Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 2479
Heisann.

Det har seg nå at eg idag fikk beskjed av sjefen at eg mister jobben min.
Kan jobbe frem til 31 august, og eg kunne velge og si opp selv om eg ville det, da det ser bedre ut for meg til senere tid. Har da etter det 14 dagers oppsigelsestid, så den 14 september blir eg da helt uten jobb.

Dette var en helt ny jobb, som eg har hatt i 3 mnd nøyaktig idag, altså da halvveis i prøvetida.

Når disse ukene frem til eg blir arbeidsløs er omme, så har eg tjent ca 90 000,- , og det betyr vel da at eg ikkje har noe krav på arbeidsleidighetspenger?

Hvilken annen støtte har eg krav på?
Har alt for mye utgifter og betale på til og være arbeidsløs nå, husleige, billån, strøm, mobil, internett, parabol, også selfølgelig mat og klær.

Har registrert meg som arbeidssøker hos NAV. Men det er lite fast arbeid og finne rundt om her i området, i tillegg til at disse skoleelevene som kommer nå tar alt sammen.

Hjelp??
Du må uansett stå i karantene i 8 uker hos NAV før du får penger av dem.
Får du "sparken" så slipper du karantenetiden..
Har han noen sakelig grunn for oppsigelsen? Hvis han ikke har det så er det ingen grunn til at du skal si opp selv.

Den eneste grunnen jeg kan se til at man sier opp selv er for å få presset til seg en ekstremt god attest&referanse fra sin tidligere arbeidsgiver, men å slutte etter 3mnd tar seg uansett særs dårlig ut på cv'en..
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Har han noen sakelig grunn for oppsigelsen? Hvis han ikke har det så er det ingen grunn til at du skal si opp selv.

Den eneste grunnen jeg kan se til at man sier opp selv er for å få presset til seg en ekstremt god attest&referanse fra sin tidligere arbeidsgiver, men å slutte etter 3mnd tar seg uansett særs dårlig ut på cv'en..
Vis hele sitatet...
Grunnen hans er at han mener eg har vært for slapp. Jobben er veldig hard, og krever veldig mye. Så det ble en stor overgang for meg mtp at eg jobbet i en matbutikk før. Så ja, han mener bare at eg ikkje gjør nok. Det var vist også mange andre som ville ha den jobben eg hadde, så han ville heller la en annen få prøve.
Hadde vært artig å vite omstendighetene rundt dette... Hvor i landet bor du, og hva jobber du med? I mange yrker er det mye lettere å få jobb via rekrutteringsbyråer etc.

Eller så kan du gjøre som en bekjent av meg. Sykemeld deg og du får full lønn i ett år. Dog du må overbevise en lege om at du er virkelig er syk + at du blir en snylter på samfunnet.
Sist endret av ZaiRoX; 23. august 2011 kl. 17:06.
Hvorfor ble du oppsagt ?

-"få sparken" meld deg opp på NAV
-søk etter ny jobb utenom nav, da de er håpløse.
-drit i å skriv opp de 3mnd på cv
Sitat av ZaiRoX Vis innlegg
Hadde vært artig å vite omstendighetene rundt dette... Hvor i landet bor du, og hva jobber du med?

Kan jo gjøre som en bekjent av meg. Sykemeld deg og du får full betaling i ett år. Dog du må overbevise en lege om at du er virkelig syk + at du blir en snylter.
Vis hele sitatet...
Bor i Midt-Telemark, og i papirene så står eg oppført som maskinoperatør, men jobber mye med sandblåsing, fuging av rør, oppmålinger og pakking/flytting av rør og utstyr.

Det med og bli sykemeldt, er ikkje helt min stil og snylte slik.
Sitat av ZaiRoX Vis innlegg
Eller så kan du gjøre som en bekjent av meg. Sykemeld deg og du får full lønn i ett år. Dog du må overbevise en lege om at du er virkelig er syk + at du blir en snylter på samfunnet.
Vis hele sitatet...
Mest umoralske og latterlige tipset jeg har lest. Blir virkelig irritert på mennesker som har null samvittighet til å drive med slikt.

