Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2889
Hei sendte inn en samsung 46" tv til reprasjon for litt over 6 uker siden. Fikk da en låne tv på 27" med 1 hdmi utgang. Etter som jeg har forstått har man egentlig krav på en tilsvarende vare, men orket ikke krangle med dem om det siden jeg regnet med at det var fort gjort å få tv'en reparert.


Nå har det som sakt gått 6 uker+ å jeg lurer på om jeg kan heve kjøpet å få igjen de 8000 jeg ga for tv'en. Har ikke hørt en ord fra de som tok imot tv'en å de svarer ikke på Tlf når jeg ringer. Har mulighet til å gå ned til butikken men føler ikke det er min oppgave og renne ned dørene der for å få igjen en vare det er garanti på. De har sakt de skal ringe meg når den var ferdig. Takker for svar og kilder til eventuell påstand blir tatt imot med åpne armer.
Hvor er den kjøpt? Du har i utganspunktet ikke rett til å heve kjøpet før du har fått samme feilen tre ganger. Dette om du har gått over 14dager(angrerett over nett), evt om du feks har bestilt fra komplett eller elkjøp som har utvidet returrett.
Ok. Den er kjøpt på en exspert butikk. Er nesten 2 år gammlel. Var noen som sa til meg at de ikke kan bruke så lang tid de vill på å reparere den. Men finner ikke noen sikre kilder på dette
Vel, jeg hadde nettopp mobil inne på reparasjon. Komplett opererer i alle fall med en 30 dagers grense, før de eventuelt ordner en løsning for deg. I mitt tilfelle har jeg en ny telefon på vei i posten allerede (32 dager siden den ble registrert), siden reparasjonstiden var uviss (problemer med deleleveranse).
Sitat av lroedal Vis innlegg
Vel, jeg hadde nettopp mobil inne på reparasjon. Komplett opererer i alle fall med en 30 dagers grense, før de eventuelt ordner en løsning for deg. I mitt tilfelle har jeg en ny telefon på vei i posten allerede (32 dager siden den ble registrert), siden reparasjonstiden var uviss (problemer med deleleveranse).
Vis hele sitatet...

Var jo en grei måte av dem å ordne opp på. Blir vell bare nødt til å ringe å purre på dem. Men hadde vært greiest for min del å fått hevet kjøpe.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Du må nesten møte opp i person for å vite hva som skjer med TVen. Syntes litt tidlig i prosessen å heve kjøpet enda, men om de ikke har en løsning klar innen rimelig tid, så må du kunne heve. Imidlertid kan Expert, ved heving, kreve "rimelig vederlag for vesentlig nytte" du har hatt av TVen jf. fkjl. § 50.
Det lønner seg å heve kjøpet på TV fremfor å få omlevering (i motsetning til f.eks mobil og PC) grunnet levetid. Dersom selger krever vederlag for nytten har du som kunde krav på renter på pengene og med 10 års levetid på tv og 12% morarente så ender det greit opp for kjøper.

Heving etter seks uker er nok i grenseland, men rimelig tid for retting av feil er i bransjen normalt sett ca
4 uker.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Det lønner seg å heve kjøpet på TV fremfor å få omlevering (i motsetning til f.eks mobil og PC) grunnet levetid. Dersom selger krever vederlag for nytten har du som kunde krav på renter på pengene og med 10 års levetid på tv og 12% morarente så ender det greit opp for kjøper.

Heving etter seks uker er nok i grenseland, men rimelig tid for retting av feil er i bransjen normalt sett ca
4 uker.
Vis hele sitatet...
Ok takk for svar. Er vell bare å ta turen ned. Synes det er for galt at ikke det kan gå å få reparert en tv innen 6 uker i 2014.
Det er en del ting som spiller inn. Hvor lang unna verkstedet du er, om det må bestilles deler, og ikke minst hvor effektiv butikken var på å sende videre produktet. Du kan som regel sjekke status selv på servicesaken online (du trenger referansenr fra servicekvitteringen din)
Sitat av mo3 Vis innlegg
Hvor er den kjøpt? Du har i utganspunktet ikke rett til å heve kjøpet før du har fått samme feilen tre ganger. Dette om du har gått over 14dager(angrerett over nett), evt om du feks har bestilt fra komplett eller elkjøp som har utvidet returrett.
Vis hele sitatet...
Tull fra ende til annen. Og hva har angrerett med dette å gjøre?

