Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 10293
Så nylig dokumentaren "time travel" med Stephen Hawkings angående tidsreise til famtida. Der man kan enten reise tilnærmet i lysets hastighet - eller eventuellt gå i bane rundt enorm gravitasjon (e.g det sorte hull i sentrum av melkeveien) - som fører til at tiden for menneskene ombord vil gå saktere.

Her er en fem minutts link til animasjon fra dokumentaren som beskriver tidsreise ved nær lysets hastighet

Et tankeeksperiment: Om man kan overføre Tv bilder fra dem som er tilstede i romskip eller lyshastighetstog der tiden går saktere - hvordan vil dette fortone seg? Vil dem som er i "jordtid" se alt ombord gå i sakte film?

(hele dokumentaren)
Sist endret av Bearass; 9. desember 2013 kl. 21:46.
For de som er i et fartøy som beveger seg nær lyshastigheten (merk at man aldri kan reise akkurat like fort eller fortere enn lysets hastighet) vil alt oppleves som normalt. Altså vil tv-bildene se helt vanlig ut. Dersom noen står på jorda og ser inn i vinduet av et romskip som beveger som nær lysets hastighet derimot, vil vedkommende se tv-bildene i slow motion. Riktignok vil de ikke kunne se på tv særlig lenge ettersom romskipet vil fare forbi veldig fort.

Kan forøvrig anbefale en veldig god tråd relatert til emne som er skrevet av min gode venn Provo: http://freak.no/forum/showthread.php?t=149569

Trodde du mente at det stod en tv inne i romskipet. Hvis man overfører tv-bildene til jorda gjennom radiobølger slik at man ser en slags direktesending på jorda tror jeg ikke bildene vil bli forandret.
Sitat av Wannabe Provo Vis innlegg
Trodde du mente at det stod en tv inne i romskipet. Hvis man overfører tv-bildene til jorda gjennom radiobølger slik at man ser en slags direktesending på jorda tror jeg ikke bildene vil bli forandret.
Vis hele sitatet...
Nei det høres unektelig rart ut.. Men er ikke det en naturlig konsekvens? Om direkte sendte TV-bilder fra for eksempel lyshastighetstoget ble sendt - og tiden går f.eks 10 ganger saktere ombord? Man er ombord i lyshastighetstoget i la oss si 1 år. Dirketesendte TV-bilder blir overført - når ett år er gått - har det gått 10 år på jorda. Menneskene ombord har eldes med ett år - mens menneskene på jorda har eldes 10 år. Tiden ombord i lyshastighetstoget med de direktesendte bildene har bare gått 1 år - mens tiden har gått hele 10 år på jorda...
Sist endret av Bearass; 10. desember 2013 kl. 01:22.
Ja, tiden inne i et objekt i stor fart går saktere. Egentlig så går tiden saktere i mindre fart også, men så lite saktere at en kan i praksis overse det totalt.
Hvor mye tiden går saktere p.g.a. fart, kan ganske lett regnes ut med litt videregående matte.

[Relativ tid] = [tiden sammenlignet med] * kvadratroten av ( 1 - [farten sammenlignet med objektet du er på i m/s]2/[299 792 458]2).

Der 299 792 458 = c = lyshastigheten i vakuum.
Ja. Dette er avklart. Jeg er mest interresert i tankeeksperimentet som utdypet i første post.
Vel, du har dopplereffekt for elektromagnetiske bølger som kan beskrives av uttrykket f1 = sqrt((c-v)/(c+v)) * f0, der f0 er utsendt frekvens observatøren i bevegelse relativt oss måler i sitt eget inertialsystem og f_1 er frekvensen vi måler. v er hastigheten til systemet der signalene sendes fra relativt oss. Når v går mot c vil frekvensen vi måler gå mot 0. Jeg har veldig lite peiling på hvordan informasjon egentlig overføres i elektromagnetiske bølger, men siden vi vil oppfatte en mye lavere frekvens, og dermed mye lengre bølgelengde, gjetter jeg på at vi vil se alt som om det foregår i sakte film, i og med at informasjonen ligger i bølgepakkene og at bølgepakkene blir strukket ut meget mye.
Sist endret av Pinneknurk; 14. desember 2013 kl. 12:51.
Sitat av Pinneknurk Vis innlegg
Jeg har veldig lite peiling på hvordan informasjon egentlig overføres i elektromagnetiske bølger, men siden vi vil oppfatte en mye lavere frekvens, og dermed mye lengre bølgelengde, gjetter jeg på at vi vil se alt som om det foregår i sakte film, i og med at informasjonen ligger i bølgepakkene og at bølgepakkene blir strukket ut meget mye.
Vis hele sitatet...
Nei, informasjonen blir ikke som i sakte film, p.g.a. strekking av de elektromagnetiske bølgene. Da elektromagnetiske bølger er bare "bærebølger", slik som hos vanlig radio AM og FM.