Til trådstarter: delta på så mange jobbintervjuer som mulig om noe du kunne tenke deg å arbeide. Er det lite å finne, så finn deg en eller annen midlertidig jobb (f.eks. butikkmedarbeider) slik at du hvertfall har en inntekt frem til du finner noe annet.
Registrer deg på en drøss bemannings- og rekrutterings-byråer. På den måten slipper du ihvertfall lete etter intervjuer, du blir heller oppringt når de finner noe som passer deg.

Selv registrerte jeg meg på 3-4 stk, var på 3 intervjuer uka etter og ansatt etter to uker.
Sitat av fetter Vis innlegg
Registrer deg på en drøss bemannings- og rekrutterings-byråer. På den måten slipper du ihvertfall lete etter intervjuer, du blir heller oppringt når de finner noe som passer deg.

Selv registrerte jeg meg på 3-4 stk, var på 3 intervjuer uka etter og ansatt etter to uker.
Vis hele sitatet...
Bemannings og rekrutteringsbyråer? Dette har eg aldri vært borti før. Noen som vil linke til noen sider for meg?
Sitat av JVMyhre Vis innlegg
Bemannings og rekrutteringsbyråer? Dette har eg aldri vært borti før. Noen som vil linke til noen sider for meg?
Vis hele sitatet...
www.jobzone.no
www.manpower.no
www.kellyservices.no
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Hva med å flytte et sted hvor det er jobb å få?
Sitat av Eplefisk Vis innlegg
Hva med å flytte et sted hvor det er jobb å få?
Vis hele sitatet...
Har vurdert den også, men syns det blir litt synd og flytte fra alle venner og familie.. Men, om det ikkje finnes noen annen løsning til slutt, så kan det hende eg flytter.
men er du i et bemanningsbyrå så har du jo plutselig ingen rettigheter, hvertfall sånn som jeg har opplevd det

Har vært hos Temp-team, Kelly services og proffice.
På kelly gikk jeg på ukeskontrakter hos ringnes, hver fredag fikk en sms på tlf om at man hadde jobb mandagen etter.
Sitat av fetter Vis innlegg
Registrer deg på en drøss bemannings- og rekrutterings-byråer. På den måten slipper du ihvertfall lete etter intervjuer, du blir heller oppringt når de finner noe som passer deg.

Selv registrerte jeg meg på 3-4 stk, var på 3 intervjuer uka etter og ansatt etter to uker.
Vis hele sitatet...
Dette er et veldig godt tips.

Jeg gjorde selv det samme når jeg bestemte meg for å jobbe med IT igjen. Var på 3 intervjuer hos 3 forskjellige bemanningsbyråer på samme dag og passet på og fortelle alle at jeg hadde vært eller skulle til intervju hos de 2 andre byråene. Siden det er gratis å gå til bemanningsbyrå og de tjener ikke penger før de får deg i jobb. Ble det da med deres beste interesse å få meg i arbeid fortest mulig før noen av konkurentene deres gjorde det samme. Denne taktikke fungerte utrolig bra.

Jeg var på intervju på en onsdag og samme dagen + dagene etter så booket de intervjuer på forskjellige arbeidsplasser for meg. Første intervjuet var på fredagen. Det gikk bra og jeg satt i ny jobb på Mandag

Jeg fortalte også på jobbintervjuet at jeg hadde andre intervjuer. Dette kan ha ført til at jeg fikk begynne å jobbe der så fort, men arbeidsplassser har mest sansynlig flere søkere i kø så tror ikke det trikset har så stor kraft der.

Det blir somregel en del smalltalk under intervju og det er da du vil "tilfeldigvis" fortelle om andre intervju. Det er nok lurt å ikke late som om man er for viktig eller opptatt for da kan det ha motsatt effekt. Vertfall på intervjuet med arbeidsplassen.

