Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1574
Hei, jeg var hos legen istad for å ta en blodprøve for å sjekke at alt er greit med helsa mi(3 år siden sist). Så kom jeg plutselig på, at jeg røyka litt weed for en 18-19 dager tilbake siden.

Så er spørsmålet, kan dem finne ut dette via blodprøven?
Og dersom de gjør det, vil de melde ifra til politiet eller har dem taushetsplikt?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Dei sjekker vel antakeleg blodprosent, infeksjoner og oksygenmetning. Dei ser ikkje etter hasj. Og dei finn det heller ikkje.
Gjest
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Dei sjekker vel antakeleg blodprosent, infeksjoner og oksygenmetning. Dei ser ikkje etter hasj. Og dei finn det heller ikkje.
Vis hele sitatet...
Du mener at de ikke finner det fordi det er 18-19 dager(lenge siden?) siden jeg røyket, eller fordi de spesifikt ikke leter etter det?
Sitat av giroud2 Vis innlegg
Du mener at de ikke finner det fordi det er 18-19 dager(lenge siden?) siden jeg røyket, eller fordi de spesifikt ikke leter etter det?
Vis hele sitatet...
Begge deler.
Sist endret av Chillipølse; 25. juni 2018 kl. 11:17.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av giroud2 Vis innlegg
Hei, jeg var hos legen istad for å ta en blodprøve for å sjekke at alt er greit med helsa mi(3 år siden sist). Så kom jeg plutselig på, at jeg røyka litt weed for en 18-19 dager tilbake siden.

Så er spørsmålet, kan dem finne ut dette via blodprøven?
Og dersom de gjør det, vil de melde ifra til politiet eller har dem taushetsplikt?
Vis hele sitatet...
Fikk du et blodprøveskjema? På baksiden(?) kan man se om det er huket av under rusmidler og hvilke, men det er ikke vanlig at legen gjør det uten at det er et tema under samtalen.

Legen har uansett taushetsplikt. Hvis det er mistanke at du f.eks ikke er egnet for å ha førerkort, så blir det en sak for fylkeslegen. Politiet blir ikke innblandet.
Gjest
Trådstarter
Nei, fikk ingen skjema å hukke av på. Var kun en 2 minutter blodprøve for en rutinesjekk på helsen.

Takk for svar folkens! Er sikkert bare meg som er litt paranoid

Skal selvfølgelig legge igjen svar her når jeg har fått resultatet imorgen eller over imorgen.
Sist endret av random512377; 25. juni 2018 kl. 11:41.
Ingen autorisert norsk lege gjør rusmiddelanalyse ved vanlig blodprøvetaking for en enkel orienterende organstatus.
De er pålagt å si til deg om de skal teste for rusmidler mener jeg. Uten at jeg kan vise til kilde
De må ha ditt samtykke spesifikt for å teste for rusmilder, og legen kommer selvfølgelg ikke til å varsle politiet om han via en fullstendig merkelig sammenheng skulle finne noe. Legen har total taushetsplikt med mindre det er snakk om svært alvorlige forhold der en tredjeparts liv og helse er truet. Det absolutt verste som kan skje (men som altså ikke vil skje) er at legen tar det opp med deg som et spørsmål om det er noe du ønsker å snakke om.