Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 6846
Hei alle.
På hytten, i Gulen Kommune, er det så dårlig dekning mobilt.
Klarer oss på dekningen til GSM-nettet, til ringing og sms,
men for surfing, nettlesing/surfing osv, så er det nesten håpløst..
-Får opp "Edge" eller "GPRS" som regel, noen ganger "3G"

Lurer på om det finnes antenneforsterkning som går på den delen
som går på nettsurfing, ikke bare forsterkning av ringe-dekning?
-Hvis dere skjønner hva jeg mener?

Ikke sikker på om jeg har postet på rett forum engang,
hvis det er feil, så håper jeg Admin flytter det.

Takker hjertligst for tips

Ha en fin dag videre alle sammen!
Du har ikke lov til å sette opp og bruke denne type utstyr uten konsesjon til det fra PTT, og PTT sender ikke ut slike konsesjoner til privatpersoner. I tillegg må det godkjennes av de som har rettigheter til frekvensene du skal bruke, og det får du nok ikke.

Ved å sette opp en slik forsterker/repeater så risikerer du å blokkere for andre brukere som får dårligere dekning. Dette kan i sin tur føre til at det ikke er mulig å komme igjennom til 110, 112 og 113.

For alt du vet kan det være en nabo av deg som har satt opp en slik, som nå påvirker deg.

Klag på dekningen til teleoperatøren, så de får tatt en vurdering på om det burde vært dekning der eller om det er mulig å gjøre noe med dekningen der.
Hm... jeg har ikke peiling selv, men kan en antenne som denne funke?

4dBi 1710MHZ ~ 2170MHZ 3G Mobile Cell Phone Signal Booster Antenna+ Adjustable Car Stand+ FME Female connector CNP-9207



Bryter den mot PTT sine regler?
All den tid den sender ut signaler er det en sender, og da kreves det tillatelse og konsesjon ja
Sitat av nomore Vis innlegg
All den tid den sender ut signaler er det en sender, og da kreves det tillatelse og konsesjon ja
Vis hele sitatet...
Ser ikke ut som den antenna jeg fant gjør noe annet enn å forlenge antenna til telefonen...?

Ser bare ut som en haug med plast og metall for meg, den går ikke på strøm akkurat...

Har sett griffin lage mindre versjoner av en sånn:

Griffin ClearBoost Antenna Boosting Case for iPhone


Godt spørsmål. Eg mistenker nok at disse produktene ikke har noen særlig effekt(på bakgrunn av prisen), og at dyrere løsninger krever strøm og blir dermed likestilt med repeatere/forsterkere. Men her er eg litt usikker.
Takk, Turbolego

Har "hørt om" at det finnes antenner en monterer utv. med trådløst signal inn i huset, til igjen en slags bols/antenne som sender ut forsterket signal utenfra, i en gitt omkrets.
-Noen andre hørt om dette? Eller som vet om noe lignende som kan være et alternativ?
Har prøvd å søkt litt på nettet, men får som regel da opp antenner for WiFi-forsterkning innendørs.
-Er på hytten nå, og sitter med EDGE og klør i blodet mens eg venter på at sider skal lastes.... ✌️�� :O

Takker for alle tips
Ha en fin kveld videre!

Har "hørt om" at det finnes antenner en monterer utv. med trådløst signal inn i huset, til igjen en slags bols/antenne som sender ut forsterket signal utenfra, i en gitt omkrets.
-Noen andre hørt om dette? Eller som vet om noe lignende som kan være et alternativ?
Har prøvd å søkt litt på nettet, men får som regel da opp antenner for WiFi-forsterkning innendørs.
-Er på hytten nå, og sitter med EDGE og klør i blodet mens eg venter på at sider skal lastes.... ✌️😜 :O

Takker for alle tips
Ha en fin kveld videre!
Sist endret av mercen; 7. august 2014 kl. 18:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Huh.... så du har EDGE på hytta?

Altså, EDGE er en oppgradering av GSM nettet og du kan booste signalet (ulovlig i henhold til PPT sine regler) med en "GSM/CDMA Signal Repeater Booster Amplifier".

Dersom det er 3G du ønsker å få signal til på hytta, må du ha en "3G/UMTS Signal Repeater Amplifier".

3G og EDGE bruker forskjellige nettverk.

Dersom de "passive(?)" antenne jeg fant kan fungere, og dersom de ikke bryter med PPT sine regler, så er nok det den sikreste løsningen.
Sånne passive antenner fungerer etter min erfaring dårlig. Men om det kun er snakk om datatrafikk som er dårlig, hva med å kjøpe en router med mulighet for å koble på ekstern antenne og kjøre det videre til telefonen vi WiFi? Har selv en TP-Link router der jeg kan pugge inn en mobilt bredbånd USB pinne for å få mobilt bredbånd. Denne har mulighet for ekstern antenne. Bare pass på at du får en USB pinne som har plugg for ekstern antenne og er støttet av routeren. Routerene pleier å være ganske kresene på hvilke USB pinner de takler, så sjekk det nøye før du kjøper. Mulig du må få tak i noe brukt.
Ok. Takk for tips!
Hvorfor ikke prøve en passiv retningsantenne? Så plasserer du den høyt. Eller du setter telefonen inni en reflektor av aluminium som peker mot senderen som en parabol?