I mitt tilfelle var denne taktikken alldri en plan. Det bare ble slik. Men i ettertid når jeg så hvor effektivt det var så har jeg anbefalt alle kjente å gjøre det på samme måten og det har fungeret veldig bra.
Håpløst system vi lever i. Sjefene kan gjøre hva de vil, markedet bestemmer hvilke jobber som skal finnes og hvem som skal tjene godt/dårlig. Tiden er moden for forandring, selv om vi enn så lenge lever godt av oljepengene i Norge.
Sitat av apelix Vis innlegg
Håpløst system vi lever i. Sjefene kan gjøre hva de vil, markedet bestemmer hvilke jobber som skal finnes og hvem som skal tjene godt/dårlig. Tiden er moden for forandring, selv om vi enn så lenge lever godt av oljepengene i Norge.
Vis hele sitatet...
Ja, det er et fryktelig samfunn du blir tuvnget til å leve i. Tenk deg at det finnes mennesker som bestemmer over andre, ikke bare om de skal få jobb, men også hvor mye de skal tjene. Huff huff. Dette er ikke bra.

Du får flytte til Russland anno 1950 og kose deg med de andre kommunistene.
Sitat av KingPill Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Adecco er vel siste stedet i verden man vil jobbe nå?

Anyway; husk at temp-byråer gjerne har veldig korte vikariater. Selv anbefaler jeg Manpower, da de stort sett bare har lenger vikariat hos større, anerkjente bedrifter.

Sett deg inn i rettigheter og lover når det gjelder å si opp / få sparken.
Sitat av apelix Vis innlegg
Håpløst system vi lever i. Sjefene kan gjøre hva de vil, markedet bestemmer hvilke jobber som skal finnes og hvem som skal tjene godt/dårlig. Tiden er moden for forandring, selv om vi enn så lenge lever godt av oljepengene i Norge.
Vis hele sitatet...
Dette fungerer begge veier. Liker du ikke sjefen din så er det bare å bytte
Hmm, mange forslag her.
Får ta meg en tur til NAV snarest og høre hva de mener eg burde gjøre ang. det med og si opp selv kontra å få sparken.
Litt usikker på om det er så lurt at du nevner det for Nav? De vil vel utbetale minst mulig penger. Men for all del, er lov å spørre.
Du får karantene uansett om du sier opp selv eller får sparken, dersom arbeidsgiver derimot ikke har noe jobb å tilby deg får du penger fra første dag.
Sitat av Staggere Vis innlegg
Litt usikker på om det er så lurt at du nevner det for Nav? De vil vel utbetale minst mulig penger. Men for all del, er lov å spørre.
Vis hele sitatet...
Det er ihvertall en kontrast mot hva jeg har opplevd angående NAV
Som du sier, har han ingenting å tape på å dra på kontoret å ta en prat.

Jeg var ferdig med videregående og hadde ikke noe å ta meg til, da jeg hadde dårlige karakterer og var totalt uinteressert i linja jeg hadde gått.
Derfor oppsøkte jeg NAV i håp om å få en jobb, sånn at jeg slapp å gå hjemme å drive dank.
De hadde ikke noen jobb å tilby og sa nærmest at jeg kunne være hjemme å gjøre gode gjerninger for dagpengene.
Jeg kunne med andre ord ha sugd til meg 500 kr dagen for å gjøre ting som å dra på butikken for mora mi, luke ugress i hagen eller whatever.
Men det syns jeg ble for dumt, og valgte å jobbe hos en slektning for dagpengene fra NAV istedet.
Min saksbehandler fikk meg til å oppføre den lengste veien til jobb, selv om jeg kjørte en snarvei som var 4 mil kortere sammenlagt tur/retur.
Jeg sa at jeg ikke kom til å kjøre den lange veien, men hun sa det hadde ikke noe å si, så fikk jeg i det minste en litt bedre månedslønn.

Regner med det er en av godene med å bo på bygda, at folka på NAV faktisk har tid (og penger) som de gledelig bruker på deg.
Sist endret av shitrich; 23. august 2011 kl. 23:24. Grunn: roflmao