Men selvsagt hvis frekvensen på de elektromagnetiske bølgene blir for lave, så er det nærmest umulig å sende noen informasjon. Og hvis jeg har forstått dette riktig, så¨trenger en da en laaaaaaaaaaaaaang antenne.
Kongen av web'n!
steinolav1's Avatar
Jeg elsker å tenke på sånne ting, men det er så mindfuck av og til at jeg blir helt svimmel. Alt går faktisk rundt og jeg føler meg så jævlig liten, spesielt det med at universet er uendelig, jeg får det bare ikke til å stemme. xD
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Nei, informasjonen blir ikke som i sakte film, p.g.a. strekking av de elektromagnetiske bølgene. Da elektromagnetiske bølger er bare "bærebølger", slik som hos vanlig radio AM og FM.

Men selvsagt hvis frekvensen på de elektromagnetiske bølgene blir for lave, så er det nærmest umulig å sende noen informasjon. Og hvis jeg har forstått dette riktig, så¨trenger en da en laaaaaaaaaaaaaang antenne.
Vis hele sitatet...
Men at elektromagnetiske bølger bare er bærebølger er vel ingen begrunnelse for at ting ikke skjer i sakte film?

Hvordan kan du forklare at ting ikke skjer i sakte film da? Hvordan ser det ut mener du? Ting foregår jo, sett fra vårt intertialsystem, i sakte film inne i fartøyet som reiser nærme lyshastigheten. Så tv-signalet kan jo umulig gå i noe kjappere en den "sakte filmen" vi ville ha observert uansett ved å se inn i fartøyet direkte i stedet for gjennom en tv-skjerm.
Sist endret av Pinneknurk; 14. desember 2013 kl. 15:09.
Sitat av Pinneknurk Vis innlegg
Men at elektromagnetiske bølger bare er bærebølger er vel ingen begrunnelse for at ting ikke skjer i sakte film?

Hvordan kan du forklare at ting ikke skjer i sakte film da? Hvordan ser det ut mener du? Ting foregår jo, sett fra vårt intertialsystem, i sakte film inne i fartøyet som reiser nærme lyshastigheten. Så tv-signalet kan jo umulig gå i noe kjappere en den "sakte filmen" vi ville ha observert uansett ved å se inn i fartøyet direkte i stedet for gjennom en tv-skjerm.
Vis hele sitatet...
Det som gjør at vi vil se f.eks. filmen i sakte film, er at tiden for personen i ekstrem fart går saktere enn den for oss. Og dette har ikke noe med radio- eller TV-signaler å gjøre!
Vi kan også måle det samme på en lang flytur med et normalt passasjerfly, men da er det kun snakk om mikro- eller nanosekunder.
Et annet fint eksempel er muoner. Du kan også lese om muoner i en publikasjon fra MIT.
et annet spørsmål er: Om man reiser i et romskip i 99,99% av lysets hastighet. Til la oss si en annen stjerne 50 lysår unna. Selve reisen vil ta litt over 50 år. Men siden tiden går saktere ombord i romskipet vil dette da si at den opplevde tiden inni romskipet vil ta kortere tid? Det vil ta litt over 50 år å nå fram til en stjenre 50 lysår unna. Men for menneskene ombord, som reiser i 99,99% av lysets hastighet - vil tiden gå mye saktere?

En ukes tur med lyshastighetstoget i animasjonen over - tilsvarer 100 år på jorda. Menneskene på jorda ser lyshastighetstoget fyke forbi med jevne mellomrom ettersom årene ruller avgårde. Mens det bare har gått en uke for menneskene ombord.

HVis man forutsetter at det ville være mulig å overføre direktesendte tv-bilder fra stjernen 50 lysår unna, (uten 50 års delay - som følge av at det tar 50 år før tv bildene kommer fram) Så vil det vel unektelig følge at det har gått 50 år på jorda - mens det for menneskene ombord i lyshastighetsromskipet bare vil ha gått en knapp halvuke? Eller fungerer ikke det samme prinsippet ute i rommet?
Sist endret av Bearass; 14. desember 2013 kl. 17:25.
Ja, tiden inne i romskipet vil gå saktere. Mens de inne i romskipet mener at vår tid vil gå fortere. Og begge har rett, utifra vert referansepunkt!