Dersom avhjelp(repearasjon er avhjelp) tar urimelig lang tid så har ikke selger oppfylt sin plikt til å yte avhjelp, og kjøper har dermed mulighet for å heve kjøpet, ref forbrukerkjøpsloven §29.

Rimelig tid på avhjelp ligger på 4-5 uker. Noe lengre når man har fått en lånegjenstand. 6+ uker mener eg er urimelig lang tid, selv med lånegjenstand.
Sitat av nomore Vis innlegg
Tull fra ende til annen. Og hva har angrerett med dette å gjøre?

Dersom avhjelp(repearasjon er avhjelp) tar urimelig lang tid så har ikke selger oppfylt sin plikt til å yte avhjelp, og kjøper har dermed mulighet for å heve kjøpet, ref forbrukerkjøpsloven §29.

Rimelig tid på avhjelp ligger på 4-5 uker. Noe lengre når man har fått en lånegjenstand. 6+ uker mener eg er urimelig lang tid, selv med lånegjenstand.
Vis hele sitatet...
Ok takker for svar. Har snakket med dem nå og de har ikke klart å finne feilen. Så han mente jeg bare skulle få den tilbake igjen. Feilen er noe som kommer å går så ikke så lett for dem å finne ut av det da, sa han. Han sa at de hadde hatt tven på vær dag inne på verkstedet. Å hatt den oppe ett par ganger uten å finne noe feil. Feilen er noen lyse flekker som kommer å går oppe i vært hjørne.
Om du har fremmet krav om heving nå så kan de ikke avskjære dette kravet ved å si "fant ingen feil". Det tar de ikke 6+ uker å teste dette. Men dersom du har akseptert dette nå så er det lite å gjøre annet enn å ta i mot og håpe at feilen faktisk ikke er der.
Hmm..
Ingen feil funnet.. Satan for noe bullshit..
Tviler sterkt på at de ville hatt den så lenge hvis de ikke hadde funnet feilen.
Tror heller saken er slik at de rett og slett har glemt ut hele tven så har ukene gått..

Jobbet på verksted før og ikke under noen omstendigheter ville vi hatt noe på test i 6 uker for å finne feil.
Kanskje en uke på det meste, så hadde telefonrunden begynt til kunde/butikk for å få mer info ang når feil oppstår osv.


Hadde det vært min tv så hadde jeg brukt dette argumentet hvis de insisterte på å returnere TVen og forlangt heving av kjøp pga lang servicetid.

Eventuelt en annen gang få feil på bilde/film :-)
Sitat av nomore Vis innlegg
Rimelig tid på avhjelp ligger på 4-5 uker. Noe lengre når man har fått en lånegjenstand. 6+ uker mener eg er urimelig lang tid, selv med lånegjenstand.
Vis hele sitatet...
Han har ikke fått lånegjenstand, hvis jeg kjøper en gravemaskin kan de ikke gi meg en spade. Hvis lånegjenstanden ikke er tilsvarende eller bedre finnes det ingen grunn til å godta den. Da drar man hjem, sender en epost der man opplyser at per i dag er ikke vilkårene for avhjelp oppfylt, og dersom de ikke blir oppfylt innen rimelig tid vil saken eventuelt bli tatt videre til Forbrukertvistutvalget eller tingretten.

Aldri ta disse tingene muntlig. Å diskutere med lakeiene som jobber der er håpløst. Jeg har helt gitt opp, jeg drar hjem, sender dem epost, og lar dem levere lånegjenstanden på døren (de må det så lenge du er innenfor deres naturlige nedslagsfelt eller noe slikt). Jeg har aldri opplevd negativt svar på en slik epost, faktisk virker det som om en trussel om å gå videre med saken fører til at du blir sendt videre fra support-apene til en kompetent person (sist gang daglig leder).

TS må rett og slett opplyse at lånegjenstanden ikke er tilsvarende produktet han kjøpte. Hvis de er uvillige eller ute av stand til å stille et tilsvarende låneprodukt kan de dessverre ikke oppfylle vilkårene for å utføre avhjelp, da har de to muligheter: Hvis feilen er liten kan de gi prisavslag, eller hvis feilen er stor må de heve kjøpet.

