Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  179 14186
Gjøre det gratis hadde jo vært en idè
Sitat av ebitt
Gjøre det gratis hadde jo vært en idè
Vis hele sitatet...
Tåpelig forslag...

Det koster penger å sende SMS selv for Apparat (som driver tjenesten). De er ute etter å tjene penger ikke tape. For å gå i null må de ta betalt. (Regner med at de går mer i pluss enn null da...)
Hvor mye tjener dere på dette og hvor mye koster det for dere at vi sender en sms?
Sitat av ebitt
Hvor mye tjener dere på dette og hvor mye koster det for dere at vi sender en sms?
Vis hele sitatet...
Det koster 50 øre per sms (kan bli billigere også). Hvor mye penger de tjener per sms vil jeg anta de ikke vil si, men regner med det er en god slant totalt. De driver ikke veldedighet...

Å si at det burde være gratis er det samme som å si at det burde være gratis å gå på resturant. Man må betale for tjenester, og man får betalt for tjenester man selv tilbyr andre, det er sånn samfunnet fungerer.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Takk for PM, devotio :-)

ebitt, i løpet av 2 poster har du gjort det klart for meg at du er helt ute av kontakt med virkeligheten.

Det hadde vært en ide å gjøre det gratis? Ja, så klart. Det er absolutt en idé; det er bare en veldig dum idé. Første regel i livet er: Foruten luft er det ingenting som heter "gratis". Å sende SMS er forbindet med kostnader, og for at du skal kunne sende gratis sms, så må det komme inn penger i systemet fra en annen kant. Å bare foreslå "gratis sms" er idiotisk; med mindre du samtidig også kommer med løsningen på hvordan vi skulle ha tjent penger på det :-)

Når det gjelder hva vi tjener, så er det ikke så mye - så tro meg, vi har faktisk gjort SMS'en så billig som overhodet mulig. Vi i Biip.no må jo dele med Apparat AS, som drives av kameraten min.
Biip er ikke virkeligheten
Hva er vitsen, hvis dere ikke tjener "så mye" , det er jo ikke veldedighet.
Sitat av ebitt
Biip er ikke virkeligheten
Hva er vitsen, hvis dere ikke tjener "så mye" , det er jo ikke veldedighet.
Vis hele sitatet...
Biip er like mye en del av virkeligheten og samfunnet som en hver annen bedrift her i landet.
For å sette det frem på en annen måte;
Tror du ikke Biip bruker en del penger på å drive denne siden? Folk som arbeider med utvikling og vedlikehold skal ha penger, serverene selve siden står på koster penger, det at du sender SMS fra siden koster penger og slikt kan man fortsette i lang lang tid. Ikke alle her i landet er villige til å bare bruke masse penger på å utvikle noe som kun gir utgifter og ingen intekter. Derfor; Biip må ha noen inntektskilder. På biip sine sider er det vel hovedsakelig 3 ting de får inn penger fra; Reklame, salg diverse mobil stuff og at folk sender SMS.