Og hvis du reiser akkurat i 99,99% av c, så vil vil tiden inne i romskipet ha en "hastighet" på 1,414178206592082934295141371637% i forhold til den på jorden.
Så hvis du tar en reise, som varer i 100 jordår i 99,99% av c. Så vil de inne i romskipet bli 1,4142 år eldre på turen.
Ok.. Så en reise på 100 lysår vil ta ca 1,4 år for menneskene ombord i et romskip som kjører i 99,99% av lysets hastighet? Dess nærmee man kommer lysets hastighet desto saktere vil tiden gå.. Om man er utrolig nærme lysets hastighet, si 0,1 kilometer i timen fra universets toppfart - så vil tiden nærmest stå stille - og alle avstander i universet vil i teorien være mulig å dekke iløpet av kort tid? (for dem som er inne i romskipet)

Jeg har alltid tenkt at selv om man reiser i lysets hastighet - så er avstandene i universet så enorme at det vil ta 100vis av generasjoner bare å komme ut av egen galakse. Men tar man med at tiden står nærmest stille når man reiser ved lysets hastighet - så vil dem ombord i teorien kunne oppleve å reise til andre galakser etc. på for dem kort tid.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Det som gjør at vi vil se f.eks. filmen i sakte film, er at tiden for personen i ekstrem fart går saktere enn den for oss. Og dette har ikke noe med radio- eller TV-signaler å gjøre!
Vi kan også måle det samme på en lang flytur med et normalt passasjerfly, men da er det kun snakk om mikro- eller nanosekunder.
Et annet fint eksempel er muoner. Du kan også lese om muoner i en publikasjon fra MIT.
Vis hele sitatet...
Jaja, dette vet jeg jo selvfølgelig. Jeg har ikke sagt noe som går mot dette. Jeg sa aldri at det at tiden går saktere har noe med radio- eller TV-signaler. Poenget er bare hvordan denne sakkede tiden manifesterer seg når vi overfører informasjon fra et system hvor tiden går saktere.
Sist endret av Pinneknurk; 14. desember 2013 kl. 18:50.
Bare ved hjelp av dette med tiden kan man si det, ja. Men du trenger også drivstoff/energi til å akselerere romskipet. Lysets hastighet i vakuum er 299 792 458 m/s. For å beregne bevegelsesenergi, må en bruke formelen Ek=mc2/√(1-(v/c)2)-mc2. Å akselerere et romskip med innmat på 1 000 kg fra 999 til 1 000 m/s, så går det med: Husk kvadratroten av x er det samme som x1/2 eller x0,5

(1 000*299 792 4582/(1-10002/299 792 4582)0,5-1000*299 792 4582)-(1 000*299 792 4582/(1-9992/299 792 4582)0,5-1000*299 792 4582)=999 500,00001666473290035356123 J

Så en trenger 999 500 J for å akselerere 1 000 kg fra 999 til 1 000 m/s.

Mens hvis vi skal akselrere fra 299792456 til 299792457 m/s kreves det:

(1 000*299 792 4582/(1-299 792 4572/299 792 4582)0,5-1000*299 792 4582)-(1 000*299 792 4582/(1-299 792 4562/299 792 4582)0,5-1000*299 792 4582)=322289439978001172483068,84110296 J

Så en trenger 322 289 439 978 001 172 483 069 J for å akselerere 1 000 kg fra 299 792 456 til 299 792 457 m/s.

Håper du ser tendensen. Og bevegelsesenergien blir enda villere, fra 299 792 457 til 299 792 457,5 m/s. Så vi kan med sikkerhet påstå, at det er ikke nok energi på jorda til å akselerere 1 000 kg til 0,01 km/t under c.
Sist endret av aluminiumfluorid; 14. desember 2013 kl. 20:29.
hehe.. joa.. ingenting som tyder på at man kan lage romskip som går i lysets hastighet med dagens teknologi... Likevel, er det jo oppløftende at om et slik romskip i lyshastighet en gang vil bli bygget - så kan dem som er ombord forvente mere enn å bare rekke innom de aller nærmeste solsystemene før dem tar kvelden. Jeg har alltid synes at dette er litt deprimerende. JEg har også tenkt at mulighet for besøk av andre intellegente skapninger i universet synes ekstremt liten - grunnet disse enorme avstandene (om ike aliens lever i tusenvis av år)

Siden tiden nærmest stopper opp når man reiser man i lysets hastighet tar det derimot ca ingen tid før man er ved en ny stjeren og kan kikke rundt. Dette blir jeg litt glad av.. (Man kan derimot ikke forvente å få treffe slekt og venner igjen på jorda etter en slik rundtur - da århundrene suser avgårde på jorda etter få ukers reise i lysfart)

Funderer også over at galakser og planeter beveger seg i stor hastighet. Jorda har den enorme farten på 390km pr sekund i forhold til CBR ( cosmic microwave bakdround radiation). Dette er riktignok knapt bare en prosent av lysets hastighet. Men likevel nok til at tiden blir påvirket?

