Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4734
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
I Sverige og i andre land er det ganske vanlig å finne forlatte jernbanesport med gamle rustne forlatte tog for eksempel. Eller store plasser med gamle biler som er stuet bort og ruster og blir fantastiske fotoobjekter. Til og med store plasser med fly finnes i andre land.

Er det noen som vet om det finnes sånne områder i Norge? Hvor gjør man av gamle tog f.eks.?
Rundt om i Norge finnes det masse gammelt forfallende matriell. På Elverum stod det en del, vet ikke om det er der mer nå. I Veggli står det en vedlikeholdsvogn, noen godsvogner og et motorvognsett. På Kongsberg er det en hel lokstall full av rare saker. Ellers står det en del saker og forfaller på mange steder rundtom i landet, spessielt rundt museeumsbanene. Det meste av matriell står i forskjellige skur og staller rundtom, men det er ikke noe problem å komme seg inn i de hvis du tar en telefon til Jernbaneverket.
Regner med at de resirkulere dem..?

Ring NSB
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Det står noe trikkemateriell på vinterbro, noe av det skal være kjørbart også. De var nære ved å ha en fungerende museumsbane der, men så ble kjøreledningen stjålet.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av datagutten Vis innlegg
Det står noe trikkemateriell på vinterbro, noe av det skal være kjørbart også. De var nære ved å ha en fungerende museumsbane der, men så ble kjøreledningen stjålet.
Vis hele sitatet...
Det er ikke lov å gå i sport eller innen for omerådet tilhørende jernbanen og man ringer politiet eller vektere så fort man ser noen(avhening av sted) og blir anmeldt til Politiet. Lokfører og andre ringer å gir beskjed hvis de oppdager noe.

PÅ vinterbro er det et museet. Er folk som jobber det med å sette i stand matriell. På andre museer er det fok hele året selv om sesongen er over. Man jobber med vedlikehold av matriell, sporvedlikehold osv. Her jobbes det hele uken og i ferier/helidager. Og siden man også har overnatting på verkstedet kan man regne med å møte folk dag som natt.

Elverum hadde matriell tilhørende museet på Hamar dette har blitt flyttet på etter at lokstallen har blitt pusset opp og hele omerådet er gjerdet inn. Jerbaneverket har folk her hele 24/7 og på stasjonen.

For å kommer dere inn på Jernbaneverkets omerådet skal man ha folk som har sikkkerthets godkjenelse. Så dere får ikke gå i sporene alene uten av en fra jernbaneverkeket eller andre som jobber på feks på verkstedet er med på runden. Går dere alene og uten lov er politiet snart på plass. i England blir man bøtlagt med ca 10.000kr hvis man går i sporet.
▼ ... noen uker senere ... ▼
jeg og noen kamerater var på vinterbro der å titta på togsettene og kontainerene osv.. da var det ingen der?
jeg kjører også forbi der nesten hver dag men aldri sett noen der?

Det ligger også en Bilkirkegård i Årjäng svergie. det er bare rett over grensen ved ørje

http://www.foto.no/cgi-bin/diskusjon...=34:bergenser:
Sist endret av wicked700; 5. oktober 2009 kl. 03:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bor du i Østfold anbefaler jeg å dra en tur til Töcksfors(rett på andre sida svenskegrensa), der finnes det en gammel nedlagt bilskrot fra 50/60/70-tallet langt ute i skogen, med hundrevis av gamle, mosegrodde nostalgiske biler, hvor trærne gror opp igjennom panseret. Har vært der et par ganger med kamerat, MANGE fine bilder å få tatt der PM meg om du vil ha veibeskrivelse. Kan legge ut et par bilder derfra om du er interessert.

Sitat av Latechs Vis innlegg
Bor du i Østfold anbefaler jeg å dra en tur til Töcksfors(rett på andre sida svenskegrensa), der finnes det en gammel nedlagt bilskrot fra 50/60/70-tallet langt ute i skogen, med hundrevis av gamle, mosegrodde nostalgiske biler, hvor trærne gror opp igjennom panseret. Har vært der et par ganger med kamerat, MANGE fine bilder å få tatt der PM meg om du vil ha veibeskrivelse. Kan legge ut et par bilder derfra om du er interessert.
Vis hele sitatet...
Så nå at stedet jeg mente var forklart i innlegget over... Uansett, verdt et besøk.
Sist endret av Latechs; 5. oktober 2009 kl. 10:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Det stedet på vinterbro, hvor er det ?

Bilkirkegård, høres helt bra ut. Skal ta meg en tur dit!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
På togstasjonen på Eina, der står det noen gamle vgner og forfaller. Du kan ta toget inn dit fra oslo, gå rundt og ta bilder, spise litt, og se litt på naturen en times tid, så kan du ta toget tilbake igjen ganske pene vogner også. Skikkelig gamle, rustne greier, som virkelig har merker etter naturens herjinger.