Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  60 17288
Hey, har et prosjekt på gang, og håper på litt kjapp feedback her nå: Er det noen som vet om noen "mørke" steder i oslo? Type tomme industrianlegg, bunkere, tunnellsystemer et.c. Tenk fete locations for f.ex. en mørk sci-fi film. Skikkelig klassisk infiltrasjon/urban exploration for å si det rett ut. Det er nok ikke aktuelt å brekke seg gjennom vegger, kappe låser eller den slags, vi har litt dårlig tid, og jeg vet ikke helt hvor drøye ting prosjektets andre deltaker vil være med på, men han likte selve ideen.
Better than thou.
Området Akerselva har du flere gamle fabrikker og shit som står tomme. Ellers finnes det fortsatt tyskerbunkerser.

Nyskjerrigheten selv jeg nå. Snakkes?
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
hehe, i bunn og grunn må vi ha endel bilder i løpet av morgendagen, så det blir vanskelig å få til så mye samarbeide i denne omgang antar jeg, men takk for tipset, og jeg er hypp som faan på denne typen greier generelt, så jeg er klar for videre prosjekter framover

Har du noen helt konkrete steder du vil foreslå? tyskerbunkere er fett, men er det noen av dem her midt nede i byen? Send gjerne evt ting du vil holde hemmelig på PM Er grisetakknemlig for all info!
Better than thou.
Er noe å finne på Makrelbekken ihvertfall (linje 2, etter Smestad). Området amerikanske myndigheter vil bygge ny ambassade på bla. Jeg tror nesten det enkleste er å høre med kids. 10-åringer vet om absolutt alle sånne ting.
Jeg er også interessert i å bli med på denne type ting... Send PM.

Var en tur i Fredrisktad i helga... Gikk igjennom en skog i fylla sammen med noen andre da vi plutselig passerte "djevelgrotta" eller hva den nå het... Det skal være mulig å gå igjennom der, det er mørkt som hell, men tråkker du feil detter man ned i hull som er like store som kumlokk.. (nedover altså)

De jeg gikk sammen med fortalte at det pleide å være tilholdssted for satanister i området...
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Som tatt opp i en annen tråd: Det finnes 2 mer eller mindre lettilgjengelige nedlagt tbanestasjoner i Oslo; Valkyrie plass (ca 200 meter øst før Majorstua), men risikoen her er at den er opplyst av TVNorges enorme reklamebanner som de har besudlet veggene med. Ellers har du gamle Volvat stasjon, som ligger langs linje 2 vestover... Kan evt. komme tilbake med mer info om nøyaktig hvor denne ligger.
bakkus: har du gidda å gjøre det? hørtes spennende ut!
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Aight: Ifølge boka jeg har nå er Volvat første stasjon på Røabanen (linje 2) fra Majorstua i Vestgående retning. Altså inne i den aller første tunellen mellom Majorstua og Borgen.
Veit desverre ikke hvor langt inn den ligger...
Vet om to bunkere her i Sarpsborg. Har vært i den ene, i første rom da jeg var liten.
Og vet eksakt hvor begge ligger.
Andre steder i Sarpsborg er jo Greåker fort, som jeg har mistanke om at noen skal sprenge(eller lignende) opp det avstengte dørene.
Virker som en del her er interresert i en liten utflukt..
Prøver å danne en gruppe å jobbe sammen med på denne tråden her
...bare for å nevne det...

Forresten.. Denne djevelgrotta i Fredrikstad. Hvor ligger den?
One of the good guys
2rs1's Avatar
Sitat av Dr.Gruff
Virker som en del her er interresert i en liten utflukt..
Prøver å danne en gruppe å jobbe sammen med på denne tråden her
...bare for å nevne det...

