Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3440
Anonym bruker
"Flygende Jinn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har nylig kjøpt min første bolig, men av diverse grunner ønsker jeg ikke å melde flytting. Vil dette få noen negative konsekvenser for min egen del? Jeg tenker da hovedsaklig på det økonomiske, men om det er andre aspekter jeg ikke har kommet på setter jeg pris på innspill der også.

Generell info som muligens er aktuell;
- Min folkeregistrerte adresse er hos forelder og det er der jeg ønsker å fortsette å ha den.
- Jeg har over 1 000 000,- i lån på boligen.
- Jeg bor selv i boligen jeg har kjøpt og leier ut ett rom til en kamerat (5500,- pr.mnd). Iom at jeg selv disponerer over 50% av leligheten er det såvidt meg bekjent ikke skattepliktig uansett, så jeg regner ikke med det har noen betydning(?).
- Leietaker har heller ikke registrert flytting til boligen og har ei heller ingen planer om å gjøre det.
- Boligen er av typen selveier og står i mitt navn. Jeg betaler selvsagt alt av avgifter, eiendomsskatt osv.
- Jeg er i fast arbeid og tjener over gjennomsnittet. I fjor tjente jeg under gjennomsnittet.

Det jeg i utgangspunktet er ute etter er å høre om det er noen skattefradrag e.l jeg går glipp av om jeg ikke melder flytting, men som sagt; Er det andre ting jeg burde vite om så setter jeg pris på innspill.

Dersom det er annen vesentlig informasjon jeg har glemt å fått med så bare spør, jeg er litt usikker på hva som er relevant da jeg (naturligvis) ikke er klar over hva jeg eventuelt går glipp av/driter meg ut på.
Anonym bruker
"Forbauset Kvitnos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dersom du ikke bor i boligen (offisielt, ved at du har adresse der), så kan du heller ikke leie ut 50% av den uten å skatte av leieinntektene.
Du må ha bodd i boligen minst to år før du slipper å skatte av gevinst ved evnt salg. Noe å tenke på.
Anonym bruker
"Flygende Jinn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dersom du ikke bor i boligen (offisielt, ved at du har adresse der), så kan du heller ikke leie ut 50% av den uten å skatte av leieinntektene.
Vis hele sitatet...
Men... leietaker skal heller ikke ha adresse her, så offisielt sett bor det ingen på adressen.
Anonym bruker
"Flygende Jinn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av gulsaft Vis innlegg
Du må ha bodd i boligen minst to år før du slipper å skatte av gevinst ved evnt salg. Noe å tenke på.
Vis hele sitatet...
Er det ikke ett år? Setter pris på innspill, men har ingen planer om å selge med det første og situasjonen kommer til å endre seg om en stund slik at jeg kan flytte adresse til boligen.
Anonym bruker
"Redd Esel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du må ha hatt folkeregistrert addresse på boligen i 1 år for å kunne selge uten å skatte av fortjeneste, det er det riktige. Dette er vell også den største ulempen jeg kommer på med det første.

Du har jo små ulemper som at all post som skal til folkeregistrert addresse ikke kommer direkte til deg, men til dine foreldre. Kan du utdype hvorfor du ikke ønsker å melde flytting? Det gjør det litt enklere å overveie.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du har jo og den vesle fordelen med primærbolig. Afaik vil ein bolig du ikkje bur i verte rekna som sekundærbolig, med høgare likningstakst. Om det er eit problem er jo ei vurdering du må gjere, men det vert jo fort eit par tusenlapper ekstra i året.
Eneste jeg kan tenke på er det med at du KAN måtte skatte for leien fordi du ikke har meldt flytting. (Men dette går sikkert an å dokumentere senere og motbevise til skattevesenet). Og uansett om du må skatte så har du utrolig mye du kan trekke fra som avdrag så er ikke så ille egentlig.

Så er det som nevnt over at du ikke kan selge uten å måtte skatte av gevinst. Litt kjipt om situasjonen hadde oppstått, men du har jo selvom tjent penger.
Anonym bruker
"Flygende Jinn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
.... Du har jo små ulemper som at all post som skal til folkeregistrert addresse ikke kommer direkte til deg, men til dine foreldre. Kan du utdype hvorfor du ikke ønsker å melde flytting? Det gjør det litt enklere å overveie.
Vis hele sitatet...
Post er ingen problem, det er jeg klar over. Det er for å gjøre det litt vanskeligere for politiet å finne meg dersom de skulle ønske det og kanskje gi meg ett forvarsel dersom de går på folkeregistrerte adresse på første forsøk. Noe mer enn det ønsker jeg ikke å utdype.
Anonym bruker
"Flygende Jinn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du har jo og den vesle fordelen med primærbolig. Afaik vil ein bolig du ikkje bur i verte rekna som sekundærbolig, med høgare likningstakst. Om det er eit problem er jo ei vurdering du må gjere, men det vert jo fort eit par tusenlapper ekstra i året.
Vis hele sitatet...
Her kommer du med ett poeng. Det er dette jeg er ute etter iom at det medfører økonomiske konsekvenser. Jeg tok det egentlig som ett selvfølge at det ikke ble sekundærbolig da det er den eneste boligen jeg eier, men ser at det ikke nødvendigvis er tilfellet... Dette må jeg sjekke bedre opp i. Takk for innspill.
Anonym bruker
"Flygende Jinn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Martin1d Vis innlegg
Eneste jeg kan tenke på er det med at du KAN måtte skatte for leien fordi du ikke har meldt flytting. (Men dette går sikkert an å dokumentere senere og motbevise til skattevesenet). Og uansett om du må skatte så har du utrolig mye du kan trekke fra som avdrag så er ikke så ille egentlig.

Så er det som nevnt over at du ikke kan selge uten å måtte skatte av gevinst. Litt kjipt om situasjonen hadde oppstått, men du har jo selvom tjent penger.
Vis hele sitatet...
Igjen; Leietaker har heller ikke registrert adresse på boligen. På papiret bor det ingen personer der.
Vil ikke politiet med få tastetrykk kunne finne ut at du er eier av denne boligen? Hvis de planlegger for eksempel razzia tror jeg det er større sjanse for at det hadde skjedd på adressen som du nå eier istedet for adressen som dine foreldre eier og du på papiret bor i.

Kan hende jeg tar feil her.. Det er selvfølgelig andre grunner enn razzia du sikkert vil beskytte deg mot politi for. Men for eksempel ved innhenting til soning også, her vil ikke politiet ha store problemer. Jeg ser bare at du gjør det vanskeligere for deg selv. Leietakeren din har det nok kanskje endel bedre dog. Igjen jeg vet lite om det her så ikke skyt meg.
Sist endret av ZionRoad; 2. mars 2017 kl. 02:29.