Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1301
Jeg har anskaffet en gammal mac, en som forsvaret egentlig skulle kaste så det var bare for meg å plukke med meg.

Som tittelen sier så er jeg helt ny med mac. Og siden den har tilhørt forsvaret så har jeg ikke adminrettigheter. Bare gjest. Så jeg har noen spørsmål.

Hvordan formaterer jeg den?
Ser for meg at dette kan bli problematisk, siden jeg verken har operativsystem cd'en eller noe annet, og jeg bare er gjeste bruker

Hvordan er det med drivere osv? Hvor finner jeg? Hvordan finner jeg ut hvilke drivere jeg må ha?

Er det mulig å laste ned operativsystem, lagre det på ekstern HDD, og innstalere rett fra den?

Operativsystemet jeg har er visstnok OS X Panther eller no. Er ikke sikker. Har som sagt _null_ peiling på mac.

Blir evig takknemlig for hjelp
Sist endret av Yutao; 4. desember 2009 kl. 22:05.
Sitat av Lycan Vis innlegg
Jeg har anskaffet en gammal mac, en som forsvaret egentlig skulle kaste så det var bare for meg å plukke med meg.
...
Vis hele sitatet...
Det er ikke slik Forsvaret vanligvis avhender gammelt IT-utstyr. Så her har du vært heldig, eller noe sånt.

Hva slags Mac er det? Det er jo en god start for å kunne hjelpe deg videre.
傻瓜
Yutao's Avatar
Trådstarter
Jeg er innom der for å bygge noe veggelement, og i "hangaren" der vi holder til står det masser av gamle pcer, forsterkere, tver og masse annen dritt de skulle kaste. En av de som jobber der sa det skulle kastes, så det var bare å plukke med seg om vi ville. tok med meg to pc skjermer som funker helt fint, en mac, og en forsterker. Men uansett...

Som sagt så er jeg helt blank på mac, men det står værtfall eMac på fronten. Sier det noe?
Sitat av Lycan Vis innlegg
...
Som sagt så er jeg helt blank på mac, men det står værtfall eMac på fronten. Sier det noe?
Vis hele sitatet...
En slik?

http://en.wikipedia.org/wiki/EMac
傻瓜
Yutao's Avatar
Trådstarter
Jepp. En sånn ja.
Det enkleste er å installere systemet på nytt fra en "live dvd" på usb. (Guide)

Hvis du bare vil fjerne passordet, må du først finne ut hvilken versjon av mac operativsystemet du har...

trykk på eplet helt øverst i venstre hjørnet, og velg "About this mac"
Sist endret av Turbolego; 4. desember 2009 kl. 23:53.
EMacen har vel ikke mulighet til å boote fra USB, bare FireWire 400, AFAIK.
Da er nok CD den enkleste.
Sist endret av Frenor; 4. desember 2009 kl. 23:57.
Whops, det er sant... den har ikkje cd-rom, nei... takk Frenor
Lycan, funker cd-rommen da?
Hvis ikkje, må du bruke firewire uansett.
傻瓜
Yutao's Avatar
Trådstarter
Har versjon 10.3.9
CD-romen åpner seg værtfall. Men tro det eller ei..jeg aner ikke hvordan jeg åpner den, annet enn å holde inne musknappen mens maskina starter opp

virker som jeg må være admin eller no for å bruke cd romen
fant "cd rom og dvd" inne på systemvalg, men den er grå og jeg får ikke til å trykke på det
Sitat av Lycan Vis innlegg
Har versjon 10.3.9
CD-romen åpner seg værtfall. Men tro det eller ei..jeg aner ikke hvordan jeg åpner den, annet enn å holde inne musknappen mens maskina starter opp
Vis hele sitatet...
Her har du en guide på hvordan du åpner CD-rom

Kan hende denne fiksen funker: How to reset your OS X password without an OS X CD?
Sist endret av Turbolego; 5. desember 2009 kl. 01:17.
傻瓜
Yutao's Avatar
Trådstarter
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Det funka! Tusen takk!

men har nå et nytt problem...komme meg på nett

nevermind. fikk fiksa det. mitt første innlegg med min "nye" mac

Ok. nå sliter jeg hardt med å innstalere ting på mac'en. Så jeg vil rett og slett bare formatere hele greia, så jeg får starta på nytt.

Så hvordan gjør jeg det og hvordan finner jeg ut hvilke drivere som skal til?
Og får jeg innstallert operativsystem fra ekstern harddisk siden jeg ikke får åpne den jævla cd-rom'en? Nei, Turbolego, den guiden du linka til var ikke riktig guide
Unnskyld at jeg spør, men ligger det dokumenter fra forsvaret på mac'en?
傻瓜
Yutao's Avatar
Trådstarter
nei. var bare selve maskina
Du trenger ingen drivere, alt skal være innebygd i OS X, så lenge du ikke skal bruke noen eksterne komponenter som firefwire lydkort eller noe..
Et lite PS bare - vær obs på at det er en ganske gammel modell det der (eMac'ene ble vel produsert i 2002-2006), men kan sikkert være kjekk å bruke som en ekstramaskin, for å teste OSX og sånt, bare du husker på at alt vil gå litt treigere på den