Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 5224
Heihei!

Jeg går tredje året videregående på data&elektronikk, og det har seg sånn at vi har 20k til rådighet.

Derfor lurer jeg på hva dere mener vi kan bruke disse pengene på, tanken er også at vi skal bruke det på et prosjekt som vi kan lage selv, og det skal være noe som følger læreplanen vår.

Vil helst at det kun skal være seriøse innspill.

Mvh
Tavlekritt
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
hva med en pc, med heftig vannkjørling, og massse mekk med os'et, (rainmeter, rocketdok, ubuntu/annen linux,)
samt et modda kabinett, med masse lys og ting og tang som du kan kjøre via et software som du har programert?
Glem det.. Klassetur?
Sist endret av Jaso; 3. november 2011 kl. 14:50.
Lag en elektrisk bil
Ikke lenge siden noen fra marinen (?) lurte på hva de kunne bruke 20K på.. :P

Strippere, russisk kaviar og dyr champis
Kan jeg spørre om hvorfor dere får 20k til rådighet? Det er ikke akkurat bare lommerusk man gir bort..
Er det stipend?
Lag en tesla coil.
Lego! Bygges og programeres til hva du vil!
Takk for alle svar, selv det er folk som tydeligvis har mer fantasi enn andre!

De 20 000 kronene er noe vi har fått ifra skolen

Kom med flere innspill!
Sitat av Tavlekritt Vis innlegg
Takk for alle svar, selv det er folk som tydeligvis har mer fantasi enn andre!

De 20 000 kronene er noe vi har fått ifra skolen

Kom med flere innspill!
Vis hele sitatet...
Sånn helt random? Ufattelig hvordan skattepengene mine disponeres.
Wow, heldig!

Hva med å mekke et skikkelig bra "lyd-rom", hvor det er godt dekket med høytalere for 7.1 surround-sound, med stoler/sofa i midten?
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Wow, heldig!

Hva med å mekke et skikkelig bra "lyd-rom", hvor det er godt dekket med høytalere for 7.1 surround-sound, med stoler/sofa i midten?
Vis hele sitatet...
for 20k???

jeg ville nok kanskje kjøpt in masse slik mindstorm lego og prøvd og få til noe AI inne i en slik doning elns
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
ett spørsmål til alle som fåreslår LEGO: hva har lego med Data og Elektronikk pensum og gjøre? noen som kan linke til dette?
Kjøp dere et liv!

Neida, fiks dere noen nye lærerbøker i programmering, software til PC'ne osv. Tenk på de neste som skal begynne tredjeåret.
Sist endret av wavezor; 3. november 2011 kl. 15:17.
Sitat av EvenBratsberg Vis innlegg
ett spørsmål til alle som fåreslår LEGO: hva har lego med Data og Elektronikk pensum og gjøre? noen som kan linke til dette?
Vis hele sitatet...
Lego Mindstorms er rett og slett PLSer(styringesenheter/robothjerner) som kan programmeres til å aktivere motorer, ta inn signaler fra sensorer og andre ting.

brukte det på første året Elektro, i VG2 Data og Elektronikk brukte vi noen kit-roboter som vi programmerte i BasicStamp.

roboter er jo elektronikk som hører til dataelektronikerfaget. man lærer å programmere enkelt. det faller også inn under automatisering.
Sist endret av F4celess; 3. november 2011 kl. 15:20.
Sitat av tribalgoth Vis innlegg
for 20k???

jeg ville nok kanskje kjøpt in masse slik mindstorm lego og prøvd og få til noe AI inne i en slik doning elns
Vis hele sitatet...
Du kan få synsykt bra høytalere for 20k, du må bare vite hvor du skal lete.

Har et fett anlegg selv, kosta rundt 1600 når jeg kjøpte det og det er mye billigere nå, fortsatt dritbra lyd.

Bare å IKKE gå til merkevare dritt så går pris ned og kvalitet opp.
Kjøp inn Arduino sett
Jeg stemmer for å lage el-bil, dette burde være rimelig enkelt. En boble er et veldig godt utgangspunkt, da bilen kan tas helt fra hverandre og fortsatt være kjørbar. Den er utrulig enkel å mekker på osv. Så kjøper dere inn et par billige el-motorer og setter i gang.
Lego MindStorm! Det blir brukt i stort sett alle data og mekatronikkstudier på høyskole og universiteter. Det er kjempemorsomt og veldig lærerikt. Du burde få et par kits for 20k.

