Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 5944
God dag

Satt å funderte her om dagen på hvor "raskt" internett man kunne få før i tiden, altså på den tiden internettet ble tilgjengelig for alle. Har googlet litt, men har så langt ikke funnet noen tall på det.
Hvis noen sitter med den kunnskapen må de gjerne opplyse meg
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Jeg er all for "google it yourself" osv, men, slik som i dette tilfellet, er det bare irriterende å få en wikiside slengt opp.

Siden du tok deg bryet med å besøke wikipedia kunne du vel postet et skikkelig svar?
Sist endret av Carmex; 29. januar 2015 kl. 11:27.
Sitat av jorwax Vis innlegg
altså på den tiden internettet ble tilgjengelig for alle.
Vis hele sitatet...
Første gang jeg hilste på internett var det over et meget tregt modem, og andre årsaker gjorde at det å sende et "hei" til USA tok over en time, og samme tiden tilbake. Tingen er det at internett ble ikke tilgjengelig for alle samtidig, ikke alle hadde datamaskiner og ikke alle hadde bruk for internett, siden det knappast fantes tjenester å bruke. Men det vanlige å bruke den gang da var modem, som regel på 9600 baud eller mindre. Baud kan ikke direkteoversettes til bit, baud er betraktelig mindre. Så tregt.
Søkende
Trådstarter
Spurte læreren min i data (og elektronikk) og han påstod at det gikk 8 bit på en baud som da vil si at du hadde en hastighet på 76800 bit. Du sier at det ikke kan regnes om, så vet ikke hva jeg skal tro :S
Når jeg var ung var 10 kbs når jeg lastet ned sanger en helt ufattelig bra fart. tenk å bare vente i 1-2 timer for og ha din egen sang man ikke betalt for!

var tøffe saker når jeg var liten det.
Søkende
Trådstarter
Sitat av jorwax Vis innlegg
Spurte læreren min i data (og elektronikk) og han påstod at det gikk 8 bit på en baud som da vil si at du hadde en hastighet på 76800 bit. Du sier at det ikke kan regnes om, så vet ikke hva jeg skal tro :S
Vis hele sitatet...
Nå endret han mening. En baud er visst en informasjonsenhet og er kun 8 bit dersom man benytter seg av det binære totalsystemet. Hvis det er snakk om ASCCI kan det være noe helt annet.
Vanskelig å snakke om fart i tall kanskje. Å laste et helt vanlig bilde på en nettside kunne fort ta et minutt eller to.
Da vi fikk modem (14.4) første gang var det strengt tatt ikke internett som var det store selv om det da hadde begynt å komme seg. Vi ringte opp ulike servere (bbs) og utvekslet filer der.

https://www.youtube.com/watch?v=p1lDkGAzBe4
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg husker jeg brukte en halvtime på å laste ned Quick Basic når jeg var lei av å scripte bat filer i 95.
Det var tider før dette der man ikke hadde tilgang på hele internettet, man måtte faktisk ringe videre til landet serveren evt sto i, og det ble dyre tellerskritt.
Jeg hadde ikke nett hjemme når det var slik, men mener det var Kusma, eller i det minste en fra demogruppa Excess som fortalte om dette på et foredrag på Tilt LAN som var i Trondheim for noen år siden.

Modemet vi hadde var et 28.8Kbps modem, på topp hastighet, og det var ikke ofte du var oppe i maks.
Vi hadde internett igjennom Sol, på en IBM Aptiva

Denne rakkeren hadde vel rundt hele 150Mhz av rå pentium kraft å levere, et innebygd modem integrert med lydkort, som skapte IRQ feil periodevis, siden det var to enheter på samme adresse.
Sist endret av Dodecha; 29. januar 2015 kl. 13:12.
Jeg hadde 28k modem og hadde en nedlastingshastighet på rundt 3-4 kb/s

Men da hadde www eksistert i 8-9 år allerede.
Sist endret av Oleee; 29. januar 2015 kl. 13:22.
Sitat av jorwax Vis innlegg
Spurte læreren min i data (og elektronikk) og han påstod at det gikk 8 bit på en baud som da vil si at du hadde en hastighet på 76800 bit. Du sier at det ikke kan regnes om, så vet ikke hva jeg skal tro :S
Vis hele sitatet...
Det var veldig feil utregning. Optimalt sett skulle man kunne tenke seg at en baud = en bit, men realistisk sett (støy og dårlige linjer) var det bye som ble mistet, så man kunne kanskje få det slik at 1,5-3 baud ble en bit. så da hadde man muligens 2-3kilobit linje.

