Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2321
Hei,

Jeg har kjøpt denne antenneforsterkeren som skal forsynes med 9-12 V DC via pads:
http://www.ebay.com/itm/NEW-1-2000MH...4AAOSwTapV4884

En pad er merket med VCC og rett til høyre for den en umerket pad som jeg antar er jord("Ground, GND").

Kan jeg koble positiv pol på et 9 V batteri til vcc og negativ pol till jordpunktet
-da fåes vel rett spenning? Men blir problematisk da det jo isåfall må loddes på nytt hver gang batteriet er oppbrukt. Hva er enklest måte eller adapter som brukes til dette?




Ser på et av bildene lengst ned i ebay-linken at det brukes noe som ser ut som usb til ttl kabel for å sttrømforsyne antenneforsterkeren-men disse henter vel 5 V spenning fra usb-uttak på pc-en?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du kan enten bruke strømadapter, eller lodde på en form for kontakt til batteri, fks en slik:

http://hobbykomponenter.no/images/thumbnails/900/605/detailed/3/DSC_3099.png?t=1426927233
Sitat av Fleff Vis innlegg
Du kan enten bruke strømadapter, eller lodde på en form for kontakt til batteri, fks en slik:

http://hobbykomponenter.no/images/thumbnails/900/605/detailed/3/DSC_3099.png?t=1426927233
Vis hele sitatet...
Takk-skal teste å lodde på en sånn kontakt
En kassert gammel tv-fjernkontroll hade rett kontakter så da ble det sånn:

Bare finn en eller annen strømforsyning i roteskuffen og koble på 9-12V DC.

Bare å lodde den rett på. Men pass på å ikke bytte + eller -.

Evnt. Kan du montere en diode slik at den kortslutter strømforsyningen eller sperrer.

Hvordan er denne antenneforsterkeren?

En plasserer jo ofte denne ved antenna dersom en har lange kabelstrekk og antennen skal kobles til flere TV apparater.

Fungerer den bra for f.eks. riks TV?
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
Bare finn en eller annen strømforsyning i roteskuffen og koble på 9-12V DC.

Bare å lodde den rett på. Men pass på å ikke bytte + eller -.

Evnt. Kan du montere en diode slik at den kortslutter strømforsyningen eller sperrer.

Hvordan er denne antenneforsterkeren?

En plasserer jo ofte denne ved antenna dersom en har lange kabelstrekk og antennen skal kobles til flere TV apparater.

Fungerer den bra for f.eks. riks TV?
Vis hele sitatet...
Den er koblet mellom en rtlsdr dongle og en dårlig antenne så har ikke merket av noen forbedring ennå. Noise floor er da ca -60 dbm.

Spektrumhøyden på mottatte signaler ser ut til å være uforandret med/uten antenneforsterker.

Antenneforsterkeren og batteriet er siden plassert sammen med rtls-sdr dongelen i en tynn metallisk boks.

Da blir noise floor ca -58 dbm men siden jeg ennå ikke har fikset bedre antenne så står prosjektet litt stille.

Vet att det er best å ha forsterkeren nær antennen men ser på diverse youtubevideoer at mange andre amatører plasserer rtlsdr+antenneforsterker sammen i en tynn metallboks.

Gidder ikke investere i LNA4all og lignende som jo kommer i et CNC-frest tykt metallcase. Skal se om jeg får laget et bedre/tykkere metall-case selv.

Som det er nå er det et 9V batteri som strømforsyner antenneforsterkeren
.
Vet noen om f eks 10-11 V forbedrer situasjonen? 12 V er spesifisert som maks.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du kan jo prøve med 12v, er bedre løsning med strømadapter, da et batteri har begrenset kapasitet, og strømmen kan fort bli for svak til at du får optimal effekt ut av batteriet.
En antenneforsterker brukes først og fremst for å hindre tap i kablenen over store avstander.

Du bør montere antennen så høyt som mulig, og antenneforstekreren rett etterpå, eks. på loftet eller taket.

Så kan du ha 50-100m COAX ned, typisk 75 Ohm.

Jeg har også en slik dongle fra DEAL EXTREME, men problemet mitt var at softwaren for å dekode RiksTV med MPEG-4 var utdatert og fungerte dårlig.

Softwaren ville ikke funke med Windows 8, kun en gammel maskin med Vindows Vista.

Prøvde den også som radio, men ble ikke imponert...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
En antenneforsterker brukes først og fremst for å hindre tap i kablenen over store avstander.
Vis hele sitatet...
I tillegg kan ein forsterkar som er meir sensitiv enn mottakaren, ofte med smalare bandbreidde, gjere at radioen kan ta inn signal den ikkje kan ta inn utan. Det er typisk tilfelle med RTL-SDR, som gjer at forsterkarar er interessant.

Ein breibandsforsterkar, som OP har valt, er nok ikkje av dei mest interessante i så måte, men er verdt å forsøke, ettersom dei stortsett er billige, og fungerer over stort område, slik at ein slepp å ha mange ulike forsterkarar.

Når det gjeld RTL-SDR, som eg mistenkjer at OP nyttar den til, så vil det uansett lønne seg å flytte mottakaren nær antenna, og digitalisere signalet der. Eit digitalt signal er trivielt å frakte langt utan tap.