Elkjøp bruker å prøve seg på noe som at låneproduktet bare må utføre basisfunksjonene, dette er bare tull de ikke har hjemler eller rettspraksis til. Da opplyser du bare at gjeldene rettspraksis og forbrukerkjøpsloven ikke gir holdepunkter for denne tolkningen av lovverket, og at saken vil bli oversendt forbrukertvistutvalget.

Ta kontakt med forbrukerrådet, i prinsipielle saker kan de finansiere rettsaker helt opp til høyesterett, og i andre saker kan de gi råd og veiledning. Forbrukertvistutvalget tar tid, men da vil du få forsinkelsesrenter og en rettskraftig dom.

Husk å ALDRI godta noe muntlig, ta all kommunikasjon over epost eller brev. Hvis du gjør det muntlig må du ta opp samtalen, men skriftlig er alltid best, da er det ingen tvil, og du har god tid til å rådføre deg med forbrukerrådet før du svarer.
Sitat av xae8koo Vis innlegg
Han har ikke fått lånegjenstand, hvis jeg kjøper en gravemaskin kan de ikke gi meg en spade. Hvis lånegjenstanden ikke er tilsvarende eller bedre finnes det ingen grunn til å godta den. Da drar man hjem, sender en epost der man opplyser at per i dag er ikke vilkårene for avhjelp oppfylt, og dersom de ikke blir oppfylt innen rimelig tid vil saken eventuelt bli tatt videre til Forbrukertvistutvalget eller tingretten.
Vis hele sitatet...
Nå er det faktisk slik at trådstarter har akseptert den varen han fikk som lånegjenstand, og det er helt innenfor regelverket her. Du har rett i at han kanskje ikke hadde trengt å akseptere den, men nå gjorde han faktisk nettopp det.

Og slike saker går via forbrukertvistutvalget først, før du kan gå til tingretten.
Sitat av nomore Vis innlegg
Om du har fremmet krav om heving nå så kan de ikke avskjære dette kravet ved å si "fant ingen feil". Det tar de ikke 6+ uker å teste dette. Men dersom du har akseptert dette nå så er det lite å gjøre annet enn å ta i mot og håpe at feilen faktisk ikke er der.
Vis hele sitatet...
Nå har han ikke fremmet krav om heving i utgangspunktet, og jeg tror ikke kunden uten videre vil få gjennom et krav om heving dersom verkstedet kan dokumentere utvidet feilsøk som (en) årsak til lang behandlingstid. 6 uker nok i utgangspunktet i en gråsone for heving på tidsbruk, spesielt når han har hatt låneprodukt.

TS: Hva er feilen du opplever? "Feilen er noen lyse flekker som kommer å går oppe i vært hjørne." er en rimelig vag beskrivelse. Har du bilder eller lignende av feilen? Jeg ville dokumentert feilen dersom den oppstod igjen og levert inn produktet på nytt sammen med dokumentasjon på feilen. Sørg da for å følge opp saken jevnlig og krev heving når tiden går over 4 uker.

Du stiller langt sterkere ved å dokumentere feil og krav og følge dem tett opp fra starten av.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Nå har han ikke fremmet krav om heving i utgangspunktet, og jeg tror ikke kunden uten videre vil få gjennom et krav om heving dersom verkstedet kan dokumentere utvidet feilsøk som (en) årsak til lang behandlingstid. 6 uker nok i utgangspunktet i en gråsone for heving på tidsbruk, spesielt når han har hatt låneprodukt.
Vis hele sitatet...
Det var derfor eg skrev "Om...". Dersom han kontaktet butikken i dag og la frem krav om heving, så er det nettopp ett krav om heving og da kan ikke butikken si "nei den står her nå klar til levering - fant ingen feil forresten". Da er det for sent. Men dersom trådstarter derimot kontaktet butikken for å høre hvordan det gikk med TV'en, og fikk beskjed om at den er klar til henting, så er det for sent å kreve heving.
Sitat av Rosland Vis innlegg
Ok takker for svar. Har snakket med dem nå og de har ikke klart å finne feilen. Så han mente jeg bare skulle få den tilbake igjen. Feilen er noe som kommer å går så ikke så lett for dem å finne ut av det da, sa han. Han sa at de hadde hatt tven på vær dag inne på verkstedet. Å hatt den oppe ett par ganger uten å finne noe feil. Feilen er noen lyse flekker som kommer å går oppe i vært hjørne.
Vis hele sitatet...
Kan du beskrive de lyse flekkene nærmere? Er det bakgrunnslyset som "lekker"? Forsvinner pixlene eller er de missfarget? Jeg ville tatt den hjem og levert den igjen hvis feilen fortsatt er der. Er det mer enn 6 måneder siden du kjøpte den?

