Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  219 27887
Så det du sier er at du velger å tro på noe du vet det ikke finnes bevis for?
Det er det vi kaller god, gammeldags uvitenhet, det. Ignorance, på engelsk.
Hvorfor vil noen velge å være uvitne? Det forbløffer meg...
Sitat av n5k Vis innlegg
Så det du sier er at du velger å tro på noe du vet det ikke finnes bevis for?
Det er det vi kaller god, gammeldags uvitenhet, det. Ignorance, på engelsk.
Hvorfor vil noen velge å være uvitne? Det forbløffer meg...
Vis hele sitatet...
Ignorance is bliss...
Ingen bevis, bare opplevelser. Kall meg dum, men jeg vet hva jeg har opplevd. Hvis du går ut i skogen å ser verdens største tre, så kom det mange milliarder termitter å spiste hele greia. Tror du ikke på det du selv så. Over tid begynner du å glemme det du så, du begynner å tenke at det var kanskje bare en illusjon. Jeg ville tatt et valg av å tro på det.

Tro kommer i mange varianter.
Sitat av n5k Vis innlegg
Så det du sier er at du velger å tro på noe du vet det ikke finnes bevis for?
Det er det vi kaller god, gammeldags uvitenhet, det. Ignorance, på engelsk.
Hvorfor vil noen velge å være uvitne? Det forbløffer meg...
Vis hele sitatet...
Problemet er at du ikke kan bevise at gud ikke eksisterer, men jeg kan heller ikke bevise at han eksisterer. Der kommer tro inn, og hva man velger er helt individuelt. Jeg har INGEN problemer med folk som tror på gud, men jeg har STORE problemer med folk som rakker ned på folk som tror på gud.
Sitat av Badassjack Vis innlegg
Ingen bevis, bare opplevelser. Kall meg dum, men jeg vet hva jeg har opplevd. Hvis du går ut i skogen å ser verdens største tre, så kom det mange milliarder termitter å spiste hele greia. Tror du ikke på det du selv så. Over tid begynner du å glemme det du så, du begynner å tenke at det var kanskje bare en illusjon. Jeg ville tatt et valg av å tro på det.

Tro kommer i mange varianter.
Vis hele sitatet...
Dersom jeg gikk ut i skogen her i Norge, og så det komme mange milliarder termitter og spiste hele saken, ja da ville jeg tatt en telefon til Blakstad.
Sitat av Badassjack Vis innlegg
Så til det store spørsmålet. Hvorfor er det galt av meg å gå etter erfaringer og hendelser jeg har opplevd?
Vis hele sitatet...
Fordi hjernen vi er utstyrt med er utrolig lett og lure, så jeg vil heller si at det store spørsmålet er: Hvordan kan du stole på de erfaringen og opplevelsene du har hatt, når vi vet at hjerne lurer oss stadig vekk?

- Hjernen er lett å lure. Derfor er vitenskap så viktig. For å luke ut det som ikke er virkelig sant, sier NRK-fysikeren Andreas Wahl.
Vis hele sitatet...
Her er noen bilder som eksempel på på hvor lett det er å lure hjernen, du kan printe de ut og se at det fungerer likedan på et stykke papir.

Name:  animated-optical-illusion.jpg
Views: 293
Size:  83,1 KB

Name:  rollers.gif
Views: 372
Size:  75,3 KB

Her er to bilder til, 1 og 2

Dette er bare noen veldig enkle eksempler, men det er bare å søke og du vil finne masse informasjon om hvor lett det er å lure hjernen. Så det å basere en tro på egne eller andres erfaringer, er i beste fall naivt. Sier ikke at man ikke skal tro på det andre sier, men man bør være oppmerksom på hvor mye vi "farger" opplevelser med egne oppfatninger av verden vi lever. Mennesker er som kjent veldig dårlig øyenvitner.

Sitat av forskning.no
- Kan ofte ta feil

- Hvor pålitelige kan vi si at øyenvitner er, det være seg om de er voksne eller barn?

- Generelt må vi dessverre si at både unge og eldre øyenvitner ofte kan ta feil, sier Melinder.

- Vi som forsker på hukommelsesfunksjoner er opptatt av å formidle at det vi husker ikke alltid er en fullstendig avspeiling av det hendelsesforløpet vi kodet inn, noe som fører til at vitner ikke alltid er veldig pålitelige

Det gjelder også øyenvitner som kan virke svært så overbevisende og skråsikre, legger hun til.

- Derfor vil heller ingen norsk rett finne på å domfelle en person kun basert på vitners forklaringer. Det må også foreligge annen dokumentasjon som knytter en person til en kriminell handling, sier Melinder.
Vis hele sitatet...
Les også: Du husker helt feil
Sitat av fomox Vis innlegg
Problemet er at du ikke kan bevise at gud ikke eksisterer, men jeg kan heller ikke bevise at han eksisterer. Der kommer tro inn, og hva man velger er helt individuelt. Jeg har INGEN problemer med folk som tror på gud, men jeg har STORE problemer med folk som rakker ned på folk som tror på gud.
Vis hele sitatet...
Nei, det er overhodet ikke der tro kommer inn. Bevisbyrden ligger på den som påstår at Gud eksisterer, fordi et er umulig å bevise at Gud ikke eksisterer. Inntil noen har bevist at Gud eksisterer, eller sannsynliggjort det gjennom gode og logiske argumenter som ikke kan besvares på andre måter, og som må inkludere en Gud, er antagelsen at Gud ikke eksisterer den eneste rimelige.

Dersom du ikke forstår forskjellen på å rakke ned på folk og det å konfrontere dem med deres logiske feislutninger, burde du melde deg ut av debattforumet. Dersom noen ærlig innrømmer at de tror uten noen form for bevis eller rasjonalitet er det ikke galt å fortelle dem at de lyver for seg selv. Det er nettopp det de gjør.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Fordi hjernen vi er utstyrt med er utrolig lett og lure, så jeg vil heller si at det store spørsmålet er: Hvordan kan du stole på de erfaringen og opplevelsene du har hatt, når vi vet at hjerne lurer oss stadig vekk?
Vis hele sitatet...
Hmm, jeg må vel bare velge tro, må vel bare velge å være uvitende.
Sitat av Badassjack Vis innlegg
At bibelen er fra Gud er en antagelse.
Vis hele sitatet...
Hvis Bibelen er fra Gud, hvorfor er den da så smekkfull av umoral og historier som ikke henger på greip? Er det for å lure mennesker som verdsetter vår, i de religiøses øyne gudegitte, rasjonalitet og kritisk tenkning som har vist seg å fungere perfekt på alt annet, til å ikke tro på han, slik at vi ender i evig fortapelse?

Sitat av Badassjack Vis innlegg
Men sklir ikke dette litt ut da? Jeg vil bare få lov til å tro hva jeg vil.
Vis hele sitatet...
Unnskyld at jeg er noe skarp her nå, men dette er en latterlig ting å si. Hvem her har forsøkt å nekte deg å tro på noe? Hvordan i alle dager skulle noe slik foregått? Du har religionsfriheten til å tro hva du vil, men du har ingen frihet fra kritikk. Du har også frihet til å synes og ytre det du vil innen politikk, men hvor urimelig hadde du ikke fremstått om du mente du skulle slippe å få dine politiske oppfatninger utfordret? Når du i tillegg poster dine meninger på et diskusjonsforum, som attpåtil er for vitenskap og forskning, hvor retningslinjene eksplisitt presiserer at alle hypoteser er åpne for kritikk, må du sannelig forvente å bli både utfordret og motsagt.

Sitat av Badassjack Vis innlegg
Derfor svelger jeg boken som god fisk uten å tenke så mye på det. Fokuserer mest på frelsen og det som jeg synes virker relevant. Hvor stor grad jeg tror på de partene som skurrer er noe annet, for det er ikke det evangeliet handler om.
Vis hele sitatet...
Du snakker jo i mot deg selv her. Enten tar du hele boken som god fisk, eller så er det deler av den du ikke tror på. Det er altså deler av den du ikke tror på – som eksemplene jeg kom med for noen poster siden – samtidig som du mener Bibelen kom fra Gud. Jeg kan ikke skjønne annet enn at denne skrikende åpenbare selvmotsigelsen er nødt til å gnage kraftig på ett eller annet nivå når religionen ser ut til å ta en del fokus i livet ditt. Andre åpenbare problemer, som det ondes problem og at barn i andre deler av verden blir dømt til evig fortapelse fordi de aldri har hørt om han og blir drept av naturkatastrofer han kan forhindre, er jo også nødt til å forårsake kraftig kognitiv dissonans. Og det kan jo ikke være behagelig å leve med.

Sitat av Badassjack Vis innlegg
Intet menneske kan tro(i den grad at man er overbevist) med hele seg på alt som står i bibelen, men jeg liker å si at jeg tror på det.
Vis hele sitatet...
Hvorfor liker du å si det hvis det ikke er sant?

Sitat av Badassjack Vis innlegg
Jeg tror Jesus slipper oss inn selv om man ikke er overbevist.
Vis hele sitatet...
Hvorfor slipper han ikke inn oss som ikke tror i det hele tatt, men lever gode og etiske liv? Hva galt har vi gjort?
Sitat av Badassjack Vis innlegg
Hmm, jeg må vel bare velge tro, må vel bare velge å være uvitende.
Vis hele sitatet...
I så fall, hva gir det deg å tro? Hva er det du oppnår ved å tro, som du ikke kunne ha oppnådd ved et sekulært livssyn? Er det moral, "trygghet" om evig liv etter døden eller noe annet?
Sitat av fomox Vis innlegg
Problemet er at du ikke kan bevise at gud ikke eksisterer, men jeg kan heller ikke bevise at han eksisterer. Der kommer tro inn, og hva man velger er helt individuelt. Jeg har INGEN problemer med folk som tror på gud, men jeg har STORE problemer med folk som rakker ned på folk som tror på gud.
Vis hele sitatet...
Som nevnt allerede - det er ikke jeg som påstår at Gud finnes, dermed ligger ikke bevisbyrden på meg. Men - siden du nevner at det ikke finnes motbevis heller - nei vel. Her er 53 stykker. Kos deg.
Sitat av Drachir Vis innlegg
Dersom du ikke forstår forskjellen på å rakke ned på folk og det å konfrontere dem med deres logiske feislutninger, burde du melde deg ut av debattforumet. Dersom noen ærlig innrømmer at de tror uten noen form for bevis eller rasjonalitet er det ikke galt å fortelle dem at de lyver for seg selv. Det er nettopp det de gjør.
Vis hele sitatet...
Det du driver med er ikke å konfontrere deres logiske feilslutninger, du rakker ned på og bruker hersketeknikker på folk som sier de har en religiøs tro på dette forumet. Du kaller dem indirekte for uintelligente idioter. Jeg er ikke kristen eller religiøs på noen som helst måte men jeg tillater ikke meg selv med å komme med usmaklige kommentarer og personangrep på folk som sier de er religiøse. Noe dere selv-erklærte ateister gjør.
La folk velge selv det de vil tro uten at dere skal på død og liv skifte deres syn på verden og menneskeheten.
Sitat av fomox Vis innlegg
Problemet er at du ikke kan bevise at gud ikke eksisterer, men jeg kan heller ikke bevise at han eksisterer. Der kommer tro inn, og hva man velger er helt individuelt. Jeg har INGEN problemer med folk som tror på gud, men jeg har STORE problemer med folk som rakker ned på folk som tror på gud.
Vis hele sitatet...
Hvis du kan litt vitenskapsteori, så har du sikkert hørt om falsifiserbarhet. Altså at en hypotese må kunne motbevises – i det minste i prinsippet. Og jo lenger en falsifiserbar hypotese klarer å motstå forsøk på falsifisering, desto mer sannsynlig er det at den er korrekt. Det er slik alle moderne vitenskapelige teorier har blitt til. Dette har gitt oss alt fra kvantemekanikk til relativitetsteori, og har vært opphavet til alt fra datamaskinen din til roverne på Mars.

