Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 4193
En dyrker som var med på insider sa at plantene bare var ulovlig i siste vekstfase. Programlederen spurte en i politiet om det og hun sa det regnes som ulovlig cannabisplante fra så fort planten er over jordsmonnet. Er det skremselspropaganda eller hva er riktig?
De er ulovlige uansett, selv frø som ikke er plantet er ulovlige. Utifra hva jeg har hørt beregner de ca 100g pr plante selv om de såvidt har spira.
Mk1
Trådstarter
Ok oi 100g pr plante selvom de ikke har spira var mye å ta i syns jeg. Planten kan gå til helvete eller ende på 40g også!

Hva ligger straffene på? Ser bare plantasje funnet og sjeldent dommen i mediene
Sist endret av Mk1; 11. august 2021 kl. 00:26.
Var en i dyrketråden her som ble tatt for 8 planter, han fikk 6k i bot.
- i paranoia så ingen skal forkle "hasjplanter"! som hamp
har våre utilregnelige (beklager, ufeilbarlige..) ledere gjort
alle den, og lignende, slag planter ulovlig uansett kjønn ?
Har 4 planter selv, som skal være både medisin og rekreasjon
når og hvis de vokser full syklus. Kan være pr i dag at de er
hanplanter, hele gjengen. Dobbel nedtur hvis det er tilfelle
og man kan likevel få en juridisk straff i tillegg :- )
Nei frø er ikke ulovlig. De er heller ikke ulovlige før de er i siste vekstfase. For en del år tilbake ble jeg tatt med en betydelig del planter(over 100) som var i tidlig vekstfase, men nektet all skyld og sto fast på at det var tomater jeg dyrka. Utfordret politiet til å dyrke ferdig plantene. Endte med en natt i glattcelle og et brev i posten om at saken var henlagt noen måneder senere. Det handler rett og slett om å ikke la politiet herse med deg
Digital nomade
trippy's Avatar
Sitat av zafzafi Vis innlegg
Nei frø er ikke ulovlig. De er heller ikke ulovlige før de er i siste vekstfase. For en del år tilbake ble jeg tatt med en betydelig del planter(over 100) som var i tidlig vekstfase, men nektet all skyld og sto fast på at det var tomater jeg dyrka. Utfordret politiet til å dyrke ferdig plantene. Endte med en natt i glattcelle og et brev i posten om at saken var henlagt noen måneder senere. Det handler rett og slett om å ikke la politiet herse med deg
Vis hele sitatet...
Jo frø er ulovlig og det er ulovlig å dyrke cannabis uansett hvilken vekstfase den er i... Du hadde bare latterlig mye flaks.

§ 28.Frø med narkotiske stoffer
Det er forbudt å innføre eller omsette frø dersom frøet inneholder narkotiske stoffer, eller stammer fra plante som inneholder narkotiske stoffer.
Sitat av trippy Vis innlegg
Jo frø er ulovlig og det er ulovlig å dyrke cannabis uansett hvilken vekstfase den er i... Du hadde bare latterlig mye flaks.

§ 28.Frø med narkotiske stoffer
Det er forbudt å innføre eller omsette frø dersom frøet inneholder narkotiske stoffer, eller stammer fra plante som inneholder narkotiske stoffer.
Vis hele sitatet...
Vet du hvorfor opiumsvalmue (Papaver somniferum) er untatt denne loven?
Sitat av zafzafi Vis innlegg
Nei frø er ikke ulovlig. De er heller ikke ulovlige før de er i siste vekstfase. For en del år tilbake ble jeg tatt med en betydelig del planter(over 100) som var i tidlig vekstfase, men nektet all skyld og sto fast på at det var tomater jeg dyrka. Utfordret politiet til å dyrke ferdig plantene. Endte med en natt i glattcelle og et brev i posten om at saken var henlagt noen måneder senere. Det handler rett og slett om å ikke la politiet herse med deg
Vis hele sitatet...
Da orka de ikke å bevise det, frø er ulovlig. Det blir tatt i tollene hele tiden. Og idet planten har vokst seg over jorda er den også ulovlig. Såklart om du nekter og politiet må bevise det kanskje de lar vær.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av löyly Vis innlegg
Vet du hvorfor opiumsvalmue (Papaver somniferum) er untatt denne loven?
Vis hele sitatet...
Den er ikke det.
De fleste valmuene som er plantet rundt i landet er ikke Papaver Somniferum men andre varianter som Papaver Rhoeas e.l.

