Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 4183
Hei. Har fått en god del fravær på Vgs. Som alle vet er det en fraværsgrense å den har jeg klart å overskride på første termin i neste alle fag. Det jeg lurer på er om jeg kan gå til fastlegen min å fått fjernet noe av det fraværet. har vært syk i perioden.
Har du vært syk burde du gått til fastlege med engang å fått det dokumentert iallfall.
Å gå til legen din er vel den eneste muligheten du har.

Det ikke alle leger som er like gira på skrive ut sykemeldinger langt tilbake i tid.
Jeg trengte noe lignende, og legen min skrev det til slutt, men var ganske vag i uttalelsene sine.
Grunnen var vel at hun måtte skrive den kun på bakgrunn av hva jeg beskrev og ikke på sin egen observasjon.
Dersom du er over atten seier du ganske enkelt: Eg var sjuk. Om du er under atten får du føresett til å seie: Du var sjuk.

(Det er framleis midlertidig unntak for legeerklæring for helsefråvær)

Unntaket gjelder krav til dokumentasjon ved fravær av helsegrunner. Så lenge unntaket varer holder det at elever over 18 år leverer egenmelding, og at elever under 18 år leverer erklæring fra foresatte. Fraværet skal da ikke føres på vitnemålet, og det skal unntas fraværsgrensen. Unntaksregelen omfatter elever med milde luftveissymptomer eller sykdomsfølelse, elever i karantene eller isolasjon.
Vis hele sitatet...
Sist endret av snegler; 14. september 2021 kl. 18:29.