Hypotesen "Gud eksisterer" kan ikke falsifiseres. Det er ikke noe eksperiment man kan sette opp som kan fullstendig motbevise Guds eksistens hvis man får et gitt resultat. Men hvis man formulerer den litt annerledes og sier "Gud eksisterer ikke", så kan den motbevises på en rekke måter. Med andre ord, å bevise at Gud eksisterer er mulig. Men har det skjedd? Aldri. Hvis Gud hadde eksistert burde det være en mengde spor å finne, uten at jeg skal gå inn på detaljene her og nå. Ingen av disse prediksjonene har slått riktig ut, og en rekke forsøk som har prøvd å bevise at bønn hjelper mot sykdom, for eksempel, har heller ikke fått positivt resultat. Med andre ord, hypotesen "Gud eksisterer ikke" har aldri blitt motbevist – på lik linje med teorien om at det er tyngdekraft som holder jorden i bane rundt solen – og det er all grunn i verden til å tro at Gud ikke eksisterer.

Argumentet ditt er altså verdiløst i den retningen du selv forsøker å vri det, og det slår katastrofalt ut for Gudehypotesen når man går grundigere til verks.

Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Det du driver med er ikke å konfontrere deres logiske feilslutninger, du rakker ned på og bruker hersketeknikker på folk som sier de har en religiøs tro på dette forumet. Du kaller dem indirekte for uintelligente idioter. Jeg er ikke kristen eller religiøs på noen som helst måte men jeg tillater ikke meg selv med å komme med usmaklige kommentarer og personangrep på folk som sier de er religiøse. Noe dere selv-erklærte ateister gjør.
La folk velge selv det de vil tro uten at dere skal på død og liv skifte deres syn på verden og menneskeheten.
Vis hele sitatet...
Ingen har rett til å ikke bli kritisert, og spesielt ikke når de ytrer sine meninger på et diskusjonsforum. Går du i mellom slik i politiske diskusjoner også, og ber de som stemmer SV holde sine meninger for seg selv når noen fremmer Frp sin innvandringspolitikk? Alle ytringer og overbevisninger er åpne for kritikk, og det gjelder også religiøse overbevisninger. Det har ikke kommet ett eneste ad hominem-argument så vidt jeg kan se, og all kritikk har gått på argumentasjon og oppfatninger, og ikke personkarakteristikker.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Det du driver med er ikke å konfontrere deres logiske feilslutninger, du rakker ned på og bruker hersketeknikker på folk som sier de har en religiøs tro på dette forumet. Du kaller dem indirekte for uintelligente idioter. Jeg er ikke kristen eller religiøs på noen som helst måte men jeg tillater ikke meg selv med å komme med usmaklige kommentarer og personangrep på folk som sier de er religiøse. Noe dere selv-erklærte ateister gjør.
La folk velge selv det de vil tro uten at dere skal på død og liv skifte deres syn på verden og menneskeheten.
Vis hele sitatet...
Det kan kanskje virke for deg som om de angriper han på et personlig plan, men det er nok ikke av noen annen grunn enn at de kommer med fakta om ting, og selvom det høres krast ut for deg så er det veldig mange her (inkl meg selv) som får mye ut av å lese svarene han skriver fordi vi øsnker å bli litt mer opplyst om ting.

Hvis du føler at å motbevise absurde påstander om vår eksistens er personangrep så er kanskje ikke et diskusjonsforum om vitenskap stedet å lese i, da ingen har krav på å ikke få innvendinger.
Sist endret av olavXO; 22. januar 2012 kl. 15:44.
Det jeg ville få fram var at det virker som at mange her vil fjerne religion og utslette det fra menneskeheten. Noe som i mine øyne kan virke sykt rett og slett. Når enkelte her drar inn "ignorance" og sier at kristne er det ser jeg på det som indirekte personangrep på andre her. Morsomt at Provo dro inn politikk inn i en diskusjon angående Kristendommen, da det var politikk som stod bak alle de grufulle handlingene blant annet korstogene og heksebrenning, ikke kristendommen.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Det jeg ville få fram var at det virker som at mange her vil fjerne religion og utslette det fra menneskeheten. Noe som i mine øyne kan virke sykt rett og slett. Når enkelte her drar inn "ignorance" og sier at kristne er det ser jeg på det som indirekte personangrep på andre her. Morsomt at Provo dro inn politikk inn i en diskusjon angående Kristendommen, da det var politikk som stod bak alle de grufulle handlingene blant annet korstogene og heksebrenning, ikke kristendommen.
Vis hele sitatet...
Jeg tror han dro inn politikk som ett eksempel på at ingen er fritatt for kritikk enten diskusjonen dreier seg om religion eller politikk.

Alle tingene du nevner over som du mener har vært politisk motivert har så vidt jeg vet også blitt forsvart med religion.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Det jeg ville få fram var at det virker som at mange her vil fjerne religion og utslette det fra menneskeheten. Noe som i mine øyne kan virke sykt rett og slett. Når enkelte her drar inn "ignorance" og sier at kristne er det ser jeg på det som indirekte personangrep på andre her.
Vis hele sitatet...
"Ignorance" betyr manglende viten/informasjon. Det er litt oversensitivt å tolke det som et personangrep.

Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Morsomt at Provo dro inn politikk inn i en diskusjon angående Kristendommen, da det var politikk som stod bak alle de grufulle handlingene blant annet korstogene og heksebrenning, ikke kristendommen.
Vis hele sitatet...
For det første stemmer det olavXO sier angående årsaken til at jeg tok opp politikk.

Videre er jo det du sier helt galt, og faller umiddelbart på sin egen urimelighet da troen på hekser er produkt av religiøse overbevisninger. Du kan gjerne si at det ble gjort politikk på praksisen, men heksejakten var drevet av dogmatiske religiøse forestillinger. I Europa var dette først hovedsakelig drevet av paganister, før kristendommen ble særlig utbredt. Når kristendommen spredte seg benektet først kirken jevnt over at det fantes hekser, men dette snudde etter kort tid, og kirken drev lenge en aktiv jakt på og henrettelser av disse "heksene". Første avsnitt i Wikipediaartikkelen om heksejakten i Europa:

Sitat av Wikipedia
The Witch trials in the Early Modern period were a period of witch hunts between the fifteenth and eighteenth centuries,[1] when across Early Modern Europe, and to some extent in the European colonies in North America, there was a widespread hysteria that malevolent Satanic witches were operating as an organized threat to Christendom. Those accused of witchcraft were portrayed as being worshippers of the Devil, who engaged in such acts as malevolent sorcery, and orgies at meetings known as Witches' Sabbaths. Many people were subsequently accused of being witches, and were put on trial for the crime, with varying punishments being applicable in different regions and at different times.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Provo; 22. januar 2012 kl. 16:27.
Sitat av Provo Vis innlegg
Hvis Bibelen er fra Gud, hvorfor er den da så smekkfull av umoral og historier som ikke henger på greip? Er det for å lure mennesker som verdsetter vår, i de religiøses øyne gudegitte, rasjonalitet og kritisk tenkning som har vist seg å fungere perfekt på alt annet, til å ikke tro på han, slik at vi ender i evig fortapelse?
Vis hele sitatet...

Er "Gud" for deg en som er snill og aldri dreper noen? Gud har sine meninger om hva som er rettferdig. Tror ikke Gud prøver å lure noen. I følge bibelen, skapte han menneskene for å være sammen med dem. Men så skar ting seg, og menneskene rotet seg mer og mer bort fra han og gikk i synd. Gud så at det ikke var noe håp, bortsett fra en kar som het så mye som Noah. Han "måtte" drepe alle for at det skulle være håp. Men så må man jo ikke glemme av en annen kar som vi kjenner som Satan, som prøver da det motsatte av hva Gud prøver på. Jorden begynte på nytt og menneskene begynte å følge Guds bud lovisk. Så kom Jesus, han døde på korset for at menneskene skulle kunne bli reddet(frelst). Sånn at all den synden som separerte dem fra hverandre ble tilintetgjort.

Ephesians 2:8 For it is by grace you have been saved, through faith—and this is not from yourselves, it is the gift of God— 9 not by works, so that no one can boast.

Med andre ord, man kan ikke tro seg til å bli frelst. Da må man vel bare velge å tro. Jeg kan ikke gjøre meg fortjent til å bli reddet. Det kan godt hende at en teologisk lærer vil være uenig med meg her.

Det står mye om det i Paulus sine brev, efeserne og korinterne feks. Du kan jo prøve å lese og se hvordan tolkning du får, anbefaler å se inn på de hebraiske ordene for å få en nøyaktig tolkning. Denne er fin til å se de hebraiske ordene i grunnteksten. www.blueletterbible.org

Angående barn i Afrika som dør av naturkatastrofer, har Gud "lov" til å stoppe naturkatastrofer? Jeg tenker bare høyt. Tror det står at verden er Satans herredømme. Virker som det er lover i mellom Gud og Satan som stopper hverandre i å gjøre forskjellige ting. Vet du om det står noe om at små barn, som ikke har hørt noe om evangeliet ikke vil bli reddet? Ikke vet jeg.

