Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  137 26332
er hobby kokk og lager all mat selv, hater frossen pizza og annen ferdig kjøp mat... tenkte tanken her omdagen på å muligens starte en slik tråd, glemte det, men her er den!! lykke! har funnet mye spennanes, å blir å prøve ut flere oppskrifte, i skrivanes stund har æ alt for mange oppskrifte i hodet, da æ e en jeger og skyt en del av maten min selv, ryper and osv osv.... så det eneste æ klare å komme på i hode mitt nu, e oppskrift på "Taco krydder" den dritten du får i butikken e ikke en gang verdt pengan! lag din egen du får mye mer krydder for pengan og e du sånn som mæ som like sterk mat kan du regulere styrken skjøl,
har btw tilpassa oppskrifta til krydder du kjøpe i butikk, å ikke gror eller lage selv


3 ss chilipulver
2.5 ts tørket oregane
2 ss spisskummin
2 ss paprikapulver
2.5 ts hvitløkspulver
1.5-2 ss havsalt
2 ts cayennepepper

e krutt i den her oppskrifta så like du ikke så sterk taco bruk mindre krydder når du lage, 1 spiseskje e som regel nokk, ikke tilsett vann, kjøttdeig e utvanna så vannet den avgir e nokk til å dele krydderet

om noen har spørsmål på oppskrifte spørr gjerne, har mange personlige oppskrift bøker med oppskrifte man har lagret gjennom tiden, og lånt fra andre og tilpasset min egen gane...


kylling filet, ris, boks creme freshe, og karri pasta!! digg!
Sitat av dildo-jonny Vis innlegg
noen som har noen tips til å gjøre burgeren mere spenende til nå bruker jeg salat, tomat, agurk, løk, ketsjup, senep, dressing å ost noen tips til å gjøre den mere exotisk?
Vis hele sitatet...
Pleier bare å kjøre burger med stekt bacon, nachos (ostesmak) og salsa som erstatning for ketchup. Overraskende smakfullt!
Nachos!

En pose firstprice tortillachips UTEN ost.
Purre, en litt stor en cirka.
En pakke kyllingkjøttdeig (kan sikkert bruke vanlig kjøttdeig og, men jeg spiser kun kylling).
Tacokrydder
Ost

Og mer trenger man ikke.

Begynner bare å steke kjøttdeiget på den vanlige måten med krydder, men hell i litt mer vann enn angitt.
Så bygger du bare opp i en ildfast form på samme måte som lasagne egentlig. Kjøtt og purre - chips - kjøttdeig og purre - chips osv.

Ost på toppen og setter dette i ovnen ca 8 minutt på 200 grader om jeg ikke husker feil .

Så spiser man det bare med gaucamole, salsa og yoghurt (synes det er mye bedre enn rømme, men man velger selv!).

Pleier også å slenge i grønnsaker jeg har liggende rundt, en tomat for eksempel.

Veldig enkelt og veldig godt. Bare spis med en gang det har kommet ut av ovnen, slik at chipsen er myk og lett å spise.
Her er en liten vri på lasagne
Du trenger:
2 pakker bacon (anbefaler firstprise grunnet pris, like godt )
Valgfrie grønnsaker jeg har pleid å bruke:
purre
vårløk
paprika

Makaroni
Tomat saus
Alu folie
En liten aluminiums form

1. Start med å sette ovnen på 200c
2. Flett bacon på en ovn plate dekket i alu folie
3. Stek baconet når ovnen er varm nok
4. Kok makaronien
5. Når baconet er ferdig stekt deler du det i biter som passer i formen
6. Når makaronien er ferdig heler du av vannet og setter den til sides
7. Legg et lag bacon i bunnen av formen
8. Deretter tomat saus
9. Grønn saker
10. Makaroni
11. Gjenta 7-10 til du har fylt formen
12. Stekes i ovn til den ser ferdig ut
13. Nyyyyt :9
Sist endret av knivibaguet; 24. oktober 2012 kl. 00:17.
Akkurat spist en nydelig rett.

Kylling/kalkun-filet
Skjæres i biter og stekes sammen med paprika, sjampinjong, purre og løk.
Når det er ferdiog stekt, bruk rømme/creme fraish og Caj P's hvitløksgrilloje, og krydder etter egen smak.

Funker supert til stekte poteter/ris/pasta.

