Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2038
etter at jeg fylte 18 ifjord og fikk kjøpe mine egene fyrverkeri har jeg blitt helt hekta, har ikke skytet noe fyrverkeri etter nyttår i fjord, men går hele tiden rundt å drømmer om nyttårsaften.

føler meg som en heroinist som er tom for heroin, jeg har tengt og dagdrømmet om fyrverkeri hver dag siden ifjord, HELT SYKT!

Leste at noen butikker i Sverige selger fyrverkeri året rundt, stemmer det?

Og hva vil den beste måten å få det over til Norge være? Buss?




ikke kom med moralpreken takk
Sist endret av Brillert; 8. november 2020 kl. 01:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det selges fyrverkeri i Norge hele året, er ikke kun til nyttår.

Gikk for ikke lenge siden forbi en butikk i Oslo sentrum som reklamerte for at de var Norges største fyverkeributikk!

Ta en Google så finner du mange som selger i Norge, men sjekk ut reglene for der du bor for oppskytning av raketter!
Salg året rundt, men:
"Privatpersoner kan bare avfyre fyrverkeri på nyttårsaften i perioden 18:00 – 02:00.
Ellers i året er det ikke lov, med mindre du har fått spesiell tillatelse.
Det skal ikke avfyres fyrverkeri i tett bebyggelse, nær tørr skog eller andre brannfarlige omgivelser.
"
dsb

Sitat av Ekstase Vis innlegg
Det selges fyrverkeri i Norge hele året, er ikke kun til nyttår.

Gikk for ikke lenge siden forbi en butikk i Oslo sentrum som reklamerte for at de var Norges største fyverkeributikk!

Ta en Google så finner du mange som selger i Norge, men sjekk ut reglene for der du bor for oppskytning av raketter!
Vis hele sitatet...
Den du nevner i Oslo Sentrum ligger i Fred Olsens gate
Sist endret av vindaloo; 8. november 2020 kl. 02:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
For å få kjøpt fyrverkeri, må du ha med deg tillatelse til oppskytning.
Det får du (Kanskje) etter søknad til brannvesen og politi.
Søknadsskjema finner du på brannvesenets hjemmeside.
Det er stor forskjell fra kommune til kommune, noen er liberale mens andre er svært restriktive, og gir kun tillatelse hvis det er et offentlig arrangement.
Sitat av Bang Vis innlegg
For å få kjøpt fyrverkeri, må du ha med deg tillatelse til oppskytning.
Det får du (Kanskje) etter søknad til brannvesen og politi.
Søknadsskjema finner du på brannvesenets hjemmeside.
Det er stor forskjell fra kommune til kommune, noen er liberale mens andre er svært restriktive, og gir kun tillatelse hvis det er et offentlig arrangement.
Vis hele sitatet...

Så jeg kan hypotetisk sett få en slik godkjennelse fra kommunen, uten noe relevant erfaring? For så sprenge noen jævlig store raketter/batterier på eget stort område?
Sitat av Livsnyter3n Vis innlegg
Så jeg kan hypotetisk sett få en slik godkjennelse fra kommunen, uten noe relevant erfaring? For så sprenge noen jævlig store raketter/batterier på eget stort område?
Vis hele sitatet...
Hypotetisk sett, ja, på samme måte som du hypotetisk sett kan få tillatelse til å stenge ned hele Karl Johan i to uker for å gjøre opptak til filmprosjektet ditt.

I praksis så bør det ligge litt tyngde bak søknaden.
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Det kreves ikke mer enn 18 års alder for å fyre av kategori 3 fyrverkeri, det er det samme man får kjøpt til nyttår.

Skal du ha noe jævlig stort, så må du ha kat.4 sertifisering, aka profesjonelt fyrverkeri. Det krever kurs hos NBF og 10 gangers praksis hos et firma som driver med profesjonell pyroteknikk.
Kom det ikke også et forbud ang. Pinne raketter ? (om det er et ord)
Altså at det bare var lov med bakke fyrverkeri.

