Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2659
Hva er greia med Urban Exploring? Skjønner ikke hvorfor folk gidder å drive med det, så kunne gjerne tenkt meg noen som forteller hva de får igjen av å gå inn i gamle kjedelige forlatte hus, der det er ingenting.



Er det søken etter noe større? At dere plutselig en dag skal komme over en superhemmelig skatt med masse gull, eller noen skumle monstre? : F
Jeg syns det er spennende og se hvordan det var i fortida og gamledager. Det er en skatt i seg selv og finne masse gammelt skrap som speiler hvordan fortida var.
Sist endret av mo3; 22. desember 2009 kl. 22:59.
Det er folk som liker å bli hengt opp på en vegg og pisket av menn i dameklær.

Hvis du ikke skjønte hvor jeg vil hen: Folk liker forskjellige ting.

Jeg synes det er spennende, enkelt og greit. Husker på barneskolen, da fant vi et hus i skogen hos en kompis. Syntes det var spennende da, og synes det samme fortsatt.
Og nå snakker jeg forresten om ue, bare for å forhindre misforståelser
Sist endret av drittunge; 22. desember 2009 kl. 23:03.
Det er spennende. Som drittunge her påpeker så liker folk forskjellige ting. Noen liker å gå på musem, noen liker å sjekke ut historie og gamle bygg der de står.
Skatter eller monstre er ikke akkurat det jeg forventer å finne, er vel mer spenningen, adrenalinet og mystikken.
Husker selv den gangen jeg og kompiser var på ue og fant flere aviser fra krigens dager og før.. Artig å lese og spennende.
Sitat av mrFreak Vis innlegg
Husker selv den gangen jeg og kompiser var på ue og fant flere aviser fra krigens dager og før.. Artig å lese og spennende.
Vis hele sitatet...
Ja og avogtil finner man ting man ikke burde ha funnet det er da det er spennende!
▼ ... over en uke senere ... ▼
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Mange, som meg, liker å kombinere å oppsøke forlatte steder og fotografere. Gamle steder meg skikkelig forfall skaper helt unike og spennende bilder man vanskelig kan få på andre måter.

Ellers er det nettopp det med å finne gamle gjenstander som har en historie. Jeg ser ofte gamle ting jeg ikke skjønner hva er og da settes fantasien i sving.

Dessuten er det en måte å oppleve litt spenning i en kanskje ellers kjedelig og normal hverddag uten at det går utover noen. Hærverk=fyfy, tagging=fyfy. Hvis man bare titter litt rundt omkring og tar litt bilder her og der syns jeg det igrunn er en ganske uskyldig måte og oppleve litt morro og spenning.
Jeg har lenge hatt interessen for UE, men det er nå nylig knoppen har blomstret. Var på jomfrutur i dag, noe som skulle være et gammelt, forlatt kloster. Jeg og en nær venn av meg lusket rundt med lommelykter, passet på å ikke lyse ut av noen vinduer som kunne være avslørende, så to ganger før vi tråkket et sted og fikk sagt "åh, sjekk det der!" en del ganger hver. Etter å ha romstert der inne i omtrent en time fant vi det merkelig at det var så mye bonderelatert der, og tenkte der og da at det må være en midlertidig lagringsplass av et slag. Mot slutten av ekspedisjonen tittet vi ut et av de nedre vinduene og så at nærmeste nabo var en låve med et par traktorer plassert utenfor. Plutselig gav alt mening: bondeartiklene, høyballene, den distinktive kumøkklukten... dette er ikke det lokalkjente klosteret, men et bygg som hørte til gården som var ved siden av. Vi hadde rotet rundt i feil bygning. Flause
Det er noe med at forlatte bygninger blir tatt av tidens tann syns jeg. Verden utenfor suser forbi, mens inne i et forlatt bygg står tiden stille. Man kan gå inn og faktisk kjenne en helt annen atmosfære.
Samtidig gir UE oss en mulighet til å se innsiden av bygninger de fleste av oss aldri ellers ville sett når de var i bruk. Feks mentalsykehus, store fabrikker. Bilder derfra blir unike, uansett hvor mange som har vært der før deg og knipset.
I love it.
Sist endret av MissFomle; 2. januar 2010 kl. 23:25.
Det kommer av historien å fordi det er spennende å finne slike steder.
Ved hjelp av hva man har hørt av andre folk, søking på Google/finn kart/1881 osv.
Å man vet aldri hva man møter på.