Neste gang du reklamerer må du huske på følgende:
  1. Få skriftlig hvor lang tid de forventer avhjelpen skal bruke
  2. Be om lånegjenstand som er tilsvarende eller bedre
  3. Ta opp problemer umiddelbart, venting er håpløst

Hvis forventet tid er lengre enn en uke har du krav på lånegjenstand umiddelbart. Da krever du det, hvis de ikke gir deg et tilsvarende (med litt skjønn) produkt sender du epost og tar det videre til FTU den 14. dagen etter at du sendte eposten hvis de ikke stiller med låneprodukt før det.

Sitat av nomore Vis innlegg
Nå er det faktisk slik at trådstarter har akseptert den varen han fikk som lånegjenstand, og det er helt innenfor regelverket her. Du har rett i at han kanskje ikke hadde trengt å akseptere den, men nå gjorde han faktisk nettopp det.

Og slike saker går via forbrukertvistutvalget først, før du kan gå til tingretten.
Vis hele sitatet...
Ja, å frasi seg rettigheter er håpløst.

Du kan gå til tingretten for hva som helst, når som helst. Om de godtar saken er noe annet. Vanlig saksgang er FTU og deretter anke til tingretten, men det finnes unntak. Dessuten er FTU risikofritt, mens en dårlig sak i tingretten kan føre til at du må betale saksomkostninger.
Sist endret av xae8koo; 25. februar 2014 kl. 12:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Nå har han ikke fremmet krav om heving i utgangspunktet, og jeg tror ikke kunden uten videre vil få gjennom et krav om heving dersom verkstedet kan dokumentere utvidet feilsøk som (en) årsak til lang behandlingstid. 6 uker nok i utgangspunktet i en gråsone for heving på tidsbruk, spesielt når han har hatt låneprodukt.

TS: Hva er feilen du opplever? "Feilen er noen lyse flekker som kommer å går oppe i vært hjørne." er en rimelig vag beskrivelse. Har du bilder eller lignende av feilen? Jeg ville dokumentert feilen dersom den oppstod igjen og levert inn produktet på nytt sammen med dokumentasjon på feilen. Sørg da for å følge opp saken jevnlig og krev heving når tiden går over 4 uker.

Du stiller langt sterkere ved å dokumentere feil og krav og følge dem tett opp fra starten av.
Vis hele sitatet...
Når jeg ser filmer med mørke scener opplever jeg lysere punkter oppe i begge hjørnene. Dette er noe som kommer og går, kan jo si det sånn at jeg satsa jo på at dem bare skulle gi meg en ny en for den koster ikke mere en 3990 nå. Kan ikke skjønne at det kan lønne seg å sende den på ett verksted i det hele tatt.

Når det kommer til låne produkt kunne jeg kansje klaget men hadde ikke bry til å gjøre det.

Noe dokumentasjon la jeg Aldrig fremm for de lyse punktene kommer veldig ofte så hadde ikke regnet med at de skulle ha noen problemer med å se dem i og med at dem faktisk jobber som tv repratører.

Når jeg får tven tilbake å atter en gang ser de lyse punktene så går jeg bare ned med den igjen å ser om de virkelig gidder å sende den inn igjen. I såfall godtar jeg ikke den samme låne tven vist dere mener at jeg Jeg krav på en bedre en. Har vært ganske plagsomt å ha 1 hdmi utgang. Når man har appel tv, parabol,data maskin,å DVD spiller.
Sitat av Rosland Vis innlegg
Når jeg ser filmer med mørke scener opplever jeg lysere punkter oppe i begge hjørnene. Dette er noe som kommer og går, kan jo si det sånn at jeg satsa jo på at dem bare skulle gi meg en ny en for den koster ikke mere en 3990 nå. Kan ikke skjønne at det kan lønne seg å sende den på ett verksted i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Det høres umiddelbart ut som vanlig "clouding" og er i så fall ikke nødvendigvis en mangel ved produktet.

Google dette litt og sammenlign med problemene du opplever!