Har også salat ved siden av (tomat, gulrot, paprika, purre, selleri, løk, ruccola)
toppidrettsutøver
toffer125's Avatar
Skjer det noe mer med den kokkeboka det var snakk om eller ble det helt stopp?
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Sitat av Oatre Vis innlegg
Nachos ala Oatre

Du trenger:
400 g kjøttdeig/karbonadedeig
en pose nachos (slike runde)
Krydder (pizzakrydder, oregano, chilli om du vil)
Så mye ost du føler for, da dette er individuelt hvor man liker å ha f.eks på pizza
1 løk

Slik gjør du:
Ta fram en ildfast-form. Fyll bånnen med nachos.
Litt av kjøttdeigen over nachosen (stekt)
Så krydder og løk. Ost over
Så legger du nachos, så kjøttdeig.. Repeat til formen er full Viktig at siste lag er ost!!

Du må ha satt ovnen på 225 grader på forhånd. Stek på rist midt i ovnen.

Guacamole - Oatre's edition
Mix avocado (modnet).
Hell i noe olje, mix det sammen med opphakket fedd hvitløk.
(Det er iallefall sånn jeg liker det) Du må gjerne ha i tomat om du vil

Passer meget godt som kosemat med kjærsten, eller fordi du vil kose deg litt ekstra en lørdag eller fredagskveld
Nyt nachosen med Guacamole og rømme
Vis hele sitatet...
Denna skal jeg lage en dag!
Tenkte jeg skylle føye til at tacosaus er veldig godt å steke kjøtt i hvis man bare skal ha noe enkelt. Kylling, svin, kjøttdeig osv stekt i litt tacosaus og eventuelt litt fløte er en slager. Grillkrydder, paprikakrydder, pepper og salt må også til.

Husk at hot tacosasus er veldig sterk, hvis man ikke kjøper first price og lignende.
Spare ribs Rimelig enkelt og lage, men tar lit tid og smaker 1000 ganger bedre enn det tullet du får på butikken.

1,5L Coca cola
Timian, helst frisk men også tørr.
Salt Pepper
1,5 kg rå Svine ribbein med kjøtt.
Godt med BBQ saus

Del kjøttet opp i passende biter, jeg liker store gode "MANNEBEIN"
legg kjøttet lagvis i en kjele, hell over colaen og timian og kok hærligheten i ca 1t 30m.
Sil av colaen og ta kjøttet og vend det godt i BBQ saus lit salt og pepper sett det i ovnen på ca 90 grader i nok en og enhalv time.
Nå er det på tide og ta kjøttet ut pensle godt med mere BBQ saus og sett i ovnen på 210 grader grill til det får lit farge.
Så er det bare og spise og kose seg, det skal vel sies at det er ikke lov og spise dette med kniv og gaffel.

Mange vil nok mene dette er sløsing med cola, men trust me! det er verdt det!
Jeg liker også og variere lit på BBQ sausen og har i det siste laget med lit Jack Daniels BBQ saus. SWEET!
Sist endret av Mötley Crüe; 25. oktober 2012 kl. 15:35.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Digge kyllingvinger

En pakke med kyllingvinger eller klubber. (Prior)
Holiday Dip pulver
Nachochips (hvem som helst, bare de er god )
Boks med rømme
Maiskolber
Smør
Salt (best med fingersalt)

Først så tar du kyllingen og legger det i en ildfast form.
Så tar du og kutter maiskolbene til litt tykke sirkler. Så legger du alle kolbene i aluminiumsfolien med smør og salt på også tar du kantene på folien og samler de sammen på toppen av det hele slik at ingen av kolbene syntes. (du vil vel ikke ha noen tørre kolber? )
Så blander du rømmen og dippen
Sett ovnen på 200 grader også lar du kyllingen og kolbene bli så varme du vil. Jeg pleier å ta de ut når kyllingen begynner å boble

Alt passer sammen perfekt
Sist endret av HanDuck; 25. oktober 2012 kl. 16:04.
Sitat av toffer125 Vis innlegg
Skjer det noe mer med den kokkeboka det var snakk om eller ble det helt stopp?
Vis hele sitatet...
Takket være Google Docs, Word og Pages som ikke liker hverandre ble det mye møkk med å skrive den. Hadde skrevet ca. Halvparten men hele prosjektet ble skrinlagt pga. Jeg kun kunne ta den over til PDF fil, noe som utelukket ett crowdsourcing prosjekt.
Sitat av dildo-jonny Vis innlegg
RÅDYR I FLØTESAUS