Forresten.. Denne djevelgrotta i Fredrikstad. Hvor ligger den?
Vis hele sitatet...
Aldri hørt uttrykket djevelgrotta blitt brukt før, men vet at det har vært en del satanistaktivet ute på sellebakk. Er en meget spennende grotte som ligger helt i enden av FMV området også, ikke helt sikker på hva den ble brukt til, men de store metalldørene er det noen som har åpnet, så det er bare til å spasere rett inn. Grotta er sinnsykt stor og du kommer et godt stykke inn i fjellet. Veien deler seg etter et stykke og den vegen vi tok stoppet etter et par hundre meter. I tillegg så har du hattehølene som kan være litt spennende å klatre i og utforske
Sitat av Maddy
Aldri hørt uttrykket djevelgrotta blitt brukt før, men vet at det har vært en del satanistaktivet ute på sellebakk. Er en meget spennende grotte som ligger helt i enden av FMV området også, ikke helt sikker på hva den ble brukt til, men de store metalldørene er det noen som har åpnet, så det er bare til å spasere rett inn. Grotta er sinnsykt stor og du kommer et godt stykke inn i fjellet. Veien deler seg etter et stykke og den vegen vi tok stoppet etter et par hundre meter. I tillegg så har du hattehølene som kan være litt spennende å klatre i og utforske
Vis hele sitatet...
Har sjekket opp nå, det er ikke djevelgrotta, men "satanhula" som er navnet.

Det er den som ligger midt inne i skogen ved FMV. Er visstnok farlig å gå feil der inne da men kan forsvinne ned i hull i bakken... Var visstnok en periode disse sataniste brukte denne hula som tilholdssted... Det er visst mulig å gå rett igjennom fjellet der hvis man velger riktig vei.
One of the good guys
2rs1's Avatar
Sitat av mortimer
Har sjekket opp nå, det er ikke djevelgrotta, men "satanhula" som er navnet.

Det er den som ligger midt inne i skogen ved FMV. Er visstnok farlig å gå feil der inne da men kan forsvinne ned i hull i bakken... Var visstnok en periode disse sataniste brukte denne hula som tilholdssted... Det er visst mulig å gå rett igjennom fjellet der hvis man velger riktig vei.
Vis hele sitatet...
Da er det samme grotte vi snakker om. Den ble tydeligvis lagd i sammenheng med noe på fmv, men har bare stått etter. Ganske creepy når du kommer litt inni der. Jeg har tydeligvis ikke vært langt nok inn, hull og sånt til å falle ned i kunne jeg aldri tenkt meg at var der. Grotta er faktisk så svær at det godt kan være tenkt som en tunell av noe slag.

Har kjørt inn med bil en gang, da kom vi ikke så veldig langt, siden det lå så mye søppel og drit som sperra veien. Fjernlysa gjorde derrimot susen

Men hele området er privateid (værste eiendom eller noe), så se opp for vakter. Har blitt kastet vekk en gang før.

[edit] sorry for offtopic
Sist endret av 2rs1; 9. november 2005 kl. 12:41.
Sitat av Maddy
Da er det samme grotte vi snakker om. Den ble tydeligvis lagd i sammenheng med noe på fmv, men har bare stått etter. Ganske creepy når du kommer litt inni der. Jeg har tydeligvis ikke vært langt nok inn, hull og sånt til å falle ned i kunne jeg aldri tenkt meg at var der. Grotta er faktisk så svær at det godt kan være tenkt som en tunell av noe slag.

Har kjørt inn med bil en gang, da kom vi ikke så veldig langt, siden det lå så mye søppel og drit som sperra veien. Fjernlysa gjorde derrimot susen

Men hele området er privateid (værste eiendom eller noe), så se opp for vakter. Har blitt kastet vekk en gang før.

[edit] sorry for offtopic
Vis hele sitatet...
Er dette ute på FMV ute på Kråkerøy el? Hvor på området er dette da?

G.
Har en noen faktisk noen bunkere her oppi nord og, oppi "Selforslia" som det heter ett pittelite fjell eller hva jeg skal kalle det.Menne der har vi en plass oppi der sånn langt opp for oss med data kondis som kalles bunkersletta, Skulle visst ha funnet miner der etter 80 tallet.Ganske nifst der egentlig.

