Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 12778
Hei!

Jeg planelegger bygging av egen bobil og prøver å sette sammen et system for elektrisitet. Jeg har ingen erfaring med solcellepanel, men jeg har lest meg opp litt og funnet noen componenter som jeg tror passer mine behov. Jeg føler meg fortsatt ikke helt trygg med å bestille uten at noen ser over hva jeg har planlagt. Vet ikke om det er noen her med erfaring, men tenker det er verdt et forsøk og hadde satt stor pris på om noen kan hjelpe meg.

Dagsbehovet mitt er 1080w. Jeg kommer til å bruke bilen fra april til september og regner med minimum 6 soltimer hver dag. Da mener jeg at jeg må generere minst 180wh på panelet mitt og har funnet et 200wh sett:
https://www.sparelys.no/index.php?pa...mart&Itemid=39

1080w på 12V tilsvarer 90ah. Jeg har valgt et litiumbatteri på 125ah og har lest at de kan utlades 80-90% uten stor slitasje på batteriet.
https://www.sparelys.no/index.php?pa...mart&Itemid=39

En annen ting jeg fortsatt er usikker på er kjøleskapets energiforbuk, som blir den største forbruken av strøm. Jeg fant et på komplett som brukte 106kw/år, som tilsvarer 48w/døgn. Det er dette jeg har brukt i kalkulasjonen min. Har funnet noen på sparelys som bruker 220a/døgn. Noe som høres veldig mye ut for meg. Jeg ser etter 40/50/60l kjøleskap og tar gjerne imot erfaringer om både strømforbruk og produkter.

Vil dette fungere eller har jeg misforstått noe?

Takk på forhånd!
https://www.jula.no/catalog/fritid/f...epakke-007983/

Har personlig vært veldig fornøyd med dette.

Ikke direkte svar på det du skriver om.

Men ja du har forstått riktig
du vil ikke få 180w fra ett på 200w da er du heldig. Men i bobil så henter man som regel mest strøm fra bilens dynamo. det er ett mer sikkert opplegg. solcelle på bobil er ofte bare tull side det i gjennomsnitt har lite virkning. Og ang litium batterier så er ikke de optimale for norske forholde da di helst skal ha en viss temperatur.
Sist endret av Sterol91; 8. februar 2021 kl. 08:55.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Og ang litium batterier så er ikke de optimale for norske forholde da di helst skal ha en viss temperatur.
Vis hele sitatet...
Tjeh. Det er hovudsakleg viktig om du skal køyre stor ut/innlading. Om du skal ha det som bruksbatteri må du ha stor nok kapasitet til å drive lasta over litt tid - og då har du neppe stor effektflyt. Då er ikkje temperatur avgjerande for batteriet.

Så ja; skal du lade det med 2-3C så er temperatur viktig. Skal du loke rundt på 0.3C er det uviktig.
Du rører med enhetene dine. Du kan ikke måle døgnbehov i watt, du må bruke watt-timer. Og det panelet du viser til er på 200W, ikke Wh.
Jamann
Irie's Avatar
Trådstarter
Takk for svar!
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
du vil ikke få 180w fra ett på 200w da er du heldig. Men i bobil så henter man som regel mest strøm fra bilens dynamo. det er ett mer sikkert opplegg. solcelle på bobil er ofte bare tull side det i gjennomsnitt har lite virkning. Og ang litium batterier så er ikke de optimale for norske forholde da di helst skal ha en viss temperatur.
Vis hele sitatet...
Jeg er avhengig av at det lades opp fra solcellepanel. Hvorfor vil jeg ikke få 180w fra et 200w solcellepanel? Er det fordi 200w opplading er beregnet på en viss konsentrasjon av solstråler?

Sitat av Fulmen Vis innlegg
Du rører med enhetene dine. Du kan ikke måle døgnbehov i watt, du må bruke watt-timer. Og det panelet du viser til er på 200W, ikke Wh.
Vis hele sitatet...
Takk for svar. Du har rett, jeg har skrevet feil enheter. Hvis behovet mitt er 1080wh og panelet lader 200w i timen over 6 timer, vil dette være bærekraftig på batteriet jeg viser til?
Sist endret av Irie; 8. februar 2021 kl. 11:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Irie Vis innlegg
Takk for svar!

Jeg er avhengig av at det lades opp fra solcellepanel. Hvorfor vil jeg ikke få 180w fra et 200w solcellepanel? Er det fordi 200w opplading er beregnet på en viss konsentrasjon av solstråler?


Takk for svar. Du har rett, jeg har skrevet feil enheter. Hvis behovet mitt er 1080wh og panelet lader 200w i timen over 6 timer, vil dette være bærekraftig på batteriet jeg viser til?
Vis hele sitatet...
200W er max av hva panelet kan lage ved optimale forhold noe du aldri får. du må tenke på hvor du parkerer og når du kjører mange plasser så vil du få skygge på palen. vinkel blir også feil når det monteres på bil.

