Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 5023
Crimea River
Alec's Avatar
Jeg skal sette opp et 30m langt gjerde med noe LED lys, også lurer jeg på om det er noe spesielt jeg må tenke på her.

Jeg har flere alternativer for hvordan jeg skal løse det her, kanskje noen her kan komme med noen råd?

Det er disse lysene jeg skal bruke (3x pakker med 6 stk lys):
https://www.elektroimportoren.no/tra...2/Product.html

Med denne LED Driveren:
https://www.elektroimportoren.no/ter...2/Product.html

Og kjøte kablene med disse:
https://www.elektroimportoren.no/ter...6/Product.html
https://www.elektroimportoren.no/ter...8/Product.html

Tanken er å grave ned et K-rør under bakken som jeg trekker ledningen igjennom, også bruker jeg en slik T-skjøt for hvert lys.



Alt 1:
Ha støpsel i veggen og ha ett strekk med 12V som går langs hele gjerdet. Da blir det ett strekk på 30m.

Alt 2:
Ha støpsel i veggen, men istedenfor å starte strekket på enden, så heller starte det på midten og bruke en T-skjøt for å dele ledningen til høyre og venstre.
Da blir det heller 2x15M hver vei.

Alt 3:
Kjøpe 2 LED drivere og istedenfor 1x 30M 12V kabel, så blir det 1x 15M 12V som går sammen med en 15M 240V kabel, også grave ned den siste LED driveren der for det siste strekket på 15m.


Alt 3 er vel det jeg minst foretrekker ettersom det kompliserer dimming og slikt av lysene.

Spiller det noe rolle hvilket alternativ jeg går for?
Grunnen til at jeg blir usikker er at jeg vet at for lange strekk så ønsker man gjerne en høyere spenning, så for 240V AC ville jo ikke 30m vært noe problem, men 12V DC stiller seg kanskje anderledes..

Sist endret av Alec; 18. august 2021 kl. 11:52.
Alternativ 1 vil være å foretrekke vil jeg tro hvis stikkontakten din er i enden av gjerdet. Jeg finner ingen info om max-lengde på kabel ut fra driveren.

Jeg ville spurt i butikken om de har noen erfaring med hvor langt man kan strekke seg med driveren du ønsker. Evt. spørre om å få teste oppsettet før du kjøper. Enten så fungerer det eller så fungerer det ikke. Driveren virker godt beskyttet så alt. 1/2 vil ikke medføre noen fare.

Alternativ 3 krever elektriker hvis installasjonen skal være lovlig.
Sitat av Alec Vis innlegg
Grunnen til at jeg blir usikker er at jeg vet at for lange strekk så ønsker man gjerne en høyere spenning
Vis hele sitatet...
Det er for å spare på kabelen, du kan fint kompensere med høyere tverrsnitt. Dobler du tverrsnittet kan du også doble lengden.
Generelt råd er å gjøre installasjonen så enkel som mulig, og dermed utelukke fremtidige feilkilder.
Legg dermed så mye av tilkobling og evt avgreining på så tørre steder som finnes i planlandskapet.
( hadde hjulpet med målsatt tegning over området, med en skisse for din foretrekne løsning )
Veldig praktisk å starte med et støpsel (og/eller bryter) slik at anlegget kan frakobles enkelt.
Paralellkoblede Led-strimler bør tåle 1 strømforsyning, men effekten skal virke også 30 m frem.
- Hvor mange/sterke Lyspunkt pr meter ?

Ser nå at det dreier seg om spotlys og ikke Led-strimmel.
Da bli det naturlig flere koblingspunkt, men anlegget er jo
ganske tett med ip67 og så kan du beskytte litt ekstra på
systemets koblingpunkter. Lykke til, blir fint utpå høsten
Sist endret av radion; 18. august 2021 kl. 20:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Crimea River
Alec's Avatar
Trådstarter
Hele planen min slik den er nå er følgende:
1. Grave en grøft som går langs hele strekket under bakken og legge et K-rør.
2. Trekke 12V kabelen fra støpselsområdet ved husveggen igjennom K-røret. Ved hver stolpe på gjerdet lager jeg en åpning i røret, setter på en T-kobling og forsegler både kabelskjøten(kontaktene) og hullet i K-røret med silikon, TEC-7 eller noe lignende.
Åpningen på begge ender av K-røret forsegler jeg på samme måte. Kanskje med fugeskum i tillegg for å gjøre tettingen litt enklere.

3. Ved husveggen kobler jeg til strøm for LED driveren og plasserer LED driveren i en forseglet koblingsboks som har plass til den.
(Er en koblingsboks egentlig nødvendig når det kommer til å stå under tak med lite snø, regn, osv?


En annen ting er jo også at det er ca 13 meter fra støpsel til det første LED-lys skal stå.
Her tenker jeg å klippe kabelen på LED driveren, skjøte på en ny og lenger ledning.
Alternativet er å bruke ledningene som følger med "systemet", men de kommer i lengder på 1 og 3 meter, så det blir for det første mye dyrere enn nødvendig, men også veldig mange skjøter. Hva slags kabel bør jeg gå for her?
Rent elektrisk koker det ned til et lite effekt-tap. Hvis det er snakk om 8x0,4W på en 30W-driver så er det bare å kjøre på, du har så mye å gå på at det ikke spiller noen rolle. Gjør det etter boka med driver over bakken, du vil ha lav spenning og få koblinger ute.

Det er ikke vanskelig å regne på om du finner tverrsnitt på de kablene. Jeg antar at dette er parallellkoblet 12V med integrert regulator i lampen?