Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2352
Hei alle,

Mitt namn er Linn Heidi Stokkedal og eg skriv på vegne av billedkunstnar Toril Johannessen. Me har eit spørsmål om lokale stadsnamn i forbindelse med eit kunstprosjekt. Prosjektet har arbeidstittelen “Stedsnavn på folkemunne” og skal bli til ein serie bilete i form av kart.

Innfallsvinkelen til prosjektet er møtepunkter mellom militær nærvær og sivilsamfunn. Til kartene Toril lager samler me inn stadsnamn på folkemunne i Noreg for stader og anlegg med tilknytning til militær aktivitet frå andre verdenskrig og fram til i dag, for å undersøke spor i daglegspråket av eit slikt nærvær.

Til dømes, stader som den lile toppen Valaksla på Stø i Øksnes som på folkemunne ofte kalles “NATO-fjellet” fordi det står ein kystradar der; “Natogarasjen” i Berlevåg, eller “Kaninstasjonen” i Vadsø. Andre dømer er "Fangeleiren", “Radiohula”, “Peilaren” og “Blodvegen” som er uoffisielle stadsnamn i lokal bruk som har sitt opphav fra 2.verdenskrig.

Dette prosjektet er ein vidareføring av verket frå Nord-Noreg som var laga på oppdrag for KORO (Kunst i offentlig rom) for Evenes flystasjon, Forsvarsbygg, og henger inne på militært område.

Kjenner dykk til slike stadsnamn på folkemunne i Sørlandet og Trøndelag? Dei andre landsdelene har me blitt ferdige med!

Me setter kjempestor pris på alle tips!

Med venleg helsing
Linn Heidi Stokkedal
Satans synagoge er en lite steinhule i Heim Kommune hvor det ble gjemt en radio, som enkelte brukte til å lytte til nyheter.. Radioen er der fortsatt
Bandeklosteret på johnsvannsveien i trondheim
- har dere fått med "Hitlersvingen" i Oppheimsdalen/Voss Kommune der en tanks gikk i grøften/myra
og "Militærveien" bygget av krigsfanger over Smøråsfjellet i Fana, begge i gamle Hordaland fylke ?
Sitat av Fomo Vis innlegg
Satans synagoge er en lite steinhule i Heim Kommune hvor det ble gjemt en radio, som enkelte brukte til å lytte til nyheter.. Radioen er der fortsatt
Vis hele sitatet...
Oi, det var eit veldig bra namn! Og eg hadde ikkje den frå før av! Tusen takk! Si frå om du kjem på fleire

Sitat av sinsenkrysset Vis innlegg
Bandeklosteret på johnsvannsveien i trondheim
Vis hele sitatet...
åh, den fann eg nyleg! tusen takk uansett for at du svarte! Sitter sånn fast så det er kjekt å få litt svar!

Sitat av herognå Vis innlegg
- har dere fått med "Hitlersvingen" i Oppheimsdalen/Voss Kommune der en tanks gikk i grøften/myra
og "Militærveien" bygget av krigsfanger over Smøråsfjellet i Fana, begge i gamle Hordaland fylke ?
Vis hele sitatet...
Eg hadde ikkje den Hitlersvingen.. men den militærveien hadde eg fått registrert! Tusen takk! Berre si frå om du kjem på fleire!
Sist endret av Linnchilla; 10. februar 2024 kl. 08:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Linnchilla Vis innlegg


åh, den fann eg nyleg! tusen takk uansett for at du svarte! Sitter sånn fast så det er kjekt å få litt svar!