Så det finnes sikkert noen hager med P. Somniferum men det er ikke noe politiet bryr seg om siden du må ha en liten åker av de for å kunne utvinne nok råstoff for å lage opium.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Den er ikke det.
De fleste valmuene som er plantet rundt i landet er ikke Papaver Somniferum men andre varianter som Papaver Rhoeas e.l.

Så det finnes sikkert noen hager med P. Somniferum men det er ikke noe politiet bryr seg om siden du må ha en liten åker av de for å kunne utvinne nok råstoff for å lage opium.
Vis hele sitatet...
Du får kjøpt papaver somniferum i Norge.

Hentet fra mattilsynet:
Artene Cannabis sativa (Hamp) og Papaver somniferum (Opiumsvalmue) er hovedartene
innen gruppen vekster som inneholder narkotika. Innen slekten Papaver er det imidlertid en
rekke arter som ikke produserer narkotiske stoffer, og som det følgelig er lov å importere og
omsette. Disse er gjengitt nederst i listen.


Så jeg vil anta at følgende som de lister opp ikke inneholder virkestoffene som trenges for å utvinne opium:

Ferdige pakker til prydformål fra registrerte frøfirmaer i Europa av
slekten Ipomoea og arten Papaver somniferum vil være tillatt.

”Dobbel valmue”
”Double Raspberry Blush”
”Flemish Antique”
”Gigantheum”
”Hens and Chicken”
”Paeony Flowered Mixed”
”Peonvalmue”
”Pepperbox”
”Pink Cloud”
”Pink Dawn”
”Pink Paeony”
”Pionvallmo”
”Queen’s Poppy”
”Seriously Scarlet”
”Summer Fruits”
”The Giant”
”White Cloud”
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg sa ingenting om at du ikke får kjøpt papaver somniferum i Norge, men at de er ikke den du hovedsaklig finner når du søker etter valmuer i blomsterbutikker.

Det er som sagt ikke et problem å ha De som prydplanter, politiet bryr seg rett å slett ikke.
Jeg har stusset på dette selv, men som sagt siden.man trenger en liten åker av de for å utvinne brukbare mengder råopium så bryr ikke politiet seg om en liten hage.
Sist endret av Dodecha; 11. august 2021 kl. 18:45.
Uvaksinert 👍
Frø til Papaver somniferum fås kjøpt mange plasser i Norge, pakker på gjerne 750 frø eller mer. Dette sier Mattilsynet
" Ferdige pakker til prydformål fra registrerte frøfirmaer i Europa av
slekten Ipomoea og arten Papaver somniferum vil være tillatt."
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Den er ikke det.
De fleste valmuene som er plantet rundt i landet er ikke Papaver Somniferum men andre varianter som Papaver Rhoeas e.l.

Så det finnes sikkert noen hager med P. Somniferum men det er ikke noe politiet bryr seg om siden du må ha en liten åker av de for å kunne utvinne nok råstoff for å lage opium.
Vis hele sitatet...
Fikk noen frø av en kompiss..Han påsto det var "thai". Det var lilla blader på den. Han mente den kom fra noe sånn tørka blomst, pynte opplegg
jeg fikk 18 dager betinget fengsel for 9 planter som kun var stilker og blader, det ble tørket og veid til 28 gram

dette var i 2011 i sogn
Sist endret av dekommeri2033; 7. oktober 2021 kl. 10:29.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Den er ikke det.
De fleste valmuene som er plantet rundt i landet er ikke Papaver Somniferum men andre varianter som Papaver Rhoeas e.l.

Så det finnes sikkert noen hager med P. Somniferum men det er ikke noe politiet bryr seg om siden du må ha en liten åker av de for å kunne utvinne nok råstoff for å lage opium.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde en med lilla blader.. han jeg fikk frø av sa det var thai.. Hvilken sort er det?

