Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Kommer du til å drikke mer nå når rusbrusen er tilgjengelig i butikken?
Ja, det kommer jeg til å gjør 31 43,66%
Nei, det kommer jeg ikke til å gjør 33 46,48%
Vet ikke 7 9,86%
Stemmegivere: 71. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  48 2884
Jeg leste denne artikkelen i vg for en stund siden og jeg lurer på om det kommer til å bli noe problem?

KOmmer ungdommen til å drikke mer når dette blir fullt tilgjengelig i butikker over hele Norges land?


Og til de som ikke liker denne posten, se bort fra den, ignorer!


thanx
Sist endret av r33l; 9. januar 2003 kl. 08:59.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Hvorfor skal egentlig ungdom drikke mer, selv om de får tak i dette på butikken?
Om jeg skal snakke for meg sjøl, så drikker jeg stort sett bare de gangene jeg har planlangt det en dag eller to i forveien (minst)
for å SÅ gå å handle alkohol. Kan ikke huske å ha passert en hylle i butikken med alkohol, for å så tenke (kanskje jeg skal kjøpe meg noen flasker å drikke meg full i kveld)
Eneste dette gjør, er at man slipper å kjøre i 4 dager før man kommer på nærmeste vinmonopol bare for en cider.
Jeg tror så absolutt at enkelte mennesker kommer til å drikke mer alkohol når rusbrus blir å finne i butikkhyllene. Flere veninner av meg som ikke har så mye til overs for øl/sprit, og som ser på rusbrus som en slags reddende engel.

Men personlig kommer ikke mitt alkoholforbruk til å øke det grann.
r33l's Avatar
Trådstarter
hehe...politikerne og media sier jo at det kommer til å bli mer ungdomsfylla blant de unge nå som rusbrusen er kommet i butikken..det er jo masse jenter som foretrekker cider frammfor øl og sprit...det er bedre sier de. og da må du regne med at når det er tilgjengelig overallt så kommer det til å bli mere drikking blant unge...det er ikke alle som liker øl eller sprit, alle er joo oppvokst med brus, så hvorfor ikke begynne med rusbrus....

Jeg synes at rusbrusen er stygg som faen, det eneste som går ann er Smirnoff ice, men det holder med en iskald en på en varm sommer dag..eller så blir du bare kvalm...
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Ser ikke helt poenget uansett. Så lenge alkohol er lovlig i landet, så forstår jeg ikke hvorfor det skal være så forbanna vanskelig å få tak i. Om det er ett enormt verdensproblem, hvorfor ikke fjerne det helt da? Politikerene skal alltid klage på alt, idioter.
r33l's Avatar
Trådstarter
hehe...hva skal man uten alkohol og fest??
alkohol forbruket blant jenter kommer garanter til å øke fordi det er mange, veldig mange som ikke orker å drikke fordi de må drikke øl.
Et annet problem med rusbrus er at det går alt for lett ned. Du tror kanskje at du drikker drikkevare tilsvarende med øl men vist du drikker foreksempel smirnoff ice drikke du vodka. Vodka slår mye hardere enn øl og det kommer mer plutselig. Derfor kan det være farlig for uerfarende fjortisser og drikker smirnoff ice.
Ministry of Love
sptz's Avatar
farlig å farlig dreb, det er et definisjons spørsmål.. en av grunnen til at folk blir fullere på rusbrusen er jo at det er fem komma ett eller annet i smirnoff ice. Men selvsakt ser jeg det at de som ikke liker øl eller brennevin kan komme til og drikke mer. teazer smaker jo saft..
den lille forskjellen der på alkohol nivået er ikke vesentlig. Problemet er jo at du tror du kan drikke mye mer enn du egentlig tåler. Så du drikker og drikker uten at du kjenner d også plutselig så smeller det og ambulansen er på vei! (i ekstreme tilfeller selfølgelig, sier ikke at dette er vanelig)
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
De selger vel ikke smirre ice i butikken? den er 20 år på, på polet hvertfall.. pga brennevin innhold.
tror ikke det nei. Men de selger Vikingfjord ice, det er spribasert det og men har et alkoholnivå på 4,7 % vett ikke hvorfor det er tillatt men..
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Ja, så det.. Tenkte litt over det, men kom frem til at det sikkert ikke var sprit i det. Men der tok jeg feil altså.

