Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1930
Anonym bruker
"Orange Kvernknurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei!
Har aldri skrevet på dette forumet før, og vet egentlig ikke om det er rett sted å snakke om det her. Men jeg bare må få luftet hodet mitt da jeg holder på å eksplodere innvendig.

Min mor har over lengre tid brukt opioider som smertestillende eller for å holde ut en enorm kvalmefølelse. Bare alt skurrer når det kommer til hennes forbruk. Hun bruker dobbelt så mye som hun skal, går tom for medisiner og opplever abstinenser uten sidestykke. Men alt forklares ved at hun må ta så store doser for å overleve kvalmen. Dette er hårreisende og vanvittig ubehagelig å være vitne til. Jeg har fortalt hvor lite jeg liker at hun går på de pillene, men svarer er at det er det eneste som hjelper.

Det skal sies at hun har hatt et overforbruk i nærmere 5 år og at hun delvis har sluttet på de flere ganger. Men atter en gang er pillene tilbake og fastlegen skriver ut i hytt og pine. Eller han skriver ut en viss mengde, som hun bruker opp altfor fort.

Jeg blir selv fysisk og psykisk dårlig av å tenke på dette og skulle ønske jeg kunne snakke med noen andre i samme situasjon som meg. Jeg er en voksen mann btw, men likevel føler jeg meg som et lite barn når det kommer til denne tragedien.
Skjønner at det kan være vondt å se din mor i morfinrus. Bestill lege time. Få henvisning til psykolog. Hun trenger nok smertelindring en til en hvis grad, men mengdene hun tar og hvordan det bekymrer deg er nok noe du (kanskje dere) burde ta opp med en profesjonell til stede da slikt kan være veldig opprivende.
Anonym bruker
"Rik Svin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du kan ringe inn bekymringsmelding til fastlegen. Legen vet neppe at hun misbruker og overforbruker det, og vil begynne å følge hun opp bedre og skrive ut mindre antall piller på hver resept så hun ikke får misbrukt like mye og hjelpe hun med en nedtrapping og avtrappingsplan.
Det er sannsynligvis ganske begrenset hva du kan gjøre for å få henne ut av det hvis hun ikke vil selv. Man må finne en balanse mellom å være der for personen uten å brenne seg ut selv. Det høres jo ut som det er litt for mye for deg nå. Få hjelp til det, først og fremst.

Det finnes en del organisasjoner for pårørende, kanskje det er noen tips å få der? https://www.helsenorge.no/parorende/...k-helse-og-rus
Dersom det ikke bestrider noen lover, så ville jeg ha tatt en prat med legen hennes. Dersom en pasient er avhengig av sterk smertelindring, så er det normal praksis å henvise pasienten til en smerteklinikk. Det er ufattelig mange smerter/plager som man faktisk kan løse, dersom de ikke kan løses så kan man fortsatt klare å forbedre livskvaliteten med hjelp til å gjøre en mental justering - noe de fokuserer på på smerteklinikker.

Aner ikke hva som er årsaken til problemene til moren din, men det er utrolig mange ting man kan prøve å gjøre for å fikse kvalmen - i hovedsak kostholdsforandringer. Dersom man har fysiske plager som ikke kan fikses hos en fysioterapaut eller lignende, så er det mulig å prøve stamcellebehandling (dersom man har penger).


Når man går på opiater så lenge, så kan det etterhvert bli sånn at man bare aksepterer dette som en permanent løsning - man mister rett og slett lysten til å prøve å kutte det. Man kan gå årevis på opiater uten å ha så mange negative bivirkninger, men konsekvensene av det vil forverre seg over tid. Når toleransen øker og man må øke dosen, så vil dette påvirke fordøyelsessystemet i ytterligere grad (opiater "lammer" tarmaktiviteten). Dette er kun èn konsekvens av langtidsbruk, men det er en lang liste med negative bivirkninger ved langtidsbruk av opiater.


Du kan nok dessverre ikke få moren din til å slutte kun ved å si at du ikke liker det, du må i det minste gi henne alternativer for å løse problemene hennes. Få henne til å forklare deg symptomene hun sliter med, gjør research, dersom du finner potensielle løsningsforslag så må du selge henne på hvorfor/hvordan det kan hjelpe - og få henne til å bli enig i å prøve. Deretter må du aktivt hjelpe henne med å gjøre tiltakene som skal prøves.

Dersom du klarer å starte denne prosessen, så må du huske på at dette vil være en lang og gradvis prosess. Dersom dere etterhvert kommer dit at hun føler seg klar til å begynne nedtrapping, så må du må også være villig til å inngå kompromisser dersom hun synes nedtrappingsplanen er for streng. Min erfaring er at du ikke bør forvente at dette er noe som kan kuttes, men at du ved å hjelpe henne kan se progresjon - progresjon som kanskje omsider kan få henne av det.

Forstår virkelig frustrasjonen din, og ønsker deg lykke til. Det eneste du kan gjøre er å prøve å hjelpe henne, dersom du ikke får det til, så er det ikke din feil.
Sist endret av stepry; 14. november 2021 kl. 15:46.
Anonym bruker
"Sub-tropisk Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Men hvis det handler om kvalmen, så tror jeg da ikke opiater er riktig medisin. Hva med å heller få medisiner og oppfølging for kvalmen på siden?
Bekymringsmelding til legen, legen kan ikke si noe til deg, men kan ta imot informasjon om pasienter.

Hvis legen skriver ut mer enn det mor trenger og ikke er villig til å hjelpe, så kan du klage/bekymringsmelding til stataforvalteren. De kan da gjennomføre ett tilsyn av lege og forsvarlighet til legens praksis.

Med din mor så mp du jobbe for å overbevise henne om at dette ikke er rett vei å gå. En smerteklinikk er nok rett instans, eller psykisk hjelp da smerten faktisk kan være borte, men er der i hodet. Hadde en gammel farmor med dette problemet.