For at en bedrift skal leve videre må den ha høyere intekter enn utgifter, ellers vil den over tid gå konkurs. Enkel logikk jeg tror til og med du forstår =)
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Nå skal ikke jeg utale meg om de tall jeg har hørt fra stormen.
Men de leverer ut premier på biip.no. ipoder. You name it. Og det må komme penger inn fra enn plass.
Har ikke vært så mye inne på biip.no, men de har vell reklame der, right? Isåfall så tipper jeg at de tjener en del på den...
Konge greie det der..
Men kjipt at det bare var 10 gratis mld.. oO
Olav og ebitt:
Åh, små geniale unger. Istedet for å klage på at biip.no tjener litt på det, kan dere jo betjene et eget nettsted som tilbyr gratis sms?
det er utrolig hvor lite kunnskaper folk har om drift av slike ting. Kostnadene på å drive en slik tjeneste vil jeg tro er veldig høye, og å få penger inn kun på reklame er ikke alltid nok.
comi: Ved å friste med premier får de (forhåpentligvis) fler brukere som bruker mer penger på siden deres og klikker på mer reklame. Og du spurte hvor pengene kommer fra?
Sist endret av ulldott; 6. april 2007 kl. 15:09. Grunn: skriveleif
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Ja, Biip har absolutt utgifter. Totalt har vi vel utgifter for ca 5-6 millioner kroner i året, og inntekter på ca 6-7. Det blir ikke så mye igjen at vi kan gi bort gratis sms for millioner av kroner, bare fordi "ebitt" fikk en god idé :-)
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Ulldott: Jeg vet hvor mye av pengene kommer ifra, jeg har kontakt med stormen og kjenner han litt over nettet, men som sagt jeg utaler meg ikke ovenfor slikt.
Men de gir jo ut premier til brukere som allerede er der fra før. Og ta feks en shuffle. Koster rundt 600-700 kr. Og du kan jo begynne og gange det med måneder..

Men, som sagt sms for millioner av kroner er vel ikke noe man går i overskudd av.
hvordan har det seg sånn at, de "gratismeldingene" folk sender til meg fra biib, betaler jeg for?
Dette er et Helt brilliant konsept. Men måten det er utført på er skuffende. Vanskelige kontaktlister, dyre priser og det hender ofte at SMSMamma ikke fungerer slik hun skal.
Eksempler på hvordan hun "ikke fungerer" er f.eks. hun er skjelden/aldri pålogget på natten, av og til gir hun ikke tilbakemeldinger og hun gir deg ikke alle mulighetene alltid.

Men nok piss om henne nå, hun er egentlig genial. For hun sier om SMS'en ble levert til mottakeren, på denne måten kan du lett finne ut om du har tastet feil nummer e.l.

Selv har jeg brukt SMSMamma i, vell, 3 måneder og er egentlig fornøyd med henne. Men jeg har ikke utnyttet henne så masse som jeg egentlig kunne gjort. Ser på det som lettere å oprette et par kontoer på internett. F.eks. Biip.no, uweb.com og freesms.com hvor man kan få over 100 gratis sms i måneden. Dette holder i mengder for min del, siden jeg får 100 gratis sms i mobilabbonementet mitt i tilleg.

Men det skal være klart for alle at SMSMamma er bare en BETA enda, håper flere kan melde seg inn og få prisene til å gå ned/ flere gratis sms.

Meld deg på du også! Det er enkelt!
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Eh... Bare sånn at det er sagt, så vil jeg gjøre oppmerksom på at den rosende omtalen ovenfor ikke på noen som helst måte er betalt av Biip.no (til tross for den cheesy linken)
▼ ... over et år senere ... ▼
Sendte akkurat en sms via mamma, og det fungerte flott som vanlig.
For moro skyld skriver jeg "takk" når meldingen er levert, og SMS Mamma svarer med "Bare hyggelig"!

Festlig
▼ ... noen uker senere ... ▼
Kan det hende den er deaktivert nå? Funker vertfall ikke til meg..
Fungerer fint her. Aldri brukt det noe spesielt, men begynnte å bruke det litt i forrige uke.

Husker når jeg skiftet nr, så kunne jeg sende melding fra sms-mamma med det gamle nr, etter jeg hadde sagt opp det. Hvordan er det mulig?
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
I utgangspunktet fordi SMS-protokollen er vid åpen -- akkurat som Mail-protokollene.
Du spessifiserer selv avsender, og kan skrive hva du vil. At du ikke kan gjøre det selv på mobiltelefoner, og mange nettsider, er fordi leverandørene har tatt et bevisst valg for å minimere potensiell skadevirkning.
Altså: Den som sender SMS skriver hvilket nummer det er fra i META-data som blir sendt med SMS'en, og mottaker leser ut META-dataen og det er der avsendernummer kommer fra.

