Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 4046
Jeg blir støtt og stadig hengende etter med regninger som husleie, studielån og div annet, og nå er plutselig strømmen førti millioner ganger dyrere. Jeg får 16-17 tusen utbetalt i mnd i aap. Er det noen måte og kunne søke om mer tilskudd?

Eier egen leilighet og er arbeidssøker i tiltak gjennom nav, pluss i behandling hos lar. Regner med jeg ikke kvalifiserer til noe men er det noen som sitter på noen ideer? Nav sine sider ga ikke noe ordentlig svar
Eneste jeg kommer på i farta er spesifikke ytelser, som f.eks. bostøtte.
Om man får flere ytelser vil de vel til sammen hjelpe.

Dette har jeg ikke kjennskap eller tilgang til. Da jeg fikk beskjed fra nav i min tid om at min familie hadde formue og da fikk jeg klare meg på det.
Letteste først spør lånekassen om stopp i betalingen der, renter vil påløpe men som regel er det ikke så mye mer du må ut med.

Snakk med banken hvis du har lån på leiligheten, kanskje mulighet for å bare betale renter en periode?

Tror ikke du får noe mer støtte hos nav. Du må nok kutte forbruket. Selg unna ting du ikke trenger.

Standard råd dessverre.
Mener du kan søke om sosial i tillegg. Ikke direkte livsopphold, men ekstra vedtak på sosialhjelp.
Jeg fikk dekt utgifter for strømmen, i en periode for ett par måneder siden. Så jeg anbefaler å prøve å søke om sosialhjelp, du kan søke om og få dekt diverse utgifter som strøm der, også kan du skrive at du ikke har nok penger til å dekke alle utgifter denne måneden siden strømmregningen er så mye høyere.
Du kan alltids søke supplerende støtte fra NAV sosial. Du skal ha en viss sum til livsopphold når alle faste utgifter er betalt. Du må uansett søke bostøtte først. Dette vil NAV sosial sette som vilkår ved evt behandling av sosial stønad. De kan også be deg om å sette utgifter til feks lån på pause,spesielt da studielån. Litt usikker på om hvordan det er med huslån. Men ser for meg at de kan be deg om å feks snakke med banken om å kun betale renter på lånet en periode feks.

Greien med sosialtjeneste loven er at det er lagt opp til at saksbehandler
kan utøve mye skjønn, det meste kan innvilges dersom du treffer på rette personen. Treffer du på feile personen kan du risikere å få avslag på det meste.

Uansett er det verdt et forsøk, du kan levere inn en søknad på NAV sosial og se hvordan det går.
Litt off topic, men Husbanken betalte ut ca 3000 kr ekstra til folk med bostøtte denne måneden! Synd at NAV stjeler dem tilbake, men det er vel rettferdig nok, når man går på sosialen og dem betaler strømmen