Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 4366
Ble innkalt til politiet for avhør her om dagen.
Det viste seg at praten handlet om en pakke jeg hadde bestilt fra UK for snart et år siden. Den inneholdt Methipropamine, Mexecat og 3-FPM. Tollvesenet mener jeg har forsøkt å innføre narkotika og legemidler, og politiet er tydeligvis helt enige, og mener at jeg skal straffes.

Jeg synes dette er litt merkelig da jeg før bestilling sjekket narkotikalisten grundig, og konkluderte med at ingen av nevnte stoffer var oppført. Kan dem virkelig kreve at en vanlig legmann skal forstå begreper som "analoger", og skjønne at stoffer som kjemisk ligner på stoffer på listen også er ulovlig selv om dem ikke er oppført?
Sitat av Greenthumb Vis innlegg
Jeg synes dette er litt merkelig da jeg før bestilling sjekket narkotikalisten grundig, og konkluderte med at ingen av nevnte stoffer var oppført. Kan dem virkelig kreve at en vanlig legmann skal forstå begreper som "analoger", og skjønne at stoffer som kjemisk ligner på stoffer på listen også er ulovlig selv om dem ikke er oppført?
Vis hele sitatet...
Ja, det kan de. At man er uvitende/ikke gidder å sette seg inn i noe, unnskylder en ikke fra lovbrudd.

For å snu på det: hvor effektivt er et regelverk om man kan unngå det bare ved å være uvitende/ikke fagtrent når man gjør noe? Det bør være rimelig åpenbart at man må forvente at lekfolk at de setter seg inn i noe, før de bestiller noe potensielt ulovlig. Om man ikke kan noe om et tema, ikke engang grunnterminologien, så har man to rasjonelle valg: 1) la det ligge, ikke verdt risken. 2) Bruke tid på å lære seg det, forstå det, og så gjøre det med risikoen kalkulert inn.
Hadde anbefalt deg å oppsøke en advokat for å få råd ifht hvordan du bør oppføre deg. Advokatfirmaer har somregel mulighet for 30 minutter gratis advokathjelp, og de kan garantert gi deg tips og triks om hvordan du skal komme deg ut av denne situasjonen best mulig. Lykke til!
Hvorfor sa du ikke bare at di ikke har bestillt noenting og at du ikke har kjennskap til det ? Hvem som helst kan bestille i ditt navn..
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Greenthumb Vis innlegg
Jeg synes dette er litt merkelig da jeg før bestilling sjekket narkotikalisten grundig, og konkluderte med at ingen av nevnte stoffer var oppført. Kan dem virkelig kreve at en vanlig legmann skal forstå begreper som "analoger", og skjønne at stoffer som kjemisk ligner på stoffer på listen også er ulovlig selv om dem ikke er oppført?
Vis hele sitatet...
Da har du ikke sjekket grundig nok, Methipropamine kan vel gå i mellom sprekkene på narkotikadefinisjonen siden det ikke strengt tatt faller i gruppene av stoffer eller er et direkte analog av oppførte stoffer.
MexeCAT er en blanding av diverse stoffer, så jeg kan ikke helt uttale meg der, men 3-FPM er et fenetylamin og er spesifikt oppført som ulovlig i Narkotikalisten (grupper av stoffer som er forbudt) Kilde
▼ ... noen uker senere ... ▼
3-FPM er altså det samme som Fenetyllinium? Jeg finner fortsatt ikke Methiopropamine på listen, så hvordan skulle jeg vite at det var forbudt?

Fikk brev om at saken var henlagt, dem gadd tydeligvis ikke å bruke noe mer ressurser på det
Narkoloven har gått fra å være en liste til å være meget omfattende. Nederst på lista står det vel "inkludert alle derivater og salter av". Gir en meget vid tolkning for ordensmakta.
Da antar jeg at f.eks Oxiracetam kommer under den "inkluderinga", da det ligner på piracetam som er et legemiddel. Ser på postens pakkesporing at jeg har fått en pakke med nootropics som er gått til tollvesenet. At dem virkelig ikke har bedre å drive med
Men sitter du faktisk i avhør og kverulerer om stoffene var på lista eller ikke når du bestilte? Isåfall avslører du jo direkte kjennskap til bestillingen... Det beste er å bare nekte plent på all kjennskap til pakken, for kontorsnut gir da plent faen, de har ikke noe med det å gjøre. Deres jobb er bare å få deg til å vedta forelegget...

Regner med du spør for å klarer så du kan bestille tryggere i fremtiden, og ikke fordi du faktisk skal kverulere med snuten?
Sist endret av Alzo88; 2. november 2016 kl. 19:18.
Hør på Alzo88, det dummeste du kan gjøre er å innrømme for så og diskutere med dem. Det smarteste du kan gjøre er å si at du har fiender og folk som vil sverte deg og at du har null kjennskap til forsendelsen. Det har reddet meg 2 ganger, men husk at også den unnskyldningen blir gammel hvis det skjer for ofte. Nå er allt av RC dop underlagt legemiddel loven så det hjelper nok dessverre ikke uansett hva du sier , og ja det er vårt eget ansvar hva vi bestiller uansett om man ikke forstår. Lykke til med saken uansett og ikke krangle/diskutere med de neste gang det går alltid i deres favør
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg begynner å bli for gammel til å kverulere med ordensmakten. Uansett hva det gjelder egentlig. Denne tråden handlet vel egentlig mest om å utvide min forståelse av regelverket slik at jeg i fremtiden kan unngå å måtte ha noe med politiet å gjøre. At jeg ikke visste at det var ulovlig var jo helt sant det. Tingen er at jeg for tiden bor på et lite sted i finnmark. Her er det ikke noen "kontorsnut" og vanlig snut. Ting blir veldig fort personlige, så da er det mye bedre å spille på lag slik at han får saken ut av verden og vi heller kan avslutte sesjonen med å snakke om dagligdagse ting som været og krabbefisket

Saken ble uansett henlagt av politiadvokaten selv om jeg tilsto, så vinn-vinn. Bare litt spennende nå å se om jeg blir anmeldt for dem nootropicsene også :P