Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1642
Jeg bor på ett lite sted. La oss si jeg kommer borti en politikontroll, og ikke har førerkort men bilen står på meg. Bruker å være at politiet stopper biler for tilfeldig kontroll. Jeg gir personnummeret mitt og hva skjer?

Kan dem se at jeg ikke har førerkort? Om jeg oppgir ett kompis sitt personnr, kan de da sjekke det? Finne ut av det? Vært borti noe lignende?
Ja, de kan finne ut at du ikke har førerkort. Og opplyser du feil informasjon til Politi blir du anmeldt for det i tillegg og får bare enda større bot.
Sist jeg ble stoppet i laserkontroll (86 i 70-sone, 2600 kr og 0 prikker i mai 2013) så spurte de ikke om å se verken vognkort eller førerkort, de bare bad meg sette meg inn politibilen imens han ene fyllte ut forenklet forelegg. Han spurte om personalia (kun personnummer er ikke godt nok, hele fødselsnummerer må til), fyllte ut skjemaet og sa jeg hadde 14 dager å betale på. Mistet selfølgelig min kopi med konto og kid-nummer, så jeg måtte vente helt til faktura kom i posten 2 måneder senere..
Ta likevehl høyde for at de kan be om å få se legitimasjon, selv om de i mitt tilfelle ikke gadd..
Sist endret av bashfoo; 4. desember 2013 kl. 16:44.
Om jeg da oppgir mitt eget personnummer, vognkort og bilen står på meg - men har ikke lappen. Kan jeg si jeg glemte lommeboka f.eks?
Sitat av GladeHarlem Vis innlegg
Om jeg da oppgir mitt eget personnummer, vognkort og bilen står på meg - men har ikke lappen. Kan jeg si jeg glemte lommeboka f.eks?
Vis hele sitatet...
Du kan si at glemte lommeboken med førerkortet, å ikke ha med seg førerkort gir i seg selv 1500kr i bot. I tillegg vil politiet sjekke ditt personnummer og finne ut at du ikke har førerkort.
Tror alt for mange blander personnummer med fødselsnummer her. Personnummer er kun de fem siste sifferene i fødselsnummeret på 11 siffer. Politiet ber om fødselsnummer siden personnummeret er ubrukelig i seg selv..
Hvis de faktisk ber om å få se førerkort og du ikke har det med deg, så sjekker de i sine registre om du har gyldig førerkort, men du får likevel bot om det skulle vise seg at du har gyldig førerkort..
Hvis de er i tvil om du oppgir riktig personalia, får de oversent bilde av deg til bilen.
Du kan eventuelt oppgi navnet og fødselsnummeret på en du kjenner som har lappen, såfremt de ikke søker opp ansiktet til vedkommende.

Mulig de sjekker ansiktet nå som alle biler har fått tablets, men tror ikke det er vanlig praksis.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Hvis de sjekker hvem bilen er registrert på så sjekker dem nok også førerkort status.
Har blitt spurt om førerkort alle gangene jeg har blitt stoppa, i alt fra laserkontroll, tilfeldig kontroller, alkotester grytidlig på vei til jobb og av sivilbil.

Oppgi falskt navn og fødselsnummer er teit, da omgjør du en relativt liten bot til en ganske mye større en.