Samtidig kommer spørsmålet om at galakser akselerer fra hverandre. Noe som har ført til teorier om dark matter og dark energy. Om universet utvider seg og akselerer - vil det si at tiden går saktere og saktere etter som galakser bevegere seg raskere og raskere?
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Bare ved hjelp av dette med tiden kan man si det, ja. Men du trenger også drivstoff/energi til å akselerere romskipet. Lysets hastighet i vakuum er 299 792 458 m/s. For å beregne bevegelsesenergi, må en bruke formelen Ek=mc2/√(1-(v/c)2)-mc2. Å akselerere et romskip med innmat på 1 000 kg fra 999 til 1 000 m/s, så går det med: Husk kvadratroten av x er det samme som x1/2 eller x0,5

(1 000*299 792 4582/(1-10002/299 792 4582)0,5-1000*299 792 4582)-(1 000*299 792 4582/(1-9992/299 792 4582)0,5-1000*299 792 4582)=999 500,00001666473290035356123 J

Så en trenger 999 500 J for å akselerere 1 000 kg fra 999 til 1 000 m/s.

Mens hvis vi skal akselrere fra 299792456 til 299792457 m/s kreves det:

(1 000*299 792 4582/(1-299 792 4572/299 792 4582)0,5-1000*299 792 4582)-(1 000*299 792 4582/(1-299 792 4562/299 792 4582)0,5-1000*299 792 4582)=322289439978001172483068,84110296 J

Så en trenger 322 289 439 978 001 172 483 069 J for å akselerere 1 000 kg fra 299 792 456 til 299 792 457 m/s.

Håper du ser tendensen. Og bevegelsesenergien blir enda villere, fra 299 792 457 til 299 792 457,5 m/s. Så vi kan med sikkerhet påstå, at det er ikke nok energi på jorda til å akselerere 1 000 kg til 0,01 km/t under c.
Vis hele sitatet...
Men på hvilken måte er alt dette relevant? Jeg kan regne ut random størrelser i spesiell relativitetsteori jeg også. Det er forresten mye mer lesbart om du bruker standardform.

Poenget med tankeeksperimentet var vel hvordan tidsdilatasjonen påvirker informasjonen overført i form av EM-bølger.
Sist endret av Pinneknurk; 14. desember 2013 kl. 21:28.
Sitat av Pinneknurk Vis innlegg
Men på hvilken måte er alt dette relevant? Jeg kan regne ut random størrelser i spesiell relativitetsteori jeg også. Det er forresten mye mer lesbart om du bruker standardform.
Vis hele sitatet...
Eier du denne tråden alene? Og får noen lov til å svare andre enn deg? Hvis du hadde tatt bryet med å lese "Bjørnrævas" post, så hadde du skjønt hvem dette er svaret til! Siden det er så stort problem for deg, så kan du se det en gang til her. Og jeg håper mitt svar, besvarer spørsmålet på en eller annen måte. :
Sitat av Bearass Vis innlegg
Ok.. Så en reise på 100 lysår vil ta ca 1,4 år for menneskene ombord i et romskip som kjører i 99,99% av lysets hastighet? Dess nærmee man kommer lysets hastighet desto saktere vil tiden gå.. Om man er utrolig nærme lysets hastighet, si 0,1 kilometer i timen fra universets toppfart - så vil tiden nærmest stå stille - og alle avstander i universet vil i teorien være mulig å dekke iløpet av kort tid? (for dem som er inne i romskipet)
Vis hele sitatet...
Sitat av Pinneknurk Vis innlegg
Poenget med tankeeksperimentet var vel hvordan tidsdilatasjonen påvirker informasjonen overført i form av EM-bølger.
Vis hele sitatet...
Som du sikkert skjønner. Så vil EM-bølgene romskipet sender ut, ha lavere frekvens for oss enn for avsender. Dette er da for tiden til avsender går saktere og p.g.a. Doppler-effekten. Men som jeg beskrev tidligere, så er dette bærebølger. Men selvsagt hvis bærebølgene har en frekvens på under et vist nivå, blir det jo i praksis umulig å overføre/ta imot signaler. Da en stort sett er avhengig av at bærebølgenhar mye høyere frekvens enn signalene på det en sender. Ta f.eks. FM radio. Der NRK P1 ligger rundt 88 MHz, noe som tilsvarer (som du sikkert vet) 88 000 000 Hz (svingninger i sekundet), mens lyden er på ca. 20-15 000 Hz. Frekvenser på mobildata og WiFi har jeg fint lite greie på! Men det er sikkert noen her, som kan fylle dette ut mye bedre enn meg! Men som du sikkert selv ser, så vil en 50 Hz bærebølge være totalt uegnet til å bære lydbølger. Og når dette romskipet nærmer seg c. Så tror jeg ikke, at vi kan motta TV_ eller radiosignaler som gir mening.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Eier du denne tråden alene? Og får noen lov til å svare andre enn deg? Hvis du hadde tatt bryet med å lese "Bjørnrævas" post, så hadde du skjønt hvem dette er svaret til! Siden det er så stort problem for deg, så kan du se det en gang til her. Og jeg håper mitt svar, besvarer spørsmålet på en eller annen måte. :
Vis hele sitatet...

