for deg. Da er du sikker.
Vis hele sitatet...
Bortsett fra at han ikke er sikker likevel, selvsagt. Siden en del trikkere gir faen. Og heller ikke de nødvendigvis oppdager hva annet som er feil i veggene. Og kan finne på å installere flere skrusikringer i skapet ved å legge på en ny avisolert bit, slik at en av skivene holder TO kabler på 16 kvadrat, med det resultat at du kunne dra faenskapet fra hverandre uten å ta i. Men hvis Papirene sier at alt er greit, så da er det vel det...
Problemet mitt er at jeg kan ikke se herfra hva som er på de forskjellige ledningene. Jeg synes det ser hjemmegjort ut fra før, og da er fargen på ledningene uten interesse. Som andre har nevnt, bør en ha et multimeter for vekselstrøm som tåler 250V rms AC og måle hva som er på ledningene. Kunne igrunn holdt med en lyspære. Jeg husker hvor mye jalla det var på hytta når jeg gikk igjennom ledningene der. Så om du ikke vil ha elektrikker, få iallefall med deg en som kan i det minste litt om strøm.

Det jeg stussere på er den tredje ledningen, hva som er på den. Normalt skulle den vært jord, men da er det feil farge på ledningen. En trappebryter er selvfølgelig en mulighet, men det ser ikke ut som dette er i trapperommet (eller en korridor med bryter i hver ende).

Dette har ingenting med at jeg ikke vil hjelpe til, eller moralisere. Jeg vet bare ikke hva som er der bare ved å se på diverse ukjente ledninger.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Motsatt.
Faseleder er L. Den skal være brun. N er nøytral, den skal være blå.
Vis hele sitatet...
Ehm haha ja det stemmer! Gikk litt fort i svingen der men så også bildene etterpå så fargene kan man vel se bort i fra uansett!

Men! På vekselstrøm skal ikke pluss og minus ha noe å si rett ut ifra sikringen heller sånn teknisk sett men greit å følge blå nøytral og brun som faseleder da det er en «uskreven norm» eller hva man skal kalle det
Sist endret av 420master; 15. juli 2021 kl. 12:39.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av 420master Vis innlegg
Men! På vekselstrøm skal ikke pluss og minus ha noe å si rett ut ifra sikringen heller sånn teknisk sett men greit å følge blå nøytral og brun som faseleder da det er en «uskreven norm» eller hva man skal kalle det
Vis hele sitatet...
Det er ikkje uskreven norm. Det er skreven norm.

Viare så har det stor betydning i TN-anlegg. Der vil du ha 400V fase-fase, og 230V fase-nøytral. Tar du ut fase-fase til Schuko i TN vil forbruker som plugger i laptopen sin få ein overraskelse...
Sitat av 420master Vis innlegg
Ehm haha ja det stemmer! Gikk litt fort i svingen der men så også bildene etterpå så fargene kan man vel se bort i fra uansett!

Men! På vekselstrøm skal ikke pluss og minus ha noe å si rett ut ifra sikringen heller sånn teknisk sett men greit å følge blå nøytral og brun som faseleder da det er en «uskreven norm» eller hva man skal kalle det
Vis hele sitatet...
Da regner jeg med at du har et gammelt sikringsskap med 2 sikringer til hver kurs. Den er Delta-koblet, og polariteten har liten betydning (kommer an på hva den kobles til). Et moderne anlegg (400V) er Stjerne-koblet. Da har du bare én sikring, på den spenningsførende ledningen. Den andre ledningen er da koblet til 0 ("null") og skal i prinsippet ikke ha spenning. Denne ledningen er jordet på nærmeste trafo, og brukes derfor ofte som jording. Det har betydning da brytere og slikt skal være på den spenningsførende ledningen. For en vanlig forbruksgjenstand har dete liten betydning, det er også derfor vi ikke har polariserte kontakter, i motsetning til UK og US.

Her står det mye nyttig: https://en.wikipedia.org/wiki/Three-...electric_power
Trådstarter
17 5
Hei Freakere! Trådstarter her igjen.
Folk må ta seg en bolle! Jeg skal simpelten koble av og på en lysbryter! Jeg trenger ikke kjøpe meg en håndbok på 500 sider... Jeg skal skru 2 skruer av og 2 skruer på med en oppdatert plasikk lysbryter til 100 kroner. Dere folk som ikke er interesserte i å hjelpe kan gå til et annet forum innlegg å drive med trollet deres der. Mitt inntrykk er at dere egentlig ikke vet noenting selv for å så sitte her å være bedre vitere. Tilbake til dere som faktisk er interessert i å hjelpe meg. Her har jeg bilde av kontakten lysbryteren går til. Ut ifra hva jeg vet så er det ikke noe mer som er koblet på denne lysbryteren enn den kontakten jeg har fjernet som er satt på i etterkant av alt annet. Bygget er fra 1974 ish. Har noen noe mer ide om hvilkene 2 som kan kobles sammen?

Lenger opp kan dere se lysbryter og kontakt jeg fjernet

Eller hva jeg skal gjøre med den tredje kabelen

[quote=Pdawg123;3706857]Hei Freakere! Trådstarter her igjen.
Folk må ta seg en bolle! Jeg skal simpelten koble av og på en lysbryter! Jeg trenger ikke kjøpe meg en håndbok på 500 sider... Jeg skal skru 2 skruer av og 2 skruer på med en oppdatert plasikk lysbryter til 100 kroner. Dere folk som ikke er interesserte i å hjelpe kan gå til et annet forum innlegg å drive med trollet deres der. Mitt inntrykk er at dere egentlig ikke vet noenting selv for å så sitte her å være bedre vitere. Tilbake til dere som faktisk er interessert i å hjelpe meg. Her har jeg bilde av kontakten lysbryteren går til. Ut ifra hva jeg vet så er det ikke noe mer som er koblet på denne lysbryteren enn den kontakten jeg har fjernet som er satt på i etterkant av alt annet. Bygget er fra 1974 ish. Har noen noe mer ide om hvilkene 2 som kan kobles sammen eller hva jeg skal gjøre med den tredje kabelen


Lenger opp kan dere se lysbryter og kontakt jeg fjernet
Sist endret av Pdawg123; 15. juli 2021 kl. 15:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.