Opprinnelig postet av dreb
den lille forskjellen der på alkohol nivået er ikke vesentlig. Problemet er jo at du tror du kan drikke mye mer enn du egentlig tåler. Så du drikker og drikker uten at du kjenner d også plutselig så smeller det og ambulansen er på vei! (i ekstreme tilfeller selfølgelig, sier ikke at dette er vanelig)
Vis hele sitatet...
Er mange som reagerer dårlig på drikke som inneholder sprit. cider f.eks inneholder ikke sprit, så det er mange flere som tåler, men med en gang de drikker sprit (smirre ice) så klikker det i hodet.
Vet ikke helt eg.. de som har det forholdet til alkohol at de ikke drikker, kommer ikke til å begynne å drikke på grunn av det er kommt rusbrus i butikkene. og de som drikker, drikker uansett.. Det er bare en fordel at det er enklere å få tak i, også fra foreldrenes synnspunkt mener eg vertfall.. for om de drikker uansett, så er det vell bedre at de drikker rusbrus, en at de kjøper usikker hjemmebrennt i mangen på noe annet?? vet ikke hvordan det er i byer og slikt, men her er det vertfall sånn..
Opprinnelig postet av dreb
tror ikke det nei. Men de selger Vikingfjord ice, det er spribasert det og men har et alkoholnivå på 4,7 % vett ikke hvorfor det er tillatt men..
Vis hele sitatet...
Det er tilltatt fordi det er uynder grensen på 4,75 alkoholprosent. De fleste land mener at sprit og annen alkohol som har LIK prosent ikke skal behandles forskjellig. Dette mente trolig EFTA domstolen også da de beordret at all alkohol under 4,75 % skulle ut i butikken.

Dette omfatter altså også sprit under denne grensen, og hvis jeg ikke tar helt feil så kommer aldersgrensen til å bli 18 i butikkene ved kjøp av slike spritholdige drikker, mens det fortsatt vil være 20 på polet
Opprinnelig postet av DarkStaar
...hvis jeg ikke tar helt feil så kommer aldersgrensen til å bli 18 i butikkene ved kjøp av slike spritholdige drikker, mens det fortsatt vil være 20 på polet
Vis hele sitatet...
Nå er det jo slik at butikken ikke har lov til å selge noe med mer enn 18-års grense... d.v.s. er du 18 får du kjøpt alt i butikken.

Skulle åpnet for baccardi og da....
Opprinnelig postet av |sic|
Skulle åpnet for baccardi og da....
Vis hele sitatet...
De HAR åpnet for baccardi faktisk.

Opprinnelig postet av DarkStaar
Dette omfatter altså også sprit under denne grensen, og hvis jeg ikke tar helt feil så kommer aldersgrensen til å bli 18 i butikkene ved kjøp av slike spritholdige drikker, mens det fortsatt vil være 20 på polet
Vis hele sitatet...
Det er vel bare på smirnoff ice siden det har et alkoholnivå over 4,75%? Vikingfjord ice vil vel være 18 års grense uansett om det er på polet eller i butikken?
Opprinnelig postet av |sic|
Nå er det jo slik at butikken ikke har lov til å selge noe med mer enn 18-års grense... d.v.s. er du 18 får du kjøpt alt i butikken.
Vis hele sitatet...
Ja, dette vet jeg. Men det var det med 20 års grense på polet på f.eks "Vikingfjord Ice", jeg ikke var helt sikker på. Men mest sansynlig så vil 20 års grensen på polet fortsatt være der tenker jeg.


Opprinnelig postet av dreb
De HAR åpnet for baccardi faktisk.
Vis hele sitatet...
Er du sikker på dette? Bacardi har vel en litt høyere alkoholprosent som |sic| sa, så eventuellt så må dette være en slags "lettere" Bacardi med lavere alkoholprosent.