Med det lille behovet ditt så vil ladning via aggregat eller dynamo være best.
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Med det lille behovet ditt så vil ladning via aggregat eller dynamo være best.
Vis hele sitatet...
Hvis man står parkert noen dager da?
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hvis man står parkert noen dager da?
Vis hele sitatet...
Da han han jo aggregatet, ja det bråker og slikt men langsiktig mye bedre. Hva hvis han har solselle og står parkert noen dager når det er dårlig vær? Eller vis det bare er ladning over dynamo så må bilen stå og gå litt. Når man velger og bare hente strøm fra dynamo oppgraderer man vanligvis denne.
Sist endret av Sterol91; 8. februar 2021 kl. 12:57.
Jeg tenkte kanskje at en kombinasjon av solcelle og dynamo kunne vært noe.
Men det blir kanskje unødvendig dyrt.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jeg tenkte kanskje at en kombinasjon av solcelle og dynamo kunne vært noe.
Men det blir kanskje unødvendig dyrt.
Vis hele sitatet...
joda det vil jo være det beste. Men han vil se etter en tid at solcelle produserer lite i gjennomsnitt. Ny dynamo og ett større batteri som er av bly. da har han nok til og stå noen dager.
Dette er en bobil, ikke en hytte. Mye bedre å bare bruke motoren for å lade batteriene. Minimer strømforbruket så mye som mulig, bruk enten diesel (Webasto dieselvarmer og koketopp) eller gass (Truma varmer og vanlig gass kokteopp) til varme, matlaging og varmtvann. Du får også kjøleskap som kan gå på gass når du er parkert og på strøm når du kjører. Et lithiumbatteri forbruksbatteri kan lade raskt, du kan også sette inn en større alternator eller en sekundær alternator for enda hurtigere oppladning.

Selv om solcellepanelet har en effekt på 200W er dette under de mest idelle forholdene. Da må panele være i korrekt vinkel og følge sola, ingen skygge på panelet og ingen skyer på himmelen. Panelet må også være rent. Beregn heller 50W effekt, 100W i godt vær.
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
du vil ikke få 180w fra ett på 200w da er du heldig. Men i bobil så henter man som regel mest strøm fra bilens dynamo. det er ett mer sikkert opplegg. solcelle på bobil er ofte bare tull side det i gjennomsnitt har lite virkning. Og ang litium batterier så er ikke de optimale for norske forholde da di helst skal ha en viss temperatur.
Vis hele sitatet...
Bare tull med solceller på bobil? Vel det kommer nå helt an på hvor mange paneler du har på taket, og ikke minst kvaliteten på dem og effektiviteten i hele strømskjeden. Må du omformer strømmen eller spenningen mange ganger så er det mindre effektivt enn få ganger. Det finnes paneler på nesten opp mot 400w og en bobil klarer vel sikkert 3 av de. Også kommer det naturligvis også an på hvor du bruker bobilen, og at en passer på hvor en parkerer om en trenger sol på panelene. At ikke trær kaster skygge på panelene.

solceller og li ion er en så bra kombo på bobil at om en tar kostnaden med å anskaffe komponenter som matcher behovet så kan en kjøre induksjonskomfyr, kjøleskap og frys på strøm og kan kutte ut gassen helt.

Det lader jo litt også om det ikke er skyfritt. Men ja, skal en kjøre full elektrisk bobil uten gass, så lønnes det sikkert å skaffe seg en av de ettermarkeds dynamoene som lader med sykt mange apmere. Får skuffa inn strøm på batteribanken på ganske kort tid.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Bare tull med solceller på bobil? Vel det kommer nå helt an på hvor mange paneler du har på taket, og ikke minst kvaliteten på dem og effektiviteten i hele strømskjeden. Må du omformer strømmen eller spenningen mange ganger så er det mindre effektivt enn få ganger. Det finnes paneler på nesten opp mot 400w og en bobil klarer vel sikkert 3 av de. Også kommer det naturligvis også an på hvor du bruker bobilen, og at en passer på hvor en parkerer om en trenger sol på panelene. At ikke trær kaster skygge på panelene.

solceller og li ion er en så bra kombo på bobil at om en tar kostnaden med å anskaffe komponenter som matcher behovet så kan en kjøre induksjonskomfyr, kjøleskap og frys på strøm og kan kutte ut gassen helt.