(Greit, jeg vet at forklaringen er teknisk ukorrekt, men det er for mange år siden jeg har holdt på med slike helvetesmaskiner til at jeg gidder å bry meg. Det er bare egentlig veldig vanskelig å forklare hvor tregt det egentlig var)
▼ ... flere år senere ... ▼
Sitat av jorwax Vis innlegg
God dag

Satt å funderte her om dagen på hvor "raskt" internett man kunne få før i tiden, altså på den tiden internettet ble tilgjengelig for alle. Har googlet litt, men har så langt ikke funnet noen tall på det.
Hvis noen sitter med den kunnskapen må de gjerne opplyse meg
Vis hele sitatet...
i 1998-99 så var det hvertfall 56k som gjaldt.. Husker det var gjevt når man fikk ISDN og kunne koble opp to linjer.. da lasta man ned med 12-15 KB/S
Sist endret av Paranoid83; 18. oktober 2021 kl. 08:48.
Flyttet til ett borettslag med Bredbånds fabrikken ca.2003-4. Fikk 10 Mbit/s opp og ned.
Kom fra en Chello på 1 Mbit/s
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Flyttet til ett borettslag med Bredbånds fabrikken ca.2003-4. Fikk 10 Mbit/s opp og ned.
Kom fra en Chello på 1 Mbit/s
Vis hele sitatet...
lucky bastard! Var sånne som deg jeg misunna på den tiden der! hehe

Sitat av Tombøtte Vis innlegg
Når jeg var ung var 10 kbs når jeg lastet ned sanger en helt ufattelig bra fart. tenk å bare vente i 1-2 timer for og ha din egen sang man ikke betalt for!

var tøffe saker når jeg var liten det.
Vis hele sitatet...
Var enda tøffere å rippe cd'er med audiograbber å legge ut på home.c2i.net .. Fikk en arg mail fra TONO rimelig kjapt... Kjørte en vgliste side med 30000 besøk i måneden.. Det var kick
Sist endret av Paranoid83; 18. oktober 2021 kl. 09:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hadde 2 mbit ned og 0.5 mbit opp for 12 år siden lol

Lagde en shutdown fil i startup-mappen til broren min, sånn at jeg fikk game uten lagging
Saltrød Horror Show med 2400—modem FTW.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jeg husker jeg brukte en halvtime på å laste ned Quick Basic når jeg var lei av å scripte bat filer i 95.
Det var tider før dette der man ikke hadde tilgang på hele internettet, man måtte faktisk ringe videre til landet serveren evt sto i, og det ble dyre tellerskritt.
Jeg hadde ikke nett hjemme når det var slik, men mener det var Kusma, eller i det minste en fra demogruppa Excess som fortalte om dette på et foredrag på Tilt LAN som var i Trondheim for noen år siden.

Modemet vi hadde var et 28.8Kbps modem, på topp hastighet, og det var ikke ofte du var oppe i maks.
Vi hadde internett igjennom Sol, på en IBM Aptiva

Denne rakkeren hadde vel rundt hele 150Mhz av rå pentium kraft å levere, et innebygd modem integrert med lydkort, som skapte IRQ feil periodevis, siden det var to enheter på samme adresse.
Vis hele sitatet...
Hadde forgjengeren av denne maskinen, en IBM Aptiva 486, 8MB-Ram, 70MB HD. Kom med windows 3.11

Sitat av Paranoid83 Vis innlegg
Hadde forgjengeren av denne maskinen, en IBM Aptiva 486, 8MB-Ram, 70MB HD. Kom med windows 3.11
Vis hele sitatet...
Og den maskinen du prater om fikk jeg av fattern som hadde bedriftavtale med jobben i 1996-97. Men den hadde 350mhz
Sist endret av Paranoid83; 18. oktober 2021 kl. 10:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Windows? I de Gode Gamle Dager brukte Ekte Menn (TM) CP/M på floppy.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Windows? I de Gode Gamle Dager brukte Ekte Menn (TM) CP/M på floppy.
Vis hele sitatet...
utdyp?
Vi hadde 56k dialup, som var dobbelt så raskt som 28 så vi hadde rask internett.

Mange anspente situasjoner i hjemmet da mor løftet telefonrøret i mens jeg spilte cs beta 4.1 med 350 Ping.