(De som ikke skjønner hvordan det er relevant vet knapt hva de snakker om, ikke bry deg om dem!)
Sist endret av Deezire; 3. november 2011 kl. 15:31.
Sitat av wavezor Vis innlegg
Kjøp dere et liv!

Neida, fiks dere noen nye lærerbøker i programmering, software til PC'ne osv. Tenk på de neste som skal begynne tredjeåret.
Vis hele sitatet...
Altruisme i den alderen må man nok desverre se lenger etter.
Ungdomsbedrift kan sikkert være fett hvis dere gidder å jobbe hardt.
Muligheten til å tjene en god del penger har du også.

20 000 er en veldig grei egenkapital å starte med.
Hvis du har planer om å studere eller flytte for deg selv så burde du spare de til evt. lån ol.
Sitat av Jurgen1337 Vis innlegg
Sånn helt random? Ufattelig hvordan skattepengene mine disponeres.
Vis hele sitatet...
Ja, fy fela for en tragedie.

Hvor er Norge på vei, som har gitt 20k til en skoleklasse som skal gå til relevant skolearbeid?! Det høres jo helt forferdelig ut.
Sitat av Potetsjokolade Vis innlegg
Hvis du har planer om å studere eller flytte for deg selv så burde du spare de til evt. lån ol.
Vis hele sitatet...
Bruke penger fra klassekassa til egne studier? hm.
Kjøp inn likestrømsmotorer, arduinoer, kontrollkort til quadkopter, eller lag deres egne. Mekk quadcopter som hovrer 5m over bakken.
http://diyaudioprojects.com/Solid/Je...s-A-Amplifier/

Ein slik smakar meir enn den kostar. Eit interessant prosjekt er det og.
Sitat av shitrich Vis innlegg
Ja, fy fela for en tragedie.

Hvor er Norge på vei, som har gitt 20k til en skoleklasse som skal gå til relevant skolearbeid?! Det høres jo helt forferdelig ut.
Vis hele sitatet...
Jævla relevant skolearbeid de hår til når han må spørre om hva de skal brukes til her på freak
Håper du tuller? Skattepenger går til at folk skal få leke seg med datamaskiner? Får lyst til å slutte å betale skatt
Sitat av vestkantgutt Vis innlegg
Håper du tuller? Skattepenger går til at folk skal få leke seg med datamaskiner? Får lyst til å slutte å betale skatt
Vis hele sitatet...
Bill Gates "Lekte" med en datamaskin, å du ser nå hvordan det gikk.
Sitat av vestkantgutt Vis innlegg
Håper du tuller? Skattepenger går til at folk skal få leke seg med datamaskiner? Får lyst til å slutte å betale skatt
Vis hele sitatet...
"Leke seg"? Det å drive med datamaskiner er jo utdanningen dems, så jeg ser ingenting galt i det.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Jurgen1337 Vis innlegg
Sånn helt random? Ufattelig hvordan skattepengene mine disponeres.
Vis hele sitatet...
vil si det er bedre og bruke disse pengene på utstyr med en klasse som lærer noe av det en og kjøpe hasj til en eller annen random narkoman!
Trådstarter sier jo i førstepost at det må være relevant i forhold til læreplanen, og sannsynligvis må lærer godkjenne prosjektet først. Dette er ikke "leke" seg, men en valid læringsmetode relevant til linjen de går på.
Gikk selv et år på data&elektronikk, Vi hadde mange mindstorm sets og kan annbefale dette, veldig lærerikt om man klarer og få brukt det på litt mer avanserte måter en bare det guiden viser, det er også ganske morsomt.
kan også annbefale led, og styring av lys, men hadde ikke så mange alternativer pga dette med penger.