Sitat av Provo Vis innlegg
Unnskyld at jeg er noe skarp her nå, men dette er en latterlig ting å si. Hvem her har forsøkt å nekte deg å tro på noe? Hvordan i alle dager skulle noe slik foregått? Du har religionsfriheten til å tro hva du vil, men du har ingen frihet fra kritikk. Du har også frihet til å synes og ytre det du vil innen politikk, men hvor urimelig hadde du ikke fremstått om du mente du skulle slippe å få dine politiske oppfatninger utfordret? Når du i tillegg poster dine meninger på et diskusjonsforum, som attpåtil er for vitenskap og forskning, hvor retningslinjene eksplisitt presiserer at alle hypoteser er åpne for kritikk, må du sannelig forvente å bli både utfordret og motsagt.
Vis hele sitatet...
Virker som dere var i mot. Tolket det sikkert feil, og jeg forventer selvfølgelig kritikk og utfordringer mot det jeg tror på.

Sitat av Vargas Vis innlegg
I så fall, hva gir det deg å tro? Hva er det du oppnår ved å tro, som du ikke kunne ha oppnådd ved et sekulært livssyn? Er det moral, "trygghet" om evig liv etter døden eller noe annet?
Vis hele sitatet...
Vi snakket her om det å tro på hva vi ser, hører og føler. Der vil svaret jeg gir deg variere, siden opplevelsene varierer. Hvis du tenker på hva det gir meg å tro generelt er svaret noe likt trygghet.
Sist endret av Badassjack; 22. januar 2012 kl. 16:38.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Det jeg ville få fram var at det virker som at mange her vil fjerne religion og utslette det fra menneskeheten. Noe som i mine øyne kan virke sykt rett og slett. Når enkelte her drar inn "ignorance" og sier at kristne er det ser jeg på det som indirekte personangrep på andre her. Morsomt at Provo dro inn politikk inn i en diskusjon angående Kristendommen, da det var politikk som stod bak alle de grufulle handlingene blant annet korstogene og heksebrenning, ikke kristendommen.
Vis hele sitatet...
Å kalle noen ignorant er ikke nødvendigvis en fornærmelse, det kan tvert om være en beskrivelse av personens tilstand. Ignorance er nemlig noe du kan velge selv å ha, slik som Badassjack tydelig har gjort. La oss se litt på hva han selv har skrevet:

Sitat av Badassjack
Men sklir ikke dette litt ut da? Jeg vil bare få lov til å tro hva jeg vil.

Jepp, vitenskap og bibelen sammen funker ikke. Derfor svelger jeg boken som god fisk uten å tenke så mye på det. Fokuserer mest på frelsen og det som jeg synes virker relevant. Hvor stor grad jeg tror på de partene som skurrer er noe annet, for det er ikke det evangeliet handler om. Intet menneske kan tro(i den grad at man er overbevist) med hele seg på alt som står i bibelen, men jeg liker å si at jeg tror på det. Jeg tror Jesus slipper oss inn selv om man ikke er overbevist.
Vis hele sitatet...
Han vil få lov til å tro det han vil, uten å bli konfrontert med fakta, han velger selv hva ved det kristne budskapet han vil tro på, og ignorerer resten, han velger å se bort fra alle de logiske feilene i Bibelen samtidig som han godtar de alle som sannheter, han liker ihvertfall å late som om han gjør det. Han velger altså ignoranse. Ergo er han ignorant.

For la oss se på hvordan Wikipedia definerer "Ignorance":

Sitat av Wikipedia
Ignorance (or witlessness) is a state of being uninformed (lack of knowledge).[1] The word ignorant is an adjective describing a person in the state of being unaware and is often used as an insult. Ignoramus is commonly used in the US, the UK, and Ireland as a name of someone who is willfully ignorant.
Vis hele sitatet...
Ignoramus er dermed kanskje en bedre betegnelse på den vei Badassjack har valgt, men å si at han er ignorant er heller ikke galt. Det har han nemlig erklært seg selv som, gjennom sine egne skriverier. Dersom du synes det er en negativ ting å være ignorant, ja da burde du kanskje råde Badassjack til å revurdere sitt standpunkt, da han med sitt nåværende standpunkt, og begrunnelsen for det, per definisjon, er ignorant.


Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Det jeg ville få fram var at det virker som at mange her vil fjerne religion og utslette det fra menneskeheten. Noe som i mine øyne kan virke sykt rett og slett.
Vis hele sitatet...
Det folk her vil er å benytte kritisk tenkning og bevis for å kunne komme frem til sannheten. Vi har da alldeles ikke ført noe korstog mot religiøse, tvert om er det de religiøse som selv har valgt å involvere seg her på forumet.

Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Morsomt at Provo dro inn politikk inn i en diskusjon angående Kristendommen, da det var politikk som stod bak alle de grufulle handlingene blant annet korstogene og heksebrenning, ikke kristendommen.
Vis hele sitatet...
Det var som tidligere nevnt ikke Provos poeng. Poenget var at meninger ikke er unntatt kritikk. Dette gjelder for politikk såvel som religion. Forøvrig er det relativt uinteressant hva kristendommen har og ikke har ført til opp gjennom historien i forhold til spørsmålet om hvorvidt det finnes en Gud. Det er derimot mer interessant dersom man snakker om hvilken nytte samfunnet har av kristendommen.
Badassjack:

Hva er det du prøver på nå egentlig?
Bevise for oss at gud finnes fordi det står i bibelen?

Jeg kan ikke huske noen her har fridd til deg om å få hjelp til å forstå bibelen, men likevel kommer du med noen historier fra den som vi så opplagt ikke tror noe på.

Du har foressten nedgradert denne guden til en som "må spørre" andre om lov til å få utrette ting og hvertfall langt i fra en som er allmektig.
Har du i det hele tatt lest bibelen?
Sist endret av olavXO; 22. januar 2012 kl. 16:48.
Sitat av Badassjack Vis innlegg
Er "Gud" for deg en som er snill og aldri dreper noen? Gud har sine meninger om hva som er rettferdig. Tror ikke Gud prøver å lure noen. I følge bibelen, skapte han menneskene for å være sammen med dem. Men så skar ting seg, og menneskene rotet seg mer og mer bort fra han og gikk i synd. Gud så at det ikke var noe håp, bortsett fra en kar som het så mye som Noah. Han "måtte" drepe alle for at det skulle være håp. Men så må man jo ikke glemme av en annen kar som vi kjenner som Satan, som prøver da det motsatte av hva Gud prøver på. Jorden begynte på nytt og menneskene begynte å følge Guds bud lovisk. Så kom Jesus, han døde på korset for at menneskene skulle kunne bli reddet(frelst). Sånn at all den synden som separerte dem fra hverandre ble tilintetgjort.
Vis hele sitatet...

Så med andre ord: Den perfekte Gud skapte noe som han mistet kontrollen over, og som han deretter fikset ved å drepe alle hans imperfekte skapninger. Lurer på hvor jeg har hørt om en lignende praksis med å drepe de imperfekte før?


Sitat av Badassjack Vis innlegg
Angående barn i Afrika som dør av naturkatastrofer, har Gud "lov" til å stoppe naturkatastrofer? Jeg tenker bare høyt. Tror det står at verden er Satans herredømme. Virker som det er lover i mellom Gud og Satan som stopper hverandre i å gjøre forskjellige ting. Vet du om det står noe om at små barn, som ikke har hørt noe om evangeliet ikke vil bli reddet? Ikke vet jeg.
Vis hele sitatet...
I så fall, hvem laget lovene som regulerer maktfordelingen imellom Gud og Satan? Man må kaste store deler av Bibelen ut av den kristne båten dersom den ikke skal synke i orkanen (naturkatastrofen).
Sitat av olavXO Vis innlegg
Hva er det du prøver på nå egentlig?
Bevise for oss at gud finnes fordi det står i bibelen?
Vis hele sitatet...
Jeg prøvde å svare Provo på det han spurte om, og vise han hvordan jeg tenker. Er det ikke det vi gjør, veksler tanker?

Sitat av Drachir Vis innlegg
Så med andre ord: Den perfekte Gud skapte noe som han mistet kontrollen over, og som han deretter fikset ved å drepe alle hans imperfekte skapninger.
Vis hele sitatet...
Da kommer du litt inn på det med fri vilje.

Sitat av Drachir Vis innlegg
I så fall, hvem laget lovene som regulerer maktfordelingen imellom Gud og Satan? Man må kaste store deler av Bibelen ut av den kristne båten dersom den ikke skal synke i orkanen (naturkatastrofen).
Vis hele sitatet...
Gud laget lovene. Mennesket har fri vilje og kan gjøre hva dem vil. Har du ikke sett Narnia?
Sitat av Badassjack Vis innlegg
Da kommer du litt inn på det med fri vilje.
Vis hele sitatet...
Nei, det gjør du ikke. Gud mistet kontrollen, og reddet seg inn ved å drepe netsten alle som ikke handlet etter planen. Uenig?


Sitat av Badassjack Vis innlegg
Gud laget lovene. Mennesket har fri vilje og kan gjøre hva dem vil. Har du ikke sett Narnia?
Vis hele sitatet...
Du sa at Gud ikke kunne intervenere på jorden siden det var satans område. Hvem laget i så fall den loven? La oss ikke dra inn Narnia i det hele
Sitat av Badassjack Vis innlegg
Er "Gud" for deg en som er snill og aldri dreper noen?
Vis hele sitatet...
Vel, Gud selv dreper og kommanderer til å drepe mange millioner menn, kvinner og barn gjennom Bibelhistoriene, så at han aldri dreper noen kan vi slå oss til ro med at ikke er tilfelle. Men Bibelen sier at Gud er uendelig god, men alt tatt i betraktning virker det ikke som at dette er tilfelle.

Sitat av Badassjack Vis innlegg
Gud har sine meninger om hva som er rettferdig. Tror ikke Gud prøver å lure noen. I følge bibelen, skapte han menneskene for å være sammen med dem. Men så skar ting seg, og menneskene rotet seg mer og mer bort fra han og gikk i synd. Gud så at det ikke var noe håp, bortsett fra en kar som het så mye som Noah. Han "måtte" drepe alle for at det skulle være håp. Men så må man jo ikke glemme av en annen kar som vi kjenner som Satan, som prøver da det motsatte av hva Gud prøver på. Jorden begynte på nytt og menneskene begynte å følge Guds bud lovisk. Så kom Jesus, han døde på korset for at menneskene skulle kunne bli reddet(frelst). Sånn at all den synden som separerte dem fra hverandre ble tilintetgjort.
Vis hele sitatet...
Dette er jo ikke svar på spørsmålet i det hele tatt. Jeg spør igjen, hvis Bibelen kommer fra Gud, hvorfor er den da så proppfull av umoral og historier som ikke henger på greip? Jeg tenker ikke da på umoral begått av mennesker som Gud ikke liker, men umoral kommandert og utført av Gud selv. Jeg spurte også hvorfor du liker å si at du tror på hele Bibelen når dette ikke er sant, og hvordan du kan tro at Bibelen kommer fra Gud når du ikke tror på hele boken. Hva er svaret ditt på dette?