Beklager den. Overså den nye posten til Bearass.
Sist endret av Pinneknurk; 14. desember 2013 kl. 23:07.
Jeg har et stort problem med tidreiser. Einsteins lover tilater det men den 2 termodynamiske loven trenger en reset funksjon som jeg ikke har sett noe tegn av.
Sitat av Skrue Vis innlegg
Jeg har et stort problem med tidreiser. Einsteins lover tilater det men den 2 termodynamiske loven trenger en reset funksjon som jeg ikke har sett noe tegn av.
Vis hele sitatet...
Hvorfor trenger den en resetfunksjon? Kanskje jeg ikke er belest nok innen emnet, men 2. termolov bestemmer egentlig bare at ingen prosess gå motsatt av naturlig vei (kaldt kan ikke avgi varme til noe varmere) med mindre man gjør et arbeid.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Xasma Vis innlegg
Hvorfor trenger den en resetfunksjon? Kanskje jeg ikke er belest nok innen emnet, men 2. termolov bestemmer egentlig bare at ingen prosess gå motsatt av naturlig vei (kaldt kan ikke avgi varme til noe varmere) med mindre man gjør et arbeid.
Vis hele sitatet...
Den sier vel at universets totale entropi alltid øker. Hvis man reiser tilbake i tid til et punkt med mindre entropi bryter man dermed termodynamikkens andre lov.
Men hva vet vi. Jeg har store problemer med big bang teorien.

Så ingen kan forklare hva tid er [Ingen fysiker kan fortelle hva tid er, de har ikke peiling, de kan måle tid men hva det egentlig er er ett mysterium]

og vi vet ikke hva 90 % av unverset er lagd av [over 90 % av universet er dark matter som ingen vet hva er, drevet av en energi (dark energy) som er over 90% av kreftene i universet, men ingen vet hva er, eller hvordan fungerer]

Men tro det eller ei. De kan forklare hva universet er lagd av og hvordan det ble til, og hvortid.

Et drit..
Sist endret av Skrue; 15. desember 2013 kl. 01:58.
Sitat av Skrue Vis innlegg
Jeg har et stort problem med tidreiser. Einsteins lover tilater det men den 2 termodynamiske loven trenger en reset funksjon som jeg ikke har sett noe tegn av.
Vis hele sitatet...
Tidsreise som denne tråden handler om. Altså at tiden går saktere når farten øker - eller når tyngdekraften er større, er rimelig godt dokumentert gjennom flere forsøk.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Den sier vel at universets totale entropi alltid øker. Hvis man reiser tilbake i tid til et punkt med mindre entropi bryter man dermed termodynamikkens andre lov.
Vis hele sitatet...
Ville det ikke da "bare" blitt en endring i entropien til et tidligere tidspunkt? Selvfølgelig vil det endre entropien senere, men jeg ser ikke uten videre hvordan dette skulle nekte selve tidsreisen, bare at det kunne gitt en følge for tiden man kom fra. Tid er jo ifølge relativiteten ikke én rett linje, og følgelig er ikke hele systemet nødvendigvis forbundet til samme tidsreferanse. Jeg ser jo at dette vil bryte med så mangt, men hvorfor man ikke kan bryte entropiloven, men kan bryte relativitetens følger ser jeg ikke forskjell på. Jeg har kun ett universitetsfag under beltet i emnet, så ingen må tro at jeg preker en ufeilbar fysikkforståelse.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Bearass Vis innlegg
Et tankeeksperiment: Om man kan overføre Tv bilder fra dem som er tilstede i romskip eller lyshastighetstog der tiden går saktere - hvordan vil dette fortone seg? Vil dem som er i "jordtid" se alt ombord gå i sakte film?
Vis hele sitatet...
Ja. Dopplereffekten kan vi forenkle vekk ved å tenke oss at romskipet kjører i ring rundt en romstasjon hvor vi befinner oss og tar i mot TV-signalene fra romskipet. Eller at vi ser inn i romskipet gjennom et kraftig teleskop som roterer synkront.