Opprinnelig postet av dreb
bare på smirnoff ice siden det har et alkoholnivå over 4,75%? Vikingfjord ice vil vel være 18 års grense uansett om det er på polet eller i butikken?
Vis hele sitatet...
Mest sansynlig så vil 20 års grensen på polet fortsatt være der tenker jeg. Dette er fordi at en 18 års grense er den absolutt høyeste grensen i en butikk. Man får ikke kjøpt alkoholholdige drikker med en høyere prosent enn 4,75, og det vil derfor ikke være behov for en høyere aldersgrense.

Polet derimot, har som dere sikkert vet utvalg i en god del sterkere saker. Disse vil det fremdeles være 20 års aldersgrense på. Grensen mellom 18 og 20 år går ved 22,5 % (tror jeg). Dette betyr at 18 åringer ikke kan handle øl og vin som er sterkere enn 22,5%. Hvis de nå skal åpne for salg av sprit til 18 åringer, så måtte de vel hatt samme ordning som med vin og øl. Dvs, at 18 åringer i tillegg til øl og vin med en alkoholprosent på 22,5 %,også kan handle spritvarer med en alkoholprosent opptil 22,5 %.

Ja, dette er en teit ordning, det vet jeg. Men det er jo ikke første gangen slikt skjer i idioti Norge. Vi er jo godt på vei til å ha normalt folkevett når vi legger rusbrusen ut i butikken, men det er fortsatt en lang vei igjen!
r33l's Avatar
Trådstarter
Det beste hadde vært visst vi hadde føyet oss etter danske eller tyskelover....sprit i kiosken
Det er opplagt at rusbrus er laget av markedsanalytikere kun for å få fjortisser til å drikke, selv om de sier at den er for voksne. Jeg er selv i den aldersgruppen de sikter mot, og jeg tror rusbrusen er ment som en overgang fra brus til alkohol (en slags bro mellom Cola og Pilsner). Mange jeg kjenner har begynt med f.eks. Smirnoff ice og andre saker... Synes det er trist hvordan kyniske fimaer utnytter ungdom, but hey, thats capitalism!
Ministry of Love
sptz's Avatar
jeg føler meg ikke utnyttet ivIoyner . r33l syns faktisk det er bra at vi har 18 års gresne på alkohol. tenk deg at en 14åring kunne gå å kjøpe sprit alene.. tror du ikke det hadde skapt visse problemer på lørdags kveldene? hele byen full av sørpe fulle ungdommer.. Normenn eier ikke drikke kultur.. enenste folk gjør er å drikke seg dritings. (ikke det at jeg ikke gjør det selv..)
jeg kommer ikke til å drikke mer, jeg kommer bare til å slippe å reise til polet hver gang jeg vil ha litt variasjon.
For meg er det ett fett, polet er like nærmt som de fleste matbutikker. dessuten klarer jeg å gå forbi alkohol i butikken uten å gå helt amokk.

Norge er et land med mye småsteder som knapt har sett en polpose, så da er det kjempeflott at de som ikke liker øl, skal kunne kose seg med noe godt på fest, istedenfor å bøtte i seg noe ekkelt og kabbe i sitt eget spy etterpå.
r33l's Avatar
Trådstarter
hehe..mente du det du sa?

Hvem er de folkene som knapt har sett en polpose?