1stk rådyr biff
1 kartong matfløte
1stk toro kjøtbuljong (terning)
litt sukker kulør
poteter

hiv potetene på kok å begyn å stek biffen i panna, mens potetene koker å biffen gjør seg klar i panna
rører du ut buljongen i fløten i et litermål sammen med sukkerkulør til den har fått en fin farge.
Når biffen er klar kan du hive sausen i panna å la den koke i noen min til den er passe tjukk
Vis hele sitatet...
Rådyr fløtesaus?
Trodde det var oppskriften på en saus som var vilt dyr..
Sitat av Claryn Vis innlegg
Rådyr fløtesaus?
Trodde det var oppskriften på en saus som var vilt dyr..
Vis hele sitatet...
er ikke sikker på om jeg skjønner spørsmålet ditt men rådyr er et vildt dyr ja et hjortedyr som slekter til elg, reinsdyr, hjort...
Det var bare en tørr vits, ikke noe spørsmål
Sitat av Cosmos Vis innlegg
Fin tråd, bare synd gastronomien forsvant etter første post hehe
Vis hele sitatet...
Typisk at det er ÈN jævel som snur tråden på hue x] Litt artig av og til men uansett utrolig frustrerende...
Deig:

1 ½ dl lunkent vann
¼ pk fersk gjær (hvis du ikke har fersk, ta tørrgjær, men ha litt mer i da)
1 ss olje
¼ ts salt ca
3 ½ dl hvetemel

Alt det andre og framgangsmåte:

Tilpass deigen om du trenger mer væske, mer mel ol.
Elt den og la den heve til den blir ca dobbelt så stor. Kjevle den så ut så den blir så tynn som mulig
Sleng på litt tomater eller tomatpurè og kjøttpålegg du har i kjøleskapet (f.eks fenalår, spekeskinke, salami, pepperoni ol.) Ta deretter på det du måtte ønske av grønnsaker(kan sløyfes) og tilslutt ost. Stek på 200 grader til den blir fin og gyllen. Enjoy
Enkel fiskemiddag av hva som var i kjøleskapet.

ca. 400g salmalaks
0.5 purreløk
4 stk mandelpoteter
2 stk gulerot
0.5dl matfløte
en skvett H-melk
1 stk hvitløksfedd
1ss meierismør

Legg fisken i en ildfast form, hakk grønnsaker og ha i formen. Hell over all væsken og strø over med salt og pepper, legg smøret på fisken. Stekes i ovnen på 175 grader i ca 30 min. Skulle ønske jeg la i fisken etter 20 min da jeg liker den akkurat på kanten til å være litt rå i midten, men den ble helt gjennomstekt.

Ypperlig mandagsmiddag på superkort tid.
Sist endret av hyd; 29. oktober 2012 kl. 18:32.
Terminal Arbeider
Radium93's Avatar
Mye bra her. Ble inspirert til å lage masse rart her. Er det bare å vente på å komme hjem fra jobb og lage mat.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Er ingen stor kokk så har dessverre ingen gode oppskrifter å dele, men det hender jeg får "ånden over meg" og hiver ut frua av kjøkkenet.
Som regel etter jeg har sittet sulten en stund og sett på "Man v. Food" på youtube.

Så det må bli mitt bidrag i denne tråden, litt inspirasjon:
(advarsel: ikke se dette med tom mage)

Link
Link

Ligger fulle episoder av dette tortur programmet på yt hvis du ønsker å pine deg selv. =)
Veldig enkel og god kyllingsaus. Mye bedre enn alt du kjøper i butikken.

Når du er ferdig med å steke kyllingfileten heller du oppi litt fløte, kanskje 2-3 dl, og litt soya saus. Vanskelig å si akkurat hvor mye siden man må smake seg fram, men kanskje 1-2 spiseskjeer(?). Latt det koke i 30 sek så er det ferdig.
Gårsdagens rett, hjemmelaget pølsegryte.