Sitat av Bearass Vis innlegg
et annet spørsmål er: Om man reiser i et romskip i 99,99% av lysets hastighet. Til la oss si en annen stjerne 50 lysår unna. Selve reisen vil ta litt over 50 år. Men siden tiden går saktere ombord i romskipet vil dette da si at den opplevde tiden inni romskipet vil ta kortere tid? Det vil ta litt over 50 år å nå fram til en stjenre 50 lysår unna. Men for menneskene ombord, som reiser i 99,99% av lysets hastighet - vil tiden gå mye saktere?
Vis hele sitatet...
Ja. De vil oppleve reisen som kortere både i tid og avstand. I 99,99% av lyshastigheten absolutt hele veien vil de oppleve en faktor på ca 70 i forskjell – altså at tiden og avstanden tilbakelagt er en syttiendedel av hva man hadde observert fra jorden. Denne faktoren kalles Lorentzfaktoren, og er ganske enkel å regne ut.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Jorda har den enorme farten på 390km pr sekund i forhold til CBR ( cosmic microwave bakdround radiation). Dette er riktignok knapt bare en prosent av lysets hastighet. Men likevel nok til at tiden blir påvirket?
Vis hele sitatet...
Ja, tiden blir påvirket ved alle hastighetsforskjeller, men i veldig liten grad ved små hastigheter. Husk også på at alle hastigheter er relative, og at å måle den i forhold til Andromedagalaksens sentrum eller en møtende buss er akkurat like gyldig, og har de samme effektene, som å måle den relativt til den referanserammen hvor den kosmiske bakgrunnsstrålingen ikke er dopplerskiftet i noen retning.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Samtidig kommer spørsmålet om at galakser akselerer fra hverandre. Noe som har ført til teorier om dark matter og dark energy. Om universet utvider seg og akselerer - vil det si at tiden går saktere og saktere etter som galakser bevegere seg raskere og raskere?
Vis hele sitatet...
At galaksene akselererer fra hverandre (som tendens – Andromeda og Melkeveien er jo på kollisjonskurs) skyldes universets utvidelse. Dette er en ekspansjon av rommet, deriblant rommet mellom galaksene, som blir noe annet med andre effekter.

Sitat av Skrue Vis innlegg
Jeg har store problemer med big bang teorien.
Vis hele sitatet...
Det har du sannsynligvis ingen reell forutsetning for å ha – i så fall vil jeg gjerne se detaljert hva i Big bang-teorien du ikke vil gå med på og hvorfor. Argumentet ditt, om det kan kalles det, er en non sequitur og generell skivebom.
Sitat av Skrue Vis innlegg
Men hva vet vi. Jeg har store problemer med big bang teorien.

Så ingen kan forklare hva tid er [Ingen fysiker kan fortelle hva tid er, de har ikke peiling, de kan måle tid men hva det egentlig er er ett mysterium]

og vi vet ikke hva 90 % av unverset er lagd av [over 90 % av universet er dark matter som ingen vet hva er, drevet av en energi (dark energy) som er over 90% av kreftene i universet, men ingen vet hva er, eller hvordan fungerer]

Men tro det eller ei. De kan forklare hva universet er lagd av og hvordan det ble til, og hvortid.

Et drit..
Vis hele sitatet...
Forklaringen på tid er difus men det viser hvor ting er i forhold til hverandre. I vår hjerne vil vi sortere dette som at objektene var der borte før de flyttet seg over til neste sted. Vår hjerne legger til før og etter for å beskrive rekkefølgen.
Tid er et menneskeskapt fenomen for å forklare bevegelse.
I universet er det bare bevegelse!

Når det gjelder sort materie har jeg en egen teori om dette som jeg har fundert lenge på. Sort materie eller anti materie kan enkelt og greit være partikler som beveger seg fortere enn lyset. Relativitetsteorien og vanlig mattematikk tilsier at massen blir mindre jo fortere man beveger seg. Over lyshastighet vil da gi negativ masse.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Ville det ikke da "bare" blitt en endring i entropien til et tidligere tidspunkt? Selvfølgelig vil det endre entropien senere, men jeg ser ikke uten videre hvordan dette skulle nekte selve tidsreisen, bare at det kunne gitt en følge for tiden man kom fra. Tid er jo ifølge relativiteten ikke én rett linje, og følgelig er ikke hele systemet nødvendigvis forbundet til samme tidsreferanse. Jeg ser jo at dette vil bryte med så mangt, men hvorfor man ikke kan bryte entropiloven, men kan bryte relativitetens følger ser jeg ikke forskjell på. Jeg har kun ett universitetsfag under beltet i emnet, så ingen må tro at jeg preker en ufeilbar fysikkforståelse.
Vis hele sitatet...
Og.
Sitat av Rillto Vis innlegg
Forklaringen på tid er difus men det viser hvor ting er i forhold til hverandre. I vår hjerne vil vi sortere dette som at objektene var der borte før de flyttet seg over til neste sted. Vår hjerne legger til før og etter for å beskrive rekkefølgen.
Tid er et menneskeskapt fenomen for å forklare bevegelse.
I universet er det bare bevegelse!
Vis hele sitatet...
Les det Provo skriver, mye bra!

Ellers kan jeg nevne at tiden regnes som de fjerde dimensjon. Der de tre første er bredde, høyde og dybde. Så å kalle rom for rom blir egentlig feil, det riktige er romtid. Og det er p.g.a. strekking eller komprimeringer i disse fire vektorene/dimensjonene, at vi opplever/måler effektene av det relativitetsteoriene forutsier.