Jeg ville påstå at det er vesentlig artigere å ta en slik tur av å til.
Enn å ta en fyllekulle.
Sitat av mo3 Vis innlegg
Jeg syns det er spennende og se hvordan det var i fortida og gamledager. Det er en skatt i seg selv og finne masse gammelt skrap som speiler hvordan fortida var.
Vis hele sitatet...
Det synes tusener av folk før deg også, og opprettet noe som kalles et museum.
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Det synes tusener av folk før deg også, og opprettet noe som kalles et museum.
Vis hele sitatet...
Museum er vel og greit det, men man mister litt den "wow dette har kanskje ingen sett -" eller "her har kanskje ingen vært på mange mange år". (Selvom det sansynligvis ikke alltid er så øde og glemt som man gjerne skulle ønske...)
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Det synes tusener av folk før deg også, og opprettet noe som kalles et museum.
Vis hele sitatet...
Museum er laget av mennesker for å vise historie (og annet), forlatte bygninger ER historie. Å gå på museum er som å se en dokumentar, å gå i forlatte bygninger er som å være i dokumentaren.

Begge deler kan være spennende og interessant, men det samme er det ikke.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av mrcat Vis innlegg
Hva er greia med Urban Exploring? Skjønner ikke hvorfor folk gidder å drive med det, så kunne gjerne tenkt meg noen som forteller hva de får igjen av å gå inn i gamle kjedelige forlatte hus, der det er ingenting.



Er det søken etter noe større? At dere plutselig en dag skal komme over en superhemmelig skatt med masse gull, eller noen skumle monstre? : F
Vis hele sitatet...
Det har ingenting med at de ønsker å finne ''skatter med masse gull og monstre.'' Det er snakk om det adrenalinkicket du evt. får av å overnatte en fremmed og virkelig skummel plass. Skal love deg at det ikke er noe kjedelig om du prøver UE på de rette plassene. Det er faktisk ganske spennende, prøv en gang med venner etc. Ikke si noe negativt om det før du har prøvd det! Det kan jo hende du finner det ganske gøy til slutt?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Er alltid gøy å være på steder med f.eks. bevokting å vite at man kan bli tatt, eller å vite at man er først til å være på steder som ligger i nærheten. UE er ikke bare å gå inn i gamle og forlatte hus.
Sist endret av bj4rn3; 14. mars 2010 kl. 21:35.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Det synes tusener av folk før deg også, og opprettet noe som kalles et museum.
Vis hele sitatet...
Og på et museum står alt om gjenstandene på en fin plakett rett under!

Det tar bort moroa med å sette i gang tenkeboksen og finne på egne historier!

Det er moro å gå i museumer og kikke, men UE har noe helt spesielt ved seg, fordi man får se det akkurat der det er, i original stand, og ikke pusset, fikset, og satt i et glassbur med en plakett som forteller historien til gjenstanden ned til minste detalj

Ingen her vil vel si at UE har noe MATERIELL verdi?
Det er ikke noe man gjør fordi det har det noen vil kalle MENING, altså at man tjener noe på det og at det er regna som en offisiel, seriøs hobby.

Det er for spenningen, for å få en sjanse til å bruke tenkeboksen til å finne på historier, gjøre noe med kamerater som man kan prate om seinere. Rett og slett bare moro
▼ ... over en uke senere ... ▼
Både trådstarter med fler har vel misforstått begrepet UE. Det handler ikke om gamle hus, det handler om der man egentlig ikke skal være/ingen har vært. Altså er kloakken like mye UE som en bunker fra andre verdenskrig Det har vel heller ikke stort med historie og historiske gjenstander å gjøre, selv om dette selvsagt er et + om man skulle finne det, er det ikke det man "leter etter" når man driver med UE.

Over til spørsmålet ditt, hvorfor drive med UE?
Fordi i ethvert menneske finnes det nysgjerrighet og lysten til å utforske, finne ting ikke mange andre vet, og se steder ikke mange har sett. Hvis du ikke skjønner det nå, skjønner du det aldri, og dette topicet er meningsløst