Så ikke topic ordentlig, så viss du kommer til mo så har du ett tips iaffal. =p
Sitat av stealth
Er dette ute på FMV ute på Kråkerøy el? Hvor på området er dette da?

G.
Vis hele sitatet...
Er der ja
jeg bor jo i gangavstand fra fmv..

Kunne tenke meg å ta en liten titt engang, man har blitt kasta vekk av vakter før..*nattoppdrag*
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
Eyh, som trådstarter vil jeg gjerne minne om at tråden heter "...blablabla...i OSLO"... og sarpsborg er vel ikke i oslo, såvidt jeg har fått med meg?
Ikke fredrikstad heller Men skjønner hva du mener.
Sitat av atomet
Eyh, som trådstarter vil jeg gjerne minne om at tråden heter "...blablabla...i OSLO"... og sarpsborg er vel ikke i oslo, såvidt jeg har fått med meg?
Vis hele sitatet...
WHA!!!! Er ikke Sarpsborg i Oslo??
Se litt globalt på det da pus, det er jo bare en liten svipptur.. Mo, Trondheim, Finnmark osv osv.. el Tokyo, Paris osv.. DET er ikke i Oslo..
Vi som holder til på østlandet må da kunne utveksle informasjon, og ikke være SÅ pin-point at vi skal ha KUN Egertorget vel??

G.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Det er et avstengt bomberom under Youngstorget. Det ble holdt en konsert der på midten av 90 tallet så det skal være mulig å komme seg inn, men jeg aner ikke hvor eller hvordan.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kan jeg få anbefale Pilestredet 30b? En stor, tom bygård som huser Nord-Europas største levende organisme. Husk for all del gassmaske, ettersom gassene denne soppen utsondrer er skadelige. Gassmasker er å få lånt i nabogården.
det er ikke strøm i 3rd-railen på natta etter at t-banen har sluttet å gå
▼ ... noen uker senere ... ▼
Slim Pickens, hva sopp er dette?
Sitat av White Duke
Slim Pickens, hva sopp er dette?
Vis hele sitatet...
Blitz-zopp.....

Vokser forøvrig i samme bygget som Edward Munch ble født, bare i en annen oppgang.

edit: Den er forresten ganske gjennomsyra av rusgift, så den kan sikkert røykes...
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Slim Pickens
Kan jeg få anbefale Pilestredet 30b? En stor, tom bygård som huser Nord-Europas største levende organisme. Husk for all del gassmaske, ettersom gassene denne soppen utsondrer er skadelige. Gassmasker er å få lånt i nabogården.
Vis hele sitatet...
Nope, ikke hvis du vil ha noen som faktisk funker.
Hold deg unna pilestredet. Det er FARLIG! Det er en grunn til at ikke en gang blitzerne gidder å gå inn dit. Skal ikke mye til før du går rett gjennom gulvet.
Sist noen var der inne var for 5-6 år siden da en gjeng japanske forskere var å så på kjempesoppen.


Var forresten i frognerbadet fredagsnatten. Herlig å forsfriskende
Bob Sacamano
John B's Avatar
Hmm, hvordan skal man klare komme seg inn på Volvat stasjon? Det er en nedgang rett ved veien opp mot Smedstad, men den er jo låst hardt ;p For meg virker det nesten som om den må sprenges opp. Er det ikke vanlig prosedyre å sementere igjen slike nedganger?
Kan jeg kanskje anbefale gruvene ved songsvann? Husker ikke helt hvor store de var (sikkert 14 år siden jeg var der sist) men kan huske jeg ble mektig imponert den gang..

" Gruva gjerdet inn, men porten er åpen. Det er flere hull innenfor gjerdet som man kan falle ned i. PASS PÅ BARNA.