Når det gjelder sort materie har jeg en egen teori om dette som jeg har fundert lenge på. Sort materie eller anti materie kan enkelt og greit være partikler som beveger seg fortere enn lyset. Relativitetsteorien og vanlig mattematikk tilsier at massen blir mindre jo fortere man beveger seg. Over lyshastighet vil da gi negativ masse.
Vis hele sitatet...
Men det er feil! Antimaterie har vanlig masse og gravitasjon!
Sist endret av aluminiumfluorid; 7. januar 2014 kl. 17:18.
Trådstarters spørsmål vil nok forbli en umulighet. Skulle det derimot bli mulig å sammenligne tror jeg Tv signalet vil se likt ut i begge ender og vil vare like lenge på en eventuell klokke.

Setter du sender og mottaker ved siden av hverandre og sender et retningsbestemt signal rundt universet og tilbake igjen vil du ikke få noe mottak før senderen er rustet bort. Og det er jo det som skjer.
Forskjellen oppstår i avstanden, akkurat som når man strekker en spiralfjær så er den like rund i begge ender uansett lengde.

Sitat av Rillto Vis innlegg
Forklaringen på tid er difus men det viser hvor ting er i forhold til hverandre. I vår hjerne vil vi sortere dette som at objektene var der borte før de flyttet seg over til neste sted. Vår hjerne legger til før og etter for å beskrive rekkefølgen.
Tid er et menneskeskapt fenomen for å forklare bevegelse.
I universet er det bare bevegelse!

Når det gjelder sort materie har jeg en egen teori om dette som jeg har fundert lenge på. Sort materie eller anti materie kan enkelt og greit være partikler som beveger seg fortere enn lyset. Relativitetsteorien og vanlig mattematikk tilsier at massen blir mindre jo fortere man beveger seg. Over lyshastighet vil da gi negativ masse.
Vis hele sitatet...
Med negativ masse mener jeg at man får stoffer som selvfølgelig har gravitasjon og egenvekt. Men alle tall i mattematikken kommer med pluss eller minus foran. På samme måter kan partikler og atomer ha en under lyshastighet og over lyshastighet tilværelse.

Fenomenet jeg vil fram til kan vel også beskrives som faseforskyvning. Det er noe på andre siden av lyshastigheten mener nå jeg.
Sitat av Rillto Vis innlegg
Med negativ masse mener jeg at man får stoffer som selvfølgelig har gravitasjon og egenvekt. Men alle tall i mattematikken kommer med pluss eller minus foran. På samme måter kan partikler og atomer ha en under lyshastighet og over lyshastighet tilværelse.

Fenomenet jeg vil fram til kan vel også beskrives som faseforskyvning. Det er noe på andre siden av lyshastigheten mener nå jeg.
Vis hele sitatet...
Men det stemmer ikke! For hvis du har et hydrogenatom og et antihydrogenatom, og veier disse så vil de ikke veie 0, men de vil veie det samme som 2 vanlige hydrogenatomer! Det som skiller f.eks et elektron med et positron er ladningen. Et elektron har negativ ladning, mens positronet (antielektron) har positiv. Protonet har positiv ladning mens antiprotonet har negativ ladning. Og nøytronet og antinøytronet har ingen ladning. Mens begge par (partikkel og antipartikkel) har akkurat den samme vekten. Der en partikkel + antipartikkel veier det samme som 2 partikler eller antipartikler.

Men selvsagt er dette med vekten hypotetisk, da situasjonen er at hvis en partikkel og en antipartikkel møtes, utsletter de hverandre og danner energi etter formelen E=mc2. Så med tilfellet hydrogen og antihydrogen, jeg nevnte over, vil de veie 2 u til de møter hverandre. Da vil de utslettes og danne 0,00000029858976037768027906976744186047 J. Noe som er enormt med tanke på to hydrogenatomer. Med samme formel tilsvarer Hiroshima-bomben (little boy) på 15 kilotonns sprengkraft (tilsvarer 15 000 000 kg TNT), 0,6 g omgjort til energi.

Og det er til dags dato, IKKE observert partikler med hastighet over lysets i vakuum! Så med antimaterie, kan du regne med vanlig generell relativitetsteori, og du slipper å tenke ut tull! For slike "morsomme" tanker, har ikke noe med vitenskap å gjøre!
Sitat av Rillto Vis innlegg
Trådstarters spørsmål vil nok forbli en umulighet. Skulle det derimot bli mulig å sammenligne tror jeg Tv signalet vil se likt ut i begge ender og vil vare like lenge på en eventuell klokke.
Vis hele sitatet...
Dette virker ulogisk på meg. Hva får deg til å konkludere med dette? Kan du utdype? Jeg skjønte ikke helt det neste du sa. Om tiden går saktere i lyshastighet - så virker det logisk at dem som er i vanlig tid, vil se bilder fra f.eks et lyshastighetstog i sakte film. Man snakker i 10 sekund i lyshastighetstog f.eks, og flere minutter har gått på jorda, mens tv bilder overføres..
Sist endret av Bearass; 7. januar 2014 kl. 23:10.
Hvis vi tar et eksempel som Provo nevner, at du kjører rundt joden med en hastighet, så tiden din går bare med 1/10 av hastigheten her. Så vil TV-bilder fra oss då 10 ganger raskere normalt for deg (ved vanlig 25 fps blir det 250 fps). Mens TV-bilder fra deg, vil gå i 1/10 hastighet her (2,5 fps). Alle lengder parallelt med fartsretningen hos deg vil også bli mye kortere, tror også det blir 1/10 fra vårt synspunkt, uten jeg er sikker på dette. Håper Provo kan verifisere, eller avkrefte og rette på dette da.
Sitat av Rillto Vis innlegg
Trådstarters spørsmål vil nok forbli en umulighet. Skulle det derimot bli mulig å sammenligne tror jeg Tv signalet vil se likt ut i begge ender og vil vare like lenge på en eventuell klokke.
Vis hele sitatet...
Det er altså galt. Og som sagt kan vi forenkle bort alt med TV-signalene og se for oss at vi sitter ute i verdensrommet på et roterende kraftig teleskop, som roterer synkront med at romskipet kjører i ring rundt oss. Vi kan da se inn i romskipet, og se at klokken på veggen går i et tregere tempo enn vår egen.