Det lader jo litt også om det ikke er skyfritt. Men ja, skal en kjøre full elektrisk bobil uten gass, så lønnes det sikkert å skaffe seg en av de ettermarkeds dynamoene som lader med sykt mange apmere. Får skuffa inn strøm på batteribanken på ganske kort tid.
Vis hele sitatet...
I Norden så har solceller på bobil "liten" effekt. joda det er greit og ha og slikt, men hadde det vært så supert så hadde alle bobiler blitt solgt med det. og jeg er enig i att solceller og li ion er en bra kombo hvis du ønsker og bruke en induksjonskomfyr men TS skriver om ett dagsbehov på 1080wh og da er tydligvis ikke induksjonskomfyr en ting han her tenkt på. Og noe ikke mange tenker på er at en vanlig bobil stort sett er koble til 240v når de står. "Alle" campingplasser har det lagt klart.
Jeg ville heller lagt penger i en kraftigere dynamo og mer AH blybatterier. til matlaging liker jeg best gass/ bensin uansett.

Jeg har hatt solceller på mitt oppsett og testa det i mange år, jeg har godt over til og lade fra bil og generator. Det gir meg også alle fordelene med og ha 4000w tilgjengelig alltid mot at det bråker litt. Det er noe jeg har hatt bruk for av og til.
MEN sitter du bare og kuker i bilen og ikke flytter på det så blir det jo ikke mye lading.
Sist endret av Sterol91; 8. februar 2021 kl. 22:06.
Jeg baserer tallene mine på denne:
http://gemini.no/wp-content/uploads/...innstrling.png

La oss si 4000Wh/m^2 som et snitt for sesongen. Hvis vi regner 12 timer sol per dag er det usle 333W/m^2, mens panelets effekt er oppgitt v/1000w/m^2. Dette er selvfølgelig snittverdier, faktisk bruksmønster kan endre ting betydelig. Bruker du bilen mest i godt vær blir det bedre, og om du øker batterikapasitet til noen dager jevner du ting bedre. Og kan du lade på motor i nødstilfeller blir det enda enklere å knipe inn litt mer.

Men "sparelys som bruker 220a/døgn" må du nok forklare litt bedre for meg :-)
Sist endret av Fulmen; 8. februar 2021 kl. 22:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Jeg baserer tallene mine på denne:
http://gemini.no/wp-content/uploads/...innstrling.png

La oss si 4000Wh/m^2 som et snitt for sesongen. Hvis vi regner 12 timer sol per dag er det usle 333W/m^2, mens panelets effekt er oppgitt v/1000w/m^2. Dette er selvfølgelig snittverdier, faktisk bruksmønster kan endre ting betydelig. Bruker du bilen mest i godt vær blir det bedre, og om du øker batterikapasitet til noen dager jevner du ting bedre. Og kan du lade på motor i nødstilfeller blir det enda enklere å knipe inn litt mer.

Men "sparelys som bruker 220a/døgn" må du nok forklare litt bedre for meg :-)
Vis hele sitatet...
Her henter du tall som er fra stasjonere solceller og der sol kommer til vær dag. Men tenk hvor mange timer ting står i skyggen. og 12timer sol per dag kan du bare glemme. du vil sitte med bare noen få% effekt meste at tiden. paneler har best effekt når sol er 90 grader på panel. i Norge har vi ikke mye av det.
Jeg forutsetter som du er inne på optimal drift, altså at man retter panelet sånn nogenlunde riktig. Hvis man ønsker å pælme et panel på taket og glemme hele greia må man nok gange med 2-3 en gang til.
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
I Norden så har solceller på bobil "liten" effekt. joda det er greit og ha og slikt, men hadde det vært så supert så hadde alle bobiler blitt solgt med det. og jeg er enig i att solceller og li ion er en bra kombo hvis du ønsker og bruke en induksjonskomfyr men TS skriver om ett dagsbehov på 1080wh og da er tydligvis ikke induksjonskomfyr en ting han her tenkt på. Og noe ikke mange tenker på er at en vanlig bobil stort sett er koble til 240v når de står. "Alle" campingplasser har det lagt klart.
Jeg ville heller lagt penger i en kraftigere dynamo og mer AH blybatterier. til matlaging liker jeg best gass/ bensin uansett.

Jeg har hatt solceller på mitt oppsett og testa det i mange år, jeg har godt over til og lade fra bil og generator. Det gir meg også alle fordelene med og ha 4000w tilgjengelig alltid mot at det bråker litt. Det er noe jeg har hatt bruk for av og til.
MEN sitter du bare og kuker i bilen og ikke flytter på det så blir det jo ikke mye lading.
Vis hele sitatet...
Jeg er uenig. Det er mange måter å øke effekten fra panelene på. Har sett bobiler som kan løfte solcellepanelene slik at de ikke ligger horisontalt altså flatt med får bedre vinkel mot solen. Hengslet på en side feks så kan panelene vippes opp til feks 45 graders vinkel. Boom mer direkte sol og mer strøm på batteribanken.

