Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1682
Hei freak`s.

Jeg er på russebuss og rett før første rulling skulle vi rydde bort litt av utstyret vi hadde brukt. Det var blant annet planker med spiker og jeg klarte å få spikern på innersiden av leggen. Ble ikke noe dypt sår, eller jeg sjekket det egentlig ikke før dagen etter. Jeg vet at dette egentlig kan føre med seg litt av hvert og jeg lurte på om jeg bør oppsøke lege pga denne lille situasjonen eller om jeg bare bør holde et ekstra godt øye med det?

Takker for svar og innspill!

Essi
Var spikeren rusten eller på annen måte skitten med jord etc? Vet at du sannsynligvis ikke sjekket, men who knows?
Sist endret av Drachir; 29. april 2011 kl. 00:27.
rens såret jevnlig, og ta på et plaster, om det ikke har grodd etter en uke ville jeg oppsøkt lege
Trådstarter
Sitat av Drachir Vis innlegg
Var spikeren rusten?
Vis hele sitatet...
Vet nå i ettertid at jeg egentlig burde sjekket det nøyere. Ettersom jeg husker var ikke spikeren rusten men er ikke 100% sikker og jeg får nok ikke sjekket det nå...
Infeksjon->streptokokker->lege->amputasjon. Eventuelt stokk om og velg vekk. Kanskje ->stivkrampevaksine skulle vært med. Bare synser.-
En stivkrampe vaksine er gyldig i 5 år eller mer mener jeg å huske, men stikk på ei legevakt og finn ut når du fikk den sist. Er ikke verre enn at du får en ny en. Blodforgiftning er noe du IKKe vil ha. Så ja, stikk på legevakta og sjekk.
Det er IKKE verdt å gamble med. Spiller ingen rolle om den er rusten eller ei.
Vel, du er rundt 18, og har da dekning med tetanus (stivkrampe). Risikoen er en infeksjon, men bare følg med på det om det blir betent, så går det nok bra.


Sitat av NHI
Booster gis til voksne for å opprettholde motstandskraft mot sykdommen. Alle anbefales å gjøre dette hvert 10. år, men det er bare vanlig å gjøre det i forbindelse med at en opplever sårskader hvor det er mistanke om at sårene kan være forurenset
Vis hele sitatet...
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Spiller ingen rolle om den er rusten eller ei.
Vis hele sitatet...
Er den rusten er det større sjanse for at den er "skitten" logisk nok.
Sist endret av Drachir; 29. april 2011 kl. 00:36.
Trådstarter
For å være helt sikker tror jeg at jeg bare stikker bort på legekontoret en tur og tar en prat med fastlegen. Ganske utrolig hvordan spikere, torner osv kan ødelegge kroppen... Har ikke pyrisept (eller hva det heter) hjemme eller finner den ikke nå så får kjøpe en ny i morgen.
russeløsningen er jo og teipe fast en bit med papir soaked i vodka som rens og la livet gå som det går.
ser folk nevner "rustne" spikere, men viste du at det er den som er fabrikkny som er giftigst :P ?
Jess, hovedrisikoen med rusten spiker er ikke rusten i seg selv.
Grunnen til at å stikke seg på rusten spiker forbindes med trasige greier som tetanus (stivkrampe) er fordi rustne jernobjekter ofte befinner seg utendørs, gjerne på bakken, i miljøer hvor den anaerobe bakterien som forårsaker slikt, (clostridium tetani) trives. Det finnes derfor et samsvar mellom å stikke seg selv på rustne objekter og stivkrampe, men dette skyldes ikke rusten.

Hvis du fortsatt er innenfor vaksinebeskyttelse som Drachir nevner skal ikke dette være noe stress. Om ikke ville jeg fornyet vaksinering for å være på den sikre siden.

Ellers, behandle skaden som et hvilket som helst annet sår. Vask/rens, dekk til med ren bandasje. Skift daglig til å begynne med, kan trappe ned over tid. Observer såret for infeksjonstegn (røde sårkanter, puss, varmefølelse, smerte, dårlig lukt) og la kroppen gjøre jobben sin. Hvis såret virker infisert, besøk ze fast doctor.