Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1381
Forslag til steder jeg kan jakte på slikt? Har en ny geigerteller som må prøves ut.

Jeg har en lokasjon på alunskifer i Bamle, og må selvfølgelig ta en tur til Fensfeltet. Det skal også være et område nord for Larvik (Sæteråsen), samt forekomster på Arøy/Stokkøy. Disse har jeg dog ingen presise beskrivelser av.
Dette er jo egentlig litt spennende, har lurt på det samme. Hadde en periode i vinter jeg fordøyde en del sånt på youtube og tenkt det kunne vært en artig hobby.
Hvilken geigerteller har du, jeg ble litt gira på Radiacode. Men har skjønt det som at den kanskje ikke er helt greia for å lokalisere gjenstander og mineraler godt nok.
Jeg har en BR-6, det ser ut til å være den billigste geigertelleren som fungerer pålitelig. Radiacode er scintillator-basert og langt mer avansert, den måler vel bare gammastråling men kan også identifisere elementer ut fra spektrum. Kjenner ikke så mye til de enda, tror geigerteller er et greit sted å starte.
Vil du teste den, er det jo bare å finne noen bananer. De er fulle av K40.
Tester den nå mot kaliumnitrat (ca 40% K), måler rundt 0,22uSv/h mot en bakgrunn på 0,16. Så det er helt i grenseland for hva jeg kan detektere, tror ikke bananer vil gi målbart utslag.
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
Americium-241 fra en røykvarsler gir utslag på min GQ GMC-320+, men det jeg har som gir sterkest utslag er glødenett til gasslampe, som inneholder thoriumdioksid.
Glødenett var en god ide, har hatt de i hus før så jeg skal lete litt. Har dog hørt at REE har overtatt for thorium i dag. Røykvarsler er også på lista, men de selger jo bare optiske i dag.
Skal lete litt etter en TIG elektrode, noen av de inneholder thorium. De er dog særdeles godt skjermet...
Får Tig elektroder med 2% thorium, dog vil ikke si skjermet, da det er i hele, så må være påpasselig med sliping/knusing av den. Noen eldre Exit skilt inneholder tritium, evt får det fra kina

av glødenett så er de fleste REE men får New old stock fra ebay hvis du ikke finner
Vet noen typer betonitt kan være relativt radioaktivt . men kommer ann på hvor det er hentet fra
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Tester den nå mot kaliumnitrat (ca 40% K), måler rundt 0,22uSv/h mot en bakgrunn på 0,16. Så det er helt i grenseland for hva jeg kan detektere, tror ikke bananer vil gi målbart utslag.
Vis hele sitatet...
Stable blyplater rundt kanskje hade hjulpet?
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
Statisk elektriske ballonger kan brukes til å fange radon, som man da kan detektere:

https://www.youtube.com/watch?v=tl5oHojFzXc
Stilig. Fungerte dessverre ikke for meg, men jeg har også veldig lave radon-verdier (10 Bq/m3).
Mye Radon er det der det er mye Uran i bakken. Radon kommer jo av henfall av Uran: U ->Th -> Ra -> Rn -> Po -> Pb
Gjentok forsøket i en mer egnet kjeller, og det fungerer. Brukte en 6l brødpose som ble eksponert i 1 time. Da var aktiviteten på 0.60uSv/h, og synker ned mot bakgrunn over noen timer.

Det gir mening, halveringtid for Po218 er på 3min. Deretter kommer Pb214 (27min), Bi214(20min), Po214 (0,16ms) og PB210(22år). Etter dette er det et par hopp igjen, men da er nok aktiviteten for lav til å måles.
Unnskyld uvitenhet. Ble nysgjerrig. Hvorfor måle? Måle for å måle?
Fordi jeg kan. Hvis du ikke måler vet du ingenting.
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Gjentok forsøket i en mer egnet kjeller, og det fungerer.
Vis hele sitatet...
Meget interessant.

Men kan du beskrive eksperimentet med brødposen litt nærmere? Min umiddelbare tanke er at ballonger er bedre, da man får en tettere konsentrasjon av radon på en ballong som har vært oppblåst og deretter krymper til et volum mange ganger mindre.

Det er vel flere parametere her som påvirker resultatet.

Evne til å holde på radon - Kan en brødpose bli like statisk ladet som en ballong?

Hva avgir mest stråling, en sammenkrøllet ballong eller en ditto brødpose? En sammenkrøllet ballong vil vel ha flere barrierer for strålingen, enn en ditto ballong vil ha?

Kunne du gjentatt eksperimentet med en ballong?
Har testet med ballong og fikk enda høyere aktivitet (1uSv/h). Kontrollen i et rom med lave radonnivåer (<10Bq/m3) gav ca 30uSv. Men det kan jo være litt tilfeldig, som du er inne på er det mange variabler som vil spille inn. Ballongen ble ladet med å gni mot hår og lagt til eksponering i 1t, faktorer som gummikvalitet og luftfuktighet vil sikkert kunne gi store variasjoner.

Fysikken bak er relativ enkel. Når radon henfaller spytter den ut en positiv alfa-partikkel, dette gjør det resulterende polonium-atomet negativt ladet. Disse atomene vil så feste seg til aerosoler med positiv ladning som igjen blir tiltrukket ballongen. Loet i en tørketrommel skal kunne gjøre det samme.

Målingen ble gjort med ballongen lagt flatt på et underlag. Om det har noe å si vet jeg ikke, vi måler beta/gammastråling, de bør ha nok energi til å gå gjennom en ballong.


Eksperimentet stammer forøvrig fra denne artikkelen: https://pubs.aip.org/aapt/pte/articl...dFrom=fulltext
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
Jeg glemte jo helt at vi her snakker om strålingen avgitt av datterproduktene til radon, og ikke strålingen fra radon-atomet selv.
Husk at Polonium er ekstremt radioaktivt og farlig.
Helt korrekt. Både radon og polonium gir alfa-stråling som denne geigertelleren uansett ikke kan måle, men man får ofte et gammafoton i tillegg som bør gi utslag. Og etter det kommer bly og vismut som er beta-strålere.
Fikk tak i en gammel glødestrømpe, brukt selvfølgelig. Lagde en pasta av asken og litt lakk, den gir målinger over 5uSv/h. Men den avslørte også en merkelig bug med snittmålingen, i dette området får jeg snittverdier på 1/2-1/4 av momentanverdiene.