Hovedgrunnen til at ikke "alle bobiler" selges med solceller og li ion batteripakke er utelukkende på grunn av kostnaden. Per idag, med dagens priser på li ion og paneler så er solceller ikke for hvermansen, til det er prisen for høy rett og slett. Er man entusiast, eller ønsker å ha strøm også ved lengre perioder utenom campingplasser så er solceller helt fint. Avhengig av bruken og behovet så vil jo kostnadene variere. Er det feks kun et kjøleskap som trekker strøm så vil man komme fint unna billige campingbatterier, evt. gel batterier og rimelige paneler. Det er når ting skaleres opp det begynner å bli kostbart.

Men også for de som ønsker ren eldrift i bobilen, altså ikke fremdrift men lys, varme, kjøleskap, fryser, komfyr pluss evt. stekeovn er det måter å spare penger for de kreative. Feks kjøpe brukte Nissan Leaf batterier og bygge nødvendig kapasitet med li ion. Leaf batteriene er jo også fine til DIY prosjekter da en enkelt kan lage busbar og ikke trenger punktlodding eller punktsveising.

Ang tilgang på 220v så er jo også det et spørsmål om hvordan en bobil brukes. En campingvogn er for mange (ikke alle men mange) en stasjonær greie som står på en fast plass med spikerfortelt og en diger platting/terrasse på en bestemt campingplass. Men en bobil, det er gjerne noe folk bruker for økt mobilitet, overnatting utenfor etablerte campingplasser, osv. Ja noen bor faktisk i bobilen, selv det nok er en øvelse for spesielt interesserte. Ts vet nok mer om hvordan han bruker bobilen slik at om han ikke alltid er på campingplasser med tilgang på strøm så kan det være greit å sørge for at han har kapasitet nok til å klare det.

Jeg skjønner at ts ikke trenger induksjon, men det var mest for å eksemplifisere hvor effektivt solceller kan være også på bobiler. Men det kommer jo med en kostnad, samtidig så er det også mulig å helt kutte ut bruk av gass for de som ønsker det. Enten det nå er sikkerhet eller ønske om grønnest mulig camping eller bare synes det er spennende å gå igang med solceller og kanskje se hvor langt man kan ta det.

Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Da han han jo aggregatet, ja det bråker og slikt men langsiktig mye bedre. Hva hvis han har solselle og står parkert noen dager når det er dårlig vær? Eller vis det bare er ladning over dynamo så må bilen stå og gå litt. Når man velger og bare hente strøm fra dynamo oppgraderer man vanligvis denne.
Vis hele sitatet...

Personlig ville jeg aldri valgt aggregat for å drive et kjøleskap. Aggregatene bråker som et helvete. Og spyr ut avgasser.

Om ts kjører lades jo batteribanken fra dynamo. Står han stille utenom campingplass vil solcellene fikse behovet, evt. om det blir mye regn får han kjøre seg en tur slik at dynamoen lader.

Han kan jo uansett slenge på et ekstra panel det koster lite og gir ekstra trygghet.

Sitat av Fulmen Vis innlegg
Jeg forutsetter som du er inne på optimal drift, altså at man retter panelet sånn nogenlunde riktig. Hvis man ønsker å pælme et panel på taket og glemme hele greia må man nok gange med 2-3 en gang til.
Vis hele sitatet...
Veldig bra poeng. Om ting ikke blir optimalt, øk antallet paneler. Blir det fortsatt svake greier, så kan panelene hengsles slik at de får bedre vinkel.
Sist endret av _abc_; 9. februar 2021 kl. 01:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Jeg er uenig. Det er mange måter å øke effekten fra panelene på. Har sett bobiler som kan løfte solcellepanelene slik at de ikke ligger horisontalt altså flatt med får bedre vinkel mot solen. Hengslet på en side feks så kan panelene vippes opp til feks 45 graders vinkel. Boom mer direkte sol og mer strøm på batteribanken.

Hovedgrunnen til at ikke "alle bobiler" selges med solceller og li ion batteripakke er utelukkende på grunn av kostnaden. Per idag, med dagens priser på li ion og paneler så er solceller ikke for hvermansen, til det er prisen for høy rett og slett. Er man entusiast, eller ønsker å ha strøm også ved lengre perioder utenom campingplasser så er solceller helt fint. Avhengig av bruken og behovet så vil jo kostnadene variere. Er det feks kun et kjøleskap som trekker strøm så vil man komme fint unna billige campingbatterier, evt. gel batterier og rimelige paneler. Det er når ting skaleres opp det begynner å bli kostbart.

Men også for de som ønsker ren eldrift i bobilen, altså ikke fremdrift men lys, varme, kjøleskap, fryser, komfyr pluss evt. stekeovn er det måter å spare penger for de kreative. Feks kjøpe brukte Nissan Leaf batterier og bygge nødvendig kapasitet med li ion. Leaf batteriene er jo også fine til DIY prosjekter da en enkelt kan lage busbar og ikke trenger punktlodding eller punktsveising.

