Sitat av
Ingebrigt
Hva er forskjellen på disse sakene? Jeg har inntrykk av at AP-ansatte slipper lettere unna enn folk fra andre partier.
Hvorfor må ikke Anniken Huitfeldt legge fram en liste over mannens transaksjoner?
For det første er det snakk om et mye større omfang, og typen spekulasjoner er også helt annerledes. Sindre Finnes har jo spekulert aktivt på en helt annen måte. Dessuten har Huidtfeldt og Solberg helt ulike roller fremover, som jo er det som er viktig når vi vurderer tillit. Solberg er faktisk leder for landets største parti og etter planen deres statsministerkandidat om to år. Det må forventes at det stilles mer spørsmål om tillit i den posisjonen enn i omtrent hvilken som helst annen. Vi kan godt forstå og sympatisere og forsåvidt også tro på henne, men det kan ikke være så enkelt at man bare kan holde en pressekonferanse og så gå ufortrødent videre i den rollen der. Da legger man godt opp til folk som
vil utnytte systemet.
Men ja, jeg synes det er uheldig at Huidtfeldt ikke umiddelbart gikk av, for det er mye prinsippielt likt, og det skaper en viss presedens når statsministeren er så forståelsesfull overfor det. Det blir vanskelig å være prinsippiell og streng mot hovedrivalen rett etterpå da.
Det er jo hovedproblemet her, at vi er så opptatt av intensjonene. Når man fucker opp på det nivået så må det skje noe synlig etterpå. Det handler ikke om å straffe hverken Huidtfeldt eller Solberg, jeg synes synd på begge, og straff er rettsvesnets oppgave. Det handler om å opprettholde noen tydelige grenser, vi kan ikke ha et system der toppolitikerne roter rundt og tar sånne ting på gefylen, og så lenge vi føler at de er bra folk som gjør sitt beste så er det liksom greit. Det er jo ikke sånn det funker for oss andre heller, prøv den taktikken mot NAV og se hvor langt du kommer.