Det er vanligvis litt vann helt innerst i gruva. Det er ikke anbefalt å gå inn, men man kan få et utrolig flott syn hvis man kryper nesten helt ned til vannflaten og lyser ned i vannet – spesiellt hvis det er helt mørkt ute. Cachen er på innsidet av gjerdet, men ikke inne i selve gruven. Ta med lommelykt hvis du har tenkt deg inn i gruven."

geocaching.com
Vis hele sitatet...
Du har også mange andre nedlagte gruver i nordmarka.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Fredrikstad er bare en times kjøring, eller 30min med tog. Så vis du er virkelig "into" exploring, så tar du deg tid.
FMV var et gammel skipsverft, men dessverre driver de og bygger ny stadion der nå (FFK). Hadde vært morsomt og vært inne i de store hallene, og ikke minst tørrdokkene.

Jeg nord for Trara i den parken, skal det være en gammel bunker, husker ikke hvor den ligger eksakt. Det er også et tillfluktsrom i Fredrikstad Brua, bor like ved... ganske creepy egentlig.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei, hold denna tråden oppe a, elsker sånne ting! Gjerne mer akkurate plasser om hvor ting er osv.
Hvis gamle lange gruver frister så er det jo endel av disse på Fen i Telemark. 20-30 min med buss fra Skien. De fleste er sperret og låst men jeg har bodd der i noen år og funnet flere veier inn. Må ta ned lys, hjelm og klatretau. Det er kilometervis med veier inne i fjellet så legg igjenn spor for tilbaketuren.
I gamlebyen i Fredrikstad er det en slags gang under hele gamlebyen, Den er liksom gjemt under en bro så man kan gå langt inn.. Tror gangen er fra 1800-tallet engang (til og gjemme seg i når det er krig osv.) så jeg anbefaler ikke og gå inn siden den er såpass gammel..
Sitat av Iceman Twix
I gamlebyen i Fredrikstad er det en slags gang under hele gamlebyen, Den er liksom gjemt under en bro så man kan gå langt inn.. Tror gangen er fra 1800-tallet engang (til og gjemme seg i når det er krig osv.) så jeg anbefaler ikke og gå inn siden den er såpass gammel..
Vis hele sitatet...
Er det ikke på grunn av at den er så gammel at man SKAL gå inn da? hehe... Hvis det hadde vært farlig å gå inn der, så hadde den mest sansynlig vært avsperret
Jeg var en tur i olso i dag, blablablabla.. poenget er : Før jeg dro til oslo satt jeg og leste på denne tråden her. så når jeg dro mot oslo var øya mine på vakt.. den bomringen som ligger tettest oslo(ved havna, husker ikke hva det heter der, der hvor det er sånn cafe og shit. der er det en bomring. etter at jeg hadde pasert denne bomringen så jeg en del på fjellert. så jeg så en del "firkanta murhull(?!)" i fjellet og etter det så jeg en del sånne små "jærn dører". håper dere skjønner hva jeg mener ?. ihværtfall det er en del sånne små jærndører som sikkert fører innover i fjeller ( like ved den sjøsskolen eller noe)

På vei hjem kjørte jeg forbi tusenfryd, der så jeg et veldig gammelt hus, og masse jernbane stuff og sånn det ser veldig spennende ut.

og en ting til. sånne steder som der Fks Holy riders holder til. er det noen som har vært inne i slike steder ?
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Sitat av h0w
På vei hjem kjørte jeg forbi tusenfryd, der så jeg et veldig gammelt hus, og masse jernbane stuff og sånn det ser veldig spennende ut.
Vis hele sitatet...
Det du har funnet her er Lokaltrafikkhistorisk Forenings nye museum som er under oppbygning: http://trikk.no/museum/ves.html.
Spennende om man er intressert i gamle trikker og tbanevogner (Trevogner fra Holmekolbanene og slikt), men mindre intressant om man vil finne på faenskap.
åja faen xD hehe, tenkte ikke over at det kunne være noe sånn jeg. men tusen takk for svar