Ettersom det ikke finnes noe sentralt registrer for nummerendring er det heller ingen måte for Biip å holde seg oppdatert på om du faktisk fremdeles er innehaver av nummeret. Du må altså selv sørge for å holde dette oppdatert.
Sitat av nso
I utgangspunktet fordi SMS-protokollen er vid åpen -- akkurat som Mail-protokollene.
Du spessifiserer selv avsender, og kan skrive hva du vil. At du ikke kan gjøre det selv på mobiltelefoner, og mange nettsider, er fordi leverandørene har tatt et bevisst valg for å minimere potensiell skadevirkning.
Altså: Den som sender SMS skriver hvilket nummer det er fra i META-data som blir sendt med SMS'en, og mottaker leser ut META-dataen og det er der avsendernummer kommer fra.

Ettersom det ikke finnes noe sentralt registrer for nummerendring er det heller ingen måte for Biip å holde seg oppdatert på om du faktisk fremdeles er innehaver av nummeret. Du må altså selv sørge for å holde dette oppdatert.
Vis hele sitatet...
heh, flott med raskt svar på akkurat det. Trodde ikke det var så enkelt.

Men rent teoretisk så er det mulig for en 'datakyndig' person å sende sms med hvilket somhelst avsendernummer/tekst?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Volch0k
heh, flott med raskt svar på akkurat det. Trodde ikke det var så enkelt.

Men rent teoretisk så er det mulig for en 'datakyndig' person å sende sms med hvilket somhelst avsendernummer/tekst?
Vis hele sitatet...
Jepp.

Du kan t.d bruke clickatell si løsning, der spesifiserer du alfanumerisk avsender heilt fritt.
Sitat av slashdot
Jepp.

Du kan t.d bruke clickatell si løsning, der spesifiserer du alfanumerisk avsender heilt fritt.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke helt fritt lengre. Man må dokumentere at man har legitim bruk for avsender-ID bestående av annet enn tall.

(Hos Clickatell)
Sist endret av LeChuck; 16. mai 2008 kl. 10:53.
Vel Luresms kan du selv spesifisere avsender, er naturligvis også begrenset hvor mange siffer du kan ha med.
Sitat av spelley
Vel Luresms kan du selv spesifisere avsender, er naturligvis også begrenset hvor mange siffer du kan ha med.
Vis hele sitatet...
Det som er klønete med luresms, er at de sender ut en melding til den som melding ble sendt til, en time senere. Slik at du får bare lurt en person i maks en time. For da kommer meldingen fra luresms med info av hvem som har sendt deg en luresms.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Nå har ikke jeg tatt meg tålmodighet til å lese igjennom alle sidene så beklager hvis jeg skriver dobbelt opp med noen.

Kritikk:

Positiv:
Lett å lære

Grei og enkel "meny" med lette og huskbare kommandoer

Telefonbok!

Genial idè å sende sms fra msn!

Negativ:
Omtrentlig hver 8. sms jeg sender blir ikke levert. Det er forkastelig at jeg blir trukket i credits for den uleverte smsen. Med ett enkelt regnestykke kan vi se at dette øker prisen pr sms for meg som bruker sms mamma.
Jeg kjøper "litt mer" (5kr=10sms=0,50kr per sms)
For å få LEVERT åtte sms til mottaker må jeg SENDE ni. Da blir prisen 0,50kr*9=4,50kr for 8 leverte sms.
4,50/8=0,5625kr per leverte sms.
Dette er en betydelig prisøkning for meg som bruker sms mamma daglig.

Stive sms priser

Når en sms blir levert varsler sms mamma meg, og det er fint. Når en sms derimot ikke ble levert, da får jeg ikke noe varsel om det. Sms mamma er taus om at smsen ikke ble levert.
Sist endret av Supermannen; 25. mai 2008 kl. 15:33.
▼ ... over et år senere ... ▼
Og brått var SMS-mamma stengt. But why?