Ingredienser,

3 chilipølser fra Jens Eide, 340gram
1 boks hakkede tomater(kjøper italienske, noe du får kjøpt i de fleste butikker)
2 ss tomatpure
1 stk løk
2 fedd hvitløk
1 stk fersk chili, rød.
0.5 stk brokkoli
2 stk gulerot
2 dl eplejuice(evt eplemost)
1 stk terning kjøttbuljong(evt kjøttkraft om du er så heldig)
3ss olivenolje

Fremgangsmåte:

Kutt løk løken opp i fine små biter, knus 2 hvitløksfedd med kniven og skjær de fint. Rens chilien for frø og kutt den renskede chilien i fine små biter. stek løken i kjele med olivenoljen forsiktig til den blir gyllen/gul(ikke svidd), tilsett chilien og hvitløken og stek forsiktig i et par minutter til. Ta boksen med hakkede tomater og hell over sammen med 2ss tomatpure, eplejuicen/eplemosten, kjøttbuljong/kraft og bland inn gulerøttene som er hakket etter ønsket form. Kok i 30 minutter før man tilsetter brokkolien som små buketter, kok i 5 minutt og kutt pølsene i passe biter og la de trekke i kjelen på svak varme i 5-10 minutter til før alt er ferdig.

Serveres med hjemmelaget potetstappe, ris eller annet ønsket tilbehør.

Serverer 4 personer. Ypperlig som restemat da det gjerne smaker enda bedre dagen etter.
Noen som har god oppskrift på vårruller?
Kylling rett

Ta ønsket mengde av kyllingfilet.
Stek de hele eller i biter.
Mot slutten av steke tiden, hiv en hakket løk og litt hakket sopp oppi
Når kyllingen er ferdig stekt, hell over en liten kartong med matfløte. Og la det surre på medium varme i 1-2 minutt.

Utrolig mektig og enkelt å lage. Passer perfekt med ris til.

Har hørt at noen har paprika og mais oppi også, men det har jeg ikke testet, så kan ikke gi noe svar på om det funker.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Kyllingmiddag.
Kryddersmør:

Det du trenger er: 6 spiseskjeer med finhakket persille, 200g smør, 2 presset hvitløksfedd, aluminiums folie og salt og pepper.

Framgangsmåte: Rør smøret mykt og tilsett krydder og urter. Smak til med salt og pepper. Også lag en pølse av smøret på aluminiumsfolie, rull inn i folien og sett det i kjøleskapet.

Thousand Island Dressing:
Det du trenger: 250 gr majones, 2 ss tomatpure, 2ts warcestershiresaus, 2ts sukker, 1 hel boks rømme.

Framgangsmåte: Rør sammen ingrediensene og smak til med salt og pepper.

Kyllinghamburger:

Det du trenger: En hel pakke med kyllingkjøttdeig, 1 egg, 2 ts potetmel, pepper og 1/4 pakke baconcrisp.

Framgangsmåte: Knus baconcrisp til pulver. Legg kyllingkjøttdeigen i en bolle, tilsett 1 egg, 2 ts potetmel + pepper etter smak. Rør forsiktig sammen, form deigen til 4 like hamburgere, rull dem i den knuste baconcrispen. Stek hamburgeren i en stekepanne til den blir gyllenbrun.

Maiskolbe i ovnen:
Det du trenger: To hele maiskolber.

Framgangsmåte: Sett maisen i en ildfast form med kryddersmør og salt. Sett ovnen på 225 grader på grill i ti minutter.

Før servering: Kutt de to maiskolbene i to deler.

Kjøp hamburger brød på butikken. Lag salat til å ha ved siden av eller på burgeren.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Lenge siden jeg så noen skrive noe her, så BUMP!
Siden det etterlyses noe:
Smågris a la bamsefar.

Du trenger:
1 stykke gris, helst skinkesteik (bog går, men blir langt seigere)
Grønnsaker som kan stekes (valgfritt, men potet, gulrot, persillerot, pastinakk, sellerirot, kålrot, løk og paprika og/eller mild chili anbefales)
1 ss pepper, 1 ss salt 1-2 ts allehånde, rundt regna 10-20 nellikspiker, litt chillipulver, ev litt urter du liker, soyasaus, eddik.
Litt mel.
Sukkerkulør.

Stash du trenger:
En kniv, ei fjøl, en morter (strengt tatt ikke nødvendig, men da må du bruke kjipt ferdigmalt krydder), ei form som går i ovnen med ei rist i ("langpanne"), steketermometer, aluminiumsfolie,en kjel, ei sikt, en visp og et glass med lokk (type syltetøyglass).

