Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1199
Anonym bruker
"Irritert Mår"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Lurte på om det er flere av dere som opplever det samme, og hvordan dere takler det? Jeg har vært rusavhenging i cirka 15 års tid. Begynte med alkohol, deretter hasj, benzo, opiater, Subutex og det meste av narkotiske stoffer egentlig.

De siste par årene har jeg utviklet en merkelig følelse/tankegang. Bruker mest Subutex nå for tiden og har nylig vært på en 7 ukers avrusning for dette.
Når jeg er uten Subutex, så er det det eneste jeg klarer å tenke på. Hvor digg det skal bli neste gang jeg får tak i Subutex.
Kjøper alltid slik at jeg har Subutex i 2-5 dager. Men etter 1 dag på Subutex er jeg lei, vil være edru igjen og angrer på at jeg kjøpte det. Men jeg klarer ikke å spare så jeg bruker opp alt. Det går greit å være uten 1 dag eller 2. Så kommer russuget, og jeg vil ha Subutex igjen. På nytt skaffer jeg Subutex og dette gjentar seg gang etter gang.

Det samme gjelder også for andre rusmidler.

Er dette normalt? Flere som har det slik?
Anonym bruker
"Intolerant Berggylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er slik det var for nikotin med meg også. Når jeg var desperat etter en snus var det det eneste jeg tenke på, når "nikotinsjokket" var over, var atter et tilbakefall til det ufrivillige mentale slaveriet.

Ting man er avhengig av blir et bur man føler seg trygg i. Men å bo i et bur er ikke gøy over lengre tid. Den eneste løsningen (for meg ihvertfall) var å sakte være mer og mer utforbi buret, og etter en måned slutte helt (cold turkey).

Kokain, opiater, gateamf skal jeg aldri røre i mitt liv.
Jeg har ikke (og det er vel ikke eller mulig) at kroppen blir avhengig av psykdeliske rusmidler, men de er givende nok (både rusdoser og mikrodoser) til å ha i livet uten at de påvirker dagliglivet mitt negativt.

Gresset er alltid grønnere på den andre siden. Men huak at det aldri er for sent å snu!
Du kan alltid fylle tomheten rusen gir deg med nye naturlige gleder
Anonym bruker
"Orange Kvernknurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jepp. Dette er fordi rus ikke er så perfekt som en vil dem skal være. Rus er en jobb, problem og en svakhet, direkte sagt. Det er veldig lite som er bra med det. Et menneske som er glad ønsker ikke å være ruset, selvom han får det beste som fins.

Du har sikkert klart å se en vei nykter, eller syns det er litt greit, så du har taket hvertfall, men du er langt fra å bli nykter og kurert fra denne sykdommen. Den kan bare lindres, med effektive teknikker.

Du er ikke noe nærmere nykter, om du er nykter par dager iblant, du bare har funni en enklere måte å unngå å være slaven. Virkelig avhengighet, er at en tar det fordi man må, ikke fordi en vil. Når toleransen er så høy at du får abstinenser på stoffet er når du blir tvunget av. Sånn jeg har opplevd det.

I det siste er jeg lei alle rusmidler, og hadde gjort mye for å glemme dem, men bruker dem 1-4 ganger i uka. Jeg ser, og er nykter når alle ser meg, men jeg sitter fortsatt med en depresjon, som bare blir hjulpet med rus. Vil oftest ha noe nytt, som kratom, lyrica ellr phenibut, fordi resten har blitt verre enn edru tilstanden min.
Er helt vanlig å bli drittlei av ruslivet men ikke klare å holde seg unna pga russuget. Det viser hvor stor makt avhengigheten har over viljen og valgene, for det er avhengigheten som sier "ta det igjen det er jo så digg", "ahshit nå vil jeg skaffe noe, det ekke så farlig, har full kontroll".

Det blir en drakamp mellom egen vilje, helse og fornuft, - og hvordan rusavhengigheten påvirker hjernens tankegang og lurer en til å tro man vil ruse seg igjen. En djevel på skuldra som roper jævlig høyt så man tror det kommer fra seg selv.

Den beste tankegangen jeg har lært i forhold til det å slutte med rus er egentlig en liten slags graf sånn her

Midlertidig opptur (ruse seg) - - - > (fører til) langvarig nedtur (shitty liv)
mens
Midlertidig nedtur (stå i mot russuget, komme seg gjennom abstinenser, kjempe for å få livet på rett kjøl, kanskje gå i terapi å grave i grums) - - - > (fører til) langvarig opptur (bra liv, bedre psyke og fremtid som rusfri)

Så kort sagt visualiser grafen og tankegangen til et mantra når du kjenner suget:
Midlertidig opptur=Langvarig nedtur (ikke verdt å sprekke)
Midlertidig nedtur (holde ut uten rus) =Langvarig opptur
Et enkelt mantra på fire ord: midlertidig opptur/pleasure=langvarig nedtur/pain, midlertidig nedtur/pain=langvarig opptur/pleasure.
Og reflekter over åssen fremtid du vil ha og åssen du vil ha det med deg selv istedet for å hate deg selv på repeat i fem dager hver fjerde dag etter du ga etter for russuget

Det er den der perioden "kjempe for å få livet på rett kjøl" i midlertidig nedturfasen hvor man skal holde seg unna rus og det eneste man vil er å ruse seg som er der flest folk sprekker, for det kan ta lang tid, et år eller mer før en hjerne etter mange års rusbruk begynner å normalisere seg så man føler glede og mening igjen, men det er fortsatt bare en temporary periode. Og når den fasen er over og man har klart å forbli rusfri så venter mange fine år foran deg. Det er verdt å holde ut den midlertidige nedturen da, og ikke ofre vekk langvarig opptur for midlertidig opptur. Seen?

Om du er innstilt på å slutte så bruk den æsj-følelsen du kjenner hver gang du angrer på at du har rusa deg som motivasjon.
Det kan være en skikkelig kjedelig drittoppgave å komme seg gjennom det men å sitte å bruke livet sitt på å angre på at man tar drugs og fortsette å ta drugs gir deg ikke et lykkeligere eller bedre liv. Det bare tar enda et år og enda et år av livet ditt som du angrer på akuratt som årene før.
Drugs løser ingenting, DU er den som kan løse ting. Boom
Sist endret av celtseus; 15. november 2021 kl. 01:58.
Anonym bruker
"Intolerant Berggylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Mye gode innlegg her!
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jepp. Dette er fordi rus ikke er så perfekt som en vil dem skal være. Rus er en jobb, problem og en svakhet, direkte sagt. Det er veldig lite som er bra med rus. Et menneske som er glad ønsker ikke å være ruset, selvom han får det beste som fins.
Vis hele sitatet...

Jeg bruker sjeldent alkohol, har aldri hatt rusproblem. Når jeg har det ekstra bra da ønsker jeg å feste og tøyse med rus. Er jeg nedstemt orker jeg ikke tanken på alkohol eller fest. Drikker kanskje en håndfull ganger per år. Og bare når jeg er glad og positiv. Tror dette har med dårlig erfaring når jeg var ung, drakk meg full selv om jeg var nedstemt og ble bare mer nedtrykt når jeg ble full.

Om jeg tar rus når jeg alt er i happy tilstand så virker det som rusen gjør meg ennå mer glad og ennå mer lykkelig. Jeg blir ekstra morsom, og koser meg stort.

Diskuterte dette engang på byen og husker en sa at alt endres den dagen rus blir et problem og en hverdagslig ting. Var noe med lykkestoff i hjernen, under rus forbrukes det for mye slik at dersom en ruser seg for ofte blir det underskudd.