Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 721
Jeg skal legges inn på rehabilitering for første gang og fikk beskjed om at jeg måtte legges inn på avrusning for å få hjelp til å bli kvitt abstinensene før jeg kan bli sendt over til rehabiliteringen. Det jeg ikke helt skjønner er hva jeg vil få på avrusningen, som rehabiliteringen ikke kan tilby? Jeg sliter allerede med tanken på å måtte legge meg inn, spesielt med tanke på den sosiale angsten min - å måtte møte og forholde meg til nye mennesker og å få nye behandlere jeg må åpne meg til.. Helt edru, attpåtil! Jeg respekterer selvsagt reglene deres, men skjønner fortsatt ikke helt opplegget og det gjør meg enda mer usikker.

Litt om rusbruket mitt: Jeg tar det jeg kommer over, men det er kun amfetamin (injiseres et par ganger daglig, ukjent mengde men en god del totalt) og opioider (foreløpig ca 4 mg suboxone som tas under tungen, men hvilket opioid jeg tar handler litt om tilgjengelighet, og jeg har hatt perioder hvor jeg har brukt heroin, dolcontin, oxycontin, subutex og metadon også, og jeg har inntatt det på alle mulige måter, men kan det skytes så gjør jeg det) som har blitt tatt daglig over lang tid. De siste ukene har jeg tatt ksalol og/eller rivotril daglig også, men veldig varierende mengder. Har tatt mye annet også, men ikke daglig, så vil ikke tro det er relevant om det er snakk om abstinenser. Jeg har kun hatt et "alvorlig og omfattende" rusmisbruk i litt over 1 år nå. Før dette gikk det hovedsakelig i alkohol, men det har blitt totalt byttet ut nå, så det er et ikke-problem.

Behandleren min var veldig opptatt av hva, hvor mye og hvor lenge når vi snakket om det forrige time, i forbindelse med henvisning til avrusning. Jeg har fått vite hvilken dato rehabiliteringen har ledig plass til meg, og jeg har forberedt meg på å ha X antall uker på meg før jeg må inn, men dersom jeg må f.eks trappes ned på noe kan det vel hende jeg må inn flere uker tidligere enn forventet? Hva er deres erfaringer? Ironisk nok har all denne usikkerheten ført til stress og økt russug, så i stedet for å prøve å trappe ned slik som jeg ble anbefalt så har inntaket mitt bare økt de siste ukene. Blir helt tåpelig. (Ser forresten nå at dette kanskje burde blitt skrevet før morgensmellen - beklager unødvendig lang tekst).
Sist endret av m0lly; 14. oktober 2022 kl. 07:38.
Anonym bruker
"Varsom Skrubbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Avrusning er utelukkende nedtrapping og avrusning fra det du har tatt. Altså det er her du går igjennom abstinensfasen. De aller færreste behandlingsplasser tilbyr avrusning i forkant.

Ja du må belage deg på å være innlagt på avrusning mellom 2-3 uker i forkant av behandlingen.

Du gjør lurt i å trappe ned på forhånd men de aller færreste klarer jo det, er helt normalt å kjøre ekstra på den siste tiden.

Avrusning er jævlig og det nå du forberede deg på. Skal du starte opp på LAR eller er du i LAR? Det er uansett opiater som blir det jævligste å gå av for din del vil jeg tro.

Du gjør ihvertfall jævlig lurt i å bruke minst mulig benzo i forkant. Så slipper du både benzo og opiat absitens
Man må på avrusning da kan skal være helt nykter på behandlingsstedet. Tiø meg var det ca 3 dager på blåkors deretter videre til behandling.
Hei!

Det viktigste blir å håndtere opioidabstinensene. Jeg tenker du prøver så godt du kan fram til du får plass, jo mindre du bruker jo bedre. Hvis du kun har brukt benzo i 2 uker er det ikke sikkert du trenger noe nedtrapping? Kanskje en kjapp valium/sobril nedtrapping over en uke eller noe? Jeg anbefaler deg på det sterkeste å kjøpe askorbinsyre. f.eks: https://no.iherb.com/pr/now-foods-vi...8-oz-227-g/413 for å komme deg gjennom opioid abstinensene.

Det er ikke så mange som vet det, men du kan faktisk døyve størsteparten av abstinensene fra opioider ved bruk av høydose vitamin c hver andre time. Dette vil sannsynligvis effektivisere kroppens evne til å kvitte seg med de andre substansene også. Se denne artikkelen https://www.researchgate.net/publica...dose_vitamin_C
Les spesielt det som står under Titration Protocol.

Jeg ville absolutt gitt det et forsøk. Gå av opiatene og stimulantene cold turkey mens du trapper ned på valium. Kjører på med vitamin c annenhver time i henhold til protokollen i studien over. Noe ubehag blir det uansett, men det værste er ofte over ila 1 ukes tid. Sannsynligvis fortere med denne protokollen, men vil variere utifra hvilken dosering over tid man har brukt av de forskjellige stoffene.
De bør være villige til å gi deg valium i begynnelsen av denne perioden. Men det kan variere hvorvidt de er villige til det utifra stedet og legen.

Jeg har vært igjennom abstinenser mange ganger men aldri vært på avrusning for det. Har vært gjennom 2 kortidsbehandlinger på 6 uker og en lang på 12 måneder. Har snakket med mange som har vært på avrusning. Men ellers kan jeg ikke så mye om normene på avrusning.

Anbefaler deg å være mest mulig i felleskapet for å skape trygghet, tving deg selv til å omgås folk og prate med folk så risikerer du å møte noen flotte mennesker! Forhåpentligvis vil det gi deg en bedre og bedre opplevelse Men vær noe selektiv på hvem du omringer deg med, man kan ikke akkurat stole på folka der inne, spesielt når det kommer til rus. Alle liker å ruse seg, det er bare en brøkdel som virkelig er klare for å holde seg unna lenge.


Når det er sagt ønsker jeg deg masse lykke til i prosessen. Spør hvis du lurer på noe!
Sist endret av thetech; 15. oktober 2022 kl. 17:08.