Tid: den tida det tar (litt etter grisestykket), men regn med minst to timer. Ha litt potetgull og øl på lur til sultne gjester)

Putt alt tørt krydder og salt i morter, og støt livskiten ut av det. Det er lettere hvis saltet er grovt.
Ta av eventuell plastikk fra gris og tørk vekk all fuktighet med tørkepapir. Hvis det er "nett" på lar du det være på.
Hvis det er svor på grisen, si "hurra", feir med en øl og stikk noen hull i svoren. I hullene putter du nellikspiker.
Gi krydderet fra morteren inn i de delene som ikke har svor. Hvis du har tid kan kjøttet ligge noen timer sånn.

Sett ovnen på ca 200 grader. Putt rist i langpanne, legg gris på rist med svoren ned. Fyll på kokende vann så det akkurat går opp til svoren. Lag et tett lokk av aluminiumsfolie og sett i ovnen i en halv time.
Kutt grønnsaker som ikke er potet i store stykker, vask potet. Etter en halvtime tar du ut grisen og tar av foilen.
Ta ut nellikspiker fra svoren og snitt svoren på tvers. La eventuelt nett sitte på, men skjær gjennom de delene som går på langs (men ikke de på tvers). Snitt like bredt som du vil skjære skiver senere. Du skal snitte godt ned i fettet, men ikke ned i kjøttet (for dypt er bedre enn for grunt, men ikke skjær grisen i stykker). Tørk av svoren med et kjøkkenpapir, legg grønnsaker rundt grisen. Stikk inn et steketermometer i midten av kjøttet og sett den i ovnen med svoren opp.
Stek til temperaturen inni grisen er mellom 70 og 80 grader. (Gris av tvilsomt opphav stekes til 80, god norsk gris kan stekes mildere hvis du vil, men over 65 bør den være i alle fall).
Pass på at alt vannet under rista ikke fordamper (det begynner å lukte ganske svidd hvis det skjer).
Svoren vil ofte være sprø når grisen er ferdig, men hvis ikke sett på grillelement eller sterk overvarme og ha ovnsdøra litt på gløtt. Skjær av eventuelt "nett" før du gjør dette. Pass på så den ikke brenner seg.

Når grisen er ferdig stekt tar du ut grisen og legger den på ei fjøl. Grønnsakene legger du enten på et serveringsfat eller i ei ildfast form. I sistnevnte tilfelle tar du dem inn i ovnen igjen til du er ferdig med sausen.

Sil det som er under grisen i kjelen. Kok opp. Ta ca 3 ss mel i glasset og litt kaldt vann (nb, ikke varmt!). Visp inn litt og litt av melblandinga i sausen litt etter litt til den er så tykk som du vil ha den. Ta i sukkerkulør til den ikke lenger ser trist ut. Smak til med godsaker til du har en god saus, bruk ting som soyasaus, pepper, eddik, balsamico. Sennep og litt urter kan også være godt. Fløte er lov, men strengt tatt vil den være feit nok fra før. Hvis du skulle komme i skade for å gjøre den for salt, ta i litt øl.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Pitapizza

Ikke det som gir best ernæring, det billigste eller sunneste. Veldig grei se-på-film-mat.

Ingredienser:
Pitabrød
Peppes Pizza-pizzasaus
Smårettskinke
Ost

Sett ovnen på 225 grader.
Sleng pitabrødene på benken.
Sless utover pizzasausen på brødene.
Sprinkle skinka oppå sausen.
Dump ost oppå skinka.

Hvis ovnen er varm legger du pitapizzaene på et brett med bakepapir og putter i ovnen.
De er ferdige når osten er gyllenbrun.

Server gjerne med oregano og ketchup.
Tacopita

Godt og billig, men usunt :P

Ingrendiser:
Pitabrød
Toro tacogryte
Kylling kjøttdeig
Salat (hva en du føler av grønnsaker etc. du vil ha)
Ost
Rømme
Taco saus

Varm opp ovnen til riktig tempratur.
Lag tacogryta etter instruksjonene, det er her kylling kjøttdeigen kommer inn.
Kok den opp til du liker tykkelsen på den.
Imens du venter på at den skal koke opp kutt opp og gjør klar salaten og grønnsakene, riv opp osten.
Knips vann på pitabrødene for så å legge dem i ovnen, disse er ferdig når de har blåst seg opp/begynner og bli gyldene/brune.

Åpne pitabrødene og ha opp i deilig taco gryte med grønnsaker og annet tilbehør, spis og kos deg
▼ ... over en måned senere ... ▼
ostikker med en vri

Du trenger:
et godt brød,
ketchup/grillsaus,
ost,
mais,
løk,
selerirot.
grillkrydder.

