Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 5200
Driver og brygger øl og har ikke noe god løsning ved skylling av kornet. Brukt diverse nett frem til nå og vurderer å invistere i maltkurv fra bryggselv. Gjerrigknarken i meg synes derimot at 1800kr er litt mye. Har derfor tenkt på alternative metoder å løse dette på.

Noen som ser noe problem med å kjøpe sinkbøtte fra jula og borre masse små hull? Tenker særlig på om det kan påvirke øllet om bøtta korroderer eller annet jeg ikke har tenkt på.

En annen løsning jeg har vurdert er sykkelkurv fra clas ohlson. Mulig det må siles i 2 steg da. Ellers samme spørsmål.
Nature's Avatar
Trådstarter
Sitat av BlueGrot Vis innlegg
Meskepose.
Vis hele sitatet...
Det er klønete fremfor å bruke maltkurv.
Jo, såklart, men når alternativet er sykkelkurv så legger du budsjettet ganske klart. Ville ikke drillet i ei sinkbøtte. Blir ikke fint nok.
Nature's Avatar
Trådstarter
Det ser jeg ikke som noe problem. Har skylt med drillete hull i hjemmesnekra opplegg tidligere også. Kornet tetter seg fint rundt hullene. Litt grums kommer, men ikke noe en skylling gjennom en melsikt ikke kan fikse.
https://www.ikea.com/no/no/p/idealis...vart-50103755/

Den også løfter du posen ut av gryten og plassere den i dørslaget som står over gryten, for deretter å rolig helle skyllevannet over. Fordelen er at du samtidig kan begynne kokingen, selv om du ikke blir kvitt meskeposen
Nå skal jeg komme med et kontroversielt forslag...

Kjøp en Braumeister 20 ltr med komplett tilbehør på finn....

Den store hjemmebryggeboomen tok for alvor av for noen år siden og en haug med folk handla inn kjempeflott utstyr til 20-30k.... Mange av disse har bare brygga et par ganger, og nå noen år senere opplever de at utstyret tar mye plass og har heller fått seg andre hobbyer...

Har sett utrolig flotte og komplette systemer til rundt 10k, og dette er saker og ting som er beregnet til å vare hundrevis, tusenvis av brygg.... Det er noe HELT ANNET å brygge med en skikkelig maskin med automatikk og muligheter for å programmere - og man får konsistente gode resultater gang etter gang - og bryggingen går som en lek
Hva bruker du som meskekar?

Du kan lage en manifold som ligger på bunnen av meskekaret for småpenger. Det gjør det enkelt å resirkulere og skylle vørteren. Se eksempler her: http://howtobrew.com/book/appendices...g-the-manifold

Bryggesystemer ala speidel er enkelt og greit, men for min del døde hele kosen etter at jeg fikk det. Ikke mye håndtverk igjen. Gikk tilbake til meskekar av kjøleboks og kokekjele.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Går helt ut på kanten og foreslår meskepose i sykkelkurv? Billig og enkelt