Vis hele sitatet...
Ja-regnet kanskje med at bandeklosteret er velkjent ,eller rettere sagt beryktet, og bland nåtidens trøndere.
Trur hovedpersonen ble fanget etter en desperat flukt innover verdalsfjellene. Kanskje finnes noe navn der inne å etter den jakten?
Rinnan bla fanget på er sted som heter Flyvollen mener jeg, navnet tror jeg kom etter en flystyrt men usikker på om det var i forbindelse med samme krig. Står en minneplate der oppe, ikke langt å gå fra parkering, går i dag tursti inn til området.
https://www.google.com/maps/place/60...5528?entry=ttu
'
# Hitlersvingen " i Oppheimsdalen
Sist endret av herognå; 13. februar 2024 kl. 03:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av sjuken Vis innlegg
Rinnan bla fanget på er sted som heter Flyvollen mener jeg, navnet tror jeg kom etter en flystyrt men usikker på om det var i forbindelse med samme krig. Står en minneplate der oppe, ikke langt å gå fra parkering, går i dag tursti inn til området.
Vis hele sitatet...
Flyvollen er logga men takk allikavell

Sitat av herognå Vis innlegg
https://www.google.com/maps/place/60...5528?entry=ttu
'
# Hitlersvingen " i Oppheimsdalen
Vis hele sitatet...
Takk for koordinatene

Sitat av sinsenkrysset Vis innlegg
Ja-regnet kanskje med at bandeklosteret er velkjent ,eller rettere sagt beryktet, og bland nåtidens trøndere.
Trur hovedpersonen ble fanget etter en desperat flukt innover verdalsfjellene. Kanskje finnes noe navn der inne å etter den jakten?
Vis hele sitatet...
God ide, skal sjekke litt meir opp i det!
Sist endret av Linnchilla; 13. februar 2024 kl. 07:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
2pac alive in serbia
Hitlertennene ved kysten rundt Egersund/sokndalsområdet

Ved iglemyr skole i Sandnes kommune er det også et fjell med militærbase, samt noen tunneller/bunkersystem.

Vi kalte det for militærbasen i fjellet som barn, var masse rykter blant oss rundt hva det kunne være

Hitlertennene ved kysten rundt Egersund/sokndalsområdet

Ved iglemyr skole i Sandnes kommune er det også et fjell med militærbase, samt noen tunneller/bunkersystem.

Vi kalte det for militærbasen i fjellet som barn, var masse rykter blant oss rundt hva det kunne være
Sist endret av frilansloser; 13. februar 2024 kl. 08:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av frilansloser Vis innlegg
Hitlertennene ved kysten rundt Egersund/sokndalsområdet

Ved iglemyr skole i Sandnes kommune er det også et fjell med militærbase, samt noen tunneller/bunkersystem.

Vi kalte det for militærbasen i fjellet som barn, var masse rykter blant oss rundt hva det kunne være

Hitlertennene ved kysten rundt Egersund/sokndalsområdet

Ved iglemyr skole i Sandnes kommune er det også et fjell med militærbase, samt noen tunneller/bunkersystem.

Vi kalte det for militærbasen i fjellet som barn, var masse rykter blant oss rundt hva det kunne være
Vis hele sitatet...
Militærbasen er kjempefint! Eg legger den til! Hitlertennene har eg fått inn allereie Tusen takk!!
Militær basen ligger i det vi kaller Riaren på Austrått.
Dette fjellet huser i dag Heimevernet. Det blir brukt som lager og tilfluktsrom. Døren inn til fjellhallen er MASSIV! skal vist nok tåle en atombombe blir sluppet på utsiden.

Det ligger en liten bunkers på samme side som hovedinngangen. Det er også et trapperom på en annen side av fjellet som leder inn i fjellhallen. Det er noen veldig nedslitte skyttergraver på toppen av fjellet.

Legger ved link til et bilde som forklarer ca posisjon av inngang. Bunker og trapperom: https://imma.gr/125410x02df3
Sist endret av tøffel; 13. februar 2024 kl. 12:14.
Sitat av tøffel Vis innlegg
Militær basen ligger i det vi kaller Riaren på Austrått.
Dette fjellet huser i dag Heimevernet. Det blir brukt som lager og tilfluktsrom. Døren inn til fjellhallen er MASSIV! skal vist nok tåle en atombombe blir sluppet på utsiden.

Det ligger en liten bunkers på samme side som hovedinngangen. Det er også et trapperom på en annen side av fjellet som leder inn i fjellhallen. Det er noen veldig nedslitte skyttergraver på toppen av fjellet.