Sett ovnen på ca 200 grader.
skjær noen skiver, her kan du velge om du vil ha ketchupen på bånn eller til slutt.
skjær et lag med ost å legg oppå, så tar du litt mais og litt oppkappa løk, riv litt selerirot oppå (jeg liker det med mye)
legg på ett eller flere lag med ost,
finn fram grillkrydderet, jeg liker å bruke dollys pizzakrydder og hindu grillkrydder.(avogtil litt hindu pizzakrydder og)
dryss på ønsket mengde krydder.
sett de i steikeovnen i ca 10-15 min, spørs litt hvor du setter de.

Nå skal du ha fått noen fantastiske ostikker

Pizza ala losjien!

Du trenger:
Tine eller peppes ferdig deig,
pizza saus etter eget ønske,
sellerirot,
ost,
mais,
tomater,
biff,
kjøttdeig,
peppes rømmedressing,

Rull ut bunnen å sett ovnen på 225 grader,
steik kjøttdeigen og biffen,
kutt biffen i små biter,
ha på saus på bunnen,
legg på kjøttdeig og biff,
strø på litt mais etter ønsket mengde,
rasp seleriroten å ha den på,
kutt opp tomatene å legg de på,
strø på ønsket mengde ost,
sett pizzaen midt i ovnen i 10-15 min.
Ta fram cola/øl,
ta på rømmedressing og evt noe krydder,
NYT!
er det lov å lute på noe her? i militæret hadde vi en gang Biff i tortilla, med salat. Båe salat og biffen (ikke strimlet) var lagt inni tortillaen. litt vanskelig å forklare, men om noen har smakt det, kan du gi meg en guide?
Sitat av kjerstin Vis innlegg
er det lov å lute på noe her? i militæret hadde vi en gang Biff i tortilla, med salat. Båe salat og biffen (ikke strimlet) var lagt inni tortillaen. litt vanskelig å forklare, men om noen har smakt det, kan du gi meg en guide?
Vis hele sitatet...
Ingredienser

Antall porsjoner: 4

4 tortillalefser
2 skiver entrecôte à ca. 250 g
80 - 100 g blåskimmelost
Olje
Salt og kvernet pepper

Mangosalsa

1 mango
2 grillede røde paprikaer
1 / 2 avokado
1 lime
2 ss hakket frisk koriander, kan sløyfes
2 ss olivenolje
Salt og kvernet pepper


Fremgangsmåte

Mangosalsa Skjær mango, avokado og paprika i små terninger. Bland det sammen med olivenolje og koriander, smak til med salt, pepper og limesaft.

Gni biffene inn med litt olje og krydre med salt og pepper. Grill biffene.

Varm tortillaen på grillen og topp dem med salsa, skiver av biff og smuldret blåskimmelost.

Tips Entrecôte kan erstattes med annet mørt biffkjøtt, eller kyllingfilet. Blåskimmelost kan byttes ut med moden brie eller camembert.
Learning by doing
Undef's Avatar
Verdens enkleste grøt (10-20min)

Du trenger:
Margarin, hvetemel og melk + kanel, sukker og smør


1. Smelt noe smør i en kjele.
2. Tilsett noe hvetemel sånn at margarinen blir en klump av mel og margarin.
3. bruk en visp som blander godt og tilsett melk i små mengder.
4. rør hele tiden og når blandingen blir tykk, tilsetter du enda mer melk (gjøres 1 eller 2 ganger)
Edit: 5. Ta det i en skål.
6. du trenger bare å tilsette noe smør, kanel og sukker og du kan spise deg mett samtidig som det koster deg lite tid.
Sist endret av Undef; 22. juli 2013 kl. 13:57.
Sitat av Undef Vis innlegg
Verdens enkleste grøt (10-20min)

Du trenger:
Margarin, hvetemel og melk + kanel, sukker og smør


1. Smelt noe smør i en kjele.
2. Tilsett noe hvetemel sånn at margarinen blir en klump av mel og margarin.
3. bruk en visp som blander godt og tilsett melk i små mengder.
4. rør hele tiden og når blandingen blir tykk, tilsetter du enda mer melk (gjøres 1 eller 2 ganger)
Edit: 5. Ta det i en skål.
6. du trenger bare å tilsette noe smør, kanel og sukker og du kan spise deg mett samtidig som det koster deg lite tid.
Vis hele sitatet...
Haha, hadde vært spennende å vite næringsinnholdet i noe sånt.
Kjapp bernaise
Dette trenger du:
3-4 eggeplommer
Litt hvitvin/hvitvinseddik/estragoneddik
estragon
sjalottløk
150g smør
salt
pepper