Det finnes en egen tråd som forklarer dette mer detaljert, som jeg mener ble lenket til i et innlegg i denne tråden. Den kan være grei å lese.

Sitat av Rillto Vis innlegg
Setter du sender og mottaker ved siden av hverandre og sender et retningsbestemt signal rundt universet og tilbake igjen vil du ikke få noe mottak før senderen er rustet bort.
Vis hele sitatet...
Vi trenger altså ikke å ta hensyn til praktiske vanskeligheter som rust i et tankeeksperiment. Det er mer eller mindre poenget med tankeeksperimenter.

Sitat av Rillto Vis innlegg
Med negativ masse mener jeg at man får stoffer som selvfølgelig har gravitasjon og egenvekt. Men alle tall i mattematikken kommer med pluss eller minus foran. På samme måter kan partikler og atomer ha en under lyshastighet og over lyshastighet tilværelse.
Vis hele sitatet...
Dette er bare tullprat. Hva vet du om hvordan partikler med negativ masse hadde oppført seg? Hva vet du om hva negativ masse ville implisert?

Antimaterie er materie bestående av antipartikler og må ikke forveksles med mørk materie, slik du gjør. Antipartikler er partikler med samme masse og energi som sine tilsvarende partikler, men med motsatt ladning (elektrisk ladning, fargeladning, etc.). Det kan tolkes som partikler som går bakover i tid, men ikke som partikler med hastighet over lyshastigheten. Antipartikler er den alternative løsningen av samme komplekse likning som beskriver partikkelen, akkurat slik en andregradslikning også har to løsninger. Og akkurat som at en andregradsliknings to løsninger kan være like, gjelder det også den komplekse partikkellikningen, og dermed finnes det enkelte partikler som er sin egen antipartikkel. For eksempel fotonet.

Det er riktig at relativitetsteorien kun begrenser partikler fra å krysse lyshastigheten, og at det dermed teoretisk kan eksistere partikler som alltid går raskere enn lyset. Men de må da ha imaginær masse. Disse hypotetiske partiklene kalles takyoner, og det finnes ingen overbevisende eksperimentelle bevis for at de eksisterer. Det er heller ingen grunn til å tro at de skulle ha noen forbindelse med mørk materie.

Sitat av Rillto Vis innlegg
Sort materie eller anti materie kan enkelt og greit være partikler som beveger seg fortere enn lyset. Relativitetsteorien og vanlig mattematikk tilsier at massen blir mindre jo fortere man beveger seg. Over lyshastighet vil da gi negativ masse.
Vis hele sitatet...
Nei. Nei. Og nei.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Bearass Vis innlegg
Et tankeeksperiment: Om man kan overføre Tv bilder fra dem som er tilstede i romskip eller lyshastighetstog der tiden går saktere - hvordan vil dette fortone seg? Vil dem som er i "jordtid" se alt ombord gå i sakte film?
Vis hele sitatet...
Jeg jobber med multimedia - ergo ingen fysiker. Så det er mulig litt off-topic fra meg, men TV (i Europa) viser normalt enten 25 eller 50 bilder i sekundet. Hvis romskipet sender et sted midt i mellom eller færre bilder, vil det virke ganske forstyrrende for TVen. Iallfall analog. Den vil ikke forstå signalene den får. Mest trolig vil den ikke vise TV-bilde i hele tatt. Mulig snø, men jeg tviler.

Men hvis vi bruker streaming, vil den trolig loade sånn som YouTube gjør. Den venter på signaler og laster opp nok data til å spille av i "real-time". Men hendelsen har nok skjedd en god stund siden fordi streaming er sjelden direkte (har alltid forsinkelse på flere sekunder).
Sist endret av marsboer; 18. februar 2014 kl. 09:00.