Ang tilgang på 220v så er jo også det et spørsmål om hvordan en bobil brukes. En campingvogn er for mange (ikke alle men mange) en stasjonær greie som står på en fast plass med spikerfortelt og en diger platting/terrasse på en bestemt campingplass. Men en bobil, det er gjerne noe folk bruker for økt mobilitet, overnatting utenfor etablerte campingplasser, osv. Ja noen bor faktisk i bobilen, selv det nok er en øvelse for spesielt interesserte. Ts vet nok mer om hvordan han bruker bobilen slik at om han ikke alltid er på campingplasser med tilgang på strøm så kan det være greit å sørge for at han har kapasitet nok til å klare det.

Jeg skjønner at ts ikke trenger induksjon, men det var mest for å eksemplifisere hvor effektivt solceller kan være også på bobiler. Men det kommer jo med en kostnad, samtidig så er det også mulig å helt kutte ut bruk av gass for de som ønsker det. Enten det nå er sikkerhet eller ønske om grønnest mulig camping eller bare synes det er spennende å gå igang med solceller og kanskje se hvor langt man kan ta det.




Personlig ville jeg aldri valgt aggregat for å drive et kjøleskap. Aggregatene bråker som et helvete. Og spyr ut avgasser.

Om ts kjører lades jo batteribanken fra dynamo. Står han stille utenom campingplass vil solcellene fikse behovet, evt. om det blir mye regn får han kjøre seg en tur slik at dynamoen lader.

Han kan jo uansett slenge på et ekstra panel det koster lite og gir ekstra trygghet.



Veldig bra poeng. Om ting ikke blir optimalt, øk antallet paneler. Blir det fortsatt svake greier, så kan panelene hengsles slik at de får bedre vinkel.
Vis hele sitatet...
Helt greit att vi er uenige men har du noe erfaring med solceller? Jeg har brukt det i ca 10år og ja det kan ha en viss effekt med riktig oppsetning med jeg mener fortsatt at det er lite vits på en bobil. Men det vil selvfølgelig være greit og ha i tillegg til en oppgradert dynamo og aggregat. Jeg reiser rundt i hele Norge og hilder meg unna campingplasser og der det er mye folk, da havner man ofte inne i skogen der det er mye skygge. På høyfjell så er det jo mye mer tilgang på som men ofte mer tåke og dårligere vær. Jeg har på mitt oppsett nå ett 130ah batteri og oppgradert dynamo på 80A og en 230v lader som er på 60A slik at hvis jeg har tilgang på strøm kobler jeg meg opp. hvis ikke bruker jeg aggregatet. Jeg har kjøleskap og fryseboks, lader opp kamera telefon og en pc, og driver alt av lys jeg har. Men når jeg er på tur så kjører jeg så si vær dag og har tilnå ikke måtte bruke aggregat.

For og vite om ts har bruk for solcelle eller ikke trenger vi egentlig vite mer om hvordan turer han er mest på og hvordan bil han bruker.
Det ts skal drive per idag er kun kjøleskap og led lys + sikkert lading av mobil, tablet, pc og kanskje kamera. Det bør gå rimelig greit med solceller og oppgradert dynamo. Om han ønsker å få tak i kjøleskap/fryser som er veldig gjerrig på forbruk så bør han sjekke ut feks kjøleskap beregnet for maritimt bruk, seilbåter feks. Kommer ikke på noen merker sånn i farten men det kan sikkert googles. 2 el 3 paneler av brukbar kvalitet bør sikre ham relativt trygt med strøm.

Men det er mye å velge mellom for solceller, og kvalitet og effektivitet varier så kanskje greit å lete etter paneler med brukbar kvalitet.
Hvis man skal lade forbruksbatteriet med dynamoen så lønner det seg å bruke en DC-DC lader, det finnes ladere og andre løsninger som kutter strømtrekket fra startbatteriet sånn at man ikke blir strandet med flatt batteri og ikke får start på bilen.

En løsning kan også være å montere en egen dynamo til forbruksbatteri, da får man en krets som er separat fra bilens originale system. Skal man i tillegg bruke solcellepanel så er det greit med kontroller som regulerer ladningen fra panelene, dynamoen og eventuelt DC-DC lader.

Anbefaler 4xoverland på YouTube, der er det flere videoer om temaet.

https://youtu.be/P6poRPUMKTI

https://youtu.be/CROzrR7pt_g
Det finnes brukte høyamp dynamoer å få kjøpt. Feks sykebiler har gjerne kraftige overdimensjonerte dynamoer. Skadede campingbiler likeså. Ta kontakt med din favoritthøgger og sjekk hva de har på lager. Og finner du ikke noe så er jo alltids amazon/ebay/chinamalls en løsning om du vil spare kroner.