Noe lignene dette kanskje? :P
http://www.youtube.com/watch?v=0L7DTMKekoU

Kan også bruke pengene på et slikt project:
http://www.youtube.com/watch?v=Gw0KbLlJYfU
Bare gjøre styringen automatisert, slik at roboten bruker sensorer til og finne det den skal, det er ganske likt mindstorm bare litt mere "hardcore".
Sist endret av Kladdebok; 3. november 2011 kl. 21:52.
Sitat av Butterfly Vis innlegg
Trådstarter sier jo i førstepost at det må være relevant i forhold til læreplanen, og sannsynligvis må lærer godkjenne prosjektet først. Dette er ikke "leke" seg, men en valid læringsmetode relevant til linjen de går på.
Vis hele sitatet...
Ja, folk burde lese dette. To ganger.

Selv går jeg MK 3 år, vi fikk utrolig bra laptopper samt veldig dyrt software for å lære oss, og når er jeg blitt meget god i Photoshop, Premiere Pro, InDesign, Dreamweaver, Bridge og andre relevante programmer man kunne få bruk for i media.

Jeg tipper det gikk litt penger fra skattekassa for å finansiere alle her sin skolegang, dessuten er jo det å velge skole og linje et selvstendeig valg du har 100% kontroll på. Jeg liker ikke at noen skoler har skolebuss fra et sted til et annet hver morgen mens min ikke har det, og disse skolene ligger praktisk talt vegg i vegg, men sånn er det.

Skolen min har også brukt penger på å leie inn foredragsholdere.

Back to topic;
Kan du copypaste læreplansmålene deres, så kanskje folk ville fått en litt bedre oversikt over hvor stor frihet dere har med disse pengene.
Det er nok til å leve som kongen i 3 dager. Vil anbefale deg å bruke det på damer og kok!
Helt seriøst, jeg ville spart pengene, før du vet ord av det kommer du til å få bruk for de senere i livet (med mindre du er 85 år og alkoholiker).
Sist endret av Deximus; 3. november 2011 kl. 22:14.
Sitat av ZarXon Vis innlegg
Det er nok til å leve som kongen i 3 dager. Vil anbefale deg å bruke det på damer og kok!
Helt seriøst, jeg ville spart pengene, før du vet ord av det kommer du til å få bruk for de senere i livet (med mindre du er 85 år og alkoholiker).
Vis hele sitatet...
Les hele posten til TS. Er penger fra skolen til et skoleprosjekt som klassen skal utføre.

Uansett, hva med å sette opp et lite IT system med et lokalt nettverk, patche panel, fiber, telefoni, og tv? Kanskje en server og?
Takk for alle svar så langt!

Vi har arduino i massevis, samt komplett anlegg med mixebord o.l for ca 60k, så det trengs ikke å oppgraderes!
Det vi hadde i tankene er et prosjekt vi kan bruke litt tid på, ikke bare noe som er "smekk-smekk". Bil var jo slettes ikke en dum idè, dette skal bringes frem til resten av klassen!

Keep it coming!
Sitat av I ChiiSSii I x Vis innlegg
Les hele posten til TS. Er penger fra skolen til et skoleprosjekt som klassen skal utføre.

Uansett, hva med å sette opp et lite IT system med et lokalt nettverk, patche panel, fiber, telefoni, og tv? Kanskje en server og?
Vis hele sitatet...
Okei, det her var dagens nedtur. Svarer på ingen måte hva TS spør om. Svarte helvete, får ikke redigert heller.

Topic:
Hva med å bygge pcer og selge dem dyrt?
Sitat av I ChiiSSii I x Vis innlegg
Uansett, hva med å sette opp et lite IT system med et lokalt nettverk, patche panel, fiber, telefoni, og tv? Kanskje en server og?
Vis hele sitatet...
Dette har vi allerede,desverre!

Ellers er det en god idè

Sitat av Kalars Vis innlegg
Ungdomsbedrift kan sikkert være fett hvis dere gidder å jobbe hardt.
Muligheten til å tjene en god del penger har du også.

20 000 er en veldig grei egenkapital å starte med.
Vis hele sitatet...
Vi har allerede startet en ungdomsbedrift som driver med reparasjon av datamaskiner,servere,internett o.l .. generelt alt som har med data og gjøre.
Hva med et elektronikk-prosjekt. Finn på et kult produkt, bygg rundt f.eks. en Atmel AVR mikrokontroller eller ARM CPU, design skjema og kretskort, bestill kretskort fra pcbcart.com og komponenter fra digikey.com. Kan bli krevende, men kommer litt ann på hva dere vil gjøre.
Gi til de svakeste. 20.000 er ingenting for majoriteten av samfunnet.