Videre, hvorfor måtte Gud drukne alle verdens dyr fordi menneskene ikke gjorde som han sa? Hvorfor ikke forgifte menneskene det gjaldt, for eksempel?

Hvorfor trengte Gud å henrette og torturere sin egen sønn for å tilgi oss for noe vi ikke hadde gjort i utgangspunktet? Ville du synes at jeg var snill og god hvis jeg insisterte på å knuse hendene på min egen sønn før jeg skulle drepe han på forferdelig vis for å tilgi deg for noe bestefaren din har gjort mot meg en gang?

Sitat av Badassjack Vis innlegg
Ephesians 2:8 For it is by grace you have been saved, through faith—and this is not from yourselves, it is the gift of God— 9 not by works, so that no one can boast.

Med andre ord, man kan ikke tro seg til å bli frelst. Da må man vel bare velge å tro. Jeg kan ikke gjøre meg fortjent til å bli reddet. Det kan godt hende at en teologisk lærer vil være uenig med meg her.
Vis hele sitatet...
Det er ikke bare å velge å tro noe. Kan du velge å tro på enhjørninger? Du kan si at du gjør det, men innerst inne tror du ikke på enhjørninger. Det er uansett ikke noe svar på hvorfor jeg og andre med meg skal dømmes til evig fortapelse bare fordi vi ikke klarer å tro på noe det ikke finnes noen som helst bevis for, men drøssevis av bevis mot. Hvordan kan en slik Gud være god?

Sitat av Badassjack Vis innlegg
Angående barn i Afrika som dør av naturkatastrofer, har Gud "lov" til å stoppe naturkatastrofer? Jeg tenker bare høyt. Tror det står at verden er Satans herredømme. Virker som det er lover i mellom Gud og Satan som stopper hverandre i å gjøre forskjellige ting.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig har han "lov" til det. Hvem skulle kunne nekte Gud noe som helst? Han er jo allmektig. Hvis det finnes lover om hva Satan og Gud kan gjøre er jo de lovene skapt av Gud selv. Dessuten har han grepet inn og delt Rødehavet, oversvømmet hele verden og andre ting, så hvorfor ikke gripe inn i naturkatastrofer som dreper og stygt skader utallige mennesker stadig vekk? Og til slutt, det er jo Gud som har skapt naturkatastrofene i utgangspunktet ved å skape jorden slik den er. Igjen, hvordan kan en slik Gud være god?

Sitat av Badassjack Vis innlegg
Vet du om det står noe om at små barn, som ikke har hørt noe om evangeliet ikke vil bli reddet? Ikke vet jeg.
Vis hele sitatet...
De som ikke aksepterer Jesus som Guds sønn og tror på Gud dømmes til evig fortapelse i helvete, som fortalt av blant andre Jesus selv. Hele denne situasjonen kunne vært unngått hvis han bare viste seg, eller i det minste ikke fjernet absolutt alle spor etter seg selv som vi burde forvente at var der.
Sitat av Drachir Vis innlegg
Nei, det gjør du ikke. Gud mistet kontrollen, og reddet seg inn ved å drepe netsten alle som ikke handlet etter planen. Uenig?
Vis hele sitatet...
Reddet seg inn? Hva reddet han seg fra, kunne han ikke startet absolutt alt fra skratch?

Sitat av Drachir Vis innlegg
Du sa at Gud ikke kunne intervenere på jorden siden det var satans område. Hvem laget i så fall den loven? La oss ikke dra inn Narnia i det hele
Vis hele sitatet...
Gud. Du har ikke sett Narnia du

Sitat av Provo Vis innlegg
Dette er jo ikke svar på spørsmålet i det hele tatt. Jeg spør igjen, hvis Bibelen kommer fra Gud, hvorfor er den da så proppfull av umoral og historier som ikke henger på greip? Jeg tenker ikke da på umoral begått av mennesker som Gud ikke liker, men umoral kommandert og utført av Gud selv. Jeg spurte også hvorfor du liker å si at du tror på hele Bibelen når dette ikke er sant, og hvordan du kan tro at Bibelen kommer fra Gud når du ikke tror på hele boken. Hva er svaret ditt på dette?
Vis hele sitatet...
Da spør jeg igjen, er "Gud" for deg en som er snill og aldri dreper noen? Hvorfor kan ikke bibelen komme fra Gud? Er det på grunn av at han sier han er uendelig god også virker det ikke sånn?

Det var du som først påsto at jeg bare trodde på det jeg likte å høre. Jeg har ikke sagt at jeg bare tror på noen spesielle deler av bibelen. Jeg har sagt at noe er jeg ikke like overbevist om, noe tror jeg ikke fullt på. Jeg er heller ikke spesielt kritisk til det, for jeg mener det ikke har så stor betydning og innvirkning på mitt liv. Egoistisk? Kanskje det var på den måten du mente at jeg tror bare på det jeg liker?

Sitat av Provo Vis innlegg
Videre, hvorfor måtte Gud drukne alle verdens dyr fordi menneskene ikke gjorde som han sa? Hvorfor ikke forgifte menneskene det gjaldt, for eksempel?
Vis hele sitatet...
Hvordan i all verden skal noen vite dette? Kanskje han var allergisk, hvem vet!

Sitat av Provo Vis innlegg
Hvorfor trengte Gud å henrette og torturere sin egen sønn for å tilgi oss for noe vi ikke hadde gjort i utgangspunktet? Ville du synes at jeg var snill og god hvis jeg insisterte på å knuse hendene på min egen sønn før jeg skulle drepe han på forferdelig vis for å tilgi deg for noe bestefaren din har gjort mot meg en gang?
Vis hele sitatet...
Jeg har lest at det var slik kulturen var på den tiden. Ungene og slekten etter deg ble straffet for den synden du gjorde. Har ingen kilder å henvise til, mener jeg leste det i en studiebibel en gang. Kanskje de "lovene" vi kom i snakk om er gammel jødisk tradisjon?

Sitat av Provo Vis innlegg
Det er ikke bare å velge å tro noe. Kan du velge å tro på enhjørninger? Du kan si at du gjør det, men innerst inne tror du ikke på enhjørninger. Det er uansett ikke noe svar på hvorfor jeg og andre med meg skal dømmes til evig fortapelse bare fordi vi ikke klarer å tro på noe det ikke finnes noen som helst bevis for, men drøssevis av bevis mot. Hvordan kan en slik Gud være god?
Vis hele sitatet...
Hva betyr verset for deg da?

Sitat av Provo Vis innlegg
Selvfølgelig har han "lov" til det. Hvem skulle kunne nekte Gud noe som helst? Han er jo allmektig. Hvis det finnes lover om hva Satan og Gud kan gjøre er jo de lovene skapt av Gud selv. Dessuten har han grepet inn og delt Rødehavet, oversvømmet hele verden og andre ting, så hvorfor ikke gripe inn i naturkatastrofer som dreper og stygt skader utallige mennesker stadig vekk? Og til slutt, det er jo Gud som har skapt naturkatastrofene i utgangspunktet ved å skape jorden slik den er. Igjen, hvordan kan en slik Gud være god?
Vis hele sitatet...
Med å sende Kristus sånn at vi kan bli frelst?

Sitat av Provo Vis innlegg
De som ikke aksepterer Jesus som Guds sønn og tror på Gud dømmes til evig fortapelse i helvete, som fortalt av blant andre Jesus selv. Hele denne situasjonen kunne vært unngått hvis han bare viste seg, eller i det minste ikke fjernet absolutt alle spor etter seg selv som vi burde forvente at var der.
Vis hele sitatet...
Ja ikke sant. En liten samling hvert 2 år, da hadde det ikke vært så vanskelig å være kristen.
Sitat av Badassjack Vis innlegg
Da spør jeg igjen, er "Gud" for deg en som er snill og aldri dreper noen?
Vis hele sitatet...
Jeg har allerede svart på dette, så du kan jo lese hva jeg skrev i stedet for å spørre på nytt.

Sitat av Badassjack Vis innlegg
Hvorfor kan ikke bibelen komme fra Gud? Er det på grunn av at han sier han er uendelig god også virker det ikke sånn?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke sagt at Bibelen ikke kan komme fra Gud. Jeg har sagt at det er en selvmotsigelse i at du tror nettopp dette samtidig som du ikke tror på alt som står der. Kanskje Bibelen kommer fra Gud, men da er i så fall Gud en løgnhals som forsøker å lure de som forventer bevis før de kan tro på noe, kun for å sende de til helvete. Jeg ser ingen annen løsning på dette problemet, og det ser ikke ut til at du gjør det heller.

Sitat av Badassjack Vis innlegg
Det var du som først påsto at jeg bare trodde på det jeg likte å høre. Jeg har ikke sagt at jeg bare tror på noen spesielle deler av bibelen. Jeg har sagt at noe er jeg ikke like overbevist om, noe tror jeg ikke fullt på. Jeg er heller ikke spesielt kritisk til det, for jeg mener det ikke har så stor betydning og innvirkning på mitt liv. Egoistisk? Kanskje det var på den måten du mente at jeg tror bare på det jeg liker?
Vis hele sitatet...
Det jeg mener med at du kun tror på de delene av Bibelen som du liker, er at du overser ravende barbariske og morbid idiotiske deler om dødsstraff ved steining for det ene og det andre, at kvinner ikke skal tale i kirken, at kvinner ikke skal få være lærere, påbud om rekkverk på tak, at dyreofringer fjerner husmugg og liknende ting. Du påstår at du tror på hele Bibelen og at den kommer fra Gud, men det er jo åpenbart at du ikke tror på alt som står der.

Sitat av Badassjack Vis innlegg
Hvordan i all verden skal noen vite dette? Kanskje han var allergisk, hvem vet!
Vis hele sitatet...
Det er meget billig å slå armene i været som om det var alle andre som var tåpelige når det påpekes hvor åpenbart feilaktige historiene du tror på er, og de enorme problemene som ligger i, og medfølger av, å akseptere de som sanne.

Sitat av Badassjack Vis innlegg
Jeg har lest at det var slik kulturen var på den tiden. Ungene og slekten etter deg ble straffet for den synden du gjorde. Har ingen kilder å henvise til, mener jeg leste det i en studiebibel en gang. Kanskje de "lovene" vi kom i snakk om er gammel jødisk tradisjon?
Vis hele sitatet...
Ja, kanskje Gud bare er en kulturell konstruksjon i bronsealdermenneskers forsøk på å forklare verden, og ikke har noe rotfeste i virkeligheten i det hele tatt? Som du selv i stor grad konkluderer med her er det akkurat som om Bibelen ble skrevet av helt vanlige mennesker påvirket av intet annet enn sin kultur, regjerende overtro og manglende forståelse av universet.