Sitat av cannabis-norge Vis innlegg
Fikk noen frø av en kompiss..Han påsto det var "thai". Det var lilla blader på den. Han mente den kom fra noe sånn tørka blomst, pynte opplegg
Vis hele sitatet...

edit: ser ut som det var somiferum
Sist endret av random14016; 15. oktober 2021 kl. 03:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jeg sa ingenting om at du ikke får kjøpt papaver somniferum i Norge, men at de er ikke den du hovedsaklig finner når du søker etter valmuer i blomsterbutikker.

Det er som sagt ikke et problem å ha De som prydplanter, politiet bryr seg rett å slett ikke.
Jeg har stusset på dette selv, men som sagt siden.man trenger en liten åker av de for å utvinne brukbare mengder råopium så bryr ikke politiet seg om en liten hage.
Vis hele sitatet...
Mange butikker som selger frø har P. Somniferum tilgjengelig på våren, f.eks hadde Europris inne tre forskjellige strains i år, og fakta er vel at man ikke trenger å dyrke veldig mange for å kose seg noen uker på høsten...

Det er kanskje mest vanlig med orientalske valmuer i norske hager...
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av radion Vis innlegg
- i paranoia så ingen skal forkle "hasjplanter"! som hamp
har våre utilregnelige (beklager, ufeilbarlige..) ledere gjort
alle den, og lignende, slag planter ulovlig uansett kjønn ?
Har 4 planter selv, som skal være både medisin og rekreasjon
når og hvis de vokser full syklus. Kan være pr i dag at de er
hanplanter, hele gjengen. Dobbel nedtur hvis det er tilfelle
og man kan likevel få en juridisk straff i tillegg :- )
Vis hele sitatet...
Jeg ble lovt bot for 4 planter om jeg tok det på meg med det samme,slik at de bare kunne avslutte den saken med det samme.... noe jeg gjorde...men fikk nylig et brev fra tingretten om innkalling til retts møte,med mulighet for tilståelse dom,men det var noe politiet så på som høyst usannsynlig at det kan bli mulig,og påstand på 50 dager,nektet advokat.. og de"ser ikke noe grunnlag for å kunne gi noe annet en ubetinget straff" i denne saken....
Jeg ble sist tatt for ei halv bønne den 12.12.12....
Synes dette ser helt gæærnt ut... Noen som. Har opplevd dette? Evt hvor lang straff burde 4 uvoksne/"ikke blomstringsklare" planter gi i staff?
§ 28.Frø med narkotiske stoffer
Det er forbudt å innføre eller omsette frø dersom frøet inneholder narkotiske stoffer, eller stammer fra plante som inneholder narkotiske stoffer
Vis hele sitatet...
Men er det faktisk forbudt å inneha frø? Det står jo kun innføre eller omsette så hva hvis man sier man har funnet frøene i Norge. Da har man jo ikke innført eller omsatt de? Eller dekkes det av en annen lov/paragraf?
Anonym bruker
"Utstø Ørekyte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja de slapper besittelse på deg
Ja de slapper besittelse på deg
Vis hele sitatet...
Tja, jeg tror ikke det er rett frem for politiet å få det til å sitte hvis man motsetter seg. Frøene inneholder ikke narkotika og så lenge de ikke kan bevise at man har innført de til Norge eller at man planlegger å omsette de så finner jeg ikke noen lov man har brutt.

Jeg vil tro de fleste som får bøter blir tatt når de innfører frøene.
Sitat av Lykkeleeten Vis innlegg
De er ulovlige uansett, selv frø som ikke er plantet er ulovlige. Utifra hva jeg har hørt beregner de ca 100g pr plante selv om de såvidt har spira.
Vis hele sitatet...
Høres logisk ut det, siden gjennomsnittet på en "ikke-auto" ligger på mellom 20-40g tørket vare (hvertfall hvis man følger SOG prinsippet)
Sist endret av Paranoid83; 5. november 2021 kl. 23:29.