Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 3550
Heisann,

Diskuterte nylig et emne med mine kamerater om at det er en mulighet å tjene penger. Skaffe seg en børse som ser ut som man er fra Kirkens Nødhjelp eller noe slikt. Går rundt å samler penger og tar de selv. Det må da være en latterlig lett måte å tjene penger? Snakker fort om 2.000kr-3.000kr dagen da! Er det noen steder man får kjøpt slike børser?

Har ikke tenkt til å gjøre det, men har bare lyst til å forhøre meg litt rundt emnet, hvis det blir pengekrise.

Mvh
CatFix
Sitat av CatFix Vis innlegg
Heisann,

Diskuterte nylig et emne med mine kamerater om at det er en mulighet å tjene penger. Skaffe seg en børse som ser ut som man er fra Kirkens Nødhjelp eller noe slikt. Går rundt å samler penger og tar de selv. Det må da være en latterlig lett måte å tjene penger? Snakker fort om 2.000kr-3.000kr dagen da! Er det noen steder man får kjøpt slike børser?

Har ikke tenkt til å gjøre det, men har bare lyst til å forhøre meg litt rundt emnet, hvis det blir pengekrise.

Mvh
CatFix
Vis hele sitatet...
Det er vel akkurat det samme å stjele, eventuelt kan man kalle det svindel, og vil bli hardere slått ned på. Og med mindre dere går med maske så vil jo alle som gir dere penger ha sett fjeset og kan gi politiet en beskrivelse - og alt som skal til er at 1 person får misstanke og ringer kirkens nødhjelp.
Sist endret av etse; 5. august 2012 kl. 13:44.
Merk at det er stor forskjell på en bøssebærer og en børsebærer.
Sitat av knewt_ Vis innlegg
Merk at det er stor forskjell på en bøssebærer og en børsebærer.
Vis hele sitatet...
Greit nok. Synd at jeg ikke har muligheten til å endre innlegget.

Ja har også tenkt litt på den tanken, plutselig får en person noia/misstanke.
Du kan nok tjene mye på å være børsebærer, men du havner nok i fengsel til slutt... ^^

Å gå rundt med en fake bøsse og ta penger av folk er jævlig usselt. Gjør heller et stykke ærlig arbeid og tjen penger på den måten.

Hvis dere skal stjele penger, stjel ihvertfall fra noen som har nok fra før. Ikke vanlige folk som jobber hver dag.
Sist endret av Taurean; 5. august 2012 kl. 13:49.
Sitat av CatFix Vis innlegg
Greit nok. Synd at jeg ikke har muligheten til å endre innlegget.

Ja har også tenkt litt på den tanken, plutselig får en person noia/misstanke.
Vis hele sitatet...
ja, alt for mange som rett og slett kan ta deg, så for din egen del veldig risikabelt. Jeg ser og mange etiske problemstillinger med å gjøre en slik handling, og jeg ser egentlig heller at folk stjeler 2000 enn å svindle på denne måten. Om det blir kjent at enkelte later som de skal samle inn penger for frivillige organisasjoner, men egentlig bare tar alle pengene selv så vil nok en del folk bli mistenksomme på de som samler inn pengr og dermed kanskje ikke gi noe neste gang.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Du kan nok tjene mye på å være børsebærer, men du havner nok i fengsel til slutt... ^^

Å gå rundt med en fake bøsse og ta penger av folk er jævlig usselt. Gjør heller et stykke ærlig arbeid og tjen penger på den måten.

Hvis dere skal stjele penger, stjel ihvertfall fra noen som har nok fra før. Ikke vanlige folk som jobber hver dag.
Vis hele sitatet...
Ja sier meg helt enig. Det er direkte stjeling og det er meget straffbart regner jeg med.

Grunnen til jeg tar opp dette, var at jeg fikk høre at dette var meget populært i Spania.

Men ting er vel helt annerledes i Norge regner jeg med.

Mvh
CatFix
Men, hva om man teamer med en kamerat eller 2 om at de "overfaller deg" og du må seff ofre litt for det, skitne til klær, har du en gammel jakke du ikke bruke så kansje få den til å bli ødelangt, så går du "mørbanket" tilbake å sier at noen overfallt deg og tok pengene. vil det funke?
Sist endret av losjien; 5. august 2012 kl. 13:56.
Noen bekjente av meg gjorde dette da de hadde gjeldsproblemer til en de ikke ville ha det til. de gikk med Røde-kors bøsser og samlet seg ca. 3 500 hver på en dag. De gikk rundt på de lokale gamlehjemmene og hadde på seg briller og fedrene sine klær for ikke å kunne bli gjennkjent. De ble ikke tatt, men fikk jo ikke beholde pengene selv da de gikk til gjeld :/
Dette var et engangstilfelle og så vidt jeg vet ha sluppet unna med det.
Sist endret av KurtKåreJhonny; 5. august 2012 kl. 14:02.
Tja, funker sikkert fint i begynnelsen. Helt til politiet stiller deg spørsmål rundt gjerningsmennenes bekledning/utseende og du "ikke husker" eller forklarer noe som ikke stemmer overens med andre vitner i området.

Pga det spesielt morask forkastelige ved å rane en bøssebærer så skal du ikke se bort ifra at politiet setter inn ekstra ledige resurser for å ta disse gjerningsmennene.