Samurai'n har rett, lurt å isolere forbruksbanken fra startbatteriet. Det er en relativ enkel rettutavesken løsning som du kan montere selv.

Egen dynamo kan koste litt, men kan også finnes brukt om du orker bruke tid på å lete.
Jamann
Irie's Avatar
Trådstarter
Hei igjen, takk for gode svar!
Jeg ser at det er et delikat regnestykke og at jeg har delt for lite informadjon. Jeg kjøpte en Peugeot Boxer idag som skal bygges om til arbeids-/campingbil. Jobber som snekker og vil være mobil, slik at jeg kan reise rundt i landet mens jeg følger jobbene.

Forbruket vil være 1080wh per døgn, og skal drive et kjøleskap, noen lys og opplading av telefon. Jeg har kun batteriverktøy, så jeg har regnet med 540wh per døgn for opplading av tre batterier. Dette er for spesielle tilfeller hvor jeg ikke har tilgang til strømuttak.

Vil ha mulighet til å drive alt uten dynamo, og aggregatutslipp er jeg ikke interessert i. Kan se for meg en måned hvor jeg parkerer på byggeplassen og kun kjører til nærmeste strand for å campe. Derfor vil jeg være uavhengig av dynamo. Opplading via strømuttak fra byggeplassen er og aktuelt, men jeg kan ikke basere meg på at alle klienter godtar dette.

Jeg hadde håpet at de 540wh til opplading av batteriene vil være en buffer for dager med dårlig vær. Da kan jeg ofre oppladingen for å drive kjøleskapet, som bruker 350wh per døgn.

Setupet jeg ser på er fortsatt 200wh paneler og 125ah li ion batteri. Hva tenker dere?
Tenker i bunn og grunn akkurat det samme som jeg tenkte i toppen av tråden. Sol alene kommer ikke til å være nok med mindre du går for flere paneler og kun har gode dager. På dager med dårlig vær og lite sol hvil du være avhengig av større batteribank og igjen flere paneler for å lade opp når solforholdene blir bedre.

Kan se for meg en måned hvor jeg parkerer på byggeplassen og kun kjører til nærmeste strand for å campe.
Vis hele sitatet...
Daglig? På denne kjøreturen får du ladet opp batteribanken din. Jeg hadde heller droppet sol (eller mindre solanlegg) til fordel for større batteri som lades fra motor under kjøring.
Har du specs på panelene? Umiddelbart så virker ikke de panelene som det aller beste valget. Men du kan naturligvis kompensere for lavere effektivitet på panelet ved å øke antallet paneler. En Boxer vil vel lett få plass til minst 3 paneler på taket uten at det fordrer en komplisert og custom designet hjelperamme. Men det er kanskje takvindu eller vifte(r) i taket også? Mtp vifter så kan du jo evt. bare kjøre en løsning der panelene monteres over høyeste punkt på viften slik at de ikke skaper konflikt. Vet at det finnes kompliserte og kanskje også litt dyre vifter som via sensorer åpner og lukker seg ved nedbør, men kanskje blir det overkill om du har ventilasjonen boende under panelene? Har du lang utgave av Boxer så får du vel kanskje plass til 4 paneler.

Greia er vel at panelene egentlig ikke er veldig kompliserte, hverken å montere eller å øke output på. Fordi flere panel gir mer strøm. Men det er en voldsom forskjell i hvor effektive panelene er og hvor mye strøm de evner å produsere. Pris er jeg ikke oppdatert på, men som ellers er det vel naturlig å tenke at pris kanskje til en viss grad gjenspeiler kvalitet?

Flere panel vil jo også gjøre at du ikke trenger optimal vinkel på panelene, og heller ikke x antall soltimer fra skyfri himmel for å få nødvendig strøm. I den settingen du beskriver i siste innlegg så ønsker du å unngå ekstra dynamo. Det kan faktisk være en bra ting. Legg heller de pengene i ekstra panel. Og sørg for at du har mulighet til å lade batteribanken også via AC 220v. Da kan du plugge inn ved behov. Gjør du en god jobb og oppdragsgiver er kjent med at du bor i bobil og det regner på 9 døgnet så tenker jeg dere kommer til få til en løsning der du kan klattlade på byggeplassen ved behov. Du kan jo faktisk regne ut hva det vil koste å lade fra si feks 10 % og opp til 100 %. Så kan du føre en logg over antall oppladninger på byggeplassen, så kan oppdragsgiver motregne om de er så gjerrige. Det blir kun skillemynt uansett. Stort sett alle byggeplasser har vel tilgang på strøm?

Tror forresten noen invertere også kan ta lading fra el bil ladere, kanskje din også kan det? Så har du ennå et alternativ om det kniper.