RTL8xxx-chippen som du har erfaring med er ikkje spesielt god, men den er ekstremt billeg samanlikna med andre SDRer, og du kan ha ganske mykje morro med den. Eg får inn fly som er opp mot 300km unna med ei enkel heimelaga antenne og ein RTL-SDR.
Sist endret av vidarlo; 26. november 2015 kl. 00:08.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
I tillegg kan ein forsterkar som er meir sensitiv enn mottakaren, ofte med smalare bandbreidde, gjere at radioen kan ta inn signal den ikkje kan ta inn utan. Det er typisk tilfelle med RTL-SDR, som gjer at forsterkarar er interessant.

Ein breibandsforsterkar, som OP har valt, er nok ikkje av dei mest interessante i så måte, men er verdt å forsøke, ettersom dei stortsett er billige, og fungerer over stort område, slik at ein slepp å ha mange ulike forsterkarar.

Når det gjeld RTL-SDR, som eg mistenkjer at OP nyttar den til, så vil det uansett lønne seg å flytte mottakaren nær antenna, og digitalisere signalet der. Eit digitalt signal er trivielt å frakte langt utan tap.

RTL8xxx-chippen som du har erfaring med er ikkje spesielt god, men den er ekstremt billeg samanlikna med andre SDRer, og du kan ha ganske mykje morro med den. Eg får inn fly som er opp mot 300km unna med ei enkel heimelaga antenne og ein RTL-SDR.
Vis hele sitatet...
Om du med flytrafikk inkluderer ACARS og ADS_B får jeg inn en del av det uten antenneforsterkeren men ikke Uplink-ACARS.

Får heller ikke inn mer ACARS/ADS-B med antenneforsterkeren.

UPLINK-ACARS meldinger krever vel stor geografisk nærhet til flytårn ?

Lurer forresten på om en såkalt Faraday-bag er mer hensiktmessig istedet for et metall-case for å inneslutte antenneforsterker og dongle?

Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
En antenneforsterker brukes først og fremst for å hindre tap i kablenen over store avstander.

Du bør montere antennen så høyt som mulig, og antenneforstekreren rett etterpå, eks. på loftet eller taket.

Så kan du ha 50-100m COAX ned, typisk 75 Ohm.

Jeg har også en slik dongle fra DEAL EXTREME, men problemet mitt var at softwaren for å dekode RiksTV med MPEG-4 var utdatert og fungerte dårlig.

Softwaren ville ikke funke med Windows 8, kun en gammel maskin med Vindows Vista.

Prøvde den også som radio, men ble ikke imponert...
Vis hele sitatet...
Hm- trodde Riks-TV var kryptert og at man trengte tuner kjøpt fra Riks-TV for å motta TV fra RIKS-TV, uavhengig om dongelen brukt med vendor-software støtter MPEG-4 kodek.

NRK1-NRK3 burde du dog ha fått inn.

Har selv ikke testet disse donglene med tanke på vanlig tv-titting bortsett fra en med MPEG-3 støtte for noen år siden som virket greit. Det var dog ikke en dongle med RTL-SDR support.

Vet at det på siden til RTL-SDR.com finnes en pdf-guide(The Radiohobbyist) med oppskrift på en opensource-software for TV-mottak under linux for disse donglene. Kanskje verdt å teste det med din mottaker?
Sist endret av sinsenkrysset; 26. november 2015 kl. 18:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Med Riks TV mente jeg selvfølgelig kun NRK1-3, samt DAB kanalene.

Prøvte denne pinnen på vanlige FM kanaler, 88-108Mhz med RTL-SDR software og den var lite følsom med så som så lydkvalitet, eks. sammenlignet med min DEGEN DE1103 FM radio...

Uansett, det jeg kjøpte den for var TV mottak men som sagt hadde jeg problemer med softwaren, den som fulgte med var piratkopiert og brent
på en mine CD. Softwaren fra hjemmesiden til produsenten koster nesten
800kr, så da kunne jeg like godt kjøpe en egen TV fant jeg ut.

Merkelig hele greia, for TV, Radio og DAB fungerte egentlig (du må ha skikkelig antenne på taket for TV) men driverne virket bare på en gammel Windows Vista maskin, ikke på Windows 7 eller Windows 8.

Hadde vært interessant å kjøre pinnen opp og prøve på Riks TV og se hvilken innvirkning forsterkeren hadde, og om du får dekodings softwaren til å fungere.
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
Med Riks TV mente jeg selvfølgelig kun NRK1-3, samt DAB kanalene.

Prøvte denne pinnen på vanlige FM kanaler, 88-108Mhz med RTL-SDR software og den var lite følsom med så som så lydkvalitet, eks. sammenlignet med min DEGEN DE1103 FM radio...

Uansett, det jeg kjøpte den for var TV mottak men som sagt hadde jeg problemer med softwaren, den som fulgte med var piratkopiert og brent
på en mine CD. Softwaren fra hjemmesiden til produsenten koster nesten
800kr, så da kunne jeg like godt kjøpe en egen TV fant jeg ut.

Merkelig hele greia, for TV, Radio og DAB fungerte egentlig (du må ha skikkelig antenne på taket for TV) men driverne virket bare på en gammel Windows Vista maskin, ikke på Windows 7 eller Windows 8.

Hadde vært interessant å kjøre pinnen opp og prøve på Riks TV og se hvilken innvirkning forsterkeren hadde, og om du får dekodings softwaren til å fungere.
Vis hele sitatet...
Angående DAB-mottak på windows eller linux så er det beskrevet et software SDR-J på siden 137 i

http://www.qsl.net/yo4tnv/docs/The%2...l%20Laufer.pdf

http://www.sdr-j.tk/
Har ikke testet disse selv dog..