Kanskje du skal holde litt fred når du uttaler deg om ting...
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
sånn litt offtopic.
Hva er det egentlig med denne smirnoff ice, som gjør at folk betaler 25kr for 3dl av den?
Bruk heller 260kr på en helflaske smirre, å bland med fanta lemon. Akkurat samme smak +at man kan lage den en del sterkere (mer gøy) =)
Bah. Hva er det med denne all migth rusbrusen? Den er jo god på smak så lenge det er en flaske eller to, men etter det blir det alt for søtt! Øl derimot er drikke. Føler jeg med alt for rik kjøper jeg bare Carona.. Og nei jeg kommer ikke til å drikke men. Gji fjortisene øl. De liker det etter hvert.. (men er 2k for rusbrus, bare fordi KRF blir så stressa)
r33l's Avatar
Trådstarter
vet ikke hva det er .. det smaker vell godt, og det er ikke alle som digger øl og sprit, så hvorfor ikke kombinere noe som de liker..
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Opprinnelig postet av r33l
vet ikke hva det er .. det smaker vell godt, og det er ikke alle som digger øl og sprit, så hvorfor ikke kombinere noe som de liker..
Vis hele sitatet...
Du vet at smirnoff ice består av nettopp brus OG sprit sant? Derfor er det 20 år på å kjøpe, derfor tar de den ikke til butikken.
Opprinnelig postet av r33l
hehe..mente du det du sa?

Hvem er de folkene som knapt har sett en polpose?

Kanskje du skal holde litt fred når du uttaler deg om ting...
Vis hele sitatet...
Han har jo rett der da...Det er sikkert mange som aldri har sett en polpose før. Da jeg ble 18 så var vi så heldig å få pol, inntil da hadde jeg aldri handlet (fått andre til å handle) på polet. Men nå som jeg er 18 handler jeg dessuten nesten aldri på polet likevell. Men poenget mitt her er at jeg aldri hadde sett en polpose før vi fikk pol i byen, og jeg er sikkert ikke den eneste...
r33l's Avatar
Trådstarter
hehe....Ja Jeg mente det jeg sa. Smirnoff ice er senket til 18 år..etter det jeg har hørt..
Opprinnelig postet av r33l
hehe..mente du det du sa?

Hvem er de folkene som knapt har sett en polpose?

Kanskje du skal holde litt fred når du uttaler deg om ting...
Vis hele sitatet...
holde fred? tror du missforsto meg. jeg snakket om de stakkarene som gjerne må reise en time for å komme til nærmeste vinmonopol! Og som dermed ender opp med øl istedet selv om de ikke liker det. det var _stedet_ som knapt hadde sett en polpose, ikke folkene.
Master debater
Dekilaz's Avatar
Til de som ikke liker øl: Da er det sannelig på tide at dere lærer dere å like det.
øl er knall!

men hvis jeg _virkelig_ skal drikke meg snydens,, prøv å sprit opp rusbrusen (helst smirinoff Ice) handle 1sixpack rusbrus + halvflaske blank vodka =)

Knall Kule!
Foretrekker egentlig en feit joint framfor å drikke, og kommer ikke til å drikke mer pga. rusbrus... Men jeg kommer nok til å drikke mer 4.5% cider en øl framover, det er sikkert...
Opprinnelig postet av Dekilaz
Til de som ikke liker øl: Da er det sannelig på tide at dere lærer dere å like det.
Vis hele sitatet...
Jeg tviler virkelig sterkt paa at mange av oss her kan si med haanda paa hjerte; 'Ol er godt!'
*med hånden på hjertet*

øl er godt!!!!!
Det her vel for mange av oss ikke så mye å si om det selges på polet eller butikkene. For mange så er det jo like nærme, selv om jeg må inn til byen. Men det er jo noe merkelig med den smirnof ice'en, hvorfer er det ikke 18 på den? helt galt og ulogisk. Rusbrus inneholder jo også sprit! åssen skulle de ellers fått alkehol oppi den?

Få smirnoffen også inn i butikkene.

Men jeg holder meg nok til Ølen uansett...
Okay da cavey, du er vell en av de faa Du er vell kanskje ogsaa en av de eldste personene som er aktive her paa forumet ogsaa da..

wwwking: det er 21 paa smirnoff ice, right?
Sist endret av MacGyver; 13. januar 2003 kl. 18:05.
tja, da jeg ikke drikker burde jeg vel ikke stemme i pollen. Jeg tror utifra det jeg har forstått av rusbrus kommer til å gjøre det lettere for folk å bli fulle. Dette er fordi ungdommer(kanskje spes jenter) ikke liker øl så veldig godt. Mange gjør ikke det ihvertfall.