Legger ved link til et bilde som forklarer ca posisjon av inngang. Bunker og trapperom: https://imma.gr/125410x02df3
Vis hele sitatet...
Kult, tusen takk for svar!
Russerleiren, Namsskogan, Nord-Trøndelag. Ligger like ved E6 og jernbane.
Hvor kjent dette er lokalt, og hvorvidt det omtales som på folkemunne kan jeg ikke si noe om, men stedet finnes på kart.
Sitat av Linnchilla Vis innlegg
Me setter kjempestor pris på alle tips!
Vis hele sitatet...
Anbefaler deg å ta kontakt med Lister Forsvarshistoriske Forening/Festung Lista, kontaktperson Leif-Tore Hellang.

Fra beskrivelsen deres på facebook:

Lister Forsvarshistoriske Forening (stiftet 2006) er navnet på foreningen, mens "Festung Lista" er selve museet.
Dette er et museum som har som hovedmål å fortelle historien om det som skjedde i Lister-regionen, under andre verdenskrig. Dette gjelder både den militære delen, og hvordan folk flest opplevde krigen. Det er et omfattende område vi arbeider med.
Foreningen samarbeider med Nordberg Fort / Vest-Agder museet, og har kontakt med flere andre museer og interessegrupper både i Norge og i utlandet.
Dersom du har noe liggende, eller kommer over noe som du tror kan være av interesse for museet, så er det bare å ta kontakt.
Museet er åpent på torsdager kl 17 – 21, og på søndager kl 11 – 13.
For å finne frem med GPS eller telefon, er adressen Flyplassveien 164, 4560 Vanse.
Vis hele sitatet...

Dette er folk som er i overkant entusiastiske når det gjelder alt som har med krigshistorie å gjøre så jeg helt sikker på at de kan bidra med mye god informasjon.
I dagens geopolitiske situasjon er det ingen som setter dette i kontekst? Jeg har meld til myndighetene.
Sitat av Hilbert Vis innlegg
I dagens geopolitiske situasjon er det ingen som setter dette i kontekst? Jeg har meld til myndighetene.
Vis hele sitatet...
Hvilken kontekst har du satt det i? Kommer det ikke tydelig fram i trådstart?
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Hvilken kontekst har du satt det i? Kommer det ikke tydelig fram i trådstart?
Vis hele sitatet...
Om det ikke var klart så setter jeg det i kontekst av etterretningsbildet. Dette er ikke det smarteste om enn kunstneriske prosjektet å holde på med nå. Ikke alle folkelige beskrivelser at militære installasjoner passer seg på trykk.

Det er helt OK at hvert enkelt individ har oversikt over den folkelige beskrivelse av en installasjon, det kan man nesten ikke komme unna i lokalmiljøe. Enn hvor presise de er i bekrivelse av beliggenhet og funksjonalitet. Men å lage en komplett oversikt over alle baser og deres lokale beskrivelser, det vil være i andres staters store interesse. Vær så vennlig å la dette ligge inntil videre.
Sist endret av Hilbert; 15. februar 2024 kl. 03:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Knask Vis innlegg
Anbefaler deg å ta kontakt med Lister Forsvarshistoriske Forening/Festung Lista, kontaktperson Leif-Tore Hellang.

Fra beskrivelsen deres på facebook:




Dette er folk som er i overkant entusiastiske når det gjelder alt som har med krigshistorie å gjøre så jeg helt sikker på at de kan bidra med mye god informasjon.
Vis hele sitatet...
Det var ein god ide! Eg skal sende dei ein mail!
interessant og viktig prosjekt dere gjør med folkelige minner og kallenavn på
steder og hendelser innen rammen av 2. verdenskrig (og forhåpentlig siste )
men skjønner bekymringen når det nærmer seg beskrivelse av evt ennå
aktive norske anlegg med fremtidig strategisk og operativ betydning.
-
Trådstarter har jobbet med forsvaret tidligere og kan be om hjelp der
for å sikre kvalitet og sikkerhet for sine forskjellige dokumentasjoner
-
Lykke til, alle <.!.>

Dette betyr at de som har sensitiv informasjon å komme med
kan gi det til TS på PM, og la redaktøransvar gjelde i prosjektet
eller ?
Sist endret av herognå; 15. februar 2024 kl. 23:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.