Det hele virker ærlig talt som en latterlig dårlig måte å tjene bare 2k på.
Sitat av axycorn Vis innlegg
De ble ikke tatt, men fikk jo ikke beholde pengene selv da de gikk til gjeld :/
Vis hele sitatet...
Ja stakkars. Hadde heller fortjent å få behandling av de de skyldte penger
Parkettetterligning
Sitat av losjien Vis innlegg
Men, hva om man teamer med en kamerat eller 2 om at de "overfaller deg" og du må seff ofre litt for det, skitne til klær, har du en gammel jakke du ikke bruke så kansje få den til å bli ødelangt, så går du "mørbanket" tilbake å sier at noen overfallt deg og tok pengene. vil det funke?
Vis hele sitatet...
Da bør man helst faktisk melde seg til en organisasjon for eksempel tv-aksjonen eller lignende. Faktisk gå for dem for så å plutselig bli overfalt. Ikke la dette skje ofte da de fatter mistanke etter gang nr. 2
Seriøst, shame on you, skaff en jobb og gi av overskuddet ditt til fattige barn i afrika.
Umoralske svin <3
Slike ting blir som regel slått ned hardt på om det vekkes mistanke. Alle som bedriver seriøs innsamling i dag har med seg forseglede bøsser samt ID-kort. Og som regel går man minst to stk, for å forhindre underslag og svindel.

Dersom du gjør dette i en kort tidsperiode er sannsynligheten liten for å bli tatt. Men samtidig er gevinsten relativt lav. Jo lengre du holder på jo høyere risiko er det.

Blir du tatt uten ID-kort og anonym bøsse blir du siktet for svindel.
Har du faket bøsse og ID-kort blir du også siktet for dokumentforfalskning.

Sikkert kjempelurt å ha på rullebladet sitt.
Meld deg frivillig når det er innsamling. Pass på å få en rute i nærheten av der du bor. Når du er ferdig med ruta stikker du en tur hjem til deg selv å pirker ut pengene. Må selvfølgelig la det være igjen noen mynter.
klepp dæ å få dæ en jobb! koffer gjøre dæ til en kjeltring for noen usle tusenlappa, har nettopp tjent 2tusen ved å bruke 300 kroner i matrial og laget en kråkefelle!! 1700 på 3 timers arbeid... ærlig arbeid, du har ingen rissiko for å bli tatt satt i fengsel osv osv... ved å lage ting å selge dem tjener du mer, om du klare å gjennomføre ditt brilliante narretriks er det et engangstilfelle... ved å lage ting å selge dem overprisa kan du gjøre deg gode penger flere ganger... alt handler bare om oppfinnsomhet
Husker jeg gjorde noe lignende, da jeg var liten og uskyldig. Var vel 10-11 år. Jeg og en kompis gikk rundt i nabolaget og sa vi samlet inn penger til klassetur. Fikk vel inn 1000 kr på under en time
Sist endret av vikke123; 5. august 2012 kl. 16:57.
Har overhodet ingen planer om det, lurte generelt bare på det.

Takker for alle gode svar.

Mvh
CatFix
Har selv gått med bøsse for både Redd Barna og Kirkens Nødhjelp. Du får utlevert "legitimasjon" som du skal framvise ved spørsmål på døra hos de du samler inn penger hos. Var ikke sjeldent vi ble spurt om det. Vekker det mistanke så skal du ikke se at enkelte er kjappe med å ringe politiet. Ikke alle synes det er like greit at noen utnytter andres fattigdom til egen gevinst.

Skal du først være kriminell, så finn deg noen andre ofre enn de som trenger pengene mest.
Hvis du først gidder å gå rundt på hus anbefaler jeg å bestille slike kakebokser og selge dem, si at dere samler inn penger til klassetur/kirkens nødhjelp/håndballforening etc.
Tjener fort en 5000kr på to kvelder, folk spiser de kakene som løver.
Sitat av Prinsessän Vis innlegg
Hvis du først gidder å gå rundt på hus anbefaler jeg å bestille slike kakebokser og selge dem, si at dere samler inn penger til klassetur/kirkens nødhjelp/håndballforening etc.
Tjener fort en 5000kr på to kvelder, folk spiser de kakene som løver.
Vis hele sitatet...
Men man må vell være en klasse/bedrift av noe slag for å få bestilt disse kakene,går vell ikke som privatperson?
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Men man må vell være en klasse/bedrift av noe slag for å få bestilt disse kakene,går vell ikke som privatperson?
Vis hele sitatet...
Går helt fint som privatperson. Du kan også finne på en random gruppe, men det må være en kontaktperson over 18 år. Skriver du inn et random gruppenavn får du også med gratis klistremerker der det står "takk! hilsen [navn]"

Link til Nordkak hvor du kan bestille kaker
Sist endret av Prinsessän; 6. august 2012 kl. 18:56. Grunn: link
Har vært inne på tanken selv og, og hater meg selv for det.
Det er galt på alle mulige måter!
1. Du svindler Ola Nordmann når han egentlig tror han redder en liten kid i Afrika.
2. Du stjeler faktisk fra de i Afrika (eller hvor det nå er) som egentlig skulle hatt pengene.
3. Du få rimelig lang straff i forhold til hva du tjener på det.

Vil du ha kjappe penger så gå opp i din lokale idrettshall og sjekk jakke lommer.
Er galt det også, men ikke like galt i mitt syns punkt.
Jeg så på Svindlerskolen for noen år tilbake og ta gjorde dem dette, lovlig. (For et annet formål enn Kirkens Nødhjelp).
Det jeg tror de gjorde (en stund sida jeg så dette, men, ja) var at dem hadde en liten lapp der de hadde skrevet at kun 5% elns gikk til selve formålet mens resten kunne de stappe i lomma.

Ganske sikker på at det var noe i den duren det gikk.
Men syntes selv at det er jævlig frekt og svindle mennesker på denne måten.