Et par av jentene i klassen var med på en undersøkelse om hvor de kunne få kjøpt alkohol, resultatet var skremmende, i over 50% av butikkene spurte de ikke etter leg. Dette betyr i prinsippet at om man er ute etter øl/rusbrus går man bare inn i første og beste butikk, og får man nei der, gå man bare videre. Altså er det egentlig ikke noe problem å få tak i slik i det hele tatt. Skal man ha sterkere varer får man tydeligvis tak i det også..
20, er vel ingenting det er 21 på?
27 er ikke gammelt! men jeg begynnte ikke å like øl før jeg var 18.
Opprinnelig postet av MacGyver
Jeg tviler virkelig sterkt paa at mange av oss her kan si med haanda paa hjerte; 'Ol er godt!'
Vis hele sitatet...
Først litt avsporing: Jeg kan egentlig ikke med hånden på hjertet si at f.eks. 'Ost er digg', ettersom det finnes så ekstremt mange sorter ost. Enkelte øl-sorter er knallgode, personlige favoritter: Heineken, Guinnes, Falcon, Tuborg, Budweiser etc. Den eneste ølen jeg egentlig ikke syns er spes god er Ringnes pilsen.

Nå har første helga med rusbrus passert. Prata med innehaveren av den lokale Rimi sjappa tidligere i dag, de satte rusbrusen i hyllene fredag formiddag og hadde solgt i bøtter og spann, muligens en slags 'må bare prøve' effekt. Det neste året kommer nok til å vise hvorvidt rusbrusen blir en suksess eller ei. Fjortisfyll blir det garantert uansett ...
urk,fjortisfyll
Opprinnelig postet av arisnaub
urk,fjortisfyll
Vis hele sitatet...
er mange jenter rundt 17-20 som drikker rusbrus, av den grunn de ikke takler øl, og sprit er ikke tingen med tanke på kontroll
Opprinnelig postet av MacGyver
Jeg tviler virkelig sterkt paa at mange av oss her kan si med haanda paa hjerte; 'Ol er godt!'
Vis hele sitatet...
Med hånda på hjertet, Øl er godt.
Opprinnelig postet av wwwking
Men det er jo noe merkelig med den smirnof ice'en, hvorfer er det ikke 18 på den? helt galt og ulogisk. Rusbrus inneholder jo også sprit! åssen skulle de ellers fått alkehol oppi den?

Få smirnoffen også inn i butikkene.
Vis hele sitatet...
Smirnoff Ice har en alkoholprosent over 4,75. All rusbrus basert på sprit og med en lavere prosent enn 4,75 er lovlig å selge i norske butikker.
Master debater
Dekilaz's Avatar
Ettersom det var jeg som postet drikk-øl-posten er vel dette unødvendig for meg å si, men øl er godt. Mmmm...
Opprinnelig postet av DarkStaar
Smirnoff Ice har en alkoholprosent over 4,75. All rusbrus basert på sprit og med en lavere prosent enn 4,75 er lovlig å selge i norske butikker.
Vis hele sitatet...
Virker ikke slik at all drikke basert på sprit under 4.75 er ulovlig. Drakk nettopp en "Kristov Vodka Cruiser Ice" på 4.75 som er kjøpt på rimi. Den var sinnsykt god og var bedre enn smirnoff ice spør du meg. 22 kr flaska kosta den og det var 275 ml i den.
Opprinnelig postet av Svonna
Virker ikke slik at all drikke basert på sprit under 4.75 er ulovlig. Drakk nettopp en "Kristov Vodka Cruiser Ice" på 4.75 som er kjøpt på rimi. Den var sinnsykt god og var bedre enn smirnoff ice spør du meg. 22 kr flaska kosta den og det var 275 ml i den.
Vis hele sitatet...
Ok, skulle kanskje formulert meg litt bedre;

"All drikke som har 4.75 eller mindre alkoholprosent er lovlig å selge i butikker".
Master debater
Dekilaz's Avatar
22 spenn for 275 ml?!?! Dyrt og dårlig...