Kjøp 50 stk av disse http://www.dealextreme.com/p/multifu...-blanket-68670

Samler dere sammen de som ikke har det så godt i samfunnet til vanlig. Heng opp en lapp på ditt lokale Nav kontor. Dette er også lærerikt for klassen din, skolen vil også se positivt på det. Det som blir igjen av penger kan dere bruke på mat og drikke til de som kommer. Lage et knall alkoholfritt Julebord. Vet det er arrangert slike ting fra før, men hvorfor ikke gi de noe ekstra? Er jo tross alt Jul.

Skal love deg at dette vil gi dere god samvittighet. Samtidig som dere vil få masse gode smil og klemmer fra de som ikke får så mange klemmer og kanskje ikke smiler så mye til vanlig.

20.000 klarerer dere fint samle sammen selv om dere skal ha noe felles til klassen.
Wow, drømmescenario. Ikke bare får du sponset prosjektet, men du får jobbe med det i "prime time", når du har ekspertise til å hjelpe og veillede OG det er hovedfokus gjennom et helt år! Synes ikke dette er sløs av skattepenger, dette er virkelig en mulighet til å inspirere og motivere kreative hjerner som blir fremtidens ingeniører. Ville heller gitt dere 20k i året enn 150k i året til noen som har løyet på seg en kne-skade som gjør dem i "ustand" til å jobbe.

Jeg ville absolutt kjørt et kombinasjonsprosjekt, med så varierte oppgaver du får til. Det må så klart være både data og elektronikk, da tenker jeg programmerering, både på PC og mikrokntroller, elektroniske kretser (design, simulering og kretskortproduksjon/design og så klart lodding/konstruksjon). Helt ut av det blå vil jeg foreslå en "trike", en lettvekts "go-kart" med tre hjul som ikke nødvendigvis går fort, men er smart mtp sensorer, strømforbruk og datalogging. Den skal kunne synkronisere og trende data mot et PC basert software.

edit: en ting til. Hvis det er andre linjer på skolen så sett i gang et samarbeidsprosjekt med f.eks mekanisk avd, og jobb sammen med en hel produktidé og jobb mot et mål om å lage denne triken eller hva det nå blir ferdig spesifisert til produksjon hos produksjonsbedrifter.
Liker selv å drive med prosjekter innen elektro og annet.
Kanskje du kan komme på en idé, gruble på idéen og så planlegge et prosjekt ut i fra det?
Har bl.a. en svoger som bygger mini ROV. Det var hans idé.
Kanskje du har noen prosjektidéer du gjerne ville fullført?
Kjøp server hardware for pengene, Ubuntu-server finner du gratis på nett

Minecraft servere og andre gameservere er det et stort marked for, hvor det er penger å hente.

Sett også opp en hjemmeside, hvor dere promoterer serveren deres, og tilbyr utleie

Data:
- Lære om server-oppsett.
- Drive en server, vedlikeholde og lignende.
- Sette opp hjemmeside.


Elektronikk:
- Lærer hvilken hardware som passer sammen.
- Sette sammen hardware.

Positive faktorer:
- Dere kan tjene penger, går utifra at overskuddet går i deres egne lommer.
- Dere kan starte en bedrift, og en dag bli en stor server-utleier.
- Det ser bra ut på CV'en at du kan noe om data, administrering og drift.

Negative faktorer:
- Tidkrevende.
- Lett å gi opp. (som du ikke gjør, bare nubz gir opp)
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Du kan få synsykt bra høytalere for 20k, du må bare vite hvor du skal lete.

Har et fett anlegg selv, kosta rundt 1600 når jeg kjøpte det og det er mye billigere nå, fortsatt dritbra lyd.

Bare å IKKE gå til merkevare dritt så går pris ned og kvalitet opp.
Vis hele sitatet...
Du kan få mye moro for 20k, men du klarer ikke innrede ett rom med et "sinnsykt bra" 7.1-oppsett med alt som hører til, og sitteplasser.

Og for nysgjerrighetens skyld, hva slags oppsett til 1600 er det du har som er fett?