Sitat av Badassjack Vis innlegg
Hva betyr verset for deg da?
Vis hele sitatet...
Hva? Hvilket vers? Jeg spør hvordan Gud kan være god og samtidig dømme meg og folk flest med meg til helvete bare fordi vi ikke klarer å tro på en Gud fullstendig uten bevis, på samme måten som vi ikke tror på enhjørninger, bigfoot, tannfeer og det flyvende spagettimonsteret.

Sitat av Badassjack Vis innlegg
Med å sende Kristus sånn at vi kan bli frelst?
Vis hele sitatet...
Barna i den tredje verden går strake veien til helvete uavhengig av om Gud torturerte sin egen sønn for å klare å tilgi de for noe de ikke har gjort. Det står meget tydelig i Bibelen som du tror kommer fra Gud. Dette er derfor ikke et svar på spørsmålet, så du kan lese det igjen og prøve på nytt.

Sitat av Badassjack Vis innlegg
Ja ikke sant. En liten samling hvert 2 år, da hadde det ikke vært så vanskelig å være kristen.
Vis hele sitatet...
Er det en bevisst strategi å svare flåsete når du ikke har svar? Skuffende, men dessverre ikke særlig overraskende.
Sist endret av Provo; 22. januar 2012 kl. 19:55.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Badassjack: Det virker som om du bruker pt. 3 i punktlista over måter å bruke bibler på (tar mindre enn 2 minutter å lese). Korrigér meg gjerne om jeg tar feil.

Jeg er selv uenig i at man kan velge å tro noe, men hvordan bestemmer du deg for hva i biblene som er viktig nok til at det har innflytelse på deg?

Og om du tror en guddom som har skapt alt, er opphavet til en bok: Hvorfor studerer du den ikke inngående? (Merk: Det er utydelig for meg om du faktisk tror det, eller bare ikke utelukker muligheten.)
Alle med brukbar intelligens og evne til kritisk tenkning forstår at Provo har eid samtlige kristne i denne tråden. Er ikke vits i å diskutere lenger..
Beklager at jeg svarte flåsete. Jeg er ikke spesielt trent i å diskutere. Du må forstå at jeg prøver så godt som jeg kan å svare på det dere spør meg om, og jeg beklager hvis dere ikke får noe av det.

Men ja selvmotsigelser. Jeg tror at det jeg bruker å gjøre, er at jeg bekker mot den siden som det snakkes mest om. For eksempel, tror du blir du frelst, og Gud sier at han er rettferdig. Barn i Afrika dør, da vil jeg tenke at han er rettferdig og ikke sender dem til helvete. Hvorfor han ikke redder dem fra å dø vet jeg ikke. Jeg kommer til å tenke at han er rettferdig, for jeg har andre vers som støtter det opp. Som for eksempel det verset med at troen er en gave.


Det var bra Jonta tok det opp, dette har jo en enorm betydning. Ja det er vel noe rundt nr 3 ja. Jeg tror også at det er deler av bibelen man kan utelukke, som for eksempel det med at kvinner ikke skal prate i kristne forsamlinger. Det var jødisk tradisjon at kvinner ikke fikk tale i kristne forsamlinger. Har også hørt den versjonen med at det var et problem på grunn av at dem snakket for mye, vet ikke helt om det er sant da hehe. Var en kar som sa til meg for en stund siden at jeg ikke kunne ha på meg caps'n min i kirka, og henviste til et bibelvers. Det var sant det sto skrevet der at man ikke skulle ha noe på hodet, dette gjaldt bare mannfolka da. Dette er sånt jeg ikke følger, jeg tror på at Jesus er glad i meg selv om jeg går med caps av og til, men tok av meg capsen alikevel. Jeg tror også det verset er sterkt preget av gammel jødisk tradisjon. Jeg tror også at noen av historiene fra det gamle testamentet er metaforer for det nye testamentet, men tror i dag at de faktisk skjedde også. ...Dette fikk meg til å tenke, kanskje de ikke skjedde, men bare er metaforer. Man ser jo gjennom hele det gamle testamentet at det kan brukes i det nye testamentet, men da bare som en metafor.


Men jeg lurer på noe, hvis du Provo, opplever et mirakel en gang. Du blir helbredet fra noe som plager deg, og det virker som det er Gud med tanke på at det var en som kalte seg kristen som ba for deg. Hva tror du at du ville tenkt da? Ville det vært bevis for deg? Hvis ikke hva kunne vært bevis for deg?
Sist endret av Badassjack; 22. januar 2012 kl. 21:13.
Sitat av Badassjack Vis innlegg

Men jeg lurer på noe, hvis du Provo, opplever et mirakel en gang. Du blir helbredet fra noe som plager deg, og det virker som det er Gud med tanke på at det var en som kalte seg kristen som ba for deg. Hva tror du at du ville tenkt da? Ville det vært bevis for deg? Hvis ikke hva kunne vært bevis for deg?
Vis hele sitatet...
Det er gjort flere studier på om bønn hjelper. Jeg trenger vel egentlig ikke fortelle deg hva resultatene var?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Badassjack: Blant høyttenkningen din mener jeg å komme fram til «om det står noe som virker dumt, bruker jeg første og beste (bort)forklaring som ved første blikk gir mening».

Samsvarer dette med hva du faktisk gjør?

Forøvrig svarte du ikke på mitt spørsmål #2 (:
True phreak.
Sitat av Badassjack Vis innlegg
Men jeg lurer på noe, hvis du Provo, opplever et mirakel en gang. Du blir helbredet fra noe som plager deg, og det virker som det er Gud med tanke på at det var en som kalte seg kristen som ba for deg. Hva tror du at du ville tenkt da? Ville det vært bevis for deg? Hvis ikke hva kunne vært bevis for deg?
Vis hele sitatet...
Medisinske mirakler skjer hver dag. Jeg vil hvertfall aldri godta himmelig inngripen som et akseptabelt svar, med mindre alle andre forklaringer er mindre sannsynlige.
Når det skjer et "mirakel" er det absolutt ingen grunn til å påstå at det var gud. Hva med alle de andre som ba til han, men som fortsatt døde en lang og pinefull død?

inb4 en variasjon av "God works in mysterious ways". Alle som tror på gud tørr bare ikke gå fra det som gir dem trygghet, etter å ha blitt hjernevasket gjennom hele barndommen.
Sitat av Badassjack Vis innlegg

Men jeg lurer på noe, hvis du Provo, opplever et mirakel en gang. Du blir helbredet fra noe som plager deg, og det virker som det er Gud med tanke på at det var en som kalte seg kristen som ba for deg. Hva tror du at du ville tenkt da? Ville det vært bevis for deg? Hvis ikke hva kunne vært bevis for deg?
Vis hele sitatet...
dette er et av disse elendige argumentene som kristne slenger frem i en diskusjon. OK:
Hvor mange ganger hender det at du tenker du kan se i fremtiden fordi du tenkte at x skjedde tidligere i dag, og da du gikk ut til butikken så skjedde x. Kan du se i fremiden pga den ene hendelsen? Hvor mange tanker tenker du om dagen? La oss si 1000 forskjellige tanker, en av disse tankene hender samme dag. Hver dag vil MANGE, kanskje 100, av disse tankene hende. MEN du tenker ikke over dette, også når en ting skjer, kobler du dette til den tanken og tenker at du kan se i fremtiden.

Hvis du ikke forsto den metaforen drar jeg frem et annet eksempel: en vennine ba til gud om at gutten hun liker ikke skal hooke opp med noen denne kvelden. Han hooket ikke opp med noen denne kvelden, var dette guds verk?

du kan ikke trekke konklusjoner om at a+b=c!!! det kan være uendelig med andre faktorer som er gjeldende her. F.eks dette med min vennine: grunnen til at han ikke hooket opp med noen er fordi han liker henne

Sitat av Orph Vis innlegg
Medisinske mirakler skjer hver dag. Jeg vil hvertfall aldri godta himmelig inngripen som et akseptabelt svar, med mindre alle andre forklaringer er mindre sannsynlige.
Vis hele sitatet...
Må nesten svare på denne IDIOTISKE uttalelsen:
hva fikk du i snitt? -2?

tror du virkelig den medisinske verden/vitenskapen har svaret på ALT, vi kan kanskje 5% av alt man kan vite. De 95% kan være revolusjonerende innen kreft som at en krefttype kan "fjerne seg selv".
Himmelig inngripen er IKKE sannsynlig, du mener at "hvis det ikke kan motbevises, er det sant".
Pootis Spencer
Sitat av SirAugustus Vis innlegg
Må nesten svare på denne IDIOTISKE uttalelsen:
hva fikk du i snitt? -2?

tror du virkelig den medisinske verden/vitenskapen har svaret på ALT, vi kan kanskje 5% av alt man kan vite. De 95% kan være revolusjonerende innen kreft som at en krefttype kan "fjerne seg selv".
Himmelig inngripen er IKKE sannsynlig, du mener at "hvis det ikke kan motbevises, er det sant".
Vis hele sitatet...
Jeg tror du må lese Orph sitt innlegg litt bedre.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Badassjack: Det virker som om du bruker pt. 3 i punktlista over måter å bruke bibler på (tar mindre enn 2 minutter å lese). Korrigér meg gjerne om jeg tar feil.

Jeg er selv uenig i at man kan velge å tro noe, men hvordan bestemmer du deg for hva i biblene som er viktig nok til at det har innflytelse på deg?

Og om du tror en guddom som har skapt alt, er opphavet til en bok: Hvorfor studerer du den ikke inngående? (Merk: Det er utydelig for meg om du faktisk tror det, eller bare ikke utelukker muligheten.)
Vis hele sitatet...
Sitat av Jonta Vis innlegg
Badassjack: Blant høyttenkningen din mener jeg å komme fram til «om det står noe som virker dumt, bruker jeg første og beste (bort)forklaring som ved første blikk gir mening».

Samsvarer dette med hva du faktisk gjør?

Forøvrig svarte du ikke på mitt spørsmål #2 (:
Vis hele sitatet...
Ja stemmer det, glemte det helt av

Hvis noe virker dumt bruker jeg å lese teksten flere ganger, gå inn i grunnteksten å prøve å finne ut så nært som mulig hva som står der. Jeg bruker også å diskutere med andre kristne hva dem tenker om saken, noen ganger er jeg enig og andre ganger uenig. Jeg veier det også opp mot andre selvmotsigelser. Det står også skrevet at den Hellige Ånd kan åpenbare skriften for oss. Derfor ber jeg over det også.
Så på en måte blir det egentlig "magefølelsen" jeg går etter.

Jeg prøver å studere bibelen grundig. Det er en tørr bok, spesielt det gamle testamentet, derfor er det ikke alltid like enkelt. Jeg har også "funnet" det viktigste, det som er igjen er ikke ekstremt relevant for nåtiden. I det siste har jeg sett litt på de hebraiske ordene i frelsen, og selvmotsigelser der.