Good times, tok 10 minutter å laste ned en sang fra napster
Sist endret av ID-Brikke; 18. oktober 2021 kl. 11:58.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Mitt tidligste minne om dette er å prøve å spille direct IP multiplayer (1v1) command n conquer på 28.8k modem. Som ringte opp sentralen og lagde rare beep boop lyder før du fikk nett.

Etter det var det vel ISDN(?)
Sist endret av meaculpaUIO; 18. oktober 2021 kl. 13:43.
I begynnelsen bestod internett stort sett av tekst så man fikk mer ut av den begrensete hastigheten. Lå vel på 600-800 bit pr sekund i 1992 på en dårlig kobberlinje. Tellerskrittene var svært kostbar og man måtte få unna det som skulle gjøres og logge av igjen. Var vel ikke før mot midten av nittitallet at internett slik vi kjenner det i dag begynte å ta form.
Sitat av burner84 Vis innlegg
utdyp?
Vis hele sitatet...
DEC Rainbow 100

Jeg tror det eldste "data-minnet" mitt er av hullkort. Vi hadde også teleprinter i hus ved et par anledninger, mulig det var en Silent 700. Den gang dial-up var dial-up.
Sist endret av Fulmen; 18. oktober 2021 kl. 22:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jeg husker jeg brukte en halvtime på å laste ned Quick Basic når jeg var lei av å scripte bat filer i 95.
Det var tider før dette der man ikke hadde tilgang på hele internettet, man måtte faktisk ringe videre til landet serveren evt sto i, og det ble dyre tellerskritt.
Jeg hadde ikke nett hjemme når det var slik, men mener det var Kusma, eller i det minste en fra demogruppa Excess som fortalte om dette på et foredrag på Tilt LAN som var i Trondheim for noen år siden.

Modemet vi hadde var et 28.8Kbps modem, på topp hastighet, og det var ikke ofte du var oppe i maks.
Vi hadde internett igjennom Sol, på en IBM Aptiva

Denne rakkeren hadde vel rundt hele 150Mhz av rå pentium kraft å levere, et innebygd modem integrert med lydkort, som skapte IRQ feil periodevis, siden det var to enheter på samme adresse.
Vis hele sitatet...

shiiiit, jeg får heftige flashbacks av å se det bildet der! Aaaah.. det var gode gamle tider
Et 3com 28,8kbps modem var tingen å ha rundt 1995-1996.
Senere oppgraderte vi til et 56,6kbps-modem, før ISDN ble lagt inn i huset.
På ISDN kunne vi ha telefonsamtaler samtidig mens vi surfet, eller enda bedre, doble hastigheten fra singel ISDN (64kbit) til dobbel (128kbit), dvs 0,1 mbit! Teles-driverene til ISDN-kortet var ikke så lett å hanskes med alltid.
Dette var standarden hos oss fram til ca 2002, da ADSL ble tilgjengelig.

PS: Siden internett via modem var dialup/ oppringt, gikk "tellerskrittene" og en telefonregning på 5.000,- i kvartalet var ikke unormalt.
Satt på 28,8kbps i noe som føltes som en evighet.
Hadde aldri ISDN, men gikk rett til ADSL. Husker ikke hastigheten på den heller, men det var ikke kjapt.

Men til alt undermål så funka det jo veldig greit til sitt bruk.
Jeg spilte både Neverwinter Nights og Final Fantasy 11 online, og kan egentlig ikke huske å ha hatt mye trøbbel med noen av dem i motsetning til med ymse moderne online tjenester, enda jeg sitter på Gbit-linje nå.
Å fyyyy faen!!! DE HAR 1 MB/s hastighet her!!!!

- meg på besøk hos familie et annet sted i landet i 2005.

I dag: 37,5 MB/s er greit nok det.
Husker en kompis sa «i fremtiden så kommer vi til å ha så rask internett at vi ikke trenger å laste ned musikken før du kan høre på den, men samtidig fordi nettet er raskere enn musikken. Det kan vi gjøre med filmer og»

På den tiden var det 4kb/s nedlasting og for oss var det helt utenkelig og vi lo av han.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
husker jeg brukte et par døgn på å laste ned lilo og stitch på bearshare eller noe, bare for å finne ut av at det var spansk tale..
datadyrkegeeknarkis
84 6
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Å fyyyy faen!!! DE HAR 1 MB/s hastighet her!!!!

- meg på besøk hos familie et annet sted i landet i 2005.

I dag: 37,5 MB/s er greit nok det.
Vis hele sitatet...
Husker en slektning av meg i sverige fikk seg bredbandsbolaget 100/100... tror du det var juleaften eller? Hvertfall når du var vant til adsl med 1mbit