Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1401
Her er noen naturbilder jeg har tatt...fint med kommentarer
http://home.no.net/lycan86/skog.jpg

http://home.no.net/lycan86/foss2.jpg

http://home.no.net/lycan86/skrefsrud.jpg
Veldig fine bilder! For å være ærlig likte jeg ikke bildet nr 1. Det er sikkert fordi jeg syns det ble for kjedelig.
Bilde nr 2. og 3 derimot var facinerende. Bilde nr. 2 vekte mange fine tanker hos meg og kontrasene var bra. Bilde nr. 3 er helt rått! De istappene til høyre i bilde gjorde bildet 50 ganger bedre.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Ja, enig med Jurgen. Bilde 1 blir litt kjedelig, men 2+3 er supre!
Enig med de to forrige postene, eneste negative jeg kan si om de andre er at de er slitt skjeve.
Bilde #1 er kjedelig.
Den bakerste delen er altfor lys, og ødelegger bildet totalt. Forgrunnen er grei, men det er heller ingenting spesielt med den.

Bilde #2 er bedre.
Men jeg liker fortsatt ikke bildet. Skyggen på busken ødelegger en smule, og igjen så er de lyse delene (fossen) alt for lys på bildet. Mindre lysfølsomhet og en annen vinkel tror jeg hadde gjort det bildet bedre.

Bilde #3.
Kanonbra forgrunn. Istappene, som sagt tidligere er en bra måte å begynne et slikt bilde på.
Etter det så synes jeg ikke en vei med brøytekanter er så spesielt kult å se på, men huset lyser opp det igjen. Huset er vakkert og det er noe urnorskt i bildet. Bakgrunnen på bildet er kjedelig igjen. Trærene er for mørke (noe som det er vanskelig å gjøre noe med rent bildeteknisk) og himmelen er kjedelig og ALTFOR lys (igjen). Den lyse himmelen ødelegger litt av istappene på toppen, som hadde sett bedre ut om det hadde vært gjort på en annen måte. Himmelen her ødelegger bildet en smule. Men dette bildet er et bra forsøk. Jeg liker istappene og huset, men synes resten av bildet er så som så.

Potensiale!
Sist endret av ochryl; 2. februar 2007 kl. 13:37.
傻瓜
Yutao's Avatar
Trådstarter
Takk for tilbakemeldingene
jeg er tross alt bare en skikkelig ammatørfotograf, fotograferer mest for morro.
Vet ikke engang om jeg kan kalle meg "fotograf"
gjerne kom med fler tilbakemeldinger folkens
Digget bilde 3!!!
bilde 1 var litt kjedelig.
Bilde 2 Var litt skveivt... Men bra!
Digger bilde 2 og 3 nydelige bilder. Spesielt bilde 3 trolig et av de beste naturbildene på forumet, bare digger nr 3!
du burde kanskje croppe litt på bilde nr 2. ja. Må si meg enig med resten, 1. var kjedelig, tamme farger... 3. kunne kanskje hatt litt mindre av den snøfonna rett foran (den i bunnen) slik at du så mer av bakgrunnen, men jeg vet ikke. For sent nå uansett:P

2+3 = knall
Bilde 1. Trærne var skjeve og trærne som var i bakgrunnen var overeksponert.

Bilde 2. Dette bildet var også litt skjevt. Men fine farger, ble tørst av å se på det.

Bilde 3. Kjedlige farger og litt overeksponert der sola er.
Men likte di istappene.
傻瓜
Yutao's Avatar
Trådstarter
må bare legge til at bildene er ikke redigert på noe vis
Med litt redigering har disse bildene stort potensiale!

1) Dette bildet ble litt tamt. Mulig det bare er lyssettingen, men horisonten i bildet virker litt skjeiv. Det lyset du har på bildet der er kanskje ikke helt riktig i forhold til fokuspunkter, syntes jeg. Forgrunnen er veldig mørk og har lite kontrast mens bakgrunnen er sterkt belyst og litt overeksponert\utbrent. Denne kombinasjonen blir ikke så veldig pen. Men muligens hadde dette bildet blitt tøffere om kvelden?

2) Dette motivet likte jeg! Det eneste som river litt er at lyset er altfor skarpt og bildet er litt overeksponert. Med dette mener jeg spesiellt i områdene rundt fossen og vannet som renner. Å prøve å få ned dette lyset før du tar bildet er enda bedre enn å redigere det bort. Som du sa, har du jo heller ikke redigert, så jeg tok meg friheten til å prøve litt selv:

http://i9.photobucket.com/albums/a58/mariuse/foss3.jpg
Du ser sikkert selv hva jeg mener når jeg har fjernet litt lys!

3) Dette bildet er veldig pent. Jeg kjente det kribla litt i skibeina og fikk lyst til å ta meg en tur uti lia. Dette bildet er som det over også litt lyst, og jeg skrudde litt ned på dette. Det eneste som "irriterer" meg når jeg ser det, er hvordan lyset går gjennom isbiten helt øverst til høyre. Et eller annet som skurrer der, mulig det er bare meg. Skal ikke klandre deg, da du ikke har redigert noe på bildene!

http://i9.photobucket.com/albums/a58/mariuse/skrefsrud.jpg

Et tips til neste gang er å redigere bildene før du legger dem ut.
Hvilket kamera bruker du, forresten?
傻瓜
Yutao's Avatar
Trådstarter
samsung digimax 301
Ferda<3: Lenge siden jeg ble så fansinert av bilder.. Spesielt nummer 2, var virkelig ett stykke kunstverk.
Sitat av Centurius
Ferda<3: Lenge siden jeg ble så fansinert av bilder.. Spesielt nummer 2, var virkelig ett stykke kunstverk.
Vis hele sitatet...
Drøyt av deg å gi creden til ferda<3. Det er jo ikke han som har tatt bildene. Bare redigering.
uhm... ja var ikke klar over det.. så bare på bildene og definerte de. De som har tatt bildene skal ha creeds.
傻瓜
Yutao's Avatar
Trådstarter
Det er jeg som har tatt bildene, siden bildene ble fjernet tidligere (sikkert pga at jeg posta de i selve innlegget) beklager det, så linker jeg til de nå

Foss aka Bilde 2
Snø aka Bilde 3
Skog aka Bilde 1

Sitat av Centurius
De som har tatt bildene skal ha creeds.
Vis hele sitatet...
Takker


Sitat av Ferda&lt Vis innlegg
Et tips til neste gang er å redigere bildene før du legger dem ut.
Vis hele sitatet...
Takk for tipset, men jeg kan egentlig ingenting om redigering og om hvordan bilder skal være for å være bra osv osv....desuten liker jeg de selv som de er, pga at man får ikke naturbilder mer naturlige enn hvis de er uredigerte som sagt tidligere, jeg bare "leker" fotograf
Sist endret av Yutao; 17. februar 2007 kl. 01:02.
Sitat av Lycan
desuten liker jeg de selv som de er, pga at man får ikke naturbilder mer naturlige enn hvis de er uredigerte
Vis hele sitatet...
Der tar du vel egentlig feil, siden uredigerte bilder hos "leke fotografer" ofte har skarphets problemer, fargestikk, er bårke selv om det er mitt på dagen, lyse midt på natten osv... Så et bilde kan ofte bli både bedre og mer ekte/realistiks etter en runde i et redigeringsprogram. Mange gratis (GIMP er jo bra) er du en pirat eller har mye penger anbefaler jeg både photoshop CS2 og CS3 Beta...