Eller det bare noe jeg har drømt?
Sitat av Brillert Vis innlegg
Leste at noen butikker i Sverige selger fyrverkeri året rundt, stemmer det?

Og hva vil den beste måten å få det over til Norge være? Buss?
Vis hele sitatet...
Helt ærlig, hvordan har du tenkt å få det over med buss? Skal du sitte på denne bussen selv, eller få en random til å sende over fyrverkeriet?
Hvordan tror du buss turisme fungerer nå med COVID-regler og nedstengte grenser? Hvilke buss selskaper tror du sender sine busser over grenser nå fullstappet med folk? Har du tenkt på hvorfor pris på weed, kokain og alt annet har økt med 3-4x siden det er høyere og skjerpet kontroll på grensene?
Sitat av MaskinRambo Vis innlegg
Helt ærlig, hvordan har du tenkt å få det over med buss? Skal du sitte på denne bussen selv, eller få en random til å sende over fyrverkeriet?
Hvordan tror du buss turisme fungerer nå med COVID-regler og nedstengte grenser? Hvilke buss selskaper tror du sender sine busser over grenser nå fullstappet med folk? Har du tenkt på hvorfor pris på weed, kokain og alt annet har økt med 3-4x siden det er høyere og skjerpet kontroll på grensene?
Vis hele sitatet...
Går faktisk buss fra oslo til danmark, sverige er jeg usikker på men det går fortsatt buss
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Kom det ikke også et forbud ang. Pinne raketter ? (om det er et ord)
Altså at det bare var lov med bakke fyrverkeri.

Eller det bare noe jeg har drømt?
Vis hele sitatet...
Joda, pinneraketter ble forbudt for menigmann for noen år siden, og er nå bare å finne i KAT 4 profesjonelt fyrverkeri.
Vi som er sertifisert kan fortsatt bruke dem, men jeg ser ikke helt poenget.
Det eneste bruksområdet jeg kan tenke meg, må være til et lavmælt musikkfyrverkeri der vi ikke ønsker smellene fra løfteladningen i batterier eller luftbomber.
1) Ikke driv å smugle fyrverkeri over grensa mann. Spesielt ikke i disse koronatider.

2) Kjøp mye fyrverkeri rundt juletider, og så kan du jo snakke litt med de mindre utsalgsstedene og si at du gjerne kjøper "restlager" til grei rabatt sånn rent umiddelbart etter de er ferdig å selge (de kan jo til og med ringe deg etter salgsslutt på nyttårsaften og så tar du en god ladning (heh) til x antall prosent rabatt som de ellers må lagre lenge eller ikke får solgt).

3) Ikke skyt opp hvor du plager folk og fe. Bruk google earth til å finne et forlatt sted innen et par timers kjøretid fra hvor du bor, og så drar du dit med jevne mellomrom og smeller av en god dose på et tidspunkt hvor ingen blir plaget (tenk barn som prøver å sove eller folk som ikke har stått opp)...

4) Husk brannfare og ikke fyr opp når det er tørt ute eller i umiddelbar nærhet til ting som brenner godt.... Se for deg et forlatt steinbrudd eller noe i den duren.... Svaberg ved en stor innsjø eller hav kan også fungere (pekende utover havet)

5) Lag deg en skikkelig rigg til å holde fyrverkeriet i forbindelse med oppskytingen... Noe tungt som ikke velter som kan holde batteriene eller rakettene godt fast og pekende i riktig retning...

6) Bruk huet... Egentlig synes jeg at dette er en ganske dårlig ide ..... Kjøp deg VR og en fyverkeri-app i stedet?
Jeg minnes da at det fantes kurs/utdanning/sertifisering for de som ønsket å smelle av fyrverkeri i hytt og pine.
I fjor hadde de fyrverkeri til 1/2 pris på slutten av siste salgsdag. Du kan jo følge med og hamstre det, jeg legger det inni en tørr kjellerbod I plastkasser. Noe hadde ligget der I 20 år men fungerte helt fint, så fyrverkeri tåler å bli lagret noen år ��