Btw. Uansett hvilken løsning du lander på, vil nok mest mulig effektive "strømtyver" som feks ledlys og maritimt kjøleskap for seilbåter forsvare noe høyere innkjøpspris, for jo mindre strøm du forbruker per døgn jo mindre sol trenger du får å få ladet batteripakken.
Sist endret av _abc_; 10. februar 2021 kl. 21:25.
Jamann
Irie's Avatar
Trådstarter
Dette er panelet jeg har sett på, abc.

https://www.sparelys.no/index.php?pa...mart&Itemid=39

Takk for gode ideer. Hvis flere svakere paneler er en bedre løsning skal jeg vurdere det istedenfor. Jeg liker tanken på å kunne stå stille og jobbe så lenge jeg vil uten å måtte tenke på opplading av batteriet mitt.

Fekillix, du sier at en tur til stranda vil lade opp batteriet mitt på 125ah? Kommer selvfølgelig ann å hvor stranda er, hvor lang kjøretur tror du jeg trenger? Hadde vært fint å ha mulighet til å sove hvor jeg jobber hvis jeg vil det, men er villig til å kjøre en tur når været ikke lader opp batteriet mitt. Du sier at sol ikke er nok med et 200wh panel, har du forslag til setup for at jeg skal klare meg? Hvis jeg dropper lading av makita batteriene mine vil forbruket mitt være 500wh, er det fortsatt ikke opprettholdbart med et 200wh panel?

Holder på å lese meg opp om utregningene, men infoen går sakte inn her. Setter pris på svarene deres, tusen takk for hjelpen.
Jeg ble litt skeptisk når de ikke hadde listet noe som helst specs på det panelet. Da har de kanskje noe å skjule? At det ikke er topp specs akkurat? Du kan forsøke å kontakte de og be dem sende deg specsa for det bør du ha for å få dannet et bilde av hva du trenger for å oppfylle målet. Uten specs blir det vel nesten en gjettelek.
Jamann
Irie's Avatar
Trådstarter
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Jeg ble litt skeptisk når de ikke hadde listet noe som helst specs på det panelet. Da har de kanskje noe å skjule? At det ikke er topp specs akkurat? Du kan forsøke å kontakte de og be dem sende deg specsa for det bør du ha for å få dannet et bilde av hva du trenger for å oppfylle målet. Uten specs blir det vel nesten en gjettelek.
Vis hele sitatet...
Skjønner hva du mener. Jeg trodde det kun var antall w produsert som var forskjellen. Hvilke andre spesifikasjoner trenger vi å vite? Jeg fant et annet til ca samme pros, mem med mere informasjon.
https://www.2soler.no/products/solce...l-campingvogn2
kjøp deg en vindgenerator som du monterer opp og ned om du skal stå parkert en stund. Solcelle er ikke bare bare i norge, spesielt om vinteren når du trenger strømmen blir du å slite.

Du får en grei vindgenerator på ebay for en 2-3k, da har du iallefall noe i backup som ikke er avhengig av sol. Å basere allt av lading på solcelle i norge i en campervan det ville jeg ikke gjort. Du får laderegulator som takler både vind og sol samtidig, så der kan du slippe mer kødd enn nødvendig.

Til info så bor jeg i båt, har både solcelle og vindgenerator. For å si det fint, det hadde ikke vært like kjekt uten vindgenerator.
Jeg vil tippe du må doble det du har tenkt minimum. Men det er uansett er prosjekt du vil slite med uansett. Du skal stå på arbeidsplass ofte og da er det jo ikke sikkert du kan stå i sola. og har du tenkt og ha solcellene flatt montert da mister du mye effekt. og hva skal du gjøre når det renger i 2 uker i strekk? Kjør gjerne på med solcelle oppsett men oppgrader vært fall dynamo sånn at du kan lade hvis du må , du får dynamoer på 180A til Peugeot Boxer.
Sist endret av Sterol91; 11. februar 2021 kl. 13:05.
Jamann
Irie's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Jeg vil tippe du må doble det du har tenkt minimum. Men det er uansett er prosjekt du vil slite med uansett. Du skal stå på arbeidsplass ofte og da er det jo ikke sikkert du kan stå i sola. og har du tenkt og ha solcellene flatt montert da mister du mye effekt. og hva skal du gjøre når det renger i 2 uker i strekk? Kjør gjerne på med solcelle oppsett men oppgrader vært fall dynamo sånn at du kan lade hvis du må , du får dynamoer på 180A til Peugeot Boxer.
Vis hele sitatet...
Da går jeg for både solcellepanel og dynamo for opplading av forbruksbatteriet. Har begynt å lese meg opp på dynamoer og regulering av strømtilførselen som produseres. Konkluderte med at det blir for overvelmende, så i frykt for å kjøpe feil komponenter velger jeg å få en profesjonell til å utføre jobben.

