Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 4067
♡♥♡♥♡♥♡
lex123's Avatar
Torås Fort ligger på Tjøme, og er et "avsperret" område. Ligger gjerde med piggtråd rundt hele greia. Ofte "besøkt" av folk som f.eks tilbringer sommeren på Tjøme, eller av de som bor her allerede, som er litt nysgjerrige. Det ble påbegynt i 1939 som en del av Ytre Oslofjord festning. Fortet ble ikke ferdigstilt før den tyske okkupasjonen. Torås ble overtatt og videreutviklet av den tyske okkupasjonsmakten, og anlegget sto ferdig i november 1941.
Fortet ble etter krigen drevet av Kystartilleriet, som primært benyttet det til utdannelses- og kursvirksomhet. I 1999 ble fortet nedlagt og sikret.
fra wikipedia

Var der og tok noen bilder, og siden UE forumet ikke har så mange bilder tenkte jeg likegjerne å lage en tråd. Kan desverre ikke legge bildene i tråden siden det er 80+ bilder, men alle bildene ligger her: http://lex123.awardspace.co.uk/nffbilder.html
Utrolig fint område og utsikten fra kanonene er imponerende. Også et av Vestfolds beste kantarellsteder om du tar turen i august / september. Hvis du vil ha mer info så heng på http://www.kystfort.com/forum/

PS! Jeg tror sauemøkk på skoa og banjospillende naboer diskvalifiserer til UE. Er ikke sååå urbant der ute.
Likte bildene, jeg bor ikke så langt unna, men har aldri vært på torås. er det bevoktet, eller bare sperret inn? vanskelig å komme inn?
det er forresten et skummelt ansikt av hullene i gardinen på det ene bildet
♡♥♡♥♡♥♡
lex123's Avatar
Trådstarter
Vet at det ikke er så urbant, men det skader vel ikke, savner litt bilder her. (Må også si at det bare er bilder for å vise stedet, har ikke noe erfaring med kamera/bilder egentlig.) Vet om det fjeset, vi pleide å være dritredde hver gang vi gikk forbi der når vi var mindre

Det er som sagt gjerde med piggtråd rundt, men det er ca. ALLTID noen som har laget seg ett hull ett sted. Vil også si at om noen har tenkt seg dit, så eies stedet av kommunen og det har blitt gjort mye hærverk der tidligere(politi har vert innblandet). Jeg har selv aldri ødelagt noe der, og syntes det er teit av folk som gjør det. Bare se, ikke røre

Leste ett eller annet sted at de sjekker stedet hver uke, men jeg har aldri sett noen der inne, eller biler kjøre inn dit. Så lenge du oppfører deg, og kanskje helst ikke etterlater så mange fingeravtrykk er det ikke noe å bekymre seg for.
Sist endret av lex123; 14. april 2010 kl. 22:19.
Ser ut som det var en flott UE. Fine bilder også! KP til deg.
Torås er demilitarisert, eid av Tjøme kommune og mildt inngjerdet. Lett å klatre over ved alle porter.
For å ikke ødelegge for de som kommer etter deg; Ikke parker i hagen til hyttefolka. Ikke klipp opp gjerdet. Ikke bedriv hærverk og riv ned ting. Ikke dett ned og dø (20 meter stup over alt ...). Dette er et unikt område, truet av hytteutbygging og idioter på militaria-slang. Oppfør deg pent så kanskje det er fler enn deg som kan besøke området i fremtiden.