Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 873
Anonym bruker
"Sugen Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvor går grensen mellom grovt ran og ran?
Bruk av vold, våpen og (tror jeg) størrelsen på utbytte.
Sist endret av vindaloo; 20. september 2023 kl. 20:26.
Anonym bruker
"Sinna Karybdis"
§ 327. Ran
For ran straffes den som med forsett om å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning øver vold mot en person, setter ham ute av stand til forsvar eller ved trusler fremkaller alvorlig frykt for vold mot noen, og derved

bemektiger seg en gjenstand som tilhører en annen, eller
tvinger noen til å handle slik at det medfører tap eller fare for tap for ham eller den han handler for.
Straffen for ran er fengsel inntil 6 år.

§ 328. Grovt ran
Grovt ran straffes med fengsel inntil 15 år. Ved avgjørelsen av om ranet er grovt skal det særlig legges vekt på om

det er brukt grov vold,
det er truet med skytevåpen eller annet særlig farlig redskap,
ranet er nøye planlagt, foretatt overfor en forsvarsløs person, eller
det gjaldt en betydelig verdi.
Straffen for grovt ran er fengsel inntil 21 år dersom ranet har hatt til følge død eller betydelig skade på kropp eller helse, og lovbryteren har utvist uaktsomhet med hensyn til følgen eller kunne ha innsett muligheten for den.

Det ser med andre ord ut som det ikke er en fast grense som avgjør det, men det ser ut som det lønner seg å være idiot, og at alt av profesjonelt preg straffes.
Hender folk raner bensinstasjoner o.l. med våpen og risikerer ganske heavy straff enda det beste det kan håpe på
å få med seg er en søple sekk med snus og sigg + 2-3 tusen
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Ble en gang ranet av 6 stykker hjemme hos meg med våpen og det ble grovt ran. Sekv om de bare fikk med seg 10k cash.
Ved bruk av våpen (kniv, pistol, og alt av slagvåpen) og/eller si at du har våpen, og trussel med vold
Anonym bruker
"Sinna Karybdis"
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ble en gang ranet av 6 stykker hjemme hos meg med våpen og det ble grovt ran. Sekv om de bare fikk med seg 10k cash.
Vis hele sitatet...
Ja, det er ikke størrelsen på fangsten som nødvendigvis avgjør hva det klassifiseres som.
6 stk i privat hjem med våpen er VELDIG grovt, det tikker nesten av alle boksene, selv om de ikke hadde fått med seg noe.
Bare å forestille seg en sånn situasjon så ser du fort at det blir veldig grovt ovenfor den utsatte.
Anonym bruker
"Sinna Karybdis"
Jeg har selv blitt ranet i hjemmet. Ble slått ned mens han holdt en stor skrutrekker, og fratatt amfetamin og penger.
På grunn av omstendighetene, der vedkommende hadde gjort 4 innbrudd hos meg på en svært kort periode før han ranet meg, så tror jeg at dette ville kunne gått som grovt ran(ble også «tvunget» med over i en annen leilighet).

Det er jo tross alt brukt vold, trusler, frihetsberøvelse, planlegging og gjentagelse, og jeg ble tømt for verdier på 100-200k+ til sammen, men jeg var for blendet av frykten for å bli kalt en snitch hvis jeg anmeldte det. Når jeg ser tilbake så skulle jeg absolutt anmeldt det, ingenting galt i å nevne navn hvis vedkommende driver å raner deg uten grunn.

Har man egentlig noe å komme med hvis man ikke anmelder det før det har gått noen år? Jeg kommer ikke til å gjøre det, men greit å vite allikevel, om vedkommende skulle finne på noe mer. I tillegg til at jeg ikke ville bli kalt snitch så er jo karen syk i hodet, var rett og slett redd for represalier som kunne ende med drap på grunn av hvor voldelig han er.
Jeg hadde ikke forsikring heller, så var ingen poeng å anmelde det uten å nevne navn, så jeg tygde i meg det tapet.. føles veldig feil, men han er av den typen man må drepe om man først skal gjøre noe, og det er han ikke verdt.
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Jeg mener at visst en blir ranet fordi man selger narkotika, eller at man blir fratatt narkotika og anmelder det, så er du en snitch. Raner de deg for penger eller andre verdifulle gjenstander er det en annen sak. Er man med på leken så må man tåle steken imo.
Anonym bruker
"Definert Ku"
Jeg mener at visst en blir ranet fordi man selger narkotika, eller at man blir fratatt narkotika og anmelder det, så er du en snitch. Raner de deg for penger eller andre verdifulle gjenstander er det en annen sak. Er man med på leken så må man tåle steken imo.
Vis hele sitatet...
Uenig. Om du er offer for noe så er du ikke en snitch om du anmelder det.

Om du derimot anmelder fordi du har sett noe/hørt noe eller bare vil fjerne konkurranse derimot så er jeg mer enig.

Men nå tror ikke jeg de som gjør slik type kriminalitet bryr seg så veldig mye om moralen.
Anonym bruker
"Sinna Karybdis"
Vis hele sitatet...
Jeg forstår ikke denne innstillingen, men det var jo dette jeg tenkte selv også.
politisk gate-korrekt å ikke snitche om man blir ranet av en ustabil junkie? Det er jo ikke snakk om noen som selger narkotika, jeg hadde aldri underholdt tanken om å ødelegge for noen respektable kriminelle på den måten uten videre, men mener du virkelig at det er snitching å anmelde en junkie som har gjort en hau med brekk hos deg, og ranet deg?

Tilfeldige ran og tyveri må slås ned på like hardt som snitching. Blir helt feil å straffe offeret to ganger. Man skal ikke måtte finne seg i det, bare fordi man selger. Dette er som sagt snakk om en tilfeldig junkie, ikke noen knyttet til salg.

Merker jeg ble litt defensive nå, så vil minne om at jeg ikke har anmeldt eller snitchet på noen måte.
Anonym bruker
"Fortvilet Finnhval"
En person som gang på gang raner samme person fortjener anmeldelse som bare det. Jeg ville flytta i samme slengen. Ingen fortjener å bli holdt gissel i sitt eget hjem.

Å snitche er å tilstå til politiet for strafferabatt eller for å hevne seg på noen man ikke liker uten at de har gjort noe stort mot deg.

Men å bli rana gang på gang slik som det der er gjentakende grovt ran.