Start med å smelte smør, fres opp sjalloten. Hell oppi eddiken(vist du bruker enten vanlig eddik(med vanlig eddik trenger du litt pressa sitron i og for syren) eller estragoneddik legger du til hvitvin) tillsett litt estragon. Reduser dette. Ta oppi egga, visp som faen, ta av plata(etter egget er tillsatt kan du ikke gå over 60 grader) smak til med salt pepper evt mer estragon og evt litt worchester.
Sist endret av Dantie; 22. juli 2013 kl. 14:56.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
toppidrettsutøver
toffer125's Avatar
Rask og supergod pastasaus!

Ingredienser:
1 pk. Go Green Salsa Mediterranean, denne.
1 pk. kjøttdeig
1 pk. kjøttpølser
Pasta, fusilli syns jeg passer best
Salt og pepper

Fremgangsmåte:
1: Sett på pastaen til koking
2: Brun kjøttdeigen
3: Ha i sausen og pølsene
4: Smak til med salt og pepper
5: Server med pasta

Dette anbefales på det sterkeste. Jeg var selv litt skeptisk første gangen jeg skulle prøve det, men det var faktisk utrolig godt! Hvis du er alene om å lage det, er det bare å kaste restene i fryseren og varme det opp ved en senere anledning.
Lag det og skriv hva du syns!
Noen her som vet om kylling og Pommes frites smaker godt med Rødvinssaus?

Rødvinssaus er den eneste sausen jeg har i skapet, kunne jo laget hjemmelagd bernaise saus men har ikke ingredienser til det..

Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Sitat av pbc Vis innlegg
Noen her som vet om kylling og Pommes frites smaker godt med Rødvinssaus?

Rødvinssaus er den eneste sausen jeg har i skapet, kunne jo laget hjemmelagd bernaise saus men har ikke ingredienser til det..

Vis hele sitatet...
Det er jo bare å prøve. Jeg hadde ihvertfall lagd bernaise saus, men du har ikke ingrediensene. Spør naboen om han har en pose med pulver-bernaise eller ingrediense til å lage
Sist endret av HanDuck; 27. november 2013 kl. 19:55.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
driver å skrur sammen denne retten akkurat nå,enkel mat som nesten lager seg selv


Til 4 trenger du omtrent:

Bolognesesaus
500 gram kjøttdeig eller karbonadedeig
100 gram bacon eller pancetta, i terninger/biter
1 løk, finhakket
2 gulrøtter, i terninger
2 stilker stangselleri, i terninger
2 fedd hvitløk, finhakket
2 bokser hermetiske tomater, hakkede
5-6 soltørkede tomater, i biter
1 buljongterning (oksekraft) eller 1,5-2 ss kalve- eller oksefond
eventuelt 2-3 dl vann
1 dl hvitvin eller rødvin
1-2 laurbærblad
timian, frisk eller tørket
oregano, frisk eller tørket
salt og pepper
Tilbehør
spaghetti eller annen pasta etter behag
parmesan, mozzarella eller annen ost
2-3 ss pinjekjerner, ristet
friske krydderurter til pynt.


Ha olje i en gryte og fres pancetta/bacon, løk, hvitløk, gulrøtter og stangselleri et par minutter. Tilsett hermetiske tomater, soltørkede tomater, krydderurter, hvitvin og buljongterning/fond.

Mens grønnsaksblandingen står og putrer steker du kjøttet i en stekepanne og har oppi gryta.

Bolognese blir best om den får stå og putre lenge, en times tid, eller enda mere – under lokk. Da må du underveis spe sausen med ca 2-3 dl vann/kraft. På en travel ettermiddag dropper jeg ofte ekstra væske og langtidskokingen og serverer den når alt er klart.

Kok pasta etter anvisningen på pakken. Anrett pastaen på en tallerken og ha bolognesesausen over. Dryss over ost, friske krydderurter og eventuelt noen ristede pinjekjerner. Serveres slik den er eller med godt brød, for eksempel speltfoccacia.