men hva med de jern dørene a `?
Hvis du kom innover mosseveien mot oslo tenker jeg det var dører inn til drivstofftankene som ligger inne i fjellet til ekebergåsen.
Ja, det høres riktig ut men jeg lurer på en ting. ganske noobis=D men hvordan starter man et nytt emmne :S `?
sagene bad spark opp den hvite døra med sånt gitter glass (gitter inne i glasset)
har gjort det flere ganger det er skummelt der
men IKKE bli tatt da blir det anmelelse har sjett med meg
▼ ... over en uke senere ... ▼
hei, jeg er journalist i lørdagsmagasinet til dagens næringsliv, og har lyst til å skrive om urban exploring (ue). er det noen som vet om noe norsk miljø som holder på med dette, eller om noen norske nettsteder som handler om ue? jeg vil gjerne komme i kontakt med noen aktive, jeg behøver ikke bruke navnene deres.
vennlig hilsen anders gjesvik
Lyst på tur i Oslokloakken?

Møt opp i Kongens gate ved Akershus Festning fredag mellom klokken 18 og 23.

http://oslopuls.no/fritid/article1455080.ece
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Tror jeg skal bumpe denne tråden. Håper folk vil finne på mer av det her, særlig til tider som passer med min tilstedeværelse i oslo. ^^
▼ ... noen uker senere ... ▼
jeg var på urban tur her om dagen, var i 3 fjell bunker. (vestfold) det var veldig morro, eneste som var litt kjedelig var at vi hadde nøkel og vi fikk lov :-) , til andre bare ring og spør kommuen så får du nøkel, ellers blir dem med fra kommunen så du kan se.
Ved Furuset så ligger dt 3 lagerbygninger som er nedlagt. Det ble brukt til å trykke aviser en gang i tiden tror jeg. Mye reklame og andre ting liggende der. Narkomane bruker det som tilholdssted om vinteren, og jeg så en avis der fra 1989 en gang jeg var der Er litt spennende å sjekke ut. Mye som ikke er sjekket ut enda.
Jeg er veldig lysten på en tur i oslo omerådet en gang i nærmeste fremtid, kan desverre ikke stille med bil, men tar med godt humør og 20 prince. Håper på seriøse svar.

Mvh. Øyvind
Heehehehehehe satanister til og med

Pass på så dere ikke detter igjennom noe. TA MED LOMMELYKTER! Og ring nødtelefonen hvis dere faktisk detter gjennom likevel. Ingen bryr seg om ferdsel på nedlagte "ulovlige" steder/militærbaser, med mindre det er en våpenbunkers med våpen i som dere har brutt dere inn i. Jeg bare nevner det siden fjortiser bruker å risikere livet i frykt for at de skal bli tatt for bagateller som kun gir advarsel uten bot engang.

Refererer i fleng til de idiotene som trodde at venninna deres bare hadde fått for mye å drikke mens hun hadde brist i ryggsøylen etter fallet mot steintrappa og fikk ambulanse på null komma svisj da jeg ringte dem og nekta å kjøre en meter på grunn av fare for forverring av skaden.


Men ikke gjør det der med T-banen, faktisk, ligg til helvete unna T-banene uansett!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Bumb

Er det noen nye steder som dere har funnet som er passende for UE?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Noen som veit om steder i elverum som er spennende og utforske ?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Noen som vet om plasse til UE i rogaland? stavanger,jæren,egersund ?
▼ ... over et år senere ... ▼
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Sitat av Lanka Vis innlegg
Ved Furuset så ligger dt 3 lagerbygninger som er nedlagt. Det ble brukt til å trykke aviser en gang i tiden tror jeg. Mye reklame og andre ting liggende der. Narkomane bruker det som tilholdssted om vinteren, og jeg så en avis der fra 1989 en gang jeg var der Er litt spennende å sjekke ut. Mye som ikke er sjekket ut enda.
Vis hele sitatet...
Hvor omtrent ligger disse hallene? Er de forsatt tomme? Kunne tenke meg å ta en titt.