Jeg tror at Gud har skapt alt. Det er ikke en super duper tro der jeg aldri tviler. Det blir litt som en valgt tro, en ukritisk "hvorfor ikke?-tro". Når man tror på litt av bibelen, hvorfor ikke hele, alt er sykt. Hvis definisjonen på tro er at man er overbevist, da vet jeg ikke hva jeg holder på med.



SirAugustus:

Det var ikke ment som et argument, det var enkelt og greit et hypotetisk spørsmål for jeg er nysgjerrig på Provos tankegang.
Sist endret av Badassjack; 22. januar 2012 kl. 23:57.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Badassjack Vis innlegg
Så på en måte blir det egentlig "magefølelsen" jeg går etter.
Vis hele sitatet...
Om du har magefølelsen: Hvorfor trenger du boka?
Jeg har også "funnet" det viktigste, det som er igjen er ikke ekstremt relevant for nåtiden.
Vis hele sitatet...
Mtp. at du går etter pt. 3 (blanding av metaforer og faktiske hendelser): Hvordan vet du hva som er relevant for nåtiden?
Jeg tror at Gud har skapt alt. Det er ikke en super duper tro der jeg aldri tviler. Det blir litt som en valgt tro, en ukritisk "hvorfor ikke?-tro".
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke en annen religion?
True phreak.
Sitat av SirAugustus Vis innlegg

Må nesten svare på denne IDIOTISKE uttalelsen:
hva fikk du i snitt? -2?

tror du virkelig den medisinske verden/vitenskapen har svaret på ALT, vi kan kanskje 5% av alt man kan vite. De 95% kan være revolusjonerende innen kreft som at en krefttype kan "fjerne seg selv".
Himmelig inngripen er IKKE sannsynlig, du mener at "hvis det ikke kan motbevises, er det sant".
Vis hele sitatet...
Ta et dypt åndedrag, og les posten min en gang til, du... Og vær vennlig, ikke tillegg meg meninger og oppfatninger jeg ikke har.
Sist endret av Orph; 23. januar 2012 kl. 00:16.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Om du har magefølelsen: Hvorfor trenger du boka?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om jeg forstår spørsmålet ditt rett. Hvordan skal jeg vite hva det er jeg skal tolke hvis jeg ikke har bibelen? Jeg trenger bibelen, så mange bibler som mulig for å få alle oversettelsene. Helst en hebraisk oppå der igjen.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Mtp. at du går etter pt. 3 (blanding av metaforer og faktiske hendelser)Hvordan vet du hva som er relevant for nåtiden?
Vis hele sitatet...
Evangeliet om Jesus er relevant for nåtiden, det er det alt er ledet opp til. Jesus døde for å redde meg, det er relevant, ikke om jeg bruker caps i kirkelokalet.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Hvorfor ikke en annen religion?
Vis hele sitatet...
"Jeg tror at Gud har skapt alt. Det er ikke en super duper tro der jeg aldri tviler." Dette er om skapelsen jeg snakker om. Troen om at Jesus reddet meg er mye sterkere.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Badassjack Vis innlegg
Jeg vet ikke om jeg forstår spørsmålet ditt rett. Hvordan skal jeg vite hva det er jeg skal tolke hvis jeg ikke har bibelen? Jeg trenger bibelen, så mange bibler som mulig for å få alle oversettelsene. Helst en hebraisk oppå der igjen.
Vis hele sitatet...
Hvorfor trenger du noe å tolke?
Evangeliet om Jesus er relevant for nåtiden, det er det alt er ledet opp til. Jesus døde for å redde meg, det er relevant, ikke om jeg bruker caps i kirkelokalet.
Vis hele sitatet...
Dette besvarer ikke spørsmålet mitt.
"Jeg tror at Gud har skapt alt. Det er ikke en super duper tro der jeg aldri tviler." Dette er om skapelsen jeg snakker om. Troen om at Jesus reddet meg er mye sterkere.
Vis hele sitatet...
Nå er du fortsatt veldig vag om opplevelsen(e) du hadde, men dette betyr altså at det helt tydelig var denne guddomen? Og ikke bare en eller annen guddom?
Å bekjempe religion med logikk og vitenskap fungerer ikke. Det finnes uttalige bevis for evolusjon; observering av hvordan avkom er kontra deres foreldre, og at DNA-sekvenser svart på hvitt gir grunnlag for "the evolutionary tree". De driter i disse argumentene fordi de har LYST til å tro på gud. For det første tror hele familien deres på gud. Å bli ateist, blir som å kalle foreldra sine for hjernevaskede idioter. Ingen ønsker det. For det andre er de, som resten av oss, redd for å dø. Når de har trodd gjennom hele barndommen at de kommer til et paradis når de er døde, er det såklart vanskelig å legge fra seg den tanken når de blir eldre.

Dere kan jo bare se på argumentene deres, en person som objektiv ønsker å finne ut sannheten vil måtte facepalme seg for hver bokstav de tastet på tastaturet mens de skriver slikt søppel.

Kan noen religiøse svare meg på dette:
Hvorfor bygde gud jorda ut av tetoniske plater, og la masse lava under dem som får dem forskyve seg(jordskjelv) som uten tvil påfører mennesket lidelse?

Hvorfor kurerer gud dødssyke, blinde, døve, men driter i folk som har mista armer og bein?

Prøver dere å si at gud designa lukten på bæsj?

Hvorfor lage et univers, vente 13 milliarder år, lage jorda, vente 5 milliarder år, for å så putte adam og eva på kloden?
Sitat av Badassjack Vis innlegg
Men ja selvmotsigelser. Jeg tror at det jeg bruker å gjøre, er at jeg bekker mot den siden som det snakkes mest om. For eksempel, tror du blir du frelst, og Gud sier at han er rettferdig. Barn i Afrika dør, da vil jeg tenke at han er rettferdig og ikke sender dem til helvete. Hvorfor han ikke redder dem fra å dø vet jeg ikke. Jeg kommer til å tenke at han er rettferdig, for jeg har andre vers som støtter det opp. Som for eksempel det verset med at troen er en gave.
Vis hele sitatet...
Men det står jo ettertrykkelig i Bibelen at de skal til helvete. Jesus selv har sagt det. Med andre ord tror du Bibelen lyver.

Sitat av Badassjack Vis innlegg
Jeg tror også at det er deler av bibelen man kan utelukke, som for eksempel det med at kvinner ikke skal prate i kristne forsamlinger. Det var jødisk tradisjon at kvinner ikke fikk tale i kristne forsamlinger. Har også hørt den versjonen med at det var et problem på grunn av at dem snakket for mye, vet ikke helt om det er sant da hehe. Var en kar som sa til meg for en stund siden at jeg ikke kunne ha på meg caps'n min i kirka, og henviste til et bibelvers. Det var sant det sto skrevet der at man ikke skulle ha noe på hodet, dette gjaldt bare mannfolka da. Dette er sånt jeg ikke følger, jeg tror på at Jesus er glad i meg selv om jeg går med caps av og til, men tok av meg capsen alikevel. Jeg tror også det verset er sterkt preget av gammel jødisk tradisjon.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du da vite hvilke deler man kan utelukke? Hvis de som skrev Bibelen kunne ta feil og være påvirket av lokal kultur og feilaktige overbevisninger, hva mer har de tatt feil om? Kan de ha tatt feil om de ti bud? Kan de ha tatt feil om historien om Noah? Kan de ha tatt feil om miraklene til Jesus? Kan de ha tatt feil om at Gud eksisterer i det hele tatt?

Sitat av Badassjack Vis innlegg
Jeg tror også at noen av historiene fra det gamle testamentet er metaforer for det nye testamentet, men tror i dag at de faktisk skjedde også. ...Dette fikk meg til å tenke, kanskje de ikke skjedde, men bare er metaforer. Man ser jo gjennom hele det gamle testamentet at det kan brukes i det nye testamentet, men da bare som en metafor.
Vis hele sitatet...
Hva skal det være en metafor for at kvinner ikke skal snakke i kirken, ikke skal være lærere, at de skal være underdanige ovenfor sin mann og drepes hvis hun ikke var jomfru på bryllupsnatten, eller at homofile skal drepes bare for å være homofile? Det er jo tydelig at dette bare er reglene til en, etter våre standarder, usivilisert eldgammel kultur, og har ingenting med en god Gud å gjøre. Hva med de århundrene før Det nye testamentet kom? Hvorfor vil Gud gi en regelbok som er ekstremt umoralsk og barbarisk som folk skal leve etter i århundrer før han avslører at det var en metafor, noe ingen kunne ha forutsetning for å vite?

Sitat av Badassjack Vis innlegg
Men jeg lurer på noe, hvis du Provo, opplever et mirakel en gang. Du blir helbredet fra noe som plager deg, og det virker som det er Gud med tanke på at det var en som kalte seg kristen som ba for deg. Hva tror du at du ville tenkt da? Ville det vært bevis for deg? Hvis ikke hva kunne vært bevis for deg?
Vis hele sitatet...
Nei, det hadde ikke vært bevis for meg. For tenk deg om – hvis ikke en tilsvarende historie om deg skulle overbevise meg, hvorfor skal jeg la meg overbevise bare fordi jeg bytter ut deg med en annen som tilfeldigvis er meg? Dette er bare statistikk, og selv om det kan føles overveldende å være i den smale enden av den statistiske fordelingen, så må noen være det. Sett utenfra er det ikke mer fantastisk at det er deg enn at det er enn hvilken som helst annen.

Hvis en person går ut i avisa og sier "Jeg vant i Lotto! Er det ikke sykt? Er det ikke et fantastisk mirakel?", så ville du sannsynligvis også tenkt at, vel, en eller annen må jo vinne. Selv om det føles voldsomt for den det gjelder, så er det vanskelig å bli slått overende av forbauselse av at en eller annen vant førstepremien. At noen vinner Lotto er som regel en ukentlig hendelse, og har sannsynlighet på nesten 100 prosent. Men hva om denne personen føyde til "Og i forrige uke var det en fyr som ba til Herkules om at jeg skulle vinne! Det er bevis på at Herkules eksisterer!" Du ville nok ikke latt deg overbevise om Herkules' eksistens av den grunn. Kanskje hun gikk på rød mann før hun leverte kupongen også, men hvorfor skulle vi tro at det var en sammenheng? Og hvis ikke vi lar oss overbevise, burde ikke lottovinneren la seg overbevise heller – for selv om det føles spesielt for henne å være den som vant, så vet vi at sannsynligvis vil noen vinne, og hva denne personen gjorde før hun vant er det ingen grunn til å tro at har en umiddelbar sammenheng med at hun vant,

Så hvordan kan vi sjekke denne bli-bedt-for-og-bli-frisk-hypotesen på et bedre vis? Vi kan sette opp et kjempestort forsøk, hvor vi har syke mennesker som vi deler inn i grupper. For eksempel kan vi ha tre grupper, hvor gruppe 1 blir fortalt at de kanskje blir bedt for og blir det, gruppe 2 blir fortalt at de kanskje blir bedt for, men ikke blir det, og gruppe 3 blir fortalt at de blir bedt for og blir det. Så kunne vi gitt lapper med fornavn og initialet i etternavnet til en gruppe kirkegjengere, slik at de kunne be for at de ble friske. Så når vi har latt dette pågått lenge, så kunne vi sett hvilken gruppe som har hatt mest fremgang. Jeg skulle gjerne hatt med en gruppe 4 som blir fortalt at de blir bedt for og ikke blir det, men jeg tok det ikke med fordi en veldig stor undersøkelse som fungerte akkurat slik jeg beskrev hadde heller ikke med denne gruppen. Undersøkelsen er kjent under navnene "STEP", "Templeton Foundation study on prayer" og "Great Prayer Experiment", og de brukte 1802 pasienter som undergikk en bypassoperasjon.

Resultatene av undersøkelsen viste at gruppe 1 og gruppe 2, som ble fortalt at de kanskje ble bedt for og henholdsvis ble det og ikke ble det, hadde like utfall. Gruppe 1 som ble bedt for ble slett ikke friskere fortere enn gruppe 2. Og gruppe 3 kom faktisk dårligere ut, og flere opplevde komplikasjoner – noen forklaringer har vært at de som visste de ble bedt for følte et slags forventningspress, med påfølgende stress.

Det er altså ikke grunn til å tro at det finnes en gud selv om noen ber for en og en blir frisk eller vinner i lotto – uavhengig av om denne guden er den kristne Gud, Herkules eller andre gudefigurer. Det virker spesielt for den det gjelder, men det er ikke mer enn enkel statistikk som ligger til grunn.

Tillegg: Ja, jeg glemte å svare på spørsmålet om hva som ville vært bevis for meg. Først må jeg påpeke at jeg med "bevis" her sikter til bevismateriale, og ikke absolutt bevis (evidence versus proof). Hvis bønneforsøket slo kraftig ut i de som blir bedt for sin favør, og undersøkelsen var beviselig solid og nye undersøkelser utført av andre konsekvent ga samme resultat, så ville jeg blitt usikker. Hvis etterfølgende studier hadde vist at effekten kun var gjeldende for den kristne Gud, så ville jeg ansett det som bevismateriale for at Gud finnes, igjen forutsatt at studien var vitenskapelig solid og nye undersøkelser utført av andre fikk samme resultat. Andre bevis er åpenbare mirakler – altså midlertidige brudd på naturlovene – til alles skue i omgivelser som utelukker juks, at Gud selv viser seg til menneskeheten, at de som påstår å snakke med Gud kan få informasjon de ikke kunne fått på noe annet vis i kontrollerte eksperimenter, og liknende.

Så la meg gi spørsmålet i retur også. Hva slags bevis ville fått deg til å miste troen på at det finnes en gud? Hva slags resultat av hva slags eksperiment, eller hva slags hendelse, må til for at du konkluderer med at du tar feil?
Sist endret av Provo; 23. januar 2012 kl. 06:58.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Hvorfor trenger du noe å tolke?
Vis hele sitatet...
For at det skal samsvare med resten som står i boka. Gud sier at han kan ikke si imot sitt eget ord, da må man prøve å tolke hva det er egentlig han mener, når det virker som han gjør nettopp det.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Dette besvarer ikke spørsmålet mitt.
Vis hele sitatet...
Bibelen går fram i tid, den kan settes opp som en tidslinje. Jeg vil si at det som er relevant er det som er før dommedagen. Jeg har ikke noe bevis på dette nei.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Nå er du fortsatt veldig vag om opplevelsen(e) du hadde, men dette betyr altså at det helt tydelig var denne guddomen? Og ikke bare en eller annen guddom?
Vis hele sitatet...
Hvordan kan det være tydelig at det er Gud? Hvis Gud sier til meg med en stemme jeg hører fysisk, og han sier at han er Gud fra bibelen, ville det ikke vært bevis for meg. Jeg merker jeg sier i mot det jeg har sagt før i tråden, er ikke så lett å se inn i seg selv. Hva hvis det var en større ånd som har hele tiden lurt oss og bare rykker litt i overnaturlige tråder av og til. Jeg har tenkt tanken før, det kan jo være det. Hvis det er noe som skal dra meg bort fra bibelen og evangeliet om Jesus, vil det være en overnaturlig åpenbaring om at det finnes en større ånd. For jeg er fast bestemt og overbevist over at det finnes en åndelig verden. Eventuelt også et eksperiment som viser det på en eller annen måte. Men jeg tror det må en overnaturlig overbevisning til for at det skal rokke meg vekk fra evangeliet.

Sitat av Provo Vis innlegg
Hvordan kan du da vite hvilke deler man kan utelukke? Hvis de som skrev Bibelen kunne ta feil og være påvirket av lokal kultur og feilaktige overbevisninger, hva mer har de tatt feil om? Kan de ha tatt feil om de ti bud? Kan de ha tatt feil om historien om Noah? Kan de ha tatt feil om miraklene til Jesus? Kan de ha tatt feil om at Gud eksisterer i det hele tatt?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig kan de ha tatt feil om Guds eksistens, og om miraklene av Jesus, kanskje de som skrev bibelen var overtroende og naive. Det er ikke sånn at spørsmålene dine driver den godtroende hjernen min ut av balanse. Jeg velger å tro på at bibelen er sann, hvorfor velger jeg det? Jeg kan ikke produsere tro, jeg kan bare anerkjenne det. Hvordan skal jeg vite om jeg er frelst eller ikke, hvis frelsen er basert på tro? Da renner alle til helvete.

Det var ikke en feil å skrive at damene måtte tie i menigheten, selv om det var skrevet påvirket av lokal kultur. Det var tydeligvis relevant for datiden.

Sitat av Provo Vis innlegg
Hva skal det være en metafor for at kvinner ikke skal snakke i kirken, ikke skal være lærere, at de skal være underdanige ovenfor sin mann og drepes hvis hun ikke var jomfru på bryllupsnatten, eller at homofile skal drepes bare for å være homofile? Det er jo tydelig at dette bare er reglene til en, etter våre standarder, usivilisert eldgammel kultur, og har ingenting med en god Gud å gjøre. Hva med de århundrene før Det nye testamentet kom? Hvorfor vil Gud gi en regelbok som er ekstremt umoralsk og barbarisk som folk skal leve etter i århundrer før han avslører at det var en metafor, noe ingen kunne ha forutsetning for å vite?
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke verset om at kvinner måtte tie i menigheten er en metafor eller en feil, jeg tror det er preget av gammel kultur, derfor var det relevant på den tiden å skrive det i bibelen. Hvorfor Gud var som han var i det gamle testamentet vet jeg ikke. Hans definisjon på "god" samsvarer kanskje ikke med våres.


Sitat av Provo Vis innlegg
Så la meg gi spørsmålet i retur også. Hva slags bevis ville fått deg til å miste troen på at det finnes en gud? Hva slags resultat av hva slags eksperiment, eller hva slags hendelse, må til for at du konkluderer med at du tar feil?
Vis hele sitatet...
Interessant svar du gav, takker og bukker.

Som jeg skriver litt om til Jonta, så må det noe overnaturlig til for å få meg til å skli ut. Kanskje det holder med noe helt syk vitenskapelig fakta.

Jeg vil si at troen min er et valg, eller en anerkjennelse. Det har jeg kommet fram til, og jeg mener det er det som bibelen snakker om også, i forhold til frelsen.
Sitat av Badassjack Vis innlegg
Hvis det er noe som skal dra meg bort fra bibelen og evangeliet om Jesus, vil det være en overnaturlig åpenbaring om at det finnes en større ånd.
Vis hele sitatet...
Så det du egentlig sier er at du nekter å tro at det ikke finnes en større ånd? For skal du slutte å tro på en ånd, må denne troen byttes ut med troen på en annen (helst større) ånd. Hva er det egentlig som holder deg til kristendommen? For alle religioner er basert på de samme overbevisningene du har, og det er ingenting som tilsier at kristendom er noe mer riktig enn noe annet, snarere tvert imot.

Sitat av Badassjack
Men jeg tror det må en overnaturlig overbevisning til for at det skal rokke meg vekk fra evangeliet.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du mene at noe overnaturlig skal få deg til å slutte å tro på noe overnaturlig, ser du ikke selvmotsigelsen i dette?

Sitat av Badassjack
Kanskje det holder med noe helt syk vitenskapelig fakta.
Vis hele sitatet...
Det finnes mange fakta som vitenskapen har fremskaffet, men mye tyder på at du velger å se bort ifra disse? For veldig mye av hverdagen din er et direkte resultat av vitenskap, se på teknologien som er rundt deg, og vit at dette er et resultat av vitenskap og forskning. Mye av teknologien som finnes i dagens samfunn, startet nok med at noen trodde det var mulig, men det er det som skiller vitenskap fra tro, det holder ikke bare å tro. Tror du foreksempel Thomas Alva Edison Hadde funnet opp lyspæren ved å sette seg ned å tro at lyspæren ville bli oppfunnet, eller tror du han fikk en ide', hvor han prøvde seg frem til han lyktes?
Sist endret av Veggen; 23. januar 2012 kl. 15:16.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Å bekjempe religion med logikk og vitenskap fungerer ikke.
Vis hele sitatet...
Hvordan forklarer du da de mange det har fungert med?
Sitat av Badassjack Vis innlegg
For at det skal samsvare med resten som står i boka. Gud sier at han kan ikke si imot sitt eget ord, da må man prøve å tolke hva det er egentlig han mener, når det virker som han gjør nettopp det.
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke hvordan dette svarer på spørsmålet mitt.
Bibelen går fram i tid, den kan settes opp som en tidslinje. Jeg vil si at det som er relevant er det som er før dommedagen. Jeg har ikke noe bevis på dette nei.
Vis hele sitatet...
(min utheving) Hvorfor vil du si dét?

Forøvrig har du fortsatt ikke besvart spørsmålet mitt: «Hvordan vet du hva som er relevant for nåtiden?». Du har svart hva du tror er relevant for nåtiden. Ikke hvorfor du tror at det er relevant.
Hvordan kan det være tydelig at det er Gud? Hvis Gud sier til meg med en stemme jeg hører fysisk, og han sier at han er Gud fra bibelen, ville det ikke vært bevis for meg. Jeg merker jeg sier i mot det jeg har sagt før i tråden, er ikke så lett å se inn i seg selv. Hva hvis det var en større ånd som har hele tiden lurt oss og bare rykker litt i overnaturlige tråder av og til. Jeg har tenkt tanken før, det kan jo være det. Hvis det er noe som skal dra meg bort fra bibelen og evangeliet om Jesus, vil det være en overnaturlig åpenbaring om at det finnes en større ånd. For jeg er fast bestemt og overbevist over at det finnes en åndelig verden. Eventuelt også et eksperiment som viser det på en eller annen måte. Men jeg tror det må en overnaturlig overbevisning til for at det skal rokke meg vekk fra evangeliet.
Vis hele sitatet...
Nå bare tenker du høyt.

Betyr den første setningen at jeg tok feil utgangspunkt? Jeg antok til nå at du var kristen.
Sitat av Badassjack Vis innlegg
Hvis det er noe som skal dra meg bort fra bibelen og evangeliet om Jesus, vil det være en overnaturlig åpenbaring om at det finnes en større ånd. For jeg er fast bestemt og overbevist over at det finnes en åndelig verden. Eventuelt også et eksperiment som viser det på en eller annen måte. Men jeg tror det må en overnaturlig overbevisning til for at det skal rokke meg vekk fra evangeliet.
Vis hele sitatet...
Det er litt bom i forhold til hva jeg mente. La oss si at verden ikke inneholder en åndeverden, og er fullstendig materialistisk. Hva skal da til for at du skal revurdere troen din? Hva, helt konkret, skal til for å konkludere med at du tar feil om at det eksisterer en åndeverden? Du nevner at kanskje noe "helt syk vitenskapelig fakta" kan gjøre det, men det er jo verdiløst hvis du ikke kan presisere hva dette skulle vært. Så igjen, med et lite tillegg for å gjøre det klarere, hva slags resultat av hva slags eksperiment, eller hva slags hendelse, må til for at du konkluderer med at du tar feil om at det eksisterer en eller annen form for åndeverden? Jeg snakker da helt konkret. Jeg kan nevne, og har nevnt, en mengde konkrete eksempler som ville fått meg til å konkludere på annet vis; kan du?

Problemet oppstår når du ikke har noen håndfast grunn til å tro det du tror, og det ikke finnes noe som kan få deg til å endre mening. For å lett parafrasere Sam Harris: Så lenge du hevder at din tro representerer en faktisk tilstand i verden ("det finnes en åndeverden"), så må du mene at troen er en konsekvens av hvordan verden er. Dette gjør, per definisjon, at du er sårbar for bevis. Hvis det ikke er noen tenkelig endring som kan få deg til å stille spørsmål ved overbevisningen din, så beviser det at du ikke har tatt noen verdenstilstander som betingelser for overbevisningen din med i beregningen. Du kan derfor ikke hevde at din overbevisning representerer verden i det hele tatt.

Sitat av Badassjack Vis innlegg
Selvfølgelig kan de ha tatt feil om Guds eksistens, og om miraklene av Jesus, kanskje de som skrev bibelen var overtroende og naive. … Det var ikke en feil å skrive at damene måtte tie i menigheten, selv om det var skrevet påvirket av lokal kultur. Det var tydeligvis relevant for datiden. … Jeg tror ikke verset om at kvinner måtte tie i menigheten er en metafor eller en feil, jeg tror det er preget av gammel kultur, derfor var det relevant på den tiden å skrive det i bibelen.
Vis hele sitatet...
Sa du ikke at Bibelen kom fra Gud? Den kan jo ikke ha kommet fra Gud hvis den er skrevet av mennesker som har klart å få med en hel drøss med feil? Hva annet har de tatt feil om? Dette viser jo helt utvilsomt og entydig at Bibelen ikke er en troverdig kilde. Hvilke deler du velger å tro på er – som tekstene i Bibelen – kulturelt betinget, og fullstendig arbitrært.

Sitat av Badassjack Vis innlegg
Hvorfor Gud var som han var i det gamle testamentet vet jeg ikke. Hans definisjon på "god" samsvarer kanskje ikke med våres.
Vis hele sitatet...
Som Bibelkyndig vet du at Adam og Eva satte i gang arvesynden ved å spise av treet av kunnskap om godt og ondt (1 Mos 2:17, 1 Mos 3:1-7). Menneskene ble kastet ut av Edens hage nettopp fordi de fikk innsikt i hva som er godt og ondt etter Guds egne regler og definisjoner. Så den forklaringen fester ikke.

Videre blir det jo innlysende at å straffe barn med evig tortur i helvete for noe de ikke har gjort, og fordi de ikke har hørt om han, ikke kan falle under noen som helst meningsfull definisjon av begrepet "god".
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Når det skjer et "mirakel" er det absolutt ingen grunn til å påstå at det var gud. Hva med alle de andre som ba til han, men som fortsatt døde en lang og pinefull død?
Vis hele sitatet...

Vel. I følge bibelen skal Gud hjelpe de som ber. Det er ikke alltid Gud hjelper noen som ber en gang/100 ganger, fordi Gud har en plan for de.

Men Gud har utført mange mirakler, i følge de kristne. Viss du tar deg en tur til Bildøy eller Fjellheim bibelskole, er det mange kristne der som kan dokumentere mange ulike mirakler fra Gud.

Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
inb4 en variasjon av "God works in mysterious ways". Alle som tror på gud tørr bare ikke gå fra det som gir dem trygghet, etter å ha blitt hjernevasket gjennom hele barndommen.
Vis hele sitatet...

Det er feil. Alle som tror på gud trenger ikke ha blitt hjenevasket. Det finnes mennesker som har innsett den kristne realitet, og blitt kristne i voksen alder. Mange såkalte forskere som har viet sitt liv for å motbevise krd, som etterhvert har innsett at krd virkelig er sannheten, for så å blitt kristne.

Men sannsynligheten for å bli kristen for han/hun som kommer fra et kristent hjem, er selvsagt mye større enn å bli kristen fra oppvekst uten religion.
Sitat av SirAugustus Vis innlegg
dette er et av disse elendige argumentene som kristne slenger frem i en diskusjon. OK:
Hvor mange ganger hender det at du tenker du kan se i fremtiden fordi du tenkte at x skjedde tidligere i dag, og da du gikk ut til butikken så skjedde x. Kan du se i fremiden pga den ene hendelsen? Hvor mange tanker tenker du om dagen? La oss si 1000 forskjellige tanker, en av disse tankene hender samme dag. Hver dag vil MANGE, kanskje 100, av disse tankene hende. MEN du tenker ikke over dette, også når en ting skjer, kobler du dette til den tanken og tenker at du kan se i fremtiden.

Hvis du ikke forsto den metaforen drar jeg frem et annet eksempel: en vennine ba til gud om at gutten hun liker ikke skal hooke opp med noen denne kvelden. Han hooket ikke opp med noen denne kvelden, var dette guds verk?

du kan ikke trekke konklusjoner om at a+b=c!!! det kan være uendelig med andre faktorer som er gjeldende her. F.eks dette med min vennine: grunnen til at han ikke hooket opp med noen er fordi han liker henne



Må nesten svare på denne IDIOTISKE uttalelsen:
hva fikk du i snitt? -2?

tror du virkelig den medisinske verden/vitenskapen har svaret på ALT, vi kan kanskje 5% av alt man kan vite. De 95% kan være revolusjonerende innen kreft som at en krefttype kan "fjerne seg selv".
Himmelig inngripen er IKKE sannsynlig, du mener at "hvis det ikke kan motbevises, er det sant".
Vis hele sitatet...
Er også ganske elendig argumentasjon å rakke ned på andre og påstå at snitt har noe med idioti/intelligens å gjøre.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Vel. I følge bibelen skal Gud hjelpe de som ber. Det er ikke alltid Gud hjelper noen som ber en gang/100 ganger, fordi Gud har en plan for de.
Vis hele sitatet...
Ta en titt på for eksempel dette. Hva slags plan er det? Noen babyer blir altså født uten hjerne, hva er vitsen? Hvis gud mot formidning skulle eksistere, er han i såfall et rasshøl og han har definitivt ikke en plan for hver og en av oss.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Men Gud har utført mange mirakler, i følge de kristne. Viss du tar deg en tur til Bildøy eller Fjellheim bibelskole, er det mange kristne der som kan dokumentere mange ulike mirakler fra Gud.
Vis hele sitatet...
Jeg kommer aldri til å sette foten min innenfor en bibelskole, så hadde satt pris på om du kunne vise meg dokumentasjonen selv.


Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Det er feil. Alle som tror på gud trenger ikke ha blitt hjenevasket. Det finnes mennesker som har innsett den kristne realitet, og blitt kristne i voksen alder. Mange såkalte forskere som har viet sitt liv for å motbevise krd, som etterhvert har innsett at krd virkelig er sannheten, for så å blitt kristne.
Vis hele sitatet...
Greit nok, unntak vil jo alltid eksistere. Men hvis du ser på ratioen mellom åkonvertere til ateisme kontra konvertere til kristendommen vil førstnevnte ha en gigantisk høyere verdi. At det finnes et par forskere her og der som har "funnet gud" betyr jo ingenting. Men samma, du bare påpekte at det ikke gjaldt alle som jeg påstod først, så dette er ikke så viktig.
Sist endret av bloodshotEyes; 23. januar 2012 kl. 22:10.
True phreak.
Sitat av Frityrgryta Vis innlegg
Er også ganske elendig argumentasjon å rakke ned på andre og påstå at snitt har noe med idioti/intelligens å gjøre.
Vis hele sitatet...
Det er ganske enkelt bare et tilfelle av at vedkommende ikke har lest hva jeg skrev. Jeg kan godt fekte med armene og si at han tar feil, men jeg ser ikke helt poenget. Det er bare en misforståelse.

Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Men Gud har utført mange mirakler, i følge de kristne. Viss du tar deg en tur til Bildøy eller Fjellheim bibelskole, er det mange kristne der som kan dokumentere mange ulike mirakler fra Gud.
Vis hele sitatet...
Ingen "mirakler" har så langt oppfylt vitenskapelige krav til dokumentasjon.


Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Det er feil. Alle som tror på gud trenger ikke ha blitt hjenevasket. Det finnes mennesker som har innsett den kristne realitet, og blitt kristne i voksen alder. Mange såkalte forskere som har viet sitt liv for å motbevise krd, som etterhvert har innsett at krd virkelig er sannheten, for så å blitt kristne.

Men sannsynligheten for å bli kristen for han/hun som kommer fra et kristent hjem, er selvsagt mye større enn å bli kristen fra oppvekst uten religion.
Vis hele sitatet...
ALLE trenger ikke ha blitt hjernevasket, nei. Men religion er kulturelt betinget, - En som ikke har hørt om gud, blir ikke plutselig kristen på eget initiativ. Det i seg selv er en ganske sterk indikasjon på at religiøs tro er et resultat av ytre påvirkninger, og ikke en universal sannhet.