Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 4280
Mellom solastranden og ølberg ligger det et nylig åpnet militær område. Det er høye gjerder rundt hele/deler av område, men langs veien mot ølberg er det åpent og laget til en parkeringsplass for turgåere. Det er ingen skilt som sier det ikke er lov å ta seg inn dit.


Området er preget av militær aktivitet med flere store delvis skjulte bunkers/lager bygg som noen står åpne. Det ligger også en del materiell i skogen der, fant sist gang en ubrukt patron og deler av en metallkasse som har inneholdt misilel.


Hvis du går i fra parkeringsplassen rett frem langs stien møter du fort på 3-4 store bunkere i en slags gruppe. De står låste men noen har revet løs et ventilasjons deksel nede ved bakken så man kan se rett inn. I den første er det lagret betydelige mengder med store Svea batteripakker som er så nærme at du kan bokstavligtalt ta på dem.

Legger ved et kart over område for interesserte


http://img249.imageshack.us/img249/472/91912988.png

Kan legge til at gult kryss er parkeringsplassen og rødt kryss er ca plassering av bunker med fyrverkeri.
det er nedlagt sier du.?
hvis området brukes som øvngspass for militæret, er det naturlig å finne rødplast/ekte skudd.. mest sansynlig brukes dette til velse for vaktsodatene på sola, og det er ikke så mye spennende i bunkersene
sveapakkene kan kkanskje noen ha glemt igjen fra nyttår..?
men uansett intresant, er områedet gjeret inn med åpnng eller ikke?
Dani87's Avatar
Trådstarter
Ja det brukes ikke lengre etter at det nylig ble åpnet for publikum. Det er gjerde rundt hele området unntatt der du kan kjøre inn å parkere. Gjerde er nok ikke tatt bort pga mye arbeid.

Var her senest i dag og fant et fraktebrev hvor det var beskrevet 18 paller til Svea.
Husker godt det området der, var vaktsoldat på sola flystasjon og det hørte med å sjekke området hver dag/kveld. Husker det lå masse gammelt skrap og annet militær materiell i jorden inni området.

Var inni bunkersene, men kan ikke huske at det var nnoe spennende der da.


Dette er ca. 5-6 år siden.
jeg var der på øvelse i en uke når jeg var i militæret. da var det områder på begge sider av veien som ble brukt.
Skal også nevnes at dette bygde Hitler under andre verdenskrig, du kan se skyttergravene rundt begge "leirene" hvis de ikke er fylt igjen.
Det er også dette som er det berømte øvingsområdet som David Toska & Co trente i før ranet.
Er et pyro firma som bruker dette som lager. "vi" leverer fyrverkeri på denne adressen hvert år.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Alt var låst med hengelås og ventilasjonen var murt igjen...

Det som var mest interessant egentlig, var et sagbruk på motsatt side av veien. Men grunnen til at det var interessant var at det var høye gjerder med piggtråd rundt hele greia
Sitat av Alkjeks Vis innlegg
Men grunnen til at det var interessant var at det var høye gjerder med piggtråd rundt hele greia
Vis hele sitatet...
Words! Kan bare gjøre meg enig i det...
var der i helga.. Veldig fint område som er åpnet. Gikk rundt i en times tid ca og fant flere morsomme plasser. Alle de lagerplassene er låst. Men det var en bunkers som var gravd opp. Inngangene var bare fyllt igjen med jord, men den ene inngangen var det tydeligvis noen som har tatt seg bryet med å grave opp. Krøp inn og kom til et rom som sikkert tyskerne har brukt som oppholdsrom. Dette var like ved 3 stillinger, så soldatene der har sikkert brukt dette rommet til å sove og spise i. var ikke noe spesiellt der, utenom en svært gammel rusten ovn. Fant også noen plasser der det ser ut som det har landa bomber i. var 3 kratere fyllt med vann (10 meter i diameter) rett med siden av hverandre. SIkkert engelske fly som skulle bombe flyplassen, men bomma litt. Ganske tøft. Fikk lyst til å kjøpe metaldetektor å gå rundt der å lete!
Hvor lå den bunkersen som var gravd opp, i forhold til lagerplassene? Fant ingen gravd opp bunkers da jeg var der.
▼ ... noen uker senere ... ▼
"Øko-Terrorist"
Sitat av Alkjeks Vis innlegg
Hvor lå den bunkersen som var gravd opp, i forhold til lagerplassene? Fant ingen gravd opp bunkers da jeg var der.
Vis hele sitatet...
Gå opp grusveien fra parkeringsplassen og ta til venstre der du ser noen fuglematere, fortsett litt bortover til du ser en merkelig haug på venstre side av stien(når jeg var der var det satt opp et "jalla" gapahuk rett ved bunkersen), det eneste du ser av den er ett rør på toppen av haugen, og ingangen som er gravd inn i siden.

Merk. hvis du er litt større i bredden kan det være vanskelig å komme seg inn døren da den bare står på gløtt og er blokkert med jord. det var verre å komme seg ut derfra enn inn så det er sagt.

Det finnes også flere steder du kan krype under gjerdet på andre siden av veien, blandt annet bak "safe zone" til paintball banen, bare følg den lille bekken ca 50-100 meter til du ser en metall "bro" og ett stykke hvit plast knyttet til gjerdet, der er det god plass å krype under.
Sist endret av tr80r; 9. juni 2010 kl. 16:20.
"Øko-Terrorist"
Ikke venstre, mente høyre ved fuglematerene, sorry :S
Var også på øvelse her i militæret. Husker vi var inni de fleste av bunkersene, det var ikke noe militært utstyr lagret i dem på den tiden. Vi fant dermed 'live' ammo fra 2. verdenskrig da som måtte sprenges av et 'bombsquad'. Jeg regner med at de har ryddet godt fra seg nå siden de har åpnet for publikum. Trolig mer stash å oppdage på andre siden av veien hvor det fortsatt er stengt av.
Sitat av Alkjeks Vis innlegg
Hvor lå den bunkersen som var gravd opp, i forhold til lagerplassene? Fant ingen gravd opp bunkers da jeg var der.
Vis hele sitatet...

Om du har gps kan du gå hit, litt vanskelig for gps siden det er mye trær.

N 58° 52.257 E 005° 35.918 - her er du 15m fra bunkeren