Takker for alle svar! Hadde det ikke vært for dere hadde jeg bare kjørt på og mest sannsynlig kasta bort penger. Setter pris på åpenbaringen 😊
Kompressorkjøleskap sparer deg for endel wattimer i døgnet.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Helt greit att vi er uenige men har du noe erfaring med solceller? Jeg har brukt det i ca 10år og ja det kan ha en viss effekt med riktig oppsetning med jeg mener fortsatt at det er lite vits på en bobil. Men det vil selvfølgelig være greit og ha i tillegg til en oppgradert dynamo og aggregat. Jeg reiser rundt i hele Norge og hilder meg unna campingplasser og der det er mye folk, da havner man ofte inne i skogen der det er mye skygge. På høyfjell så er det jo mye mer tilgang på som men ofte mer tåke og dårligere vær. Jeg har på mitt oppsett nå ett 130ah batteri og oppgradert dynamo på 80A og en 230v lader som er på 60A slik at hvis jeg har tilgang på strøm kobler jeg meg opp. hvis ikke bruker jeg aggregatet. Jeg har kjøleskap og fryseboks, lader opp kamera telefon og en pc, og driver alt av lys jeg har. Men når jeg er på tur så kjører jeg så si vær dag og har tilnå ikke måtte bruke aggregat.

For og vite om ts har bruk for solcelle eller ikke trenger vi egentlig vite mer om hvordan turer han er mest på og hvordan bil han bruker.
Vis hele sitatet...

Det har vel egentlig skjedd ganske mye rundt solceller i løpet av 10 år? Dagens beste paneler leverer over 400 w per panel og har en effektivitet på 22 23 ish %.

Hvordan er det mitt ditt 10 år gamle anlegg? Effektivitet på halvparten? Og klarer kanskje 250 w per panel? Eller var de alt for 10 år siden kommet lengre?

Det er klart at på våre breddegrader så har jo årstid mye å si for mengde sol, samt også hvor en parkerer og hvordan solcelleanlegget blir designet. For en bobil så kan man jo tenke seg at det er feks 3 x 3 paneler som tiltes i best mulig vinkel mot sola når en står parkert. Da kan man få seg litt skygge under panelene også om en skulle ønske det. Så kan panelene bare origami brettes sammen når en kjører. Da har man fortsatt 3 x 400 w som lader. Og 9 x 400 w parkert i solskinnet.

Hørte at det bygges sekundær dynamo som leverer ca 7kw lading, men har glemt navnet på produsenten. Finnes sikkert via google. Det vil jo bety temmelig bra lade effekt mens en kjører. Kan jo samlet bli opp mot 8 kw.

Nei jeg er ikke kommet igang med solceller selv ennå, pga bosituasjon. Urbant liv i "fuglekasse" og solceller er ikke optimalt. Men om jeg noen gang kjøper hytte eller forlater byen til fordel for villa så tenker jeg solceller må prioriteres. Og skulle jeg bygd nytt så ville det blitt naturlig å se på feks pluss hus, berg varme, og solceller. I det minste forflytter jeg med elektrisk eller mekanisk via gange eller sykkel.

Om en skal tenke pris først og fremst og ikke miljø, bruker komfort osv. Så blir vel regnestykket fort at det er andre måter å takle både kulde, mørke og kokebehov i en bobil som er billigere om en bor i Norge. Om en derimot farter litt rundt, tilbringer tid nedover europa i ferier eller kan parkere på åpne plasser med ok solforhold så er det sikkert veldig praktisk og komfortabelt å ha solceller på bobiler. Men kvalitet koster, og skal en velge de beste panelene så koster de mer, men er også mer effektive slik at de produserer mer strøm også i forhold som ikke er optimale. Og de bør gjerne kombineres med li ion batterier fordi både gel og bly veier betydelig mer og de kan bare utlades til ca 50% og tåler dyp utladning dårligere. Gel batteriene tåler det bedre, men koster med en bly. Vektforskjellen på bly og li ion er også betydelig.

Så ja pengene renner fort ut. Om jeg hadde vært ingeniør så skulle jeg kastet med på noen regnestykker og sett på forskjellen på effektivitet på forskjellige paneler og hvordan virkningsgraden blir på våre breddegrader. Men om ts fortsatt ønsker solceller så kan han jo regne selv.

Edit;
Glemte en ting, leste en gang at det forekommer en viss grad av degradering av solcellepaneler over tid, slik at effektiviteten vil gå ned etter hvert som panelene eldes. Har du merket noe til det i løpet i de ti årene du har benyttet solceller? Husker jeg rett så reduksjonen bli opp mot 10+ % over en 20 års periode. Og også her var det slik at de rimeligste solcellepanelene tapte seg mer enn de som kostet litt mer.
Sist